Jana Leciánová Gymnázium Uherské Hradiště, 2013

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
1. cvičení úrokování.
Advertisements

Ú R O K O V Á N Í.
Finanční matematika.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice,
Úročení.
Bankovní vklady téma „Finanční produkty“
Vkladové služby.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_12_INOVACE_70_9TR_M Autor: Mgr. Monika Bittová 1.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Není –li uvedeno.
Úrokovací období.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Jana Leciánová Gymnázium Uherské Hradiště, 2013
Základy finanční matematiky
ZÁKLADY FINANČNÍ MATEMATIKY
Jednoduché úrokování.
1. cvičení úrokování.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_62_INOVACE_04_FINANCE Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Zdeněk.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
VY_62_INOVACE_05_FINANCE Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor
VY_62_INOVACE_01_FINANCE Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor
2. lekce Úročení. Citát dne Mnohem příjemnější než dělat literaturu, je dělat peníze. Voltaire.
Finanční matematika Zabývá se ukládáním a půjčováním peněz Pojišťováním Odhady rizik Hypotéky, úvěry.
Finanční gramotnost Jana Leciánová Gymnázium Uherské Hradiště, 2013 Jednoduché a kombinované úrokování.
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_62_INOVACE_01_FINANCE Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Zdeněk.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Není –li uvedeno jinak, je tento.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Úročení Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro.
Finanční gramotnost Jana Leciánová Gymnázium Uherské Hradiště, 2013 Jednoduché úrokování.
ÚROK AutorMgr. Lenka Závrská Anotace Digitální učební materiál je určen pro studenty prvních ročníků všech učebních oborů, slouží k osvojení pojmů úrok,
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Tematická oblast Peníze,
Finanční matematika Ú R O K O V Á N Í.
Název školy : Základní škola a mateřská škola, Svoboda nad Úpou, okres Trutnov Autor : Mgr. Irena Nešněrová Datum :listopad 2012 Název :VY_42_INOVACE_4.2.1.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Spoření ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:
Finanční gramotnost: Počítání s procenty. PROCENTA A ÚROK 01 Počítání s procenty 2 Existují 2 skupiny lidí. Ti, kteří úroky platí, a ti, kteří je inkasují.
1. Úroky a úročení Úrok  peněžitá odměna za půjčení peněz  částka, kterou dostaneme nebo platíme  výše je dána úrokovou sazbou  je vyjádřen v penězích.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_22_13 Název materiáluJednoduché.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_22_14 Název materiáluSložené.
VY_62_INOVACE_ Název výukového materiálu: Termínovaný vklad Autor: Mgr. Pavla Rosyvková Datum: Duben 2013 Předmět: Finanční gramotnost Cílová.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Úrok Početní příklady. Osnova výkladu 1.Jednoduchý úrok 2.Složený úrok.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_21_16 Název materiáluStavební.
Jednoduché úročení Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Výpočet úroků. Jednoduché úrokování ú = j * i * t ú = úrok j = jistina (kapitál, dlužná hodnota) i = p/100 t = čas – dny/360.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_21_13 Název materiáluSpořicí.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_11_05 Název materiáluÚrokovací.
Datum: od Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_62_INOVACE_40 Jméno autora: Ing. Gabriela Hautová Název.
Finanční matematika 2. část
Finanční matematika Matematika – 9. ročník
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
ZŠ Týnec nad Labem AUTOR: Martina Dostálová
Ceny PRODUKTŮ NA FINANČNÍM TRHU
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Ekonomika malých a středních podniků
Úročení.
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu: CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou.
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Mgr. Veronika Vaňousová Datum vytvoření: Vyučovací předmět:
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
VY_42_INOVACE_59_Základy finanční matematiky
Hospodářské výpočty 6 – Úrokový počet 1
Jednoduché úrokování Matematika – 7. ročník
Finanční matematika Ú R O K O V Á N Í.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Transkript prezentace:

Jana Leciánová Gymnázium Uherské Hradiště, 2013 Finanční gramotnost Úrok – základní pojmy Jana Leciánová Gymnázium Uherské Hradiště, 2013

Základní pojmy (1/5) Svěříme-li bance své peníze – jistinu (j), připočte nám k ní po uplynutí úrokovací doby (t) určité procento počáteční částky – úrok (ú). Počet procent, které určují velikost úroku za rok, se nazývá úroková sazba (úroková míra) (p). Jistina: představuje hodnotu zapůjčených prostředků, nebo-li půjčený finanční obnos bez úroků. Vložená částka není majetkem banky, stále zůstává majetkem vkladatele. Úrok: absolutní částka, kterou banka platí vkladateli za to, že si u ní peníze uložil. Jeho velikost je závislá na jistině, době splatnosti a úrokové míře. Roční úroková sazba: částka v procentech udávající velikost úroku za uložení peněz na jeden rok.

Základní pojmy (2/5) Úrokovací období: Označení úrokovacího období: Je časový úsek, za který vzroste jistina o předem smluvenou úrokovou míru. Může být roční, pololetní, čtvrtletní, měsíční nebo denní. Označení úrokovacího období: p.a. = per annum – roční, p.s. = per semestre – pololetní, p.q. = per quartale – čtvrtletní, p.m. = per mensem- měsíční.

Základní pojmy (3/5) Úrokovací doba: doba, po kterou vkladatel bance peníze půjčuje. Započítávání úrokovací doby*: Standardy: naše banky používají pro stanovení úrokovací doby a výpočet normu 30E/360 – takzvaný evropský standard, finanční rok má 360 dní, každý měsíc má 30 dní. Pojištění vkladů: většina bankovních produktů je ze zákona pojištěna, při krachu banky dostane vkladatel podle současné zákonné normy zpět 100% z pojištěné částky, nejvýše však částku odpovídající 100 tis. EUR, což je přibližně 2,5 mil. Kč. * Poznámka: v jiných státech a hlavně dříve byly používány i jiné metody (například anglická ACT/365 – skutečný počet dní v měsíci i roce), při vložení finančních prostředků na dobu kratší než jeden rok se ze dvou krajních dnů započítává právě jeden z nich.

Základní pojmy (4/5) Daň z úroků*: příjmy z úroků patří mezi příjmy, ze kterých se platí daň v jednotné výši 15%. Daň odvádí přímo peněžní ústav. Výpovědní lhůta**: aby banka vůbec mohla úrok vytvořit a vkladateli připsat, musí tyto peníze investovat, musí vědět, jak dlouho nejméně tuto částku může používat. Pokud klient peníze v nutném případě potřebuje dříve, musí bance zaplatit pokutu za takzvaný předčasný výběr. * Poznámka: zdanění úroků je v daňové soustavě zavedeno od roku 1993, do konce roku 2011 byla výjimka u stavebního spoření. Penzijní připojištění má zvláštní režim danění – výnosy jsou daněny až při ukončení smlouvy. **Poznámka: při vkladech s delší výpovědní lhůtou (pokud není na dobu určitou) je běžné, že vkladatel vypoví vklad ihned při jeho založení.

Základní pojmy (5/5) Faktor času: spočívá v tom, že peněžní jednotka (Kč) vyplacená nebo přijatá v různých časových okamžicích, má rozdílnou hodnotu, koruna dnešní je cennější než koruna získaná později (např. za rok), neboť tu, kterou máme dnes, můžeme investovat tak, aby nám přinesla úrok (např. zisk). Úrokování: početní postup, kterým zjišťujeme budoucí hodnotu peněz nazýváme urokováním. To může být jednoduché (úročí se jen původní částka) a úrok se vybírá, nebo složité, při kterém se spolu s jistinou úročí i úrok. Úrokování jednoduché - je takový způsob úrokování, kdy úrok se v každém úrokovacím období počítá z původně zapůjčené částky. Úrokování složené je takový způsob úrokování, kdy úrok se v každém úrokovacím období počítá z původně zapůjčené částky, která se zvětšuje o úroky z předcházejících období.