Empirismus Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
K novověké filosofii 16.–17. století
Advertisements

Zemětřesení Název školy
Noetická filozofie 17. a 18. století
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_12_OSVZ_ZSVa Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
FILOZOFIE VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.11/Md CZ.1.07/1.5.00/
Základní typy monarchií
Ernst Mach jako filosof Těleso je komplexem počitků Hlavním principem je ekonomie myšlení.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Platón Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Filozofie a věda, náboženství a umění
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Postimpresionismus - Gogh Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských.
Národy světa Název školy
Socioekonomická geografie
Východoasijská náboženství
Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorPhDr. Jitka Mannová Název šablonyIII/2.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Filozofie Číslo materiálu:EU Název: Platón Autor: Mgr. Šárka Rambousková Ročník: osmý osmiletého.
Filozofie 20. století – Filozofie bytí Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Filozofie Číslo materiálu:EU Název: George Berkeley, David Hume Autor: Mgr. Šárka Rambousková.
Podstata filozofie Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Funkcionalistický Zlín – významné stavby
VY_32_INOVACE_51_04 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
Měsíc Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Eduard Manet Název školy
Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu
Filozofie 20. století – Francouzský existencialismus
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Filozofie Číslo materiálu:EU Název: Empirismus Autor: Mgr. Šárka Rambousková Ročník: osmý osmiletého.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorPhDr. Jitka Mannová Název šablonyIII/2.
Symbolismus Název školy
Socioekonomická geografie - opakování
Filozofie 20. století – Německý existencialismus
Světové obyvatelstvo 1 Název školy
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM
Pop-art Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Sokrates Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Filozofie 20. století – Filozofie života a hermeneutika
Filozofie empirismu, racionalismu
Filozofie 20. století - Fenomenologie
Filozofie období helénismu - skepticismus Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj.
Giuseppe Arcimboldo Název školy
Poznávání krajů českých
Poznávání krajů moravských
Tibet Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21.
Surrealismus Název školy
Geometrická abstrakce
Land-art Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Postimpresionismus – Cézanne, Gauguin Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj.
Právní a politické myšlení v období renesance a baroka Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/
JMÉNO AUTORA: MGR. VLASTA KOLLARIKOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_15_OSVZ_ZSVB ROČNÍK: I. VZDĚLÁVACÍ OBLAST: SPOLEČENSKOVĚDNÍ.
Úvod do filozofie 2/Filozofie 2 Mgr. Marek Timko, Ph.D. 3 Empirismus, solipsismus a skepticismus.
Filozofie mezi renesancí a osvícenstvím Střední škola pro knihkupce a nakladatelské pracovníky, o.p.s. Zuzana Landlová, 3.A
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Filozofie osvícenství v Německu
Tomáš Akvinský Mgr. Vladimír Velešík.
Mgr. Rostislav Navláčil 18. Filozofie, základní pojmy Občanská nauka
K novověké filosofii 16.–17. století
Osvícenství Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Jméno autora Mgr. Jiří Kozák Datum vytvoření Listopad 2011 Ročník 8
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
Filozofie osvícenství ve Francii
Psychické procesy - vnímání
Filosofická antropologie
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Základní filozofické otázky
Francouzský materialismus I
Transkript prezentace:

Empirismus www.zlinskedumy.cz Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0484 Název projektu Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablony III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUM Empirismus Označení DUM VY-32-INOVACE-06_1_14 Autor Mgr. Eva Adamíková Datum 25. 11. 2012 Vzdělávací oblast Člověk ve společnosti Vzdělávací obor Občanský a společenskovědní základ Tematický okruh Dějiny světové filozofie Ročník 3. ročník gymnázia www.zlinskedumy.cz

Empirismus

Co se dozvíte: o empirismu jako jedné z cest poznávání světa, seznámíte se s britskými empirickými mysliteli, vědec Bacon je také autorem utopických myšlenek, seznámíte se s novými termíny např. solipsismem, emocionalismem, determinismem, vysvětlíme si rčení „tabula rasa“

Ve středověku se ustálily dvě roviny poznání: Smyslové – empirismus Rozumové – racionalismus Smyslové poznání – vnímání Počitek – impulz vzniklý podrážděním receptorů Vjem – celistvý obraz předmětu Představa – obraz předmětu ve vědomí, vyvolaný z paměti, bez přímého smyslového vnímání

Metoda pozorování, kterou používáme při metodě zkušenosti je INDUKCE – od jedinečného k obecnému, vyvozujeme závěry Jestliže zdrojem poznání je smyslová zkušenost, hovoříme o empirismu Řecky empiria – zkušenost Filozofický směr, který tvrdí, že zdrojem poznání jsou smysly, hovoříme o senzualismu

Francis Bacon (1561 – 1626) Obrázek 1.

Anglický filozof, právník, systematik vědy Studoval v Cambridgi Byl bojovníkem proti předsudkům Nazýval je „idoly“ 4 třídy: Idola tribus – rodu, kmene Sklon ke zjednodušování, výklad z vlastních hledisek, posuzujeme věci lidsky, místo abychom byli věcní

Idola specus – jeskyně Klamy vyvolané výchovou, návyky, jež nás vězní Idola fari – trhu, Klamy řečové komunikace, nepřesné používání pojmů Idola theatri – divadla Přijímání tradic, názorů přijímaných z generace na generaci

Dílo: „Nové Organon“ Přestavba myšlení - dosavadních věd Vědu chápal jako moc Ovlivnil i J.A. Komenského Shakespearův současník Utopické dílo „Nová Atlantida“ Fiktivní ostrov, na kterém vládnou vědci První science fiction v dějinách

John Locke (1632 – 1704) Britský empirik Senzualista Teoretik státu a práva Dílo „Dvě pojednání o vládě“ Představitel přirozeného práva Dělba moci mezi panovníkem a parlamentem Moc výkonná a zákonodárná

Obrázek 2.

Představitel světové pedagogiky Dílo „Myšlenky o výchově“ Tabula rasa Postupný rozvoj osobnosti Přednost praxe před teorií Tělesa mají dva druhy kvalit: Primární – tvar, velikost, klid Sekundární – vznikají až působením na naše smysly – barva vůně, chuť

Gnoseologie – každý člověk má ve svém vědomí určité představy – ideje, pramení výlučně ze zkušenosti Popírá vrozené ideje, při narození je člověk „tabula rasa“ Rozlišuje: Vnější smyslové vnímání Vnitřní sebevnímání – souvisí s chtěním, míněním „Nic není v rozumu, co nebylo dříve ve smyslech“

Solipsismus z lat. solus ipse – jen já sám Názor člověka, který za jedinou skutečnost pokládá sám sebe Jen své vnímání „Esse est percipi“ – „Být znamená být vnímán“

George Berkeley (1684 – 1753) Narodil se v Irsku Lektor řečtiny, hebrejštiny V 25 letech napsal první filozofické dílo Všechny jevy a věci nejsou ve skutečnosti nic jiného než komplex našich počitků

Dílo „Pojednání o základech lidského poznání“ Obrázek 3.

David Hume (1711 – 1766) Skotský filozof a historik Soustředil se na gnoseologii Završitel empirismu Základem naší zkušenosti jsou dojmy – imprese, čisté počitky Ideje – představy, počitky zpracované rozumem

Dílo: „Pojednání o lidské přirozenosti“ Obrázek 4.

Když myslíme, předmětem našeho myšlení není vnější svět, ale dojmy v našem vědomí Poznáváme jen to, co je v naší hlavě, ne to, co tvoří vnější svět Představitel agnosticismu – podstata věcí a jevů je nepoznatelná Příčinnost – kauzalita - výsledek časové následnosti jevů, nikoli objevení a zdůvodnění příčinných souvislostí

Představitel skepticismu Etika: Založena na emocích Co je dobré a co zlé, o tom rozhodují emoce tzv. emocionalismus Morálka je výtvorem citů Utilitarismus – jeho morálka je obecně prospěšná Proti lidskému egoismu

Základní cit, z něhož vyrůstá etický život je sympatie Dílo „Eseje“ - o etice

V souvislosti s úvahami o přírodních zákonitostech (ve vztahu k příčinnosti), jimiž je ovlivňováno dění v celé přírodě se v dějinách filozofie objevily tyto základní názorové směry: Determinismus Vývoj přírody i společnosti podléhá objektivním zákonům, které mají skrytou příčinu Indeterminismus Dění v přírodě a společnosti je věc náhody, popř. člověk není schopen zákonitosti vývoje pozorovat

Fatalismus Extrémní křídlo determinismu, vše je podřízeno osudu Tychismus Od řeckého tyché – náhoda, veškeré dění v přírodě je nahodilé Voluntarismus Dává přednost vůli před rozumem, Schopenhauerova vůle je základem světa a bytí vůbec

Otázky: Vysvětli Baconovy idoly. Proč je učení J. Locka významné pro politologii? Jak se dívá D. Hume na příčinnost? Vysvětli etický termín emocionalismus. Čím se J. Locke prosadil v pedagogice? Vysvětli gnoseologický směr – solipsismus.

Odpovědi Baconovy idoly jsou překážky v poznávání tohoto světa, které zavádějí lidský rozum… J. Locke rozlišil moc ve státě na výkonnou a zákonodárnou. D. Hume se dívá na příčinnost jako na časovou následnost jevů, ze které člověk mylně usuzuje na kauzalitu

Emocionalismus předpokládá, že emoce jsou v jednání lidí určujícími a základními psychickými jevy. J. Locke přisuzoval největší význam zkušenosti, vzdělání a výchově dítěte, po narození je „čistá tabule“. Solipsismus předpokládá správnost a jistotu jen mého vlastního vnímání…

Zdroje: ANZENBACHER, Arno. Úvod do filozofie. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990, ISBN 80-40-25414-4. BLECHA, Ivan a kol. Filozofický slovník. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 1998, ISBN 90-7182-064-4. BLECHA, Ivan. Filozofie. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2002, ISBN 80-7182-147-0. STÖRIG, Hans Joachim. Malé dějiny filozofie. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2000, ISBN 80-7192-500-4 TRETERA, Ivo. Nástin dějin evropského myšlení. Praha: COWI, Praha 4, V jehličí 1, 1996, ISBN 80-901588- 4-6.

Obrázek 1. : AUTOR NEUVEDEN. http://commons. wikimedia. org [online] Obrázek 1.: AUTOR NEUVEDEN. http://commons.wikimedia.org [online]. [cit. 10.2.2013]. Dostupný na WWW: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/11/Francis_Bacon%2C_Viscount_St_Alban_from_NPG_%282%29.jpg Obrázek 2.: GODFREY KNELLER. http://commons.wikimedia.org [online]. [cit. 10.2.2013]. Dostupný na WWW: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/d1/JohnLocke.png Obrázek 5.: GEORGE BERKELEY. Filedby [online]. [cit. 25.11.2012]. Dostupný na WWW: http://www.filedby.com/classic_author/george_berkeley/306387/works/ Obrázek 3.: JOHN SMYBERT. http://commons.wikimedia.org [online]. [cit. 10.2.2013]. Dostupný na WWW: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/32/George_Berkeley_by_John_Smibert.jpg Obrázek 4.: ALLAN RAMSAY. http://commons.wikimedia.org [online]. [cit. 10.2.2013]. Dostupný na WWW: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/21/David_Hume.jpg?uselang=cs