Arytmie/Arrhytmias Martin Vokurka 2006.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
EKG – úsek ST, vlny T a U.
Advertisements

Liquid ring compressor
Základní body přednášky
Elektrokardiogram a zátěž výukové ilustrace pro fyzioterapeuty
Kardiostimulační technologie současnosti od St. Jude Medical.
Supravetrikulární tachyarytmie
SRDCE JAKO PUMPA A tlaková práce B objemová práce
MUDr. Jan Šimek, PhD. 2. Interní klinika VFN
Převodní srdeční systém arytmie
Fyziologie srdce Daniel Hodyc Ústav fyziologie UK 2.LF.
Atriální fibrilace Jirka Wild.
Somatologie Mgr. Naděžda Procházková
Jiří Dostál, EKG Jiří Dostál, X33BMI, LS 2006, FEL ČVUT.
Ischemická choroba srdeční
Arytmie Prof. MUDr. Hana Rosolová, DrSc., F.E.S.C.
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_06_AJ_EP Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Tasmánie – poslech, práce s textem. Anotace: Žáci si v prezentaci procvičí poslech a čtení, což je podpořeno vizuálně a sluchově. Žáci také pracují s textem.
Amiodaron 300mg IV/10min a opakuj výboj pak Amiodaron 900mg/24hod
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_178 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Eleonora Klasová Předmět.
Srdeční sval: syncytium
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_15_AJ_FT Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Tutorial: Physics Topic: Cooling engine system Prepared by : RNDr. Ondřej Jeřábek Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/ je spolufinancován.
seminář z patologické fyziologie
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Srdeční arytmie. Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
AKČNÍ POTENCIÁL V MYOKARDU, PODSTATA AUTOMACIE SRDEČNÍHO RYTMU,
Pracovní list - pro tisk Vloženo z stress.pptx Začátek.
Základy elektrokardiografie (EKG)
Tutorial: Engineering technology Topic: Volume forming Prepared by: Ing. Elena Nová Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/ je.
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_16_AJ_FT Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Elektro(pato)fyziologie
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Srdce je pumpa řízená svým přítokem (resp. tlakem na jejím vstupu)
doc. MVDr. Šimon Vaculín, Ph.D. ÚNPKF, 3. LF UK
Tutorial: Mechanic - electrician Topic: Basics of electrical engineering the 2nd. year Measuring the capacity Prepared by: Ing. Jiří Smílek Projekt Anglicky.
 Piston pumps are a type of water pumps which cause the liquid to flow using one or more oscillating pistons.
Fysiologie srdeční kontrakce a základy EKG pro radiology Jan Malík
Tutorial: Mechanic - electrician Topic: Basics of electrical engineering the 2nd. year Measurement of current and voltage Prepared by: Ing. Jiří Smílek.
Tercie 2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Tvůrce anglické verze: ThMgr. Ing. Jiří Foller Projekt: S anglickým jazykem do dalších.
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/ je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Tutorial:
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
COMMUNITIES Výukový materiál EK Tvůrce: Ing. Marie Jiráková Tvůrce anglické verze: Mgr. Milan Smejkal Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů.
Název školy: Základní škola Okříšky Autor: Mgr. Zuzana Butorová Název : VY_32_INOVACE_29 Téma: Doprava ve Velké Británii Číslo projektu: CZ 1.O7/1.4.00/
Název školy:Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:Mgr. Hana Červená Název:VY_32_INOVACE_80 _angličtina-gramatika Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Název školy:Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:Mgr. Hana Červená Název:VY_32_INOVACE_78 _angličtina-gramatika Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: Mgr. Lenka Kulhavá NÁZEV: VY_32_INOVACE_ O 09 TEMA: Angličtina ČÍSLO PROJEKTU:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Základy interpretace EKG. Poruchy rytmu v intenzívní péči František Duška.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuZlepšení podmínek pro vzdělávání na MGO Název školyMatiční gymnázium Ostrava,Dr.
Elektro(pato)fyziologie
Arytmie/Arrhytmias Martin Vokurka
Fyziologie srdečně-cévního a lymfatického systému
Verbs + prepositions, adjectives + prepositions
EKG – začátek… Normální EKG
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, přísp.organizace
Výukový materiál VY_22_INOVACE_36_ Numbers. Part 2
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
seminář z patologické fyziologie
Doc. PharmDr. Martin Štěrba, PhD.
Wagner‘s curves for explanation pathophysiology of oxygen delivery
Živá fáze.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Interakce srdce a plic, plicní oběh
(XI.) Digital model of aortic function (XVI.) Blood flow in veins
Fyziologie srdce.
Datum:   Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
VY_32_INOVACE_Spo_II_07 U4: What was happening?
plazmatická membrána schéma
Transkript prezentace:

Arytmie/Arrhytmias Martin Vokurka 2006

Dělení arytmií I. elektrické děje poruchy tvorbu vzruchu poruchy vedení kombinované II. lokalizace (klinický význam !) supraventrikulární (SV) ventrikulární (komorové) III. rychlost (efekt na hemodynamiku, ev. léčbu) bradyarytmie tachyarytmie IV. kontext srdeční patologie primární – „čistě“ elektrofyziologicky vzniklé sekundární – vliv hemodynam. a metabol. faktorů

Elektrická aktivita provázená stahem Rychlá srdeční činnost – tachykardie Pomalá srdeční činnost – bradykardie Nadměrně zvýšená automacie – výboj „mimo pořadí„ – extrasystola (ektopický stah), ES Odblokovaná (resp. nevybitá) automacie nižších center – uniklý (escaped) stah

Elektrická aktivita bez adekvátní mechanické odezvy pravidelné: míhání – flutter nepravidelné: kmitání – fibrilace Porucha vedení – blok(áda) A 1. stupeň: zpomalení (vše se převede) 2. stupeň: částečné blokování převodu (ne vše se převede) 3. stupeň: úplná blokáda (nic se nepřevede) B „anatomický“ ráz blokády – raménkové blokády

Used and recommended websites: http://www.cardionetics.com/docs/healthcr/ecg.htm http://library.med.utah.edu/kw/ecg/ http://www.ecglibrary.com/ http://cardiology.ucsf.edu/ep/debris/ecg.htm

Atrial (supraventricular) extrasystole (SVES) šíření impulsu komorami normální, proto je komorový komplex normální

Ventricular extrasystole šíření impulsu komorami abnormální, proto je komorový komplex odlišný a širší

šíření impulsu komorami abnormální, ze dvou různých ektopických center, proto je komorový komplex odlišný od normálního, ale jednotlivé KES jsou i navzájem odlišné POLYTOPNÍ KOMOROVÉ EXTRASYSTOLY

RV vs LV PVC's - Marquette-KH Marquette Electronics Copyright 1996

Compensatory pauses při KES nemůže dojít k vybití impulsu v SA uzlu při SVES dochází k vybití impulsu v SA uzlu retrográdním vedením

Atrial flutter síňová aktivita: F vlny důležitý je stupeň bloku při převodu na komory rychlý (neblokovaný) převod by ohrozil pacienta velkou tachykardií

Atrial fibrillation síňová aktivita: nepravidelné f vlny převod na komory je zcela nepravidelný

SV tachycardia (SVT)

Význam rychlosti tepu srdce pro jeho funkci: délka diastoly 1. náplň komory (preload) – při vysoké frekvenci se snižuje, zvyšuje se při bradykardii 2. srdeční výdej – zrychlení frekvence × tendence k poklesu preloadu, velmi pomalá frekvence srdeční výdej snižuje 3. prokrvení myokardu – vysoká frekvence zhoršuje prokrvení 4. tlak krve 5. kontraktilita – tachykardie zvyšuje kontraktilitu (vstup kalcia) 6. spotřeba kyslíku a energie – zvýšení při tachykardii

Ventricular tachycardia tvarově abnormální, široký QRS komplex monomorfní (stejný tvar) či polymorfní (různý tvar)

Ventricular fibrilation (or flutter) Acute situation, hemodynamic arrest – 0 cardiac output, 0 pulsation, coma, resuscitation

AV block 2rd degree

AV block 3rd degree Preexcitation, WPW syndrome

Bundle branch blocks (raménkové blokády) LBBB (left, levý) RBBB (right, pravý)

LBBB RBBB

Left anterior fascicular block (LAHB) Při blokádě předního fasciklu se zpožďuje depolarizace horní a přední části LK, což vede k tomu, že vektor QRS do této oblasti směřuje. Osa je proto více než -30°, obv. -45°až -75°.

Ectopic Atrial Tachycardia: 1 Electrocardiogram obtained in a 1-year-old s/p repair of tetralogy of Fallot with complete right bundle branch block and left anterior hemiblock. This tracing shows ectopic atrial tachycardia.                                                                                                                               www.childrenshospital.org

There are two types of 2nd degree AV Block There are two types of 2nd degree AV Block. In this example of Type I or Wenckebach AV block there are 3 P waves for every 2 QRS's; the PR interval increases until a P wave fails to conduct. This is an example of "group beating".

Left Ventricular Tachycardia Frank G. Yanowitz, M.D. Copyright 1998 Several features confirm this wide QRS tachycardia to be ventricular in origin. The morphology of the QRS in V1 has a distinct notch on the downstroke making it highly unlikely to be RBBB aberration. The QRS is entirely negative in lead V6. The frontal plane QRS axis is +150. The direction of ventricular activation is from left to right and posterior to anterior, suggesting a left ventricular origin.

Frontal and Horizontal Plane Lead Diagram-KH Frank G. Yanowitz, M.D.

Určete osu: Frontal Plane QRS Axis = +150 degrees (RAD)-KH Frank G. Yanowitz, M.D. This is an unusual right axis deviation (RAD). Lead I is negative, which usually means RAD. Lead II is the isoelectric lead, which almost always means -30 degrees; but in this example the axis is 180 degrees away from -30, or +150 degrees.

Frontal Plane QRS Axis = -45 degrees-KH Určete osu: Frontal Plane QRS Axis = -45 degrees-KH Frank G. Yanowitz, M.D.

Frontal Plane QRS Axis = 90 degrees-KH Určete osu: Frontal Plane QRS Axis = 90 degrees-KH Frank G. Yanowitz, M.D.

Frontal Plane QRS Axis = -75 degrees-KH Frank G. Yanowitz, M.D.

Right Bundle Branch Block wide QRS, more than 120 ms (3 small squares) secondary R wave in lead V1 other features include slurred S wave in lateral leads and T wave changes in the septal leads

A 68 year old lady on digoxin complaining of lethargy. Atrial flutter A characteristic 'sawtooth' or 'picket-fence' waveform of an intra-atrial re-entry circuit usually at about 300 bpm. This lady was taking rather too much digoxin and has a very slow ventricular response.

Atrial fibrillation

Atrial flutter

Atrial fibrillation http://www.cacr.ca/news/2002/0210ritchie.htm

Types of arrhytmias I. electrical events disturbance in origin of the impuls disturbance in conduction combined II. localization (clinical importance !) supraventricular (SV) – atrial, junctional ventricular (V) III. resulting heart rate (effect on hemodynamics, ev. therapy) bradyarrhytmia tachyarrhytmia IV. context of heart pathology primary secondary

Electrical activity with contraction Fast – tachycardia Slow – bradycardia Increased automaticity – – extrasystole (ectopic premature beat, contraction), ES Escaped contraction

Electrical activity without adequate contraction regular: flutter irregualar: fibrillation Disorder of conductivity – block A 1. degree: delay (all is conducted) 2. degree: partial blocking of conductance (not all is conducted) 3. degree: complete block (nothing is conducted) B „anatomical“ character of block – branch blocks

Importance of heart rate for the heart function: duration of diastole 1. filling of the ventricles (preload) – decreased in high HR, increased in bradycardia 2. cardiac output – increased HR × decrease of preload in high tachycardia, very slow HR decreases CO 3. perfusion of myocardium – high HR impaires perfusion 4. blood pressure 5. contractility – tachycardia increases contractility (calcium entry) 6. oxygen and energy consumption – increased in tachycardia