Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace Šablona:III/2 Sada:VY_32_INOVACE_ICT.3.06 Exel – adresování buněk Vytvořeno: Ověřeno: Třída: KČ3
Adresování buněk Vzdělávací oblast:Vzdělávání v informačních a komunikačních technologiích Předmět:Informační a komunikační technologie Ročník:3. Autor:Miroslav Novotný Časový rozsah:1 vyučovací hodina Pomůcky:PC s nainstalovanými MS Office, dataprojektor Klíčová slova:relativní adresa, absolutní adresa, zadávání adresování Anotace: Materiál je určen k seznámení s použitím relativního a absolutního adresování v tabulkách, používá MS Excel
Každá buňka v tabulce má své jednoznačné určení – adresu – např. B7, AD132 Adresy se používají i ve vzorcích, zde mohou nastat 2 případy adresování: Relativní – již bylo v úlohách použito Absolutní – zatím neznámé Adresování buněk
Využívá ve vzorci zápis adresy buňky bez dalších znaků, např. =A6*B6 Při kopírování vzorce se adresa buňky mění Při kopírování dolů se zvyšuje číslo řádku o jedničku, např. =A7*B7 Při kopírování doprava se posouvá písmeno sloupce na další v abecedním pořadí Relativní adresování
Je-li použito ve vzorci absolutního adresování, pak se adresa buňky při kopírování nemění Pro absolutní adresování se využívá znak $ Pro vložení $ je možno přepnout klávesnici na anglickou, nebo opakovaně mačkat F4, pak se vystřídají všechny možné podoby adresy buňky Absolutní adresování 1
Možné adresy pro absolutní adresování: $B$3 – při kopírování se nemění číslo řádku ani písmeno sloupce $B3 - při kopírování se nemění písmeno sloupce B$3 - při kopírování se nemění číslo řádku Absolutní adresování 2
Otevřete soubor Datumy ze své složky a na listu8 sestavte s využitím absolutního adresování tabulku pro přepočet CZK na uvedené měny podle obrázku Úloha
Použité zdroje Použité obrázky jsou printscreenem obrazovky běžícího programu Pokud není uvedeno jinak, jsou použité objekty vlastní originální tvorbou autora. Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Veškerá vlastní díla autora (fotografie, videa) lze bezplatně dále používat i šířit při uvedení autorova jména.