Efektivní využití energie ve vozidlech (32% nyní) – cesty a synergie Nová syntetická paliva: obnovitelné zdroje, akumulace jaderné a tepelné energie Nové pohonné jednotky (pokročilé spalovací motory – spalování, snížení ztrát, přeplňování – 15% na spotřebě, snížení hmotnosti – 5%, palivové články – 30%, hybridy – 25%) při dodržení emisních limitů škodlivin a zlepšení dynamiky a aktivní bezepčnosti Nové a efektivně využité materiály (snížení hmotnosti - 20% na spotřebě při zachování pasivní bezpečnosti a pohodlí) Aplikace multifunkčních materiálů a inteligentního řízení – 10-20% na spotřebě při zlepšení aktivní bezpečnosti. Vozidlové motory pro distribuovanou energetiku – nízké ceny sériově vyráběných jednotek na alternativní paliva s vysokou účinností.
Záměr na náplň vozidové části Efektivního využití energie koncepce pohonových i nosných částí vozidel a spalovací motory, a to včetně systémů řízení a využití elektrických pohonů, jejich podrobnou optimalizaci, nutnou pro posouzení inovačního potenciálu vybrané koncepce; prostředky simulace na základě kalibrovaných modelů (algoritmy, databáze), prostředků experimentálního výzkumu a vyhodnocení jeho výsledků inverzními algoritmy ); algoritmy, procesy a elektronický hardware automatického řízení vozidel jako celku i jejich subsystémů – motorů, pohonových řetězců a podvozků založený na prediktivní regulaci a na optimalizaci , včetně distribuovaných systémů automobilové elektroniky. 5 integrovaných projektů EU FP 6 a FP 7, TANDEM, IMPULS, GA ČR, .... Spolupráce Škoda Auto, TEDOM, ČZ Strakonice, PBS Velká Bíteš, Ricardo Prague, Porsche Engineering Services Mercedes Benz technology Bohemia, ... Zahraničí VW AG, Daimler AG, Renault, Ford, Gamma Technologies, ...
Účinnost hnacího ústrojí - ČVUT 2007 Snižování ztrát dle paliva a pohonu – přeplňování, optimalizace spalování, optimalizace využití výkonu, zavádění nových koncepcí Účinnost hnacího ústrojí - ČVUT 2007 benzin nafta motor- vodík – pal. čl.
Firmy, které již projevily zájem Velcí výrobci motorů a příslušenství Škoda Auto, a.s. (spolupráce s VW AG Výzkum) TEDOM s.r.o. divize MOTORY ČZ Strakonice a.s., divize Turbo PBS Turbo s.r.o. Velká Bíteš Honeywell Turbo Technologies Brno spol. s r.o. Motorpal a.s. Jihlava STAVUS a.s., Příbram Výzkumné a servisní organizace Ricardo Prague s.r.o. Mercedes Benz technology Bohemia s.r.o. Porsche Engineering Services Praha s.r.o. Volke Mladá Boleslav a.s. SWELL spol. s r.o., Hořice Aicta Design Works s.r.o.
Mezinárodní spolupráce Centra 1. NICE - New Integrated Combustion System for Future Car Engines - variabilní motor s využitím mechatronických prvků v tvorbě směsi i řízení naplnění válce, kombinace spalování SI/HCCI (CAI), CI/HCLI/HPLI. 2004-2008 – vstřikování, tvorba paprsku paliva, přeplňování, EGR, přechodové režimy (nekonvenční přeplňování, řízení teploty plynů i dílů, EGR), extrapolace výsledků z jednoválcového motoru . GREEN Heavy Duty Engine - využití CNG a jeho derivátů. 2005-2008. Výzkum vlivu složení plynu na vysoce účinné motory, MN a skutečná odolnost proti klepání. Roads2HyCOM 2006 - 2009 – mapování výzkumných a výrobních činností ve Střední Evropě, hledání a překlenování mezer ve vodíkové ekonomice, rozšiřování výsledků, zodpovědnost za zpracování úprav inženýrského studijního plánu. InGAS - Integrated Gas Engine – využití plynných paliv pro budoucí vozidlové motory. 2008 – 2013. Koordinace FIAT, E.On-Ruhrgas, Gaz de France ad. Dalších 5 projektů v hodnocení. Členství EARPA (European Automotive Research Partners Association) a ERTRAC (European Road Transport Advisory Committee, technologická platforma). Účast na aktivitách EUCAR (European Cooperation in Automotive Research, složka ACEA).
Výzkumné centrum spalovacích motorů a automobilů Josefa Božka Moderní hnací jednotka a vozidlo je výsledek integrovaného výzkumu - JBRC Subjektivní užitná hodnota prodejnost výkon – dynamika jízdy pohodlí pověst vozidla Bezpečnost provozu aktivní pasivní vnější pasivní vnitřní integrované řízení vozidla z hlediska stability a dynamiky Ekonomika provozu druh a cena paliva účinnost motoru účinnost převodu/přenosu řízení jízdních režimů jízdní odpory rekuperace jízdních ztrát (hybridizace) údržba a opravy, životnost dílů Trvalá udržitelnost provozu využití paliva well-to-wheels –to-payload emise well-to-payload ovlivnění okolí výrobou a likvidací vozidel integrované řízení pohonového řetězce z hlediska energie a emisí
Výzkumné centrum spalovacích motorů a automobilů Josefa Božka Moderní hnací jednotka a vozidlo je výsledek integrovaného výzkumu - JBRC Subjektivní užitná hodnota prodejnost výkon – dynamika jízdy pohodlí pověst vozidla Bezpečnost provozu aktivní pasivní vnější pasivní vnitřní Konkurenceschopnost integrované řízení vozidla z hlediska stability a dynamiky Ekonomika provozu druh a cena paliva účinnost motoru účinnost převodu/přenosu řízení jízdních režimů jízdní odpory rekuperace jízdních ztrát (hybridizace) údržba a opravy, životnost dílů Trvalá udržitelnost provozu využití paliva well-to-wheels –to-payload emise well-to-payload ovlivnění okolí výrobou a likvidací vozidel integrované řízení pohonového řetězce z hlediska energie a emisí
Výzkumné centrum spalovacích motorů a automobilů Josefa Božka Integrované inženýrství - JBRC IMEP BMEP Air Excess Qn = 0.8 0.1 Parametrický návrh výzkum prostředků pro simulaci a měření předběžná parametrická optimalizace celku výsledná optimalizace s novými díly Koncepční návrh znalostní systém předběžný výpočet požadavky na nástroje návrhu Konstrukce dílů a jejich parametrická optimalizace díly motoru příslušenství převod/přenos výkonu řízení jízdních režimů a rekuperace jízdních ztrát (hybridizace) životnost dílů Experimentální výzkum modelů, dílů i celku měření na modelech (dynamika, aerodynamika, převody a přenosy) měření na celém motoru, pohonovém řetězci, vozidle