Úprava výrazu na součin vytýkáním před závorku.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Algebraické výrazy: lomené výrazy
Advertisements

Lomené algebraické výrazy
Lomené algebraické výrazy
Algebraické výrazy: počítání s mnohočleny
Lomené výrazy – sčítání a odčítání lomených výrazů
Lomené algebraické výrazy
Lomené algebraické výrazy
Lomené algebraické výrazy
Lomené výrazy – tvar zlomku, ve jmenovateli je proměnná
Lomené algebraické výrazy e-learning
Algebraické výrazy: lomené výrazy
Zkvalitnění výuky přírodovědných předmětů s cílem zvyšování motivace
Lomené výrazy – krácení lomených výrazů
Lomené výrazy – násobení a dělení
Počítáme s celými čísly
VY_32_INOVACE_07/1/18_Číslo a proměnná
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Řešení lineárních rovnic s neznámou ve jmenovateli
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Zlomky RNDr. Ivana Holubová.
Mocniny, odmocniny, úpravy algebraických výrazů
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registra č ní č íslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_65.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Řešení lineárních rovnic s neznámou ve jmenovateli
Rozklad na součin vytýkání
* Druhá mocnina Matematika – 8. ročník *
* Třetí odmocnina Matematika – 8. ročník *
Algebraické výrazy a jejich úpravy
* Násobení mnohočlenů Matematika – 8. ročník *
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
VY_32_INOVACE_07/1/17_Číslo a proměnná
Postup při úpravě výrazu na součin vytýkáním před závorku.
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace výuky všeobecných.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Matematika pro 8. ročník Postup při úpravě výrazu na součin vytýkáním „mínus jedničky“ před závorku.
Podíl (dělení) mnohočlenů
Rozklad mnohočlenů na součin
Krácení lomených výrazů.
VY_32_INOVACE_Pel_I_10 Výrazy lomené – krácení
Racionální čísla.
Ryze kvadratická rovnice
Rozklad mnohočlenů na součin
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Lomené výrazy - násobení. Násobení lomených výrazů - připomeňme násobení zlomků vynásobíme zvlášť oba čitatele a zvlášť oba jmenovatele.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU 18 – Výrazy a operace s mnohočleny – teorie NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního.
ČÍSLO PROJEKTUCZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLUDUM 1 – Lomené výrazy – teorie NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné.
Složitější složené zlomky
Lomené algebraické výrazy
Lomené algebraické výrazy
VY_42_INOVACE_JESONKOVA.MATKVA.01
IV. Násobení lomených výrazů
Zlomky Složené zlomky..
Lomené algebraické výrazy
Násobení zlomků.
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
I. Podmínky existence výrazu
Algebraické výrazy: počítání s mnohočleny
Lomené algebraické výrazy
Ryze kvadratická rovnice
Nerovnice Ekvivalentní úpravy - 2..
Lomené algebraické výrazy
Lomené algebraické výrazy
Rozklad mnohočlenů na součin
Algebraické výrazy: počítání s mnohočleny
Algebraické výrazy: počítání s mnohočleny
Zlomky Složené zlomky..
Lomené algebraické výrazy
KRÁCENÍ LOMENÝCH VÝRAZŮ
Algebraické výrazy: lomené výrazy
Transkript prezentace:

Úprava výrazu na součin vytýkáním před závorku. Matematika pro 8. ročník Úprava výrazu na součin vytýkáním před závorku.

Úprava výrazu na součin vytýkáním před závorku „K čemu nám znalost úpravy výrazu na součin vytýkáním před závorku v budoucnu bude?“ Prohlédněte si řešení následujícího příkladu, násobení lomených výrazů. Zatím bez vysvětlování, jen s upozorněním na místo, kde dojde k onomu rozkladu. V čitatelích i jmenovatelích obou násobených zlomků došlo k rozkladu (úpravě) v nich uvedených výrazů na součin vytýkáním před závorku. Díky vytvoření uvedených součinů tak může nastat nám již známé krácení nad sebou i do kříže.

Úprava výrazu na součin vytýkáním před závorku „K čemu nám znalost úpravy výrazu na součin vytýkáním před závorku v budoucnu bude?“ Prohlédněte si řešení následujícího příkladu, násobení lomených výrazů. Zatím bez vysvětlování, jen s upozorněním na místo, kde dojde k onomu rozkladu. 2

Opakování Násobení a dělení jsou opačné matematické operace. Platí tedy že: 3 . 7 = 21 a naopak 21 : 3 = 7 Stejně jako: 3 . x = 3x a naopak 3x : 3 = x

Opakování Násobení a dělení jsou opačné matematické operace. Platí tedy že: 3 . 7 = 21 a naopak 21 : 3 = 7 Stejně jako: 3 . x = 3x a naopak 3x : 3 = x A také: 3 . (x + 2) = 3x + 6 (3x + 6) : 3 = x + 2 a naopak Výraz násobíme číslem tak, že jím násobíme každý člen výrazu. Výraz dělíme číslem tak, že jím dělíme každý člen výrazu.

Opakování Násobení a dělení jsou opačné matematické operace. Platí tedy že: 3 . 7 = 21 a naopak 21 : 3 = 7 Stejně jako: 3 . x = 3x a naopak 3x : 3 = x A také: 3 . (x + 2) = 3x + 6 a naopak (3x + 6) : 3 = x + 2 A nebo: 3x . (x – 2) = 3x2 – 6x (3x2 – 6x) : 3x = a naopak x0 Výraz násobíme jednočlenem tak, že jím násobíme každý člen výrazu. Výraz dělíme jednočlenem tak, že jím dělíme každý člen výrazu.

Opakování Násobení a dělení jsou opačné matematické operace. Platí tedy že: 3 . 7 = 21 a naopak 21 : 3 = 7 Stejně jako: 3 . x = 3x a naopak 3x : 3 = x A také: 3 . (x + 2) = 3x + 6 x + 2 a naopak (3x + 6) : 3 = A nebo: 3x . (x – 2) = 3x2 – 6x (3x2 – 6x) : 3x = x – 2 a naopak x0

Opakování Násobení a dělení jsou opačné matematické operace. Platí tedy že: 3 . 7 = 21 a naopak 21 : 3 = 7 Stejně jako: 3 . x = 3x a naopak 3x : 3 = x A také: 3 . (x + 2) = 3x + 6 x + 2 a naopak (3x + 6) : 3 = A nebo: 3x . (x – 2) = 3x2 – 6x (3x2 – 6x) : 3x = x – 2 a naopak x0 Dělení výrazu využijeme při úpravě výrazu na součin vytýkáním před závorku.

Úprava výrazu na součin vytýkáním před závorku Násobení a dělení jsou opačné matematické operace. Tak ještě jednou roznásobte: 3 . (x + 2) 3 . (x + 2) = = 3 . x 3 . x + 3 . 2 + 3 . 2 = = 3x + 6 3x + 6 Tak to už umíte a nyní sledujte: : 3 : 3 Z uvedeného je zřejmé, že úprava na součin vytýkáním před závorku je prakticky opakem roznásobení závorky (výrazu).

3x . (x – 2) 3x . (x – 2) = = 3x . x 3x . x – 3x . 2 – 3x . 2 = = Úprava výrazu na součin vytýkáním před závorku Násobení a dělení jsou opačné matematické operace. Tak ještě jednou roznásobte: 3x . (x – 2) 3x . (x – 2) = = 3x . x 3x . x – 3x . 2 – 3x . 2 = = 3x2 – 6x 3x2 – 6x Tak to už umíte a nyní sledujte: Pozor na znaménko součinu! Doporučuji si jej při součinu, ale koneckonců i podílu, určovat jako úplně první věc. Takže v tomto případě + a – dává v součinu – . : 3x : 3x Vytýkaný výraz může jako v tomto případě obsahovat proměnnou, a tak by vzhledem k principu dělení neměl být roven nule. To ovšem při vytýkání nebudeme předpokládat a tedy ani zapisovat, jelikož původní výraz je roven upravenému výrazu i v případě, že vytknutý výraz se rovná nule. Z uvedeného je zřejmé, že úprava na součin vytýkáním před závorku je prakticky opakem roznásobení závorky (výrazu).