Vítejte na Základech marketingu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
MARKETING A MANAGEMENT
Advertisements

Služby jako fenomén dnešní doby. Úloha služeb Rozvoj terciéru Podniky obohacují svou nabídku o doprovodné služby Servis je něco více než jen dodávka Společnost.
Aplikace služeb pro zvýšení konkurenceschopnosti, vlastnosti a služby na podporu prodeje výrobků Vratislav KOZÁK
Veronika Dubská A09B0007P KMA/MAB
Téma 3: Charakter produktu a jeho realizace
SPORTOVNÍ PRODUKT Brigita Stloukalová.
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název.
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název.
Customer Relationship Management Řízení vztahů se zákazníky.
M ARKETING – S WOT ANALÝZA Ing. Jiří Šilhán. P OJETÍ MARKETINGU Pohled ekonomů: Marketing je proces výměny užitné hodnoty, kterou kupující získává od.
Marketingový mix 4 P.
Výrobek a jeho životní cyklus
MARKETING FINANČNÍCH SLUŽEB E :00 – 13:30.
MARKETING Brigita Stloukalová. Nastudujte si sami: Šimková, E. Základy managementu a marketingu pro neziskové organizace. Kap. 8. Marketing v neziskové.
Pojetí marketingu v neziskových organizacích. Marketing neziskových organizací Chartered Institut of Marketing: „Marketing je součástí procesu řízení,
Lidé ve službách.
Základy marketingu šestá přednáška
Produktová politika.
Analýza makro a mikroprostředí
MARKETINGOVÝ MIX.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Produkt.
Marketing nehmotného produktu
úvod pojetí a obsah marketingu
MARKETING.
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Podnikatelské koncepce
Marketing v pojišťovnictví února 2007 E :45 – 17:15 hod.
Produkt Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
MARKETINGOVÝ MIX.
PEOPLE Kristýna Mulíčková Marina Sadovská Zuzana Kubová Eva Lukášová
Analýza konkurence Harry Löwit 2009/2010
14. října 2008 PRODUKT jednotlivé úrovně produktu Mgr. Eliška Kubíčková.
Vítejte na Marketingu. Identita, image Identita = komplexní obraz firmy utvářený filozofií, historií, zásadami vedení, současností i budoucností Tvoří.
Marketing nehmotného produktu (služeb) Analýzy prostředí
MARKETING A MANAGEMENT CESTOVNÍHO RUCHU část 4 RNDr. Aleš Krejčí, CSc.
MARKETINGOVÝ MIX VE SLUŽBÁCH
Vítejte na marketingu ve veřejném sektoru
8. Marketing.
Alena Klapalová MANAGEMENT KVALITY Alena Klapalová
Model strategie marketingového mixu
T- 5 Marketingový mix v pojišťovnictví. Pojistný produkt.
Principy segmentace vnějšího a vnitřního prostředí podniku
Úkol na příští seminář:
Základy a obsah marketingu + Marketing nehmotného produktu
CENA A CENOVÁ POLITIKA V EU. cena a cenová politika - ovlivňující faktory interní faktory: podnikové cíle marketingové cíle marketingový mix náklady cena.
Marketing organizací veřejného sektoru
Základy marketingu třetí přednáška Ing. Nina Kudláčková, Ph.D.
Obsah Marketingový mix Marketingový mix obchodníka Nákupní marketing.
Produkt Klasifikace produktů. Produkty Spotřební zboží Průmyslové zboží / VF Výrobky Služby Nežádané / nežádoucí zboží.
Předmět Marketing BP522 Kontaktní údaje: Ing. Šárka Dvořáková, Ph.D. Středa.
Marketing maloobchodu. Obsah 1. Marketingová komunikace v obchodní firmě 2. Nástroje komunikace obchodní firmy 3. Interní nástroje 4. Atmosféra prodejny.
Zápatí prezentace1 Marketing nehmotného produktu (služeb) Marketing nehmotného produktu (služeb) Analýzy prostředí Analýzy prostředí 2. přednáška MVVS.
Produkt Klasifikace produktů. Produkty Spotřební zboží Průmyslové zboží / VF Výrobky Služby Nežádané / nežádoucí zboží.
Model struktury strategického managementu
7 Marketingový mix Výrobek Cena Distribuce Propagace.
MARKETING NEZISKOVÝCH ORGANIZACÍ. C O JE MARKETING ? A.Smith: „Jediným a konečným cílem veškeré výroby a služeb je spotřeba. Zájem výrobce se měl vzít.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 4: Marketingové řízení MSP.
Marketingový systém řízení KontrolaRealizacePlánování.
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:
Alena Klapalová MANAGEMENT KVALITY Alena Klapalová
MARKETING Přednáška P
Segmentace trhu. Segmentace trhu Trh je tvořen velkým počtem zákazníků, kteří se liší svými potřebami, možnostmi…. Segmentace je rozdělení trhu na.
Název: Marketing – podnikoví zákazníci Autor: Ing.Jan Štěpka
Vítejte na Marketingu.
SPECIFIKA SLUŽEB Ekoinkubátor Podniková ekonomika Ing. Eva Štěpánková
Výrobkové strategie dle investičních cílů
Segmentace trhu pro cr Nikola Holasová.
MARKETING Přednáška P
Transkript prezentace:

Vítejte na Základech marketingu 7. 3. 2012

Obsah prezentace Podstata produktu pro organizaci Životní cyklus produktu Definice služeb, vlastnosti služeb Portfolio produktu a význam značky

Produkt

Charakter produktu a jeho realizace Marketing z pohledu produktového mixu můžeme chápat jako nástroj realizace výměny toho, co máme a co je hodnotné za něco, co potřebujeme.

Proto musíme znát…..: jaké jsou naše cíle jaké je naše postavení a faktory, které mohou naši organizaci ovlivnit jaké jsou charakteristiky našeho produktu

…a uvědomit si charakter toho, co nabízíme, tedy: (AUDIT PRODUKTU) Co vlastně nabízíme – výrobky, služby, myšlenky (tzv. cause marketing )??? Komu je naše nabídky určená – kdo je naší cílovou skupinou, naším klientem??? Jakou potřebu uspokojujeme??? Lze tuto potřebu uspokojit i jiným způsobem, jinými prostředky, s pomocí jiných subjektů???

…a uvědomit si charakter toho, co nabízíme, tedy: Nakolik je důležité uspokojení dané potřeby pro naši cílovou skupinu? Pokud nabízíme více aktivit pro více cílových skupin, která cílová skupina je největší a která aktivita přináší největší užitek? S kým vstupujeme do styku v procesu výměny našeho produktu za něco, co potřebujeme?

Produkt Cokoli, co lze na trhu nabídnout, co upoutá pozornost, co může sloužit ke spotřebě, co může uspokojit nějaké lidské přání či potřebu. Výrobek, Lidé Myšlenky Služby Místa Zážitky…

Klasifikace zboží Spotřební Průmyslové zboží Zboží denní potřeby (běžné, nakupované impulsivně, naléhavé potřeby) Zboží dlouhodobé potřeby (stejnorodé, nestejnorodé) Speciality Nepožadované zboží Průmyslové zboží

Vrstvy produktu Základní produkt – přináší uspokojení základní potřeby Vnímatelný produkt – materializovaná forma základního produktu vyjádřená fyzickými vlastnostmi a přidanými charakteristikami jako je styl, značka, obal Rozšířený produkt – rozšířená o další služby, bonusy Potenciální produkt –představuje všechny možné budoucí přídavky a rozšířené služby

Životní cyklus produktu Fáze zrodu – nová myšlenka,nový způsob řešení problému Fáze růstu – rostoucí poptávka po našem produktu/službě Fáze útlumu – požadavky na daný produkt/službu stagnují a následně klesají Fáze umírání - postupné stahování produktu/služby z činnosti

Klasický životní cyklus

Zvláštní typy životního cyklu

Produkt - SLUŽBA

„Statky, které neprodukují žádnou hodnotu“ Definice služby I.: „Statky, které neprodukují žádnou hodnotu“ (Adam Smith, 1776) Na to navazuje i Marx a následně i centrálně plánované ekonomiky. Důsledek = podcenění celého sektoru.

Definice služby II.: „Služba je jakákoliv činnost nebo výhoda, kterou jedna strana může nabídnout druhé straně, je v zásadě nehmotná a jejím výsledkem není vlastnictví. Produkce služby může, ale nemusí být spojena s hmotným produktem“ (Kotler - Armstrong 1997)

Definice služby III: „…soubor hmotných a nehmotných prvků obsahujících funkční, sociální a psychologické užitky nebo výhody. Produktem může být myšlenka, služba nebo zboží nebo kombinace všech tří výstupů“ (Pride – Ferrell, 1991)

Obsah služby: Materiální prvky- hmotné složky služby, které službu doplňují nebo umožňují její poskytnutí (stacionář – pomůcky pro handicapované) Smyslové požitky – rozpoznáváme smysly (hluk, ticho, vůně, apod.) Psychologické výhody nabídky – subjektivní, pro každého zákazníka jiné, obtížné je vymezit. (Sasser, 1978)

Marketing služeb je složitější!!! ???PROČ???

Vlastnosti služeb

Vlastnosti služeb: Nehmotnost Neoddělitelnost Heterogenita, resp. proměnlivost Zničitelnost Nemožnost vlastnictví

Nehmotnost služeb Je příčinou, že zákazník: Některé prvky, které představují kvalitu nabízené služby, jako například spolehlivost, osobní přístup poskytovatele služby, důvěryhodnost, jistota, apod. lze ověřit až při nákupu a spotřebě služby. Je příčinou, že zákazník: obtížně hodnotí konkurující si služby obává se rizika při nákupu služby klade důraz na osobní zdroje informací jako základ pro hodnocení kvality služby používá cenu

Nehmotnost služeb Management musí reagovat: omezením složitosti poskytování služby zdůrazňováním hmotných podnětů, materiálového prostředí usnadněním tzv. ústní reklamy (osobní doporučení) - komunikační mix zaměření se na kvalitu služeb - vytváření silné značky

Neoddělitelnost služeb Produkci a spotřebu zboží lze od sebe oddělit. Služba je produkována v přítomnosti zákazníka - zákazník se zúčastní poskytování služby, je tedy neoddělitelnou součástí její produkce. Je příčinou, že zákazník: je spoluproducentem služby často se podílí na vytváření služby spolu s ostatními zákazníky někdy musí cestovat na místo produkce služby

Neoddělitelnost služeb Management musí reagovat: snahou o oddělení produkce a spotřeby řízením vztahů zákazník - poskytovatel zdokonalováním systémů dodávky služeb

Heterogenita služby - příčinou, že zákazník: Je možné, že způsob poskytnutí jedné a téže služby se liší. - příčinou, že zákazník: nemusí vždy obdržet totožnou kvalitu služby obtížně si vybírá mezi konkurujícími se službami musí se často podrobit pravidlům pro poskytování služby tak, aby byla zachována konzistence její kvality

Heterogenita služby Management musí reagovat: stanovením norem kvality chování zaměstnanců výchovou, motivací zaměstnanců výběrem a plánováním procesů poskytování služby

Zničitelnost služby Je příčinou, že zákazník: obtížně reklamuje službu Nehmotnost služeb vede k tomu, že služby nelze skladovat, uchovávat, znovu prodávat nebo vracet. Je příčinou, že zákazník: obtížně reklamuje službu může být konfrontován jak s nadbytečnou, tak nenaplněnou kapacitou Management musí reagovat: stanovením pravidel pro vyřizování stížností plánováním poptávky a využití kapacit

Nemožnost vlastnictví služby Je příčinou, že zákazník: vlastní pouze právo na poskytnutí služby službu mu přinášejí krátké (přímé) distribuční kanály Management musí reagovat: zdůrazněním výhod nevlastnění a možností substituce služeb za zboží pečlivým výběrem zprostředkovatelů

Nemožnost vlastnictví služby Je příčinou, že zákazník: vlastní pouze právo na poskytnutí služby službu mu přinášejí krátké (přímé) distribuční kanály Management musí reagovat: zdůrazněním výhod nevlastnění a možností substituce služeb za zboží pečlivým výběrem zprostředkovatelů

Úspěch služby závisí na její: dostupnosti ceně jedinečnosti vlastní hodnotě kvalitě pověsti módnosti spolehlivosti výsledcích dodávání

Lidé se vracejí do organizace, když personál je: starostlivý veselý pozorný přesný přátelský znalý věci profesionální kompetentní

Význam značky Pomáhá rozlišit produkt/službu, odlišit ho od konkurence. Vytváří image produktu/služby. U služeb napomáhá zhmotnit službu a vytvořit představu o službě v mysli zákazníků.

Příště …

Příště – analýza prostředí Segmentace trhu Makro a mikroprostředí organizace SWOT PESTE Porterova analýza pěti sil