Využívání energie člověkem

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
NEROVNOMĚRNOST ŽIVOTA NA ZEMI
Advertisements

ROPA Pavel Kratochvíl.
1. Budoucnost dopravy Tomáš Řeháček (Mobile 2020) Central MeetBike, Mobile 2020 Expert Seminar.
Základní škola a Mateřská škola Kladno, Vodárenská 2115
Úspory – součást energetické koncepce EU Soukromá iniciativa nebo tuhá centralizace? Mirek Topolánek Mirek Topolánek: Úspory – součást energetické koncepce.
Přichází zlatý věk plynu? Karel Dyba velvyslanec ČR při OECD Prezentace na IEC Ostrava 2011 na základě poznatků MEA (IEA)
… méně efektivní než systémy plantážní velkoplošné a velkoobjemové !!! PROČ udržitelná politika ???
Mgr. Miloslava Pucandlová ZŠ Sadová, 1756, Čáslav
SVĚTOVÉ HOSPODÁŘSTVÍ STÁTY SEVERU A JIHU.
Karásek 2014 Energetický management budov Jiří Karásek Fakulta stavební, ČVUT v Praze K126.
Hospodářská činnost člověka. národní hospodářství: lidská činnosti, které se zabývají výrobou, dopravou, prodejme a spotřebou výrobků sektory hospodářství:
SVĚTOVÁ EKONOMIKA.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Zdeňka Šupková Název šablonyIII/2.
Nezbytná součást moderního života Jan Pokorný 2.L.
Energetická (ne)bezpečnost. Spotřeba energie (od 17. století, podle zdrojů) „Fotosyntetický limit“ se uplatňoval po naprostou většinu historie. Dnešní.
Zdroje energie.
Paliva - energie fosilní paliva = pravěká zkamenělá (uhlí, ropa, zemí plyn)
Globální environmentální problémy (stručný přehled vybraných témat)
Těžební průmysl Jan Plicka.
PRŮMYSLOVÁ REVOLUCE 1. pol. 19. století.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2Č. materiálu:VY_32_INOVACE_114.
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Sekundární sektor Průmyslová výroba.
Těžba zemního plynu z břidlic
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
CESTA ŽELEZA A DRUHY KOVŮ
What is Easter? VY_32_INOVACE_3B6 G ymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř Mgr. Věra Dundálková.
Jihozápadní Asie Ekonomická charakteristika zemí
Bilanční centrum Ing. Pavel Brychta, CSc. ředitel Bilančního centra
Ing. Mgr. Hana Foltýnová Tel.: Mgr. et Mgr. Vojtěch Máca
Zdroje energie R O P A VY_32_INOVACE_04 - ROPA.
Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Romana Zabořilová ZŠ Jenišovice VY_32_INOVACE_032.
Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost VY_32_INOVACE_C2 – 18.
Energetické a ekologické scénáře pro přípravu aktualizace energetické koncepce Poděbrady
Název: Využívání informačních a komunikačních technologií ve výuce
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět:Anglický jazyk Ročník:4.
Průmyslová revoluce:. Přechod od ruční výroby v manufakturách, k tovární strojní velkovýrobě William Bell Scott: William Bell Scott: Iron and Coal ( )
Globální problémy - Politická ekonomie Úvod do mezinárodních vztahů 2011.
PROČ SE NÁS NEDOTKLA KRIZE DODÁVEK PLYNU PŘES UKRAJINU
Ing. Jakub Dostál Energetika.
(Staro)nová role venkova a zemědělství. Budoucnost venkova x rezortismus Tradice a potenciál zemědělství Land - und Energiewirt.
Životní prostředí a doprava Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
● Téma:Průmyslová revoluce v Anglii, Evropě a českých zemích ● Vypracovala: Mgr. Monika Vlková, SPŠ Uh. Brod ● OB21-VVP-HUM-DEJ-MVLK-M
ŠABLONA 32 VY_32_INOVACE_05_32_ČLOVĚK A ENERGIE. Anotace: Prezentace může sloužit jako výkladové, opakovací učivo Autor: Mgr. Martin Palát Jazyk: Čeština.
Politická ekonomie MV a prostor Politická geografie strategických surovin.
JMB113 Úvod do teritoriálních studií 2. Sociální vědy v systému poznávání Energetické souvislosti Vyučující: PhDr. et Mgr. Kryštof Kozák, PhD. pátek, 12:30-13:50,
Jak učit o změně klimatu?.  Tato prezentace vznikla v rámci vzdělávacího projektu Jak učit o změnách klimatu?  Projekt byl podpořen Ministerstvem životního.
Světové hospodářství.
Téma: Průmyslová revoluce v Anglii Vypracovala: Mgr. Monika Vlková, SPŠ Uh. Brod OB21-VVP-HUM-DEJ-MVLK-L
Elektronické učební materiály - II. stupeň Dějepis Autor: Mgr. Zdeněk Kóňa Průmyslová revoluce se projevila na vzhledu mnoha měst. Vznikla nová města.
Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt OBZORY Geopolitické souvislosti krize v oblasti.
Těžební unie Česká republika Setkání těžařů Brno, Hotel Myslivna, Novinky z evropské legislativy v roce 2014 David Póč.
Česká republika ZŠ Hejnice 2010 PrůmyslPrůmysl Mgr. Jan Kašpar.
Postavení plynu v rámci energetické transformace globální ekonomiky Doc.Ing.Lubomír Civín, CSc.,MBA Bankovni Institut, vysoká škola a.s. Praha.
Fosilní zdroje je nutné opustit Jan Hollan CzechGlobe – Centrum výzkumu globální změny AV ČR, v.v.i.
Předpoklady přechodu k průmyslové společnosti 18.stol. Základní škola Čelákovice VY_32_INOVACE_114_Přechod k průmyslové společnosti.
VY_32_INOVACE_C9-009 PALIVA 4 - ROPA Název školy ZŠ Elementária s.r.o
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
PRŮMYSLOVÁ REVOLUCE V ČECHÁCH
Sekundární sektor Průmyslová výroba.
Regulační teorie, od fordistické dělby práce k flexibilní výrobě
Energetická (ne)bezpečnost
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Kolín V., Mnichovická 62
Ropný vrchol (PEAK OIL)
zpracovaný v rámci projektu
Které suroviny jsou obnovitelné a neobnovitelné:
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Ropa Sestavily : Veronika Dvořáková Martina Převrátilová
Transkript prezentace:

Využívání energie člověkem

Spotřeba energie na osobu a den

Průmyslová revoluce přechod od manufaktury ke strojní velkovýrobě potřeba nových zdrojů energie 1769 – James Watt zdokonalil parní stroj

Jevonsův paradox Anglický ekonom William Jevons v 60. letech 19. století upozornil, že dlouhá série technologických zlepšení u parních strojů a dalších zařízení zvýšila efektivnost využití uhlí, což vedlo vždy ke zvýšení jeho celkové spotřeby a k rozšiřování uhlí do dalších odvětví. http://www.ceskatelevize.cz/ct24/ekonomika/101916-usporne-zarovky-povedou-k-vyssi-spotrebe-tvrdi-odbornici 4

Paradox kanceláře bez papíru (Paperless office paradox) Předpoklad, že zavedením počítačů do kanceláří se sníží spotřeba papíru se nepotvrdil. Ve skutečnosti spotřeba papíru vzrostla. Analogie: Zavádění OZE (obnovitelných zdrojů energie) nemusí nutně vést k nahrazování fosilních zdrojů. OZE nám jen umožní spotřebovávat více energie. http://www.humanecologyreview.org/pastissues/her132/york.pdf

Továrny spalující uhlí, 19. století, Manchester, Anglie

Lov velryb v 18. a 19. století Velrybí olej (palivo do lamp, vosk svíček, mýdlo, textil) Spermacetový olej z hlavy vorvaně (mazadlo, kosmetika, čistící prostředky, léčiva) http://cs.wikipedia.org/wiki/Vorva%C5%88_obrovsk%C3%BD

Lov velryb v 18. a 19. století

Těžba dřeva pro stavbu a palivo. „Pensylvánská poušť“ Těžba dřeva pro stavbu a palivo. Foto před r. 1920

„Pensylvánská poušť“

1849, kanadský geolog Dr. Abraham Gesner destiloval z ropy petrolej http://io9.com/5930414/1846-the-year-we-hit-peak-sperm-whale-oil

První komerční ropný vrt Pensylvánie, Edwin Drake, 1859

Zdroje energie v USA

http://www.wrsc.org/images?page=4

Ropný vrchol/zlom (PEAK OIL)

Dr. M. King Hubbert (1903-1989) 1976 video: http://www.youtube.com/watch?v=ImV1voi41YY&feature=channel_page

Vrchol těžby ropy v USA

Objevy a produkce ropy

Světové objevy a produkce ropy

Světové objevy a produkce ropy

Éra ropy z historické perspektivy

Můžeme věřit ekonomům? Srovnání předpovědí ekonomů s realitou Růst světového HDP (%) 1972–2011

Korelace růstu světového HDP a produkce ropy

Scénář produkce ropy podle IEA (WEO 2012)

Ekonomická návratnost těžby ropy (dříve a dnes)

Environmentální dopady těžby ropy a zemního plynu

Těžba ropy v Nigérii http://www.nationaljournal.com/pictures-the-cost-of-oil-in-nigeria-20110609

Ropné písky V Kanadě

http://ostseis.anl.gov/guide/tarsands

Břidlicový zemní plyn v USA

Těžba bridličného plynu hydraulickou frakcí (Fracking)

http://www.nature.com/news/air-sampling-reveals-high-emissions-from-gas-field-1.9982

Dokument o frackování v USA http://www.ulozto.cz/xT4dgyg/gasland-2010-limited-docu-dvdrip-xvid-kata-avi http://www.uloz.to/xfvyEP1/gasland-2010-titulky-cz-final-srt

Frackování v Česku? http://stophf.cz/ http://www.ceskatelevize.cz/ct24/regiony/196902-voda-nad-zlato-volali-demonstranti-v-trutnove/

Energetická návratnost Energy Returned on Energy Invested EROI ═ energie získaná / energie vložená 100 ropa z Blízkého Východu z počátku těžby do 50. let 20. století 30 ropa z Blízkého Východu v současnosti 10–20 energetické plodiny v ČR (pouze pěstování a sklizeň) 3 ropné písky 1,5–2 etanol ze zemí Evropské Unie, bez zahrnutí vedlejších produktů http://cs.wikipedia.org/wiki/ERoEI

Pokles energetické návratnosti těžby ropy v USA Průměrná hodnota EROI pro celý svět klesla asi na 18:1 v roce 2006! CLEVELAND, C. 2005. Net energy from the extraction of oil and gas in the United States. Energy GAGNON, N. et al. 2009. A Preliminary Investigation of Energy Return on Energy Investment for Global Oil and Gas Production. Energies

Energetická návratnost potravin Rozvinuté země 1:10 Pro Křováky asi 10:1 HALL, Ch., et al. 2009. What is the Minimum EROI that a Sustainable Society Must Have? Energies

Minimální energetická návratnost Funkce společnosti Umění aj. Zdravotnictví Vzdělávání Podpora rodiny a pracujících Produkce potravin Transport Rafinace ropy Těžba ropy Minimální EROI 14:1 12:1 9:1 až 10:1 7:1 až 8:1 5:1 3:1 1,2:1 1,1 HALL, Ch. 2011. Introduction to Special Issue on New Studies in EROI. Sustainability HALL, Ch., et al. 2009. What is the Minimum EROI that a Sustainable Society Must Have? Energies