Fáze poradenského procesu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

Stacionární terénní práce ve Věznici Jiřice Občanské sdružení Semiramis.
Děti se učí kvůli budoucnosti, ne kvůli známkám! Analýza dotazníkového šetření projektu Pohoda.
Mediace Radka Janebová.
Struktura poradenského procesu
Vybrané typy verbální komunikace Robin Šimek Ondřej Kašpar.
„Jekhetanes“ aneb spolu Sophia Dvořáková. KDO JSME? Šance pro Tebe je nestátní nezisková organizace. Šance pro Tebe působí v Pardubickém kraji, sídlo.
Konflikty a způsoby jejich řešení
PROJEKT - soubor aktivit, jejichž realizací v určeném časovém rámci dosáhneme stanoveného cíle; dojde ke změně z výchozího stavu do plánovaného stavu.
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Didaktické prostředky
Zdravotnický asistent, první ročník Sociální vyloučení Autor: Mgr. Lenka Březíková Vytvořeno: jaro 2012 SZŠ a VOŠZ Zlín ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná.
PORUCHY PŘÍJMU POTRAVY doplňkový seminář k projektu
KONFLIKTY V MEZILIDSKÝCH VZTAZÍCH
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Individuální výchovný plán
Jak vyjednávat o smlouvě a honoráři I. pro společnost JTP Roman Čiviš, A TREND.
TRANSAKČNÍ ANALÝZA.
Sociální práce s rodinou 3
Náročné životní situace, konflikty
Jitka Navrátilová, PhD..  Přímá práce v rodině – home visiting (nástroj podpory rodiny.  Profesionální, či poloprofesionální pomoc rodině.
Kurz rodinného poradenství pro pracovníky pomáhajících profesí
Cílová skupina Děti, dospívající a mladí dospělý, kteří se připravují na svůj odchod do samostatného života. Mladí lidé, kteří již opustili náhradní péči.
Kurz rodinného poradenství pro pracovníky pomáhajících profesí KOORDINACE SLUŽEB V PÉČI O KLIENTA V RT.
Ekosystémová perspektiva. Přístup orientovaný na úkoly.
PACIENTOVO POJETÍ NEMOCI
Formulace zadání na počátku musí být informační potřeba uživatele = objektivní kategorie definování informační potřeby pro konkrétní místo v systému řízení.
Působení psychologa jako člena týmu odborných pracovníků projektu AVC
Rozhodovací proces, podpory rozhodovacích procesů
Komunikace s rodiči.
Komunitní sociální práce
ICT technologie a jejich využití v práci učitele 2. stupně a v dalším rozvoji jeho profesních kompetencí ZÁVĚREČNÁ PRÁCE leden 2013 Bc. Marcela Hladká.
Týmové dovednosti 2 Marie Blahutková. Tým – základ dobré spolupráce Neustálý růst týmů a jejich výkonnosti Zlepšování klíčových postupů Schopnost efektivně.
Podpora procesu transformace pobytových sociálních služeb v MSK Úvodní konference k projektu Sanatoria Klimkovice.
2. DUŠEVNÍ VÝVOJ OSOBNOSTI, PORUCHY VÝVOJE OSOBNOSTI
Metoda VTI Intenzivní forma pomoci v domácím prostředí rodiny, přímo tam, kde problém vzniká (80.léta 20. stol. v Holandsku) Rodiny, které mají obtíže.
Metodika posouzení Metody, techniky, postupy. Klíčová otázka: n Jak provést posouzení, aby co nejlépe reflektovalo situaci uživatele služby?
Chudoba jako sociální problém
Checklandova metodologie
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
Vzdělávaní a stanovení cílů ÚOS Jitka Navrátilová
Návrh legislativních změn v oblasti náhradní rodinné péče (výstupy projektu) PhDr. Miloslav Macela Praha, 16. června 2015.
Andrea Brožová Doubková
„ WORKSHOP „Terénní sociální práce v sociálně vyloučených lokalitách Moravskoslezského kraje – práce se závislými klienty“ Vyhodnocení a shrnutí výstupů.
Skupinová dynamika III Doc. PaedDr. Marie Blahutková, Ph.D. Katedra společenských věd ve sportu Fakulta sportovních studií.
Poradna pro oběti násilí – Programy zaměřené na práci s dětmi jako svědky domácího násilí Mgr. Petr Oroszy Centrum nové naděje Frýdek-Místek
Informační a poradenské centrum VIOLA Pilotní projekt Centra sociálních služeb Praha pro muže a ženy, kteří chtějí řešit konfliktní vztahy se svými blízkými.
Lidé s mentálním postižením jako cílová skupina sociálních služeb.
Konflikt  Náročná situace, střetnutí protichůdných sil na cestě k cíli.  Situace, v níž je nutno vybrat z určitých variant či alternativ  Do konfliktu.
Systemický přístup Mgr. Věra Pucová. Základní charakteristika přístup orientovaný na změnu opak diagnostického přístupu typický přístup pro sociální práci.
Sociální práce v roce 2012 Bc. Ivana Vedralová. Od Úřad práce ČR převezme:  Činnosti, které přímo souvisejí s řízením, rozhodováním a výplatou.
1 ODBORNÉ SOCIÁLNÍ PORADENSTVÍ Eva Jarolímová. 2 Odborné sociální poradenství se dle zákona vůči základnímu sociálnímu poradenství vymezuje jednak širším.
Analýza potřebnosti rozvoje sociálních služeb v Brně pro další osoby ohrožené sociálním vyloučením Dílčí odborná studie pro tvorbu 5. Komunitního plánu.
Týmová spolupráce při vedení zájmových činností
Didaktické prostředky
Čím chci být až vyrostu ? Proč zrovna plavčice ? Pomáhá a zachraňuje lidské životy. Má to hodně těžké protože, když se člověk topí je velice těžké si ho.
Struktura poradenského procesu
Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb
Vybrané přístupy v sociální práci
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
Fáze ÚOS Jitka Navrátilová.
Střední část intervence
Vzdělávaní a stanovení cílů ÚOS
Sociální šetření versus etický kodex sociálního pracovníka
MOTIVACE Zora Syslová.
Metoda VTI Intenzivní forma pomoci v domácím prostředí rodiny, přímo tam, kde problém vzniká (80.léta 20. stol. v Holandsku) Rodiny, které mají obtíže.
Násilná osoba aneb co s ní
Mezioborový přístup v SP východiska, podmínky, metody
Školská sociální práce
Transkript prezentace:

Fáze poradenského procesu

Struktura přístupu 1) Příprava 2) Explorace problému 3) Dohoda o cílech 4) Formulace úkolů a 5) jejich plnění 6) Terminace

Příprava Legitimita intervence „Chtěl byste něco změnit?“ „Chcete, abych vám s tím pomohl?“ Motivace nedobrovolného klienta: Proč vaše chování lidé vnímají jako problémové? Jak je (vás) tato situace ovlivňuje? Lze s tím něco dělat?

Explorace problému (první až šestá schůzka) I. sekvence: identifikace problémů II. sekvence: specifikace problémů III. sekvence: stanovení priorit

I.Identifikace problémů V čem je problém? Problémy= nenaplněné potřeby = cíle

Utřídění problémů Pro utřídění problémů, kde jsou dva a více osob lze použít následující tabulku potřeb: Jméno Co od něj chci Jaká je šance, že to získám Co chtějí ode mne Jaká je šance, že to získají

II. Specifikace problémů Sběr informací

Klasifikace problémů Interpersonální konflikty: Klient má obtíže v v interakci s druhými. „Nevycházíme spolu“. Problém je ve vztahu, ať už je manželský, rodičovský. V zaměstnání či ve škole. Nespokojenost v sociálních vztazích: Nejsem asertivní, Problém je obecnější, spíše uvnitř jednotlivce spíše než mezi ním a jimi… Problémy s formálními organizacemi: například bydlení, školy, nemocnice a dávky. Obtíže při výkonu role: rodič, manžel, pracovník, student. Obtíže s rozhodováním Reaktivní emoční potíže: deprese, úzkosti vyplívající ze situace, Nepřiměřené zdroje: nedostatek peněz, jídla… Jiné: nezahrnuté u předchozích kategorií, např. behaviorální problémy spojené s návykovým nebo nutkavými charakteristikami chování, zneužívání drog, kriminalita, gambling.

III. Stanovení priorit Které problémy klienta nejvíce zatěžují? Které problémy by v případě jejich neřešení měly pro klienta nejtěžší důsledky? Které problémy by v případě jejich vyřešení měly pro klienta nejpříznivější důsledky? Které problémy mají pro klienta největší význam? Které problémy lze řešit s menším nasazením energie, zdrojů? Které problémy jsou v podstatě neřešitelné?

Stanovení prioritních problémů Není 1 Málo 2 Dost 3 Hodně 4 Vážný 5 Interpersonální konflikty Nespokojenost v sociálních vztazích Problémy s formálními org. Obtíže při výkonu role Obtíže s rozhodováním Reaktivní emoční úzkosti Nepřiměřené zdroje Jiné

Příčiny problému Problémy se „staly“ („nemají původ“) Co přispívá k udržení problému? Jaké jsou překážky v řešení problému?

Hlavní překážky Sociální systém Konstrukty o světě Emoce Neúspěšná řešení

Analýza příčiny Čím je problém udržován: přesvědčeními, emocemi, sociálním systémem nebo neúspěšnými řešeními? Jaká jsou přesvědčení uživatele služby o situaci a o potřebách? Pokud je příčinou nezdařené řešení, jedná se o snahu naplnit utopický cíl, nadměrné úsilí, snaha o změnu postoje druhého člověka? Jak může být problém klasifikován? Vyskytuje se propojení mezi problémy?

Neúspěšná řešení Tři typy nezdařených řešení, které se mohou stát překážkou: Definování utopického cíle, směřování příliš vysoko, například chtít, aby děti byli jako andělé, Usilovně se snažit o to, co může proběhnout spontánně. Například snažit usnout, snažit si získat lásku nevlastního dítěte. Snaha měnit přístupy, tam kde by se mohl uživatel služby s chováním smířit, nebo chtít po někom, aby chtěl něco, co nechce. Například stěžování, že dítě nechodí do školy s nadšením …

Formulace cílů a úkolů (čtvrtá až sedmá schůzka) I. sekvence: stanovení cílů II. sekvence: kontraktace

Typy úkolů Průzkumné úkoly Intervenční úkoly Úkoly mohou být prosté (jedna akce) nebo komplexní (množství různých činností). Nicméně jednoduché cíle jsou preferovány. Jednostranné (realizovatelný jednotlivcem) úkoly nebo reciproční úkoly (někdo něco udělá a druhá osoba vykoná reciproční úkon).

Typy úkolů Hmotné či mentální úkoly Postupné úkoly Imaginární úkoly Obrácené úkoly Paradoxní úkoly

Plnění úkolů (sedmá až desátá schůzka) Proveditelnost úkolů

Terminace (dva až tři kontakty) Efekt zakončení kontaktů Strach z nových situací Shrnutí pozitivních bodů spolupráce Další okruhy jeho práce

Zajímavý zdroj http://www.task-centered.com/