OPTIKA 15. Šíření světla, příklady II. OPTICKÉ JEVY OPTIKA 15. Šíření světla, příklady II. Mgr. Marie Šiková www.zlinskedumy.cz
Anotace Materiál řeší základní úlohy na šíření světla. Musí být doplněn výkladem. Umožňuje ale také použití pro samostatnou práci žáků. Je možné jej poskytnou i nepřítomným žákům. Mgr. Marie Šiková Jazyk Čeština Očekávaný výstup 26-41-M/01 Elektrotechnika 23-41-M/01 Strojírenství Speciální vzdělávací potřeby - žádné - Klíčová slova Rychlost šíření světla, frekvence, vlnová délka, odraz, lom, úhel dopadu, úhly odrazu a lomu, Druh učebního materiálu Prezentace Druh interaktivity Kombinované Cílová skupina Žák Stupeň a typ vzdělávání odborné vzdělávání Typická věková skupina 16 - 19 let Vazby na ostatní materiály Je součástí šablony OPJ (optické jevy)
a velikost úhlu odrazu 50°. Př. 1. Odražený paprsek svírá s vodorovnou rovinou úhel velikosti 40°. Urči velikost úhlu odrazu. Protože se úhel dopadu i odrazu zásadně měří ke kolmici, je velikost úhlu dopadu 90°- 40° = 50° a velikost úhlu odrazu 50°. k 50° 50° 40°
Př. 2. Paprsek dopadá ze vzduchu do vody pod úhlem dopadu velikosti 42°. Pod jakým úhlem se láme, je-li index lomu vody n2 = 1,33. n1 = 1 n2 = 1,33 n2 . sin β = n1 . sinα Paprsek se láme pod úhlem 30°12`.
Index lomu neznámého prostředí je 1,8. Př. 3. Paprsek dopadá z vody na vodorovný povrch neznámého optického prostředí. Dopadající paprsek svírá s vodorovným směrem úhel velikosti 20° a lomený paprsek svírá s vodorovným směrem úhel velikosti 46°. Vypočti index lomu neznámého optického prostředí. k α = 90°- 20° = 70° β = 90°- 46° = 44° α = 70° n1 = 1,33 n2 = ? β = 44° Index lomu neznámého prostředí je 1,8.
Index lomu neznámého prostředí je 1,33, tedy voda. Př. 4. Lomený a odražený paprsek jsou navzájem kolmé. Velikost úhlu dopadu je 53°. Urči index lomu látky, jestliže světlo dopadá ze vzduchu. α = 53° α` = 53° β = 180° - ( 53° + 90° ) = 37° n1 = 1 n2 = ? k 53° 53° 37° Index lomu neznámého prostředí je 1,33, tedy voda.
Př. č. 5. Světelný paprsek dopadá na rozhraní dvou optických prostředí pod úhlem dopadu velikosti 30° a láme se pod úhlem 18°. O kolik stupňů se změní velikost úhlu lomu, jestliže se velikost úhlu dopadu zvětší o 15° ? α1 = 30° β1 = 18° α2 = 30° + 15° = 45° β2 = ? Úhel lomu se zvětší o 8°.
Literatura MECHLOVÁ, Erika a Karel KOŠŤÁL. Výkladový slovník fyziky pro základní vysokoškolský kurz. 1. vyd. Praha: Prometheus, 2001. ISBN 80-7196-151-5. SVOBODA, Emanuel a kol. Přehled středoškolské fyziky. 4. uprav. vyd. Praha: Prometheus, 2006, 531 s. ISBN 80-719-6307-0. LEPIL, Oldřich, Milan BEDNAŘÍK a Radmila HÝBLOVÁ. Fyzika pro střední školy II. 3. vyd. Praha: Prometheus, 1993. ISBN 978-80-7196-185-7. LEPIL, Oldřich. Fyzika pro gymnázia: Optika. Dotisk 3. přepracovaného vyd. Praha: Prometheus, 2008. ISBN 978-80-7196-237-3. LEPIL, Oldřich. Malý lexikon fyziky. 1. vyd. Praha: Prometheus, 1995. ISBN 80-85849-77-1. MIKLASOVÁ, Věra. Sbírka úloh pro SOŠ a SOU. 2. vyd. Praha: Prometheus, 2009. ISBN 978-80-7196-377-6. ŽÁK, Vojtěch. Fyzikální úlohy pro střední školy. 1. vyd. Praha: Prometheus, 2011. ISBN 978-80-7196-411-7.