Etický kodex pro auditory a účetní znalce Mezinárodní standardy pro řízení kvality (ISQC) Ing. Pavla Kvapilová 6.11.2011.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Obecné požadavky na výstavbu
Advertisements

Předmět úpravy Podmínky pro poskytování sociálních služeb a příspěvku na péči Podmínky pro vydávání oprávnění k poskytování soc.služeb, pro výkon veřejné.
Pracovněprávní vztahy v organizaci
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
Změny požadavků podle nové normy
Nástroje územního plánování
ČSN EN ISO 19011:2003 Mezinárodní norma
Česká legislativa sociálních služeb – hodnoty a etická dilemata
Riziko a významnost v auditu
TEORETICKÉ OTÁZKY BEZPEČNOSTI
Řízení rizik ve veřejné správě legislativní rámec
Příprava koncepce kvality zdravotnických zařízení –aktuální stav
7. zasedání pracovní skupiny interních auditorů kraje Vysočina
Management kontinuity činností organizace
LIDSKÉ ZDROJE A KVALITA Národní konference kvality ve veřejné správě Simeona Zikmundová Brno
Auditorské postupy Činnosti před uzavřením smlouvy
Doporučené postupy nebo standardy – aspekty právní
Vymezení pojmu kvality a její vnímání Projekt OP LZZ CZ 1.04/ / PRAHA 17. – Ing. Zuzana Freibergová Tento.
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
PhDr. Dana Bernardová, Ph.D.
Celní správa České republiky
Audit seminář CGI duben 2014.
Zpráva auditora Zpráva auditora představuje vysoce koncentrovanou informaci pro uživatele účetních závěrek.
Regulace auditingu – 2.část Právní úprava v ČR Směrnice o povinném auditu ročních a konsolidovaných účetních závěrek (pokračování)
Systém managementu jakosti
Luděk Novák dubna 2006 Proč a jak řídit informační rizika ve veřejné správě.
Akreditační systém v ČR a v EU
Reinženýring cesta ke zvyšování výkonnosti státní správy s využitím procesního řízení Ing. Martin Čulík Notes CS a.s. Konference ISSS 2003 Hradec Králové.
Graduate Recruitment Zakladatelé Deloitte Touche Tohmatsu.
Etický kodex Komory auditorů
IAF MD 18:2015 Aplikace ISO/IEC 17021:2011 v oblasti řízení služeb (ISO/IEC )
Odvolání z funkce a další zvláštnosti postavení vedoucího zaměstnance
BUDOVÁNÍ SYSTÉMŮ MANAGEMENTU
Mezinárodní federace účetních - IFAC
6. Profesní kompetence jako pracovní způsobilost Dagmar Svobodová.
PLÁN ODPADOVÉHO HOSPODÁŘSTVÍ KARLOVARSKÉHO KRAJE 2016 – 2025 Vyhodnocení koncepce z hlediska vlivů na životní prostředí a veřejné zdraví Mgr. Alena Kubešová,
Kariérní systém učitelů PhDr. Jitka Miklová, MŠMT
Akreditace laboratoří podle revidované ČSN EN ISO/IEC 17025:2005 Ing. Martin Matušů, CSc.
1 Postup při provádění inspekce v místě poskytování sociálních služeb Odbor sociální péče a zdravotnictví Magistrát hlavního města Prahy.
1 Teva Pharmaceuticals CR, s.r.o. Vítězslav Burda,
Připravované změny ve VaVaI. Obsah prezentace Posuzování výzkumných organizací Novela zákona č. 130/2002 Sb.
Trendy v řešení bezpečnosti informací (aspekty personalistiky) F.S.C. BEZPEČNOSTNÍ PORADENSTVÍ a.s. Tomáš Kubínek
Závěrečný audit projektu kapitola rozpočtu 8 – Náklady vyplývající přímo ze smlouvy Denisa Kolouchová
Interní audit a Compliance v České pojišťovně | Praha| Peter Štefánik| 1.
Systémová podpora procesů transformace systému péče o ohrožené děti a rodiny Klíčové aktivity realizované v Pardubickém kraji Pardubice, dne
Proces akreditace a certifikace systémů managementu a produktů.
Teorie auditu, fáze auditu, správné auditní postupy, Audit podle ISO Doc. Ing. Michal Voldřich CSc. Ing. Jan Pivoňka ing. Rudolf Ševčík Ph.D.
Regionální operační program regionu soudržnosti Střední Morava Přerov Podmínky pro dopracování projektu (problémy, rizika)
Příležitosti a rizika profesní komory pro sociální pracovníky v sociálních službách Presentace pro seminář Výboru pro sociální politiku PČR Daniela.
Územně plánovací dokumentace Vybrané problémy pořizování a zpracování ve vztahu k DO.
Seminář pro žadatele k 5. výzvě IROP „ VYSOCE SPECIALIZOVANÁ PÉČE V OBLASTECH ONKOGYNEKOLOGIE A PERINATOLOGIE " Ing. Oldřich Hnátek Zadávání a kontrola.
Publikace vydané RVDA Martina Smetanová.
Systém managementu jakosti
Rozkrývání vlastnických struktur a skutečných majitelů
Kontroly na místě a nesrovnalosti projektů realizovaných v OP LZZ
Česká inspekce životního prostředí
Nové pojetí zprávy auditora a dopady na činnost RVDA
Povinnosti a práva zdravotnických pracovníků
Ministerstvo obrany Inspekce ministra obrany
Mezinárodní federace účetních - IFAC
Systém managementu jakosti 3
Etické kodexy v Evropské unii
GDPR General Data Protection Regulation
Výbor pro audit ing. Bohuslav Poduška, CIA, CRMA
Sociální práce TEĎ a TADY II
Problematické aspekty patient summary optikou právníka
Systém kontroly ÚSC Šumperk
Finanční kontrola v příspěvkových organizacích kraje
Obecné nařízení o ochraně osobních údajů
BEZPEČNOST A OCHRANA ZDRAVÍ PŘI PRÁCI
Transkript prezentace:

Etický kodex pro auditory a účetní znalce Mezinárodní standardy pro řízení kvality (ISQC) Ing. Pavla Kvapilová 6.11.2011

Etický kodex pro auditory a účetní znalce vydala Mezinárodní federace účetních IFAC členské organizace IFAC nesmí uplatňovat méně přísné standardy schválen KA ČR s účinností od 1.1.2007, nově pak od 1.1.2011

Základní principy etického chování Integrita Objektivita Odborná způsobilost a řádná péče Důvěrný charakter informací Profesionální jednání

Integrita závazek být poctivý a čestný ve všech profesních a odborných jednáních též nestranné zacházení a pravdomluvnost jméno auditora nesmí být spojováno s výroky, zprávami a informacemi, o nichž se domnívá, že: - obsahují významně nesprávné nebo zavádějící informace - obsahují výkazy nebo informace připravené nedbale - postrádají nebo zastírají informace a mohou být zavádějící není v rozporu, pokud je vydán výrok s výhradou

Objektivita nedělat kompromisy ve svém profesionálním a odborném úsudku z důvodu - zaujatosti - konfliktu zájmů - přílišného ovlivňování dalšími osobami těmto vztahům se musí auditor vyhnout

Odborná způsobilost a řádná péče udržovat si odborné znalosti a dovednosti na požadované úrovni tak, aby bylo zajištěno poskytnutí kvalifikované odborné služby získání + udržování odborné způsobilosti používání ROZUMNÉHO ÚSUDKU při aplikaci odborných znalostí a zkušeností

Důvěrný charakter informací neuvádět mimo firmu získané důvěrné informace nepoužívat důvěrné informace k osobní výhodě nebo pro potřeby třetích stran riziko neúmyslného prozrazení mj. nejbližším rodinným příslušníkům trvá i po ukončení smluvního vztahu, mohou však být použity získané zkušenosti podmínky zveřejnění důvěrných informací: - vyplývá ze zákona , schválení klientem nutno posoudit ohrožení zájmů zúčastněných stran a zda informace neobsahují neověřená fakta nebo neprokázané závěry

Profesionální jednání dodržování všech příslušných zákonů a regulatorních požadavků tak, aby se vyhnul jednání, které by mohlo diskreditovat profesi zdržet se aktivit, o nichž by se mohla DOSTATEČNĚ INFORMOVANÁ TŘETÍ STRANA ZNALÁ SOUVISEJÍCÍCH FAKTů DOMNÍVAT, že negativně ovlivňují dobré jméno profese zákaz nepřiměřeného vyzvedávání nabízených služeb, odborné kvalifikace nebo zkušeností zákaz posměšného komentování práce druhých nebo neadekvátní porovnání

Hrozby a rizika ohrožující základní principy Vlastní zainteresovanost Prověrka po sobě samém Protekční vztah Spřízněnost Vydíratelnost

Koncepční rámec - uplatnění Identifikace hrozeb a rizik ohrožujících dodržování základních etických principů Vyhodnocení jejich významnosti pokud nejsou identifikované hrozby zcela zřejmě nevýznamné, pak: Aplikace zabezpečovacích prvků k eliminaci hrozeb a rizik nebo jejich snížení na přijatelnou úroveň

Zabezpečovací prvky Připravené profesními orgány, legislativou nebo regulatorními orgány - požadavky na vzdělání, profesní přípravu, vstup do profese, profesní rozvoj, profesní standardy, disciplinární procedury profesních orgánů V rámci pracovního prostředí - v rámci pracovního prostředí firmy - v rámci prací na zakázce V rámci klientem uplatňovaných postupů

Zabezpečovací prvky v pracovním prostředí použití rozumného úsudku, v úvahu, co by ROZUMNĚ INFORMOVANÁ TŘETÍ STRANA MAJÍCÍ K DISPOZICI POTŘEBNÉ INFORMACE považovala za přijatelné v rámci pracovního prostředí firmy - interní metodiky a postupy, disciplinární mechanismus, dohled nad fungováním systémů prověrky kvality zakázek v rámci prací na zakázce - rozsah poskytovaných služeb, rotace výše postavených členů týmu

Další oblasti upravené Etickým kodexem Získávání zakázek - akceptace klienta, akceptace zakázky, změny Konflikty zájmů - služby klientům, jejichž zájmy jsou v konfliktu - souhlas klienta, oddělené týmy, uložení dat Alternativní stanoviska - poskytnutí dalšího stanoviska nebo vyjádření k subjektu, který není klientem - kontaktování stávajícího auditora

Další oblasti upravené Etickým kodexem Honoráře a ostatní způsoby odměňování opodstatněný honorář, rozdílné nejsou neetické neověřovací zakázky, provize Propagace odborných služeb - neznevažovat profesi Dary a pohostinnost - standardní, pokud by dar nebo pohostinnost rozumně informovaná třetí strana znalá všech souvislostí považovala za zcela zřejmě nevýznamný

Další oblasti upravené Etickým kodexem Správa klientských aktiv - vedení aktiv odděleně, pouze k určeným účelům Objektivita při poskytování všech služeb - zájmy nebo vztahy s klientem, jeho vedoucími představiteli nebo zaměstnanci - nezávislost mysli – názor nezatížený jakýmikoli vlivy poškozujícími odborný úsudek a umožňuje jednat poctivě, objektivně a s profesionálním skepticismem - nezávislost chování – zamezení skutečností a okolností, ze kterých by logicky uvažující a poučené třetí strana disponující veškerými věcně příslušnými informacemi mohla logicky odvodit, že došlo k ohrožení bezúhonnosti, objektivity a profesionálního skepticismu firmy nebo člena týmu

Mezinárodní standardy pro řízení kvality (ISQC) základní principy a postupy společnostem provádějícími audity, prověrky historických finančních informací, ostatní ověřovací zakázky a související služby odpovědnost společnosti za SYSTÉM ŘÍZENÍ KVALITY ověřovacích zakázek a souvisejících služeb vytvořit takový systém řízení kvality, který poskytne přiměřenou jistotu, že společnost i její pracovníci dodržují odborné předpisy, regulační a právní předpisy a že zprávy vydávané společností nebo partnery odpovědnými za zakázku jsou přiměřené daným okolnostem

Prvky systému řízení kvality společnosti odpovědnost vedení společnosti za kvalitu relevantní etické požadavky přijetí a pokračování vztahů s klientem a zvláštní zakázky lidské zdroje provedení zakázky průběžné monitorování

Odpovědnost vedení společnosti za kvalitu kvalita zásadním aspektem při provádění zakázek společnost stanoví takové zásady a postupy, které budou posilovat vnitřní kulturu společnosti úplné převzetí odpovědnosti za systém řízení kvality společnosti řídícím orgánem společnosti osoby, kterým byla přidělena přímá odpovědnost za systém řízení kvality - nutné dostatečné a odpovídající zkušenosti a schopnosti a potřebné pravomoci

Etické požadavky obsaženy zejména v Etickém kodexu IFAC, případně v národních předpisech hlavní principy profesní etiky – bezúhonnost, integrita, objektivita, odborná způsobilost a náležitá péče, zachování důvěrnosti informací a profesionální jednání společnost je povinna zavést zásady a postupy poskytující přiměřenou jistotu, že společnost i její pracovníci dodržují příslušné etické požadavky nejméně jednou za rok společnost obdrží od všech svých pracovníků, kterých se týkají požadavky nezávislosti, písemné potvrzení, že dodržují zásady a postupy v oblasti nezávislosti

Přijetí a pokračování vztahů s klientem a zvláštní zakázky posouzení bezúhonnosti klienta - dobré jméno majoritních vlastníků,vedení společnosti a propojených osob - povaha podnikatelských činností klienta a jeho obchodních praktik - postoj k interpretaci účetních standardů, vnitřní kontrolní prostředí - náznaky omezení v rozsahu práce, náznaky podílení se na trestné činnosti - důvody pro jmenování nové společnosti a neobnovení vztahu s předchozí Společnost naváže (nebo bude pokračovat) pouze v takových vztazích a zakázkách, kdy posoudila bezúhonnost klienta a nemá informace, které by ji vedly k závěru, že klient tyto vlastnosti postrádá.   posouzení, zda je společnost způsobilá provádět zakázku a a splňuje etické požadavky - má k jejímu provedení schopnosti, čas a zdroje - pracovníci společnosti mají znalosti a zkušenosti z příslušného oboru - nedojde ke vzniku reálného nebo potenciálního střetu zájmů

Lidské zdroje společnost musí mít dostatečný počet pracovníků s potřebnými schopnostmi, způsobilostí, oddaných etickým principům, potřebných k provedení jejích zakázek v souladu s odbornými, regulačními a právními předpisy, kteří umožní společnosti nebo partnerům odpovědným za zakázku vydávat zprávy přiměřené daným okolnostem pro každou zakázku musí být přidělena odpovědnost partnerovi odpovědnému za zakázku, což je osoba ve společnosti, která odpovídá za zakázku a za její provedení a za zprávu vydávanou jménem společnosti

Provedení zakázky takové zásady a postupy, které poskytnou přiměřenou jistotu, že zakázky jsou prováděny v souladu s odbornými standardy, regulačními a právními předpisy a že společnost nebo partneři odpovědní za zakázku vydávají zprávy, které jsou přiměřené daným okolnostem stanovení zásad a postupů pro prověrku řízení kvality u zakázek objektivní hodnocení významných úsudků týmu provádějícího zakázku a závěrů nutnost stanovení kritéria, podle nichž se hodnotí všechny ověřovací zakázky a související služby musí být dokončena před vydáním zprávy určení odborníka provádějícího prověrku řízení kvality dokumentace prověrky řízení kvality na zakázce a dokumentace zakázky

Průběžné monitorování proces průběžného posuzování a vyhodnocování systému řízení kvality společnosti, včetně pravidelného přezkoumávání vybraných dokončených zakázek jednou ročně informace o výsledcích kontroly řízení systému kvality společnost je povinna stanovit takové zásady a postupy, které jí poskytnou přiměřenou jistotu, že zásady a postupy týkající se systému řízení kvality jsou náležité, přiměřené, fungují efektivně a v praxi jsou dodržovány