Www.zlinskedumy.cz Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/34.0333 Vzdělávací.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Obecná charakteristika Architektura a její znaky
Advertisements

Románský sloh Štěpán Vališ,Ondra Turek 2010.
Románská kultura 10. – 12. století
Románská kultura.
Kultura raného středověku
Rozdělení stropních konstrukcí
Opakování Prověřování znalostí
Antický Řím Architektura.
Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
PROJEKT EU - PENÍZE ŠKOLÁM Registrační číslo projektu
Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Charakteristika umělecké památky
VY_32_INOVACE_34_14 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
VY_32_INOVACE_34_13 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
Fakulta architektury ČVUT / Dějiny techniky RANÉ KŘESŤANSTVÍ
Stropní konstrukce klenuté
Stropní konstrukce a ztužující věnec
Raně středověké umění.
Škola Střední průmyslová škola Zlín
Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Registrační číslo projektu:
VY_32_INOVACE_34_08 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV:VY_32_INOVACE_584_Románský sloh AUTOR: Mgr. Michaela Vašíčková ROČNÍK, DATUM:
Bazilika svatého Marka
Síly v místě pozednice Od krokví zde vznikají jak svislé složky síly
Vzdělanost a umění raného středověku
Fošnový strop Princip stejný jako u klasického dřevěného trámového stropu polospalného Masivní trámy jsou nahrazeny užšími a vyššími fošnami (80/160 –
VY_32_INOVACE_34_18 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
Románská kultura Autorem práce, pokud není uvedeno jinak, je Mgr.Marie Toncrová 1.
Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
VY_32_INOVACE_34_17 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
Zobrazení ležaté stolice
Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
VY_32_INOVACE_34_02 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
VY_32_INOVACE 34_04 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
VY_32_INOVACE_36_01 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Nejdůležitější část střechy?
Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Keramika Keramické tvárnice jsou cihlářským výrobkem s pórovitým červeným střepem. Základní surovinou pro výrobu jsou vhodné cihlářské hlíny (jíly, slíny).
Název školy Střední odborná škola Luhačovice
Definice pultového vikýře
Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Princip bedničkového stropu
Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Škola Střední průmyslová škola Zlín
VY_32_INOVACE_34_09 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Princip stojaté stolice
Účel tesařských konstrukcí
románská architektura
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_22-01 Název školy Střední průmyslová škola stavební, Resslova 2, České Budějovice AutorIng.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_ INOVACE_25-05 Název školy Střední průmyslová škola stavební, Resslova 2, České Budějovice AutorIng.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: Markéta Hanzalová Náprstková NÁZEV:VY_32_INOVACE_ N_05_Románské umění TEMA: Dějepis.
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Dějiny ČR – románský sloh
Digitální učební materiál
Architektura do začátku 20. století.
Digitální učební materiál
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Architektonické směry
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_22-10
AUTOR: Mgr. Hana Műllerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_5A_19
Transkript prezentace:

Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací oblast Odborné vzdělávání Vzdělávací obor Architektura Tematický okruh Středověká architektura Téma Středověká architektura Tematická oblast Středověká architektura Název Byzantská architektura II. AutorIng. arch. Jiří Šobáň Vytvořeno, pro obor, ročníkúnor 2013, stavebnictví, 3. ročník Anotacebazilika, chrám centrální, kupole, mozaika. Přínos/cílové kompetenceseznámit žáky s charakteristickými znaky architektury a stavitelství doby byzantské VY_32_INOVACE_37_04

 CÍLE KAPITOLY  osvěžíte si stručnou historii raně byzantského období  seznámíte se se stavebními konstrukcemi a stavebními hmotami  seznámíte se s charakteristickými znaky stavitelství doby byzantské  RYCHLÝ NÁHLED A OBSAH TÉTO KAPITOLY  v této kapitole je nejdůležitější přínos byzantské architektury a to je „kupolová bazilika“ a půdorys centrálního chrámu ve tvaru vepsaného nebo volného řeckého kříže.

 ČAS POTŘEBNÝ KE STUDIU  na tuto kapitolu si rezervujte půl výukové hodiny  KLÍČOVÁ SLOVA  bazilika, chrám centrální, kupole, mozaika.

CHARAKTERISTICKÉ ZNAKY: kupolová bazilika a chrám nad půdorysem řeckého kříže barevné efekty exteriéru i interiérů důraz na vnitřní prostor chrámů hojné užívání mozaiky a nástěnných a nástropních maleb (freska)

STAVEBNÍ MATERIÁL DŘEVOstropy, krovy KÁMENsvislé nosné konstrukce HLÍNA cihly, keramické tvárnice, mosaika TERAKOTAstřešní tašky, obklady, dlažby MALTAv silných vrstvách

SVISLÉ NOSNÉ KONSTRUKCE – ZDIVO – převážně omítané cihelné nebo z otesaného neprofilovaného kamene SLOUPY – převážně kamenné monolitní PILÍŘE – kamenné nebo cihelné SPOLIE – použití prvků z antických staveb

VODOROVNÉ NOSNÉ KONSTRUKCE KLENBY – velmi často používané: VALENÁ – valená se stlačeným obloukem KUPOLE – vyzdívané z cihel. napojení kupole na čtvercový nebo polygonální půdorys pomocí trompů a později pendantivů KONCHA – zaklenutí apsid STROPY PLOCHÉ - nejčastěji dřevěné trámové SLOUPOVÉ ARCHIVOLTOVÉ ARKÁDY

TEORIE ARCHITEKTURY A STAVITELSTVÍ není vyhraněna, navazuje na křesťanskou antiku URBANISMUS základem urbanismu

 VÝZNAMNÉ STAVBY Chrám San Vitale v Raveně ( ). Nad centrálním půdorysem ochoz a mohutná kupole spočívající na osmi dvoupodlažních exedrách (v antice místnost nebo výklenek půlkruhového nebo pravoúhlého půdorysu se sedadly podél stěn, v raně křesťanské a středověké arch.)

významné stavby Architektura a stavitelství byzantského období významné stavby

Architektura a stavitelství významné stavby byzantského období významné stavby

významné stavby Architektura a stavitelství byzantského období významné stavby

SHRNUTÍ KAPITOLY osvěžili jste si stručnou historii raně byzantského období seznámili jste se se stavebními konstrukcemi a stavebními hmotami seznámili jste se s charakteristickými znaky stavitelství doby byzantské SAMOSTATNÝ ÚKOL najděte si a nakreslete půdorysy centrálních chrámů byzance!

 KRESBY A FOTOGRAFIE:  fotografie z volně přístupných zdrojů internetu     DUDÁK, Vladislav. DUDÁK, v. a kolektiv. Encyklopedie světové architektury: od menhiru k dekonstruktivismu. Vyd. l. Praha: Baset, 2000, s. ISBN  