Matematická olympiáda 2009/10

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Užití podobnosti Změna délky úsečky v daném poměru
Advertisements

Úhly v kružnici.
Konstrukce lichoběžníku
Komplexní čísla. Komplexní číslo je uspořádaná dvojice [x, y], kde číslo x představuje reálnou část a číslo y imaginární část. Pokud je reálná část nulová,
Konstrukce trojúhelníků
Vzájemná poloha přímky a kružnice (kruhu)
Vzdělávací oblast: Matematika Autor: Mgr. Robert Kecskés Jazyk: Český
POZNÁMKY ve formátu PDF
Kružnice opsaná trojúhelníku
POZNÁMKY ve formátu PDF
PLANIMETRIE.
Goniometrické funkce Řešení pravoúhlého trojúhelníku
Konstrukce rovnoběžníku
Konstrukce lichoběžníku
Matematika Lichoběžník.
SZŠ a VOŠZ Zlín® Kabinet MAT předkládá prezentaci
Lichoběžník Obsah lichoběžníku.
Autor: Mgr. Lenka Šedová
Téma: Shodnosti a souměrnosti
POZNÁMKY ve formátu PDF
6_Geometrické obrazce Mnohoúhelník Lomená čára: Uzavřená lomená čára:
5_Kružnice, kruh Kružnice k (S, r) je množina všech bodů roviny, které mají od středu S vzdálenost r. S – střed, r – poloměr, d – průměr Platí: d = 2r.
Téma: Trojúhelník 6. a 7. ročník Kružnice opsaná trojúhelníku
Jednoduché konstrukce (střed a osa úsečky, osa úhlu, tečna)
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
VY_32_INOVACE_21-04 Pravděpodobnost 4 Geometrická pravděpodobnost.
Čtyřúhelníky Základní pojmy.
THALETOVA VĚTA.
TECHNICKÉ KRESLENÍ Autor: Luboš Šlechta Datum: Třída: ELIPSA Anotace: pojmy - konstrukce.
Herní plán Obecné vlastnosti příčky
Autor: Mgr. Jana Pavlůsková Datum: duben 2012 Ročník: 8. Vzdělávací oblast: Matematika a její aplikace Vzdělávací obor: Matematika a její aplikace Tematický.
Autor: Mgr. Lenka Šedová
Autor: Mgr. Jana Pavlůsková Datum: duben 2012 Ročník: 8. Vzdělávací oblast: Matematika a její aplikace Vzdělávací obor: Matematika a její aplikace Tematický.
Hilbertův poloformální axiomatický systém
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
POZNÁMKY ve formátu PDF
* Thaletova věta Matematika – 8. ročník *
Čtverec kružítkem Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Čtyřúhelníky a rovnoběžníky
Obvody a obsahy rovinných útvarů.
Čtyřúhelníky: OBECNÝ ČTYŘÚHELNÍK ROVNOBĚŽNÍKY OBDÉLNÍK ČTVEREC
Známe-li délku úhlopříčky.
III. část – Vzájemná poloha přímky
24..
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Matematický rychlokvíz 2 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
M ATEMATIKA 9. ROČNÍK Opakování na 1. čtvrtletní práci.
Matematika a její aplikace 3. až 5. ročník Téma: Geometrické útvary Ing. Hana Adamcová Vytvořeno: 2011.
Základní škola Frýdlant nad Ostravicí, Komenského 420, příspěvková organizace Název projektu:Učíme obrazem Šablona:III/2 Název výstupu:Jednoduché slovní.
Množina bodů dané vlastnosti
Trojúhelník a jeho vlastnosti
POZNÁMKY ve formátu PDF
Čtyřúhelníky Druhy čtyřúhelníků.
Konstrukce čtyřúhelníků, konstrukce rovnoběžníků
Množina bodů dané vlastnosti
Obdélník (známe-li délky jeho stran)
Konstrukce trojúhelníku
Sestrojení úhlu o velikosti 60° pomocí kružítka.
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Konstrukce lichoběžníku
III. část – Vzájemná poloha přímky
Konstrukce lichoběžníku
Konstrukce rovnoběžníku
Lichoběžník Obvod lichoběžníku.
Konstrukce trojúhelníku
Konstrukce trojúhelníku
Konstrukce rovnoběžníku
Konstrukce kosočtverce
Konstrukce rovnoběžníku
Transkript prezentace:

Matematická olympiáda 2009/10 Kategorie B Úlohy 3, 5 a 6

3) V rovině je dána usečka AB 3) V rovině je dána usečka AB. Sestrojte rovnoběžnik ABCD, pro jehož středy stran AB, CD, DA označene po řadě K, L, M plati: body A,B, L, D leži na jedne kružnici a rovněž body K, L, D, M leži na jedné kružnici.

Načrtneme libovolný rovnoběžník a označíme v něm délky stran: ABLD je lichoběžník - jedna kružnice prochází body A,B, L, D, musí tedy být rovnoramenný Trojúhelník AKD je rovnoramenný

a/2 b b/2 a a/2 KLDM je lichoběžník - jedna kružnice prochází body K, L, D, M, musí tedy být rovnoramenný Trojúhelník AKM je rovnoramenný Protože KM je střední příčka trojúhelníku ABD, BD = a

Zápis konstrukce: 1) AB; I AB I = a 2) K; K je střed AB 3) k; k = (B, r = a ) 4) o; o je osa AK 5) D; D  o  k 6) Rovnoběžník ABCD VLASTNÍ KONSTRUKCE

5) Uvnitř kratšího oblouku AB kružnice opsané rovnostrannému trojúhelniku ABC je zvolen bod D. Tětiva CD protíná stranu AB v bodě E. Dokažte, že trojúhelnik se stranami délek |AE|, |BE|, |CE| je podobný trojúhelniku ABD. NÁZORNĚ VIZ ZDE

Chceme tedy dokázat, že platí:

  Sestrojíme zadání úlohy a bodem E vedeme rovnoběžku s BC Podle věty o středových a obvodových úhlech doplníme velikosti úhlů 120° Trojúhelník AEF je rovnostranný, protože všechny jeho úhly mají velikost 60° 120° Potom i úhel u bodu F je 120° Platí: AE = EF , CE = CE, EB = FC (rovnoramenný lichoběžník BCFE)  Dokazujeme tedy podobnost trojúhelníků: 120° Úhly označené  jsou shodné, jsou to oba obvodové úhly v dané kružnici nad AD Trojúhelníky ABD a ECF jsou tedy podobné podle věty uu a platí:

Reálná čisla a, b mají tuto vlastnost: rovnice x2 − ax + b − 1 = 0 má v množině reálných čisel dva různé kořeny, jejichž rozdíl je kladným kořenem rovnice x2 − ax + b + 1 = 0. a) Dokažte nerovnost b > 3. b) Pomoci b vyjádřete kořeny obou rovnic. a = 1 , b = -a , c = b - 1 Musí být:

Malá odbočka - rozklad kvadratického trojčlenu a kořeny rovnice: Je vidět, že součet kořenů dává (-1) . číslo před x - v naší rovnici tedy a: Je vidět, že součin kořenů dává absolutní číslo v naší první rovnici tedy: b - 1 a ve druhé rovnici : b+1

Rozdíl kořenů se má rovnat kladnému kořenu rovnice x2 − ax + b + 1 = 0 a = 1 , b = -a , c = b + 1

První rovnice má větší kladný kořen x2 a menší kořen x1 Druhá rovnice má jeden z kořenů x2-x1 Protože jejich součet je stejně jako u první rovnice a , platí, že druhý kořen je: a - (x2-x1) a - (x2-x1) = a - x2+x1 Doplníme-li rovnost pro součet kořenů z první rovnice, dostaneme: = (x2+x1 )- x2+x1 = 2x1 Druhá rovnice má jeden z kořenů x2-x1 a druhý tedy 2x1

Použijeme vztah pro součin kořenů: x1.. x2=b-1 (x2-x1).2x1=b+1 Z druhé rovnice vychází: b = 2x1x2-2x12-1 Dosadíme za x1x2 z prvního vztahu: b = -1+ 2(b-1)-2x12 2x12 +1= 2(b-1)- b b = 2x12 +3 Je vidět, že b>3, protože 2x12>0 : Protože , je x2-x1 >0 a b+1>0, musí být kladný i druhý kořen 2x1

b = 2x12 +3 Z této rovnice dostáváme: A z další rovnice dostáváme: x1.. x2=b-1