Diagnostické metody ve speciální pedagogice - Dotazník, škály

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Typy otázek v dotazníku
Advertisements

METODY A TECHNIKY VÝZKUMU
Zásady pro tvorbu dotazníků
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:
Dotazník rozhovor Pozorování Kazuistika
Hodnocení ve výuce dějepisu Přednáška č. 12 AR 2011/2012.
Sociologie – metody a techniky sociologického výzkumu
Hodnocení práce Hodnocení práce je nástrojem zajišťujícím, aby požadavky, náročnost, složitost a podmínky práce se odrazily v diferenciaci odměny pracovníka.
Etapy práce na sociologickém výzkumu. 2 I. Formulace problému II. Rozhodnutí o populaci a vzorku III. Pilotní studie IV. Rozhodnutí o technice sběru dat.
Teorie psychodiagnostiky a psychometrie
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
4. KONSTRUKCE DOTAZNÍKU Pravidla a doporučení.
Sociologický výzkum.
Hodnocení činností v Tv a sportu 1.Testováním a měřením. 2.Posuzováním. Motorický test je standardizovaný postup (zkouška), jehož obsahem je pohybová činnost.
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
SOCIOLOGIE Sociologický výzkum. 1 Sociologický empirický výzkum, je nástrojem, umožňujícím řešit určitý problém.
Tazatelská síť.
Diagnostické metody ve speciální pedagogice - úvod do diagnostiky
v pedagogické diagnostice
Spotřebitelský výzkum
Dotazovací techniky I. Druhy dotazovacích technik a jejich užití:
Základy pedagogické metodologie
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAM_KC_1_09.
VY_32_INOVACE_EKO_07 MARKETINGOVÝ VÝZKUM II. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
2. seminární úkol - projekt PSY117. Týmový projekt  Záměrem tohoto úkolu je vyzkoušet si realizaci jednoduchého výběrového šetření.  Pětičlenné týmy.
Hodnocení ve vzdělávání dospělých Mgr. Miroslava Dvořáková 2007.
Metody pedagogické diagnostiky
1. Co chápete pod pojmem formát testu? délka testu (doba trvání, počet položek) dovednosti (které řečové dovednosti) počet částí typy položek (testových.
OBSAHOVÁ ANALÝZA TEXTU ● nekvantitativní způsob obsahové analýzy - kategorie se nezpracovávají numericky ● kvantitativní způsob obsahové analýzy -obsahové.
DKV část 31 Design kvantitativního výzkumu 4. část ( ) Jiří Šafr UK FHS Historická sociologie (LS 2010)
Metody sociální psychologie
Využití dotazníku při evaluaci Mgr. Miroslava Dvořáková 2007.
Skupinové interview (Focus group)
Pedagogická diagnostika
 Kurs: Vybrané kapitoly z výzkumu veřejného mínění  FSV UK, U Kříže 8  Středa  PhDr. Jiří Vinopal, Ph.D.  Centrum pro výzkum veřejného.
Kateřina Vlčková Přednášky Základy pedagogické metodologie
Pedagogická fakulta Masarykovy university v Brně Katedra pedagogiky
Základy pedagogické metodologie
Diagnostické metody ve speciální pedagogice - Pozorování, rozhovor
Diagnostické metody ve speciální pedagogice - Diagnostika SPU v dospělosti Kristýna Balátová.
Diagnostické metody ve speciální pedagogice - Experiment
Základy pedagogické metodologie; seminář Mgr. Zdeněk Hromádka
Úvod do psychologie
Téma Hypotézy ve výzkumu
HYPOTÉZY „Hypotéza není ničím jiným než podmíněným výrokem o vztazích mezi dvěma nebo více proměnnými. Na rozdíl od problému, který je formulován v.
HYPOTÉZY ● Hypotéza je tvrzrní (výrok) vyjařující vztah mezi proměnnými ● Hypotézy vychází z výzkumného problému. ● Hypotézy se stanoví na začátku výzkumu.
Základy pedagogické metodologie VÝZKUMNÉ METODY - ŠKÁLY.
Kristýna Balátová Diagnostické metody v SP Etika.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Metody sociálního výzkumu 3. blok Denní studium LS 2008/ blok.
Měření v sociálních vědách „Měřit všechno, co je měřitelné, a snažit se učitnit měřitelným vše, co dosud měřitelné není“. (Galileo Galilei)
Název školyStřední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuModerní.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Metody sociálního výzkumu 4. blok Denní studium LS 2008/2009.
9. Tvorba individuálního plánu
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
METODY PSYCHOLOGIE Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Co se dá změřit v psychologii a pedagogice?
Dotazník. Dotazník Může být v písemné nebo elektronické podobě Může být předán osobně Může být součástí balení výrobku, v obchodě, příloha novin, časopisů.
9. Tvorba individuálního plánu
REGIONÁLNÍ ANALÝZA II ÚKOL 2.
DOTAZNÍK Zásady tvorby dotazníku Termín návratnosti
Základy pedagogické metodologie
Dotazník rozhovor Pozorování Kazuistika
Úvod do psychologie II. přednáška
Metody a techniky výzkumu II.
Speciální andragogika 3 - Diagnostika SPU v dospělosti
Dotazník a výzkumná šetření
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Transkript prezentace:

Diagnostické metody ve speciální pedagogice - Dotazník, škály Kristýna Balátová

Dotazník - Způsob psaného kladení otázek = standardizovaný rozhovor, předložený v písemné podobě- hromadné získávaní údajů; - Nejfrekventovanější metoda- zdánlivě jednoduchá tvorba (X nesprávná konstrukce- zadávání- vyhodnocení!) - Osoba vyplňující dotazník = respondent - Jednotlivé prvky v dotazníku = otázky - Otázka v dotazníku = položka

- Zadávání dotazníku = administrace - Výhody: - úspora času a financí - lepší shromažďování dat - Nevýhody: - menší pružnost - nesrozumitelnost - nižší věrohodnost - příprava vyžaduje pečlivost

Struktura dotazníku (-nutná jasně promyšlená struktura a konceptualizace): -Vstupní část: - hlavička – název a adresa instituce zadávající dotazník, příp. jméno autora - vysvětlujeme cíle a význam odpovědí, tím motivujeme respondenta k pečlivému vyplňování dotazníku a současně k jeho vrácení - Druhá část – vlastní otázky – první otázky lehčí, přitažlivější, posléze těžší a méně zajímavé, ke konci fakta (předpoklad: únava respondenta) - Na úplném konci- nezbytné poděkování za spolupráci

Tvoření otázek: - Otázky se skládají ze slov a číslic - Autor- otázky předem důkladně promyslet- každé použité slovo- přesný význam - Pravidla: - jasně formulovat otázky - otázky i odpovědi- stručné (ne příliš široké znění) - vyhýbáme se neurčitým vyjádřením (př. několik, obyčejně, někdy apod.)

- Vyhýbáme se dvojitým otázkám (- ty poznáme dle spojky a) - Klademe jen takové otázky, na něž dokáží respondenti odpovědět - Otázky musí být: - smysluplné - jednoduché - ne záporné (nikdy neužívat dvojitý zápor!!!) - ne předpojaté, sugestivní – (týkají se jisté osobnosti či instituce)- společensky žádoucí odpovědi

- Požadavky na dotazník: - Otázky formulovat tak, aby směřovaly k pochopení a ochotě odpovídat; - Na základě výsledků dotazníků se vytvářejí hypotézy, teorie o daném člověku. Ověřování = verifikace - Požadavky na dotazník: - spolehlivost (reliabilita) – stálost výsledků v čase

- objektivnost - standardnost - validita (platnost) – zda se měří to, co se měřit má - kvalitativní a kvantitativní interpretovatelnost - úspornost a reprezentativnost

- nabízí hotové alternativní odpovědi Typy otázek: Uzavřené - nabízí hotové alternativní odpovědi - úkolem je zaznačit (zaškrtnout, zakroužkovat) vhodnou odpověď Např.: Myslíte si, že pro nadané děti je třeba zřizovat speciální třídy ? a) ano b) ne c) neumím se vyjádřit (případně nevím)

Otevřené - volnost u odpovědí- obtížněji se respondentovi vymýšlejí a administrátorovi vyhodnocují, ale neomezují respondenta Př. Jaký je váš názor na nadané děti? Polouzavřené či polootevřené (alternativy + otevřená možnost) Souhlasíte, aby byly pro nadané děti zřizovány speciální třídy….? Ano-ne. Pokud ano, proč?

- Existují i škálované otázky (více viz škály) - V dotazníku obvykle není jen jeden druh otázek- zlepšuje pozornost respondenta (ne neustále střídat!); - L- otázky (zjišťují tzv. lži skóre)- lživost odpovědí (otázka pravdivosti výpovědí- vliv na validitu)- popírání chov., kt. neodpovídá společenské normě - Délka dotazníku by měla být taková, aby se získaly potřebné údaje- nutný kompromis (- únava respondentů- povrchní vyplňování) - Doba vyplňování by měla být maximálně 30 minut (dle věku respondentů)

Škálování nástroj, který umožňuje zjišťovat míru vlastnosti jevu nebo jeho intenzitu Posuzovatel vyjadřuje svoje hodnocení určením polohy na škále Obyčejně mají posuzovaní škály 3,5,7 nebo 9 stupňů – počet stupňů ovlivňuje jemnost posouzení

Často je počet stupňů lichý = nalevo i napravo od středu je stejný počet stupňů, často bývá na škále uvedeno ještě N = tzn. nehodí se, neumím se vyjádřit- zabraňujeme vynucení si hodnocení

Existují různé typy škál Příklad: - Určete oblíbenost vyučovacího předmětu na škále od 1 (nejvíce oblíbený) po 7 (nejméně oblíbený). Předměty, které nejsou ve vašem ročníku, označte N

český jazyk 1 2 3 4 5 6 7 N matematika 1 2 3 4 5 6 7 N přírodopis 1 2 3 4 5 6 7 N hudební výchova 1 2 3 4 5 6 7 N tělesná výchova 1 2 3 4 5 6 7 N zeměpis 1 2 3 4 5 6 7 N výtvarná výchova 1 2 3 4 5 6 7 N

Pořadové škály: Určete pořadí oblíbenosti vyučovacích předmětů: Český jazyk _ Matematika _ Fyzika _ Chemie _ Zeměpis _

Instrumentální škály: rád si hraji sám/a Stále - velmi často - často - občas - nikdy - N

Bipolární škály: Krajní body (tzv. póly)- tvoří protikladné vlastnosti, významy Odborník 1 2 3 4 5 N Laik (Užívat vždy stejné slovní druhy!) Odborník 1 2 3 4 5 N nevyzná se (Takto ne!!)

Likertovy škály: Měří postoje a názory lidí, jsou složené z výroků a stupnice Skládají se z výroku a stupnice Vyjádření stupně ne/souhlasu

Matematika je můj nejoblíbenější předmět Plně souhlasím souhlasím neumím se vyjádřit nesouhlasím plně nesouhlasím

Chyby v posuzování na škálách: Podhodnocování Nadhodnocování Chyba centrální tendence- vyhýbání se krajnímu hodnocení Haló efekt- předčasný závěr o určité vlastnosti člověka

Literatura DUŠEK, K., VEČEŘOVÁ-PROCHÁZKOVÁ, A. Diagnostika a terapie duševních poruch. Praha: Grada, 2010. ISBN 978- 80-247-1620-6. (strany: 28-40) SVOBODA, M. Psychologická diagnostika dospělých. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-327- 7. SVOBODA, M. Psychologická diagnostika dospělých. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-050- X. SVOBODA, M. Psychologická diagnostika dospělých. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367- 706-0. SVOBODA, M., KREJČÍŘOVÁ, D., VÁGNEROVÁ, M. Psychologická diagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-566-0. URBÁNEK, T., DENGLEROVÁ, D., ŠIRŮČEK, J. Psychometrika. Měření v psychologii. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-836-4. (strany: 13- 151, 204- 255) VÁGNEROVÁ, M., KLÉGROVÁ, J. Poradenská psychologická diagnostika dětí a dospívajících. Praha: Univerzita Karlova v Praze, 2008. ISBN 978-80-246-1538-7. Tyto materiály nejsou určeny k publikaci ani k dalšímu šíření bez souhlasu autora. Slouží jako učební pomůcky pro studenty Diagnostických metod!!!