Dagmar Strejčková d.strejckova@gmail.com Kapitoly z lexikologie současné češtiny Kapitoly z lexikologie českého jazyka Slovo jako jednotka slovní zásoby.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
Advertisements

Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
JAZYKOVĚDA, JAZYKOVÁ KULTURA, ŘEČ A JAZYK
Podstatná jména Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Podstatná jména (rod, číslo, pád, vzor)
VY_32_INOVACE_Čj-Ml 6.,7.01 Anotace: Prezentace obsahuje stručnou definici podstatných jmen obecných a vlastních. Žáci si hravou formou procvičí pravidla.
SKLOŇOVÁNÍ PODSTATNÝCH JMEN RODU MUŽSKÉHO
ROD JMENNÝ.
VY_32_INOVACE_Čj-Ml 6.,7.15 Anotace: Prezentace je zaměřena na slovesné kategorie rod a vid. Ke každé kategorii je uvedena stručná definice s příklady.
Pojem / koncept Homonymie Ondřej Diblík – Simona Kukučová | |
Čeština jako ideální flexivní extrém?
-způsoby, postupy, základní pojmy, náměty-
Digitální učební materiál
Substantiva - rod Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ2r0104 Název sady:
PODSTATNÁ JMÉNA ( ČESKÝ JAZYK - 8. ROČNÍK )
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_07_CJL_M Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Slovo a pojmenování Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
PODSTATNÁ JMÉNA EU-OP VK- III/2 ICT DUM 441, zpracovala Petra Šmídová.
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Jméno autora:Mgr. Jitka Charvátová Třída/ročník:
Zvuková stránka jazyka
ŽIVOTNOST PODSTATNÝCH JMEN RODU MUŽSKÉHO
Vzdělávací oblast: Český jazyk – gramatika Autor: Vlasta Lindovská
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Věta, výpověď, promluva Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ3r0101
Podstatná jména Český jazyk VY_32_INOVACE_ sada, ČJ
Dagmar Strejčková Jazykový rozbor 1 Dagmar Strejčková
Zvuková stránka jazyka
ANOTACE ANOTACE Šablona: ICT Šablona: ICT Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací.
Procvičení písmen Ř, ř Třesu, třesu třešničku, třešně dám do košíčku.
JAZYKOVĚDA JAZYKOVÉ PŘÍRUČKY
Slovní zásoba PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY.
Odvozování je to způsob tvoření slov, kdy ke slovotvornému základu přidáváme předpony a přípony, příp. jen koncovku. - v českém jazyce je odvozování nejčastějším.
ICT ČJ podstatná jména I. - 4.ročník
Dagmar Strejčková Kapitoly z lexikologie současné češtiny Kapitoly z lexikologie českého jazyka Dagmar Strejčková
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
Přednáška P11 Božena Bednaříková
Morfologi Oversikt Morfologi OrddanningBøyning.
ANOTACE Šablona: ICT Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor: Český jazyk a literatura Tematický okruh: Jazyková výchova.
[Výrazy funkce a funkční v Mathesiově definici věty a foném(at)u] Martin Beneš – ÚJČ AV ČR; ÚČJTK FF UK v Praze vzdělávací cyklus Moderní mluvnice češtiny.
MORFOLOGIE 2008 přednáška P11
VY_32_INOVACE_05_01 CZECH SALES ACADEMY Trutnov – střední odborná škola s.r.o. EU PENÍZE ŠKOLÁM CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_05_01 Zpracovala:Mgr.
CJL mluvnice Tvarosloví Mgr. Zina Omelková
= prostředek lidské komunikace
Volitelný jazykový seminář STYLISTICKÉ HODNOCENÍ PŘEKLADU Božena Bednaříková.
NAUKA O SLOVNÍ ZÁSOBĚ 1 SEXTA.
PROJEKT MÁLOTŘÍDKY SPOLEČNĚ Mgr. Hana Řádová Alternativní metody výuky MONTESSORI TVOŘIVÁ ŠKOLA.
Slovní zásoba Osnova pro studenty středních pedagogických škol.
Mgr. Marie Havránková NAUKA O SLOVNÍ ZÁSOBĚ Mluvnice pro 2. ročník 2. ročník Srpen 2012.
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 2 – jmenné kategorie Mluvnice pro 2. ročník 2. ročník Srpen 2012.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_2C_CJ9_01_JMÉNA,
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Základní a rozvíjející větné členy Grafický rozbor věty jednoduché.
Základní škola T. G. Masaryka a Mateřská škola Poříčany, okr. Kolín
Životnost podstatných jmen
Digitální učební materiál
Problematika rýmu.
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 1 Mluvnice pro 2. ročník 2. ročník
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
Vzory podstatných jmen rodu mužského
JAZYKOVĚDA A JEJÍ DISCIPLÍNY
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
Tvoření slov - slova značková, neutvořená x slova utvořená, motivovaná, popisná.
Vzdělávací Jméno autora Mgr. Blanka Pišvejcová Datum vytvoření
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3
VY_32_INOVACE_ČJ.3.25 Anotace
Vzdělávací Jméno autora Mgr. Blanka Pišvejcová Datum vytvoření
Srovnávací a historická gramatika, historicko-srovnávací metoda Franz Bopp, Jacob Grimm, Karl Brugmann.
Jazykověda a její disciplíny
slovní zásoba VŠECHNA SLOVA DANÉHO JAZYKA , NEUSTÁLE SE VYVÍJÍ.
Narušená komunikační schopnost
Transkript prezentace:

Dagmar Strejčková d.strejckova@gmail.com Kapitoly z lexikologie současné češtiny Kapitoly z lexikologie českého jazyka Slovo jako jednotka slovní zásoby Dagmar Strejčková d.strejckova@gmail.com

Forma slova Obsah slova v naprosté většině případů vytváří slovo skupina hlásek, např. úl, oko, šest, letět Obsah slova význam slova Význam je poukazem slova k určitému úseku skutečnosti zprostředkovanému našim vědomím, př. stůl označuje druh nábytku, pes označuje domácí zvíře

Základní charakteristiky slova      1. Formálně-významová jednota slovo má stránku formální a stránku významovou      2. Fonetická a fonologická utvářenost - slovo se projevuje jako zvukově ucelená řada fonémů, která je vydělitelná potenciálními pauzami 3. Grafická podoba - v grafické realizaci je slovo utvářeno řadou grafémů, která je ohraničená mezerami 4. Významová stránka - slova jsou zpravidla nositeli významu lexikálního a významu gramatického (i význam pragmatický)

5. Přemístitelnost a nahraditelnost slovo může ve větě v omezeném rozsahu měnit místo (V pondělí půjdu k lékaři. K lékaři půjdu v pondělí.). V komunikaci může být slovo nahrazeno jiným slovem, které patří na určitém stupni zobecnění do stejné třídy (např. Mám/Nosím brýle, mám/nosím červený/modrý svetr/kabát). 6. Ustálenost - ustálenost a reprodukovatelnost v určitém jazykovém společenství (př. slovo l-o-m a m-o-l)

+ mluvnická utvářenost (slovo součástí mluvnického systému) a samostatnost slova Definice slova: Slovo je základní pojmenovávací jednotka tvořená skupinou hlásek (zřídka hláskou jedinou) s jednotným významem zřejmým a srozumitelným pro uživatele jazyka. Má svou gramatickou stavbu a odlišuje se od jednotek jiných jazykových plánů významovou samostatností. Jiná definice: Slovo lze definovat jako ustálenou jednotku jazyka, která je tvořena řadou fonémů ve větě přemístitelnou (výjimečně fonémem jediným) a nese lexikální a/nebo gramatický (případně též pragmatický) význam.

Varianty slova 1. Hláskové varianty a)      samohlásky různé kvantity: déšť – dešť, dvéře – dveře, slévač – slevač, brankář – brankař, rozstříhat – rozstřihat, umývadlo – umyvadlo b)      samohlásky různé kvality: polévka – polívka, řepa – řípa, okénko – okýnko, hřmět – hřmít, kůžka – kožka, hejl – hýl, strouha – struha c)      samohláska a nula (prázdné místo): více – víc, dále – dál, jako – jak, ihned – hned d)     souhlásky: kovoryjec – kovorytec, čistění – čištění

2. Tvaroslovné varianty a) rod mužský i ženský: čepel, hřídel, rez, prestiž, výstroj, obrouček – obroučka, řádek – řádka, pásek – páska, brambor – brambora, fazol – fazole aj. b) rod mužský a střední: břich – břicho, barok – barok, pondělek – pondělí. c) rod ženský a střední: náruč – náručí, líc – líce, snítka - snítko (snídaně – snídaní) d) tvary rodu mužského životného i neživotného: bacil, mikrob, činitel, ukazatel.

1. Slovotvorné varianty - Odvozeniny od stejného základu stejného slovotvorného typu se shodným významem: kytice – kytka, strniště – strnisko, účin – účinek, skladební – skladebný, tamní – tamější, raději – radši apod.

Motivovanost slova, slova značková a popisná arbitrárnost (libovolnost) slovní formy Mimojazyková motivovanost Vnitrojazyková motivovanost – slovotvorná nebo sémantická (významová) Slovotvorná motivovanost – hasič (hasit) Sémantická motivovanost - čočka

Slova popisná - slova, u nichž lze na základě formy Slova značková - arbitrárnost (libovolnost) formy slova ve vztahu k pojmenovávané realitě (les, syn, pes, žít, pít, dělat, chudý, nos, voda, dům) Slova popisná - slova, u nichž lze na základě formy a jejího vztahu k jiným slovním jednotkám usuzovat na lexikální význam

Děkuji za pozornost