Ing. Dagmar Palatová dagmar.palatova@law.muni.cz Poptávka Ing. Dagmar Palatová dagmar.palatova@law.muni.cz.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mikroekonomie II – přednáška č. 2: Analýza spotřebitelské poptávky
Advertisements

Mikroekonomie II Poptávka Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Rovnovážný bod, rovnovážná cena
Mikroekonomie I Cvičení 5 – Tržní poptávka, elasticity poptávky
Chování spotřebitele a formování poptávky
Mikroekonomie I Chování spotřebitele: užitečnost a poptávka
Poptávka na trhu zboží a služeb
E) Elasticita a težní poptávka
D) Užitek a optimální rozhodnutí
B) Křivka poptávky.
Mikroekonomie II Úvod Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Seminář 4. Racionální chování spotřebitele a výrobce
A) Determinanty poptávky po volném čase
Mikroekonomie I Užitek spotřebitele a odvození poptávky Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Křivka (spotřebitelské) poptávky
Seminář 4. Trh a tržní mechanismus
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Teorie chování spotřebitele
Tržní mechanismus a jeho fungování, makroekonomické výstupy
Užitek, preference a optimum spotřebitele
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Základy ekonomie Seminář 4. Trh a tržní mechanismus.
Elasticity poptávky a nabídky
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Ekonomie kolem nás EKONOMIE Ekonomie kolem nás 1. přednáška Eva Tomášková Katedra národního hospodářství Eva Tomášková
Mikroekonomie I Nabídka dokonale konkurenční firmy
Chování spotřebitele, výrobci, efektivnost
Doc. Ing. Pavel Janíčko,CSc.
Teorie poptávky a užitek, chování spotřebitele
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a marketing I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule Poptávka na trhu výrobků a služeb  Poptávka.
Základy ekonomie Téma č. 3: Spotřebitelská rovnováha
Analýza poptávky. Poptávka po produkci firmy jako významný parametr rozhodování firmy. Faktory determinující poptávku a odhady poptávkových funkcí. Alternativní.
EKONOMIE Poptávka a její elasticita 2. přednáška
Teorie chování spotřebitele
Poptávka Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
EKONOMIKA OA KUBELÍKOVA. ELASTICITA POPTÁVKY [ing. Jaromír TIŠER]
Poptávka na trhu zboží a služeb Ing. Vojtěch Jindra
Seminář 2. Nabídka a poptávka
Základní předpoklady lidského jednání
2 JAK FUNGUJE TRH.
Poptávka a poptávané množství
Struktura přednášky Analýza poptávky
7. Alternativní teorie spotřebitele Osnova přednášky 7.1. Teorie projevených preferencí Principy projevených preferencí Teorie projevených preferencí a.
Poptávka Rozhodování za rizika
Základy ekonomie Seminář 4. Racionální chování spotřebitele a výrobce.
Mikroekonomie II – Přednáška č. 12: Všeobecná rovnováha
Ing. Martin Petříček, MBA
Formování poptávky Faktory ovlivňující individuální poptávku
ZÁKLADY EKONOMIE I Poptávka a nabídka Tržní mechanismus 4
Základy ekonomie Seminář 6..
Nabídka a poptávka Nabídka množství zboží, které jsou prodávající ochotni dodat na trh při určité ceně, na určitém místě a v určitém čase tržní nabídka.
 Celková (T) a mezní (M)  T  M > 0 (T roste konvexně  M kladná a roste, T roste konkávně  M kladná a klesá, T roste konkávně  M kladná a klesá, T.
Teorie užitku a chování spotřebitele Analýza poptávky.
Trh a tržní mechanismus Trh, rozdělení trhu. Trh  je základní prvek tržního hospodářství  je schopen za určitých podmínek koordinovat či přímo řídit.
TRH A JEHO FUNGOVÁNÍ Cíle: Vysvětlit fungování trhu jako interakce mezi poptávkou a nabídkou, vysvětlit pojem cenová elasticita. Anotace: Trh je způsobem.
nabídka, poptávka, trh, utváření ceny, základní pojmy Michal Janovec
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
Základy nabídky a poptávky, trh a tvorba ceny TNH 1 (S-2)
Tržní mechanismus. Tržní mechanismus Tržní rovnováha.
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Úvodní seminář Národní hospodářství
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
Úvodní seminář Národní hospodářství
Poptávka po volném čase
ZÁKLADY EKONOMIE Nabídka 3. přednáška
Spotřebitelská volba a utváření poptávky
Základy nabídky a poptávky, trh a tvorba ceny TNH 1 (S-2)
Tržní síly nabídky a poptávky, elasticita a její aplikace TNH 1 (S-3)
Základy Ekonomie pro adiktology část Prof. Martin Dlouhý
Transkript prezentace:

Ing. Dagmar Palatová dagmar.palatova@law.muni.cz Poptávka Ing. Dagmar Palatová dagmar.palatova@law.muni.cz

Poptávka na trhu výrobků a služeb na trhu výrobků a služeb se střetává nabídka (= firmy) a poptávka (= spotřebitelé) změna cen na trzích výrobků a služeb vede v důsledku ke změnám v alokaci zdrojů

Rovnováha spotřebitele maximalizace užitku oběť v podobě peněžního vydání spojeného s koupí užitečnost ovlivňuje rozhodování spotřebitele o tom, jak vynaloží důchod spotřebitel nakupuje různé statky, často opakovaně => celková a mezní užitečnost spotřebitel je v rovnováze, jestliže nemohl zvolit výhodnější koupi souboru statků

Indiferenční křivky džus A C D B IC2 IC1 IC3 těstoviny

Indiferenční křivky IC = kombinace spotřeby, které poskytují stejný užitek síť IC se nazývá indiferenční mapa IC se nikdy neprotínají

Linie příjmu (rozpočtové omezení) (1 jedn. = 5) rozpočet = 200 džus 40 (1 jedn. = 20) 10 20 těstoviny (1 jedn. = 10)

Rovnováha spotřebitele džus E1 E0 IC1 IC3 těstoviny

Indiferenční křivky A A10 dokonalé substituty komplementy IC1 B10 B

Poptávka Máte rádi banány? funkční závislost mezi dvěma proměnnými – množstvím produkce a cenou produkce Máte rádi banány?

Individuální poptávka po banánech Dagmar 11 8 5 3 2 1 Ondra Magda Lukáš 4 Eva Radek 6

Individuální poptávka po banánech

Celková poptávka po banánech Dagmar 11 8 5 3 2 1 Ondra Magda Lukáš 4 Eva Radek 6 Celkem 23 18 13 9 7

Celková poptávka po banánech

Křivka poptávky cena D množství

Poptávka poptávka vyjadřuje ochotu nakupovat při různých cenách statku různá množství statku závislost poptávaného množství statku na ceně statku zákon klesající poptávky

Posun po křivce poptávky cena C Pc A PA B PB D Qc QA QB množství

Změna poptávky tj. posun poptávkové křivky může být způsobena několika faktory změnou nominálního důchodu změnou ceny jiných zboží substitutů komplementů změna preferencí (módní vlivy) změna v populaci

Změna poptávky cena C A B PA = PB = PC D2 D1 D3 QC QA množství QB

Cenová pružnost poptávky se změnou ceny se poptávané množství mění nepřímo úměrně intenzita, s níž se mění množství v závislosti na ceně, je u různých zboží různá cenová pružnost (elasticita) = poměr procentní změny množství k procentní změně ceny

Cenová pružnost poptávky eD = (ΔQ/Q) / (ΔP/P) eD > 1 => poptávka je pružná (elastická) eD = 1 => poptávka je jednotkově pružná (elastická) eD < 1 => poptávka je nepružná (neelastická)

Cenová pružnost poptávky cena D4 D3 D2 D1 D množství

Cenová pružnost poptávky ovlivněno: postavením ve spotřebním koši existence substitutů vývoj očekávání spotřebitelů