Www.zlinskedumy.cz Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/34.0333 Vzdělávací.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VY_32_INOVACE_05 - Románský sloh
Advertisements

Obecná charakteristika Architektura a její znaky
Románský sloh Štěpán Vališ,Ondra Turek 2010.
Kultura raného středověku
Rozdělení stropních konstrukcí
Železobetonová stropní konstrukce vylehčená keramickými tvarovkami
VY_32_INOVACE_36_20 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
Opakování Prověřování znalostí
Antický Řím Architektura.
Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
PROJEKT EU - PENÍZE ŠKOLÁM Registrační číslo projektu
Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
VY_32_INOVACE_34_14 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
VY_32_INOVACE_34_13 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
Fakulta architektury ČVUT / Dějiny techniky RANÉ KŘESŤANSTVÍ
Stropní konstrukce klenuté
Stropní konstrukce a ztužující věnec
VY_32_INOVACE_35_05 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
GOTIKA.
Škola Střední průmyslová škola Zlín
Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Antika I Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Půda nebo podkroví Dříve nebyl častý požadavek na využití prostor pod střechou Proto zůstala půda bez provozu, nebylo nutno řešit omezení konstrukce krovu.
VY_32_INOVACE_34_08 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
Síly v místě pozednice Od krokví zde vznikají jak svislé složky síly
Schéma krovu. Schéma krovu krokev Základní prvek krovu Osazeny v osové vzdálenosti 800 –1000 (1200)mm Osedláním připojené k pozednicím či vaznicím.
Fošnový strop Princip stejný jako u klasického dřevěného trámového stropu polospalného Masivní trámy jsou nahrazeny užšími a vyššími fošnami (80/160 –
Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
VY_32_INOVACE_34_17 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
VY_32_INOVACE_35_20 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
Zobrazení ležaté stolice
Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
VY_32_INOVACE_34_02 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
VY_32_INOVACE 34_04 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
VY_32_INOVACE_36_01 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Nejdůležitější část střechy?
Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Keramika Keramické tvárnice jsou cihlářským výrobkem s pórovitým červeným střepem. Základní surovinou pro výrobu jsou vhodné cihlářské hlíny (jíly, slíny).
Název školy Střední odborná škola Luhačovice
Definice pultového vikýře
Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Princip bedničkového stropu
Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Škola Střední průmyslová škola Zlín
NEJČASTĚJI POUŽÍVANÉ MATERIÁLY DRUHY STAVEB
Princip řešení Uvažujeme se střešními rovinami stejného sklonu
Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Princip stojaté stolice
Účel Architektonický – kombinace sedlové střechy s polovalbami zajímavě dotváří výraz objektu Konstrukční - valbové střechy se vyznačují větší tuhostí.
Zobrazení plné a prázdné vazby
Účel tesařských konstrukcí
VY_32_INOVACE_35_17 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
románská architektura
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_ INOVACE_25-05 Název školy Střední průmyslová škola stavební, Resslova 2, České Budějovice AutorIng.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_32-13
Dějiny ČR – románský sloh
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Funkcionalismus VY_32_INOVACE_46_938
Starověké Řecko VY_32_INOVACE_46_921
Architektonické směry
Raně renesanční italská architektura
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_22-10
Transkript prezentace:

Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací oblast Odborné vzdělávání Vzdělávací obor Architektura Tematický okruh Středověká architektura Téma Středověká architektura Tematická oblast Středověká architektura Název Starokřesťanská architektura II. AutorIng. arch. Jiří Šobáň Vytvořeno, pro obor, ročníkúnor 2013, stavebnictví, 3. ročník Anotacebazilika, bazilikální osvětlení, chrám centrální, sloupová arkáda, spolia Přínos/cílové kompetence seznámit žáky s charakteristickými znaky architektury a stavitelství doby raně křesťanské VY_32_INOVACE_37_02

 CÍLE KAPITOLY  nastudovat stručnou historii raně křesťanského období architektury a stavitelství  seznámit se se stavebními konstrukcemi a stavebními hmotami  seznámit se s charakteristickými znaky stavitelství doby raně křesťanské architektury a stavitelství  RYCHLÝ NÁHLED A OBSAH TÉTO KAPITOLY  v této kapitole je nejdůležitější postupná proměna baziliky ze světské stavby antického Říma na základní typ křesťanské stavby

 ČAS POTŘEBNÝ KE STUDIU  na tuto kapitolu si rezervujte jeden a půl výukové hodiny  KLÍČOVÁ SLOVA  bazilika, bazilikální osvětlení, chrám centrální, sloupová arkáda, spolia

CHARAKTERISTICKÉ ZNAKY: antické architektonické tvarosloví sakrální architektura vnější prostor jednoduchý, nečleněný, odpovídá hmotově prostoru vnitřnímu lidské měřítko použití sloupové arkády časté používání s p o l i a

STAVEBNÍ MATERIÁL  DŘEVO - stropy, krovy  KÁMEN - svislé nosné konstrukce  HLÍNA - cihly, keramické tvárnice, mosaika

SVISLÉ NOSNÉ KONSTRUKCE – ZDIVO KAMENNÉ A CIHELNÉ - poměrně tenké, nezatěžované tolik klenbami PILÍŘE – kamenné nebo cihelné, křížový profil SLOUPY– kamenné, s vyšším plintem, štíhlejším dříkem, bez entáse SPOLIE – použití prvků z antických staveb

VODOROVNÉ NOSNÉ KONSTRUKCE KLENBY – málo používané KUPOLE – málo používané. napojení kupole na čtvercový nebo polygonální půdorys pomocí trompů a později pendantivů STROPY PLOCHÉ – nejčastěji dřevěné trámové ARCHITRÁVOVÉ A ARCHIVOLTOVÉ ARKÁDY

ŠIKMÉ NOSNÉ KONSTRUKCE  SEDLOVÁ STŘECHA  PULTOVÁ STŘECHA

TEORIE ARCHITEKTURY A STAVITELSTVÍ o není vyhraněna, navazuje na křesťanskou antiku o přímé napojení na římskou tradici URBANISMUS základem urbanismu

 VÝZNAMNÉ STAVBY  KOSTEL S.LORENZO V MILÁNĚ ( N.L.)  BISKUPSKÁ KAPLE ( ) – GERMIGNY-DES-PRÉS (FRANCIE)  CHRÁM SAINT GERMAIN-DES PRÉS (6.STOL.) - PAŘÍŽ (FRANCIE)

CHRÁM SAINT GERMAIN-DES PRÉS (6.STOL.) - PAŘÍŽ (FRANCIE)

CHRÁM SAINT GERMAIN-DES PRÉS (6.STOL.) - PAŘÍŽ (FRANCIE)

 VÝZNAMNÉ STAVBY  MAUZOLEUM GALLY PLACIDIE V RAVENĚ ( ).  Dříve navazovala na velký nartex (široká pravoúhlá předsíň, obvykle arkádou otevřená, situovaná na západní straně raně křesťanských a středověkých bazilik – také shromaždiště čekatelů křtu).  Křížový půdorys, jedno z nejvýznačnějších stavebních děl 5.stol.  Slepé oblouky a klenební pásy – první pokus o obohacení stěn arch. prvkem.

MAUZOLEUM GALLY PLACIDIE V RAVENĚ ( )

SHRNUTÍ KAPITOLY osvěžili jste si stručnou historii raně křesťanského období seznámili jste se se stavebními konstrukcemi a stavebními hmotami používanými v této době seznámili jste se s charakteristickými znaky stavitelství doby raně křesťanské SAMOSTATNÝ ÚKOL nastudujte si princip architrávové konstrukce a výsledek svého samostudia vyjádřete názorně (kresbou)

 KRESBY A FOTOGRAFIE:  fotografie z volně přístupných zdrojů internetu     DUDÁK, Vladislav. DUDÁK, v. a kolektiv. Encyklopedie světové architektury: od menhiru k dekonstruktivismu. Vyd. l. Praha: Baset, 2000, s. ISBN