EKOS P1 Základní pojmy.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Nabídka pro partnery. Nabídka pro partnery Co jsou světové gymnaestrády Světové gymnaestrády pořádá Mezinárodní gymnastická federace (FIG) jedenkrát.
Advertisements

S P O R T Pohybová aktivita provozovaná podle určitých pravidel a zvyklostí, které předchází trénink Sportare, Desporter, Disportare – bavit se, rozptylovat.
Vědy o sportu (Sport sciencis)
SPORTOVNÍ PRODUKT Brigita Stloukalová.
VY_32_INOVACE_ Tržní mechanismus.
PLÁNOVÁNÍ A STRATEGIE Management a marketing
Tělovýchovné lékařství Název tělovýchovné x sportovní lékařství.Název tělovýchovné x sportovní lékařství. Samostatný klinický obor, vznik v 50. létech,
Projekty ve sportu Brigita Stloukalová. „Pobytová“ – „rekreační“ akce 1.CO? 2.PROČ? 3.PRO KOHO? 4.KDE? 5.KDY? 6.S KÝM? 7.S ČÍM? 8.JAK? 9.ČÍM SE LIŠÍM?
Pojetí a obsah pedagogiky sportu u nás a v zahraničí
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Tato prezentace vznikla s finanční podporou CERGE-EI. Externality jako tržní selhání, jejich.
Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Výchova k občanství
Podnikatelské prostředí: Mezoprostředí
Rozdělení sektorů Neziskový sektor Může existovat na základě funkčního ziskového sektoru Ziskový sektor Plně zde působí tržní prostředí cíl = zisk.
MARKETING Brigita Stloukalová. Nastudujte si sami: Šimková, E. Základy managementu a marketingu pro neziskové organizace. Kap. 8. Marketing v neziskové.
Marketing a sport Ing. Petr Hedrlín.
Metodický list Úkolem této prezentace je přiblížit obsah pojmů tělesná kultura, tělesná výchova, sport a jeho součásti, které se ne vždy správně používají.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Výchova k občanství II. stupeň Název a číslo učebního materiálu.
Ekonomie kolem nás EKONOMIE Ekonomie kolem nás 1. přednáška Eva Tomášková Katedra národního hospodářství Eva Tomášková
Tělesná kultura EVSE Ing. Marek Pavlik.
 Nepopíratelný je pozitivní vliv pohybové činnosti na zdraví člověka. Ne každému však vyhovuje prestižní forma závodění. Existuje bezpočet pohybových.
Sportovní zařízení a akce
Organizace tělesné výchovy a sportu v ČR
Zsv. Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův.
Teorie statků Ekonomický statek – zboží nebo služba soukromého nebo veřejného charakteru.
Základní infomace: Počet přednášek a seminářů 11
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Marie Grygarová.
Vzor titulní strany: Sociální služby 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Každý nový snímek musí mít logo a název projektu včetně čísla!!! Rozložení.
Hospodářský mechanismus
MARKETINGOVÝ MIX.
Hospodaření, ekonomika. hospodaření ekonomická činnost : výroba spotřeba obchod, směna vlastnosti dobrého hospodaření hospodárnost – promýšlení všech.
Projekt Centra sportu AŠSK ČR
Mikro a makroekonomické aspekty tělesné kultury
Název projektu: ICT ve výuce Označení materiálu: VY_32_INOVACE_ZEK_715 Ročník: 2. Vzdělávací obor: M/01 Hotelnictví Téma: Písemná práce, tržní ekonomika,
Vědy o sportu (Sport sciencis)
Marketing sportu Průvodce studiem. Úvod Tato prezentace má sloužit k lepší orientaci ve studijních materiálech Předmět je koncipován jako navazující na.
Materiální základ produkce veřejných statků
Ekonomika veřejného sektoru
Vzdělání z hlediska teorie statků
Podpora volnočasových aktivit
NEUSTÁLE SE OPAKUJÍCÍ PROCES: 1) VÝROBY 2) ROZDĚLOVÁNÍ, PŘEROZDĚLOVÁNÍ 3) SMĚNY 4) SPOTŘEBY HOSPODÁŘSKÝ PROCES.
Trh a tržní systém Trh směna místo, kde se dochází ke střetu poptávky a nabídky oblast ekonomiky, ve které dochází k výměně činností mezi.
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ T.G. MASARYKA 4 Obecná ekonomie 2.
Poslání Veřejného Sektoru Jeho struktura a faktory ovlivňující jeho velikost.
Ekonomika tělesné výchovy a sportu v ČR Tělesná kultura.
Meath Local Sports Partnership - Committed to the development of sport in Meath Místní sportovní partnerství Meath.
Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Gymnastika II. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
TV jako součást výchovných systémů v historii  Antika – Atény vers. Sparta  Středověk – pokles zájmu o TK, především šlechta: 7 rytířských ctností –
Úvod do základů finančního práva Petr Mrkývka. LITERATURA Petr MRKÝVKA Propedeutika finančního práva I – obecná část. Brno: MU 2014 (e-kniha) k dostání.
Koncepce účinnější podpory umění Ministerstvo kultury 4. dubna 2007 Marta Smolíková.
SOKOL Materiál je součástí projektu „Odraz 1. světové války v moderní výuce“ a je prostřednictvím „Programu na podporu činnosti nestátních neziskových.
MIKROEKONOMIKA Ekonomika neziskových organizací. Společenský význam neziskových organizací Nezisková organizace (nonprofit, nověji not-for-profit) = organizace,
Benefity. Výhody poskytování benefitů pro zaměstnavatele:  úspora mzdových nákladů s ohledem na daňové úlevy  účinný nástroj personálního managementu.
Organizační formy práce v tělesné výchově
Volnočasové aktivity dospělých
Ekonomika – základní pojmy.
Ing. Veronika Dostálková MBA
7. Přednáška do předmětu Projektový management ve sportu FSpS MU
Makroekonomické a mikroekonomické aspekty podpory sportu
4. Pedagogika sportu v systému věd
Institucionální zabezpečení sportu v ČR
1. Vymezení a rysy sportovní edukace
Tělesná kultura EVSE Ing. Marek Pavlik, Ph.D.
Ekonomika veřejného sektoru
Základní pojmy & Makroekonomické a mikroekonomické aspekty tělesné kultury EKOS P2.
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Tělesná kultura EVSE Ing. Marek Pavlik, Ph.D.
Liberecký kraj a nestátní neziskové organizace
České sportovní hnutí do r. 1918
Segmentace trhu pro cr Nikola Holasová.
Tělesná kultura EVSE Ing. Marek Pavlik.
Transkript prezentace:

EKOS P1 Základní pojmy

Sport latinského „disportare“ a starofrancouzského „le désporter“, což znamená bavit se, příjemně trávit volný čas Historie: Starověk: nácvik boje, jednoduché hry Čína, Indiáni, Řecko Boj → bojové umění → bojový sport Středověk: rytířské klání, míčové hry 17st. Komenský, 18st. Strutt, 19st. Ling U nás: Jahn (19st.), Tyrš (19.st) – (společenský, zdravotní, branný aspekt) 1862 Sokol, 1902 – Orel, 1948 Sokol, 1952 SVTVS, 1957 ČSTV

Základní pojmy Tělesná kultura: sociokulturní systém, který jako výsledek činnosti, tvorby hodnot, vztahů a norem zabezpečuje specifickými tělocvičnými prostředky uspokojování zvláštních biologických a sociálních potřeb člověka v oblasti fyzického, psychického a sociálního rozvoje s cílem jeho socializace a kultivace Tělesná výchova (rozvoj fyzické zdatnosti) Sport (výkonová motivace) Pohybové aktivity (regenerace, aktivní odpočinek)

Systém tělesné kultury

Sport dnes Cíl bavit se Cíl vítězit Cíl dosáhnout zisku …?

Klasifikační schéma sportu

Další pojmy Sportovní odvětví Sportovní svaz (federace) Zastřešující organizace Tělovýchovná jednota, sportovní klub Tělovýchovné zařízení

Předmět ekonomiky sportu Podle vlastnictví Veřejný sektor - veřejně poskytované statky, dotace, kontrola, efekty… Soukromý sektor - sport jako ekonomická aktivita – firmy (výrobci, služby), zaměstnavatel, média, daně,… Podle financování Ziskový, neziskový sektor Podle odvětví Odvětví výroby, odvětví služeb _________________________________________________ Tělesná kultura – fce ekonomické, sociální, politické a etické

Subjekty působící ve sportu Sektor Tělesná kultura Soukromý sektor Veřejný sektor Ziskový Neziskový Tělesná výchova X Privátní školství, NNO Veřejné, státní školství Pohybová rekreace Živnosti Obchodní spol. NNO podpora sport Střediska vrcholového sportu, armádní, policejní sport

Aplikované disciplíny sportovní právo – přestupy hráčů, prodeje sportovní management sportovní marketing – reklama, PR finance a ekonomika sportu sociologie sportu (chování fanoušků) historie a filozofie sportu …

Produkty v oblasti sportu Specifické vlastnosti sportovních produktů subjektivní oceňování sportovních produktů převážná abstraktnost a nemateriálnost produktů nepředvídatelný vývoj produktů (nejistý výsledek) malá možnost kontroly složení produktů (jsou možné dva stejné výsledky) sport jako veřejně poskytovaný statek (sport, ale spíše není veřejným statkem) u části sportovních produktů nelze stanovit tržní cena

Typologie produktů základní produkty tělesné kultury nabídka tělesných cvičení nabídka sportovních akcí nabídka sportovně-rekreačních akcí produkty podmiňující sport sportovní zařízení společenské akce pojištění, doprava, vstupenky klasické materiální produkty nářadí, oblečení, náčiní produkty vázané na osobnost sportovce výkony trenéra reklamní vystoupení sportovců myšlenkové produkty iniciují tělovýchovu a sportovní oblast (skol, OH) sportovní informace šířené médii hodnoty zážitku v tělesné kultuře a sportu

Důvody státních zásahů Ekonomické Externality, nedokonalá konkurence, veřejné statky, asymetrická informace Mimoekonomické Kultivace lidského potenciálu, rozvoj rovných příležitostí, vytváření rovných šancí…

Veřejný statek a sport Veřejné statky Smíšené statky Soukromé statky Aktivity ve volné přírodě Smíšené statky Veřejné stadiony, koupaliště Soukromé statky Dle individuálních potřeb – trh Veřejný statek ≠ veřejně poskytovaný statek Statky pod ochranou Spotřeba Vyloučitelná Nevyloučitelná Rivalitní Soukromé Smíšené Nerivalitní Veřejné

A stát by měl… poskytovat peníze na podporu sportu Teoreticky Pozitivní externality, multiplikátor investic, kultivace lidského potenciálu, uspokojení veřejného zájmu… Prakticky ? Uspokojení vlastních zájmů z veřejných prostředků…

Sledování sportu v médiích Češi a sport ¾ Čechů mají zájem o sport, 2/5 aktivně Ti, kteří se zajímají o sport, sledují sport několikrát týdně (44 %), čtvrtina ho sleduje dokonce denně (25 %). nějaký sport aktivně provozuje 60,8% mužů a 58,5% žen. Pravděpodobnost, že se lidé aktivně věnují nějakému sportu, klesá s rostoucím věkem. Nejoblíbenější sporty aktivně muži: fotbal a posilovna ženy: aerobic Sledování sportu v médiích Muži Ženy lední hokej krasobruslení fotbal motoristické sporty lyžování a snowboarding atletika aerobic tenis gymnastika

Literatura Hobza, rektořík – kpt. 1,2 Doporučená Tisková zpráva (Factum invenio) – Češi a sport http://www.factum.cz/tz114.html Tisková zpráva (Factum invenio) – Sport v médiích http://www.factum.cz/tz135.html