Daňová teorie a politika

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
MODEL IS-LM.
Advertisements

7 Nezaměstnanost.
Přerozdělování jako hlavní nástroj sociální politiky
Makroekonomie I ( Cvičení 12 – Fiskální politika - shrnutí )
Mikroekonomie I Cvičení 17 –Rozdělování důchodů a bohatství
VÝNOSY, NÁKLADY, VÝSLEDEK HOSPODAŘENÍ
Agregátní poptávka a nabídka
Vize daňové reformy doc. Ing. Alena Vančurová, Ph.D. Vysoká škola ekonomická v Praze Fakulta financí a účetnictví Katedra veřejných financí
RŮST CENOVÉ HLADINY VE ZKOUMANÉM OBDOBÍ JE INFLACE. DOCHÁZÍ-LI VE ZKOUMANÉM OBDOBÍ K POKLESU CENOVÉ HLADINY, JDE O DEFLACI. DEFLACE JE VZÁCNÝM JEVEM. ČASTĚJŠÍ.
Makroekonomické agregátní veličiny Ing. Vojtěch Jindra
Prof. Ing. Václav Vybíhal, CSc.
Měření flexibility trhu práce v ČR pomocí strukturálních indikátorů Jan Pavel MF, oddělení koordinace hospodářských politik.
Vyplatí se (více) pracovat? Jan Pavel MF, oddělení Koordinace hospodářských politik Smilovice – květen 2005.
Inflace.
Daňová teorie a politika
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Investiční multiplikátor
Prof. Ing. Václav Vybíhal, CSc.
Daňový systém Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
KOMPENZACE PŘÍJMU V NEZAMĚSTNANOSTI
Národní účty - aplikace
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Prof. Ing. Václav Vybíhal, CSc.
Účetní systémy ve světě.. Účetní systémy se navzájem odlišují: Vymezením okruhu uživatelů účetních výkazů Mírou regulace účetnictví Vztahem mezi účetnictvím.
Daňová teorie a politika
Petr Machala. * podstatný - hospodářský růst = růst HDP * je to celková peněžní hodnota toku statků a služeb vytvořená za 1 rok * v mezinárodním srovnání.
5. téma: Veřejné příjmy – charakteristika, druhy a členění
Jabok, ETF 2010 Michael Martinek.  Sociální ◦ Politika ◦ Práce ◦ Událost ◦ Vyloučení ◦ Zabezpečení  Sociální politika: ◦ Objekt ◦ Subjekt ◦ Nástroj:
Měření sociálního vyloučení a empirické poznatky
Daňová teorie a politika
1 2. Růst a cykly. 2 GDP per capita*, Table 3.01(a) Sources: See p. 47 of text Western Europe7711,2044,57919,256 China600.
Hospodářská pozice EU, USA a Japonska ve světové ekonomice (2001) UkazatelEUUSAJaponskoSvět Teritorium (tis.km2) % světového ukazatele % plochy EU 3 973(3247)
5. FISKÁLNÍ POLITIKA. Historie vývoje podílu vládních výdajů na HDP (%) Zdroj: Tanzi-Schuknecht (2000) Francie 17,027,629,034,646,149,855,0.
ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:ICT ve výuce OZNAČENÍ MATERIÁLU:VY_32_INOVACE_EKO_100 ROČNÍK: 4. VZDĚLÁVACÍ OBOR:65-42-M/01 HOTELNICTVÍ.
Základní prvky daňové techniky
1. téma Úvod do daňové teorie.
Trh práce a politika zaměstnanosti Přednáška 8 Sociální výhody v nezaměstnanosti ve vybraných zemích EU.
2. Ekonomický růst a hospodářské cykly
EKONOMIKA DOPRAVNÍHO PODNIKU Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Nerovné odměňování žen a mužů – příčiny a současná situace v ČR Mgr. Veronika Šprincová.
Zdravotnické ukazatele v ČR. Kromě zcela obecných ekonomických ukazatelů je měření a hodnocení kvality zdravotní péče typické výskytem zcela specifických.
V září byl publikován report za období , relevantní je rovněž loňský report za období (WEF 2014) a report za srovnávací období.
1.1. Vývoj dávek nemocenského pojištění v ČR v letech 1993 – 2010 v kontextu hospodářského cyklu Ing. Yvona Legierská.
České školství v mezinárodním srovnání České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education.
Téma 10: Podnikový zisk a dividendová politika 1. Tvorba zisku (výsledku hospodaření) 2. Bod zvratu a provozní páka 3. Zdanění zisku a rozdělení výsledku.
ČESKÝ STATISTICKÝ ÚŘAD Na padesátém 81, Praha 10 Jak se vyvíjely kraje v minulých letech ? Základní tendence demografického, sociálního.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
ÚLOHA STÁTU V TRŽNÍ EKONOMICE
Daně a rozpočty (Státní rozpočet, daňová soustava, hospodaření domácnosti, mzda, ZP + SP) Finanční gramotnost pro 9. ročníky 2016 / 2017 Bc. Tomáš Janda.
Soudobý svět Ekonomický pohled
Soustava veřejných rozpočtů
VEŘEJNÉ FINANCE VEŘEJNÉ PŘÍJMY.
Fiskální politika Pavel Seknička.
Příjmy a výdaje SR.
Systém zdaňování korporací jako determinanta daňového ráje
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Ing. Veronika Poláčková Název materiálu:
Základní pojmy daňové teorie
Prof. Ing. Václav Vybíhal, CSc.
Metody FINANČNÍ ANALÝZY:
Prof. Ing. Václav Vybíhal, CSc.
1.Příklad DPH Ivka Hančíková.
Problémy trhu práce v České republice a Evropské Unii
Redistribuční účinky daní
Měření výkonu ekonomiky TNH 2 (S-2B)
Výsledky mezinárodního výzkumu OECD
Zdravotnictví: hospodářský kontext
MAJETEK V PODNIKU A ZDROJE FINANCOVÁNÍ
Dlouhodobá udržitelnost veřejných financí
Zpráva o dlouhodobé udržitelnosti veřejných financí
Projekce veřejných příjmů a výdajů v oblasti zdravotnictví
Transkript prezentace:

Daňová teorie a politika Prof. Ing. Václav Vybíhal, CSc.

Blok 3 Daňové ukazatele uplatňované při mezinárodních komparacích Daňová kvóta. Ukazatelé globální progresivity daní. Giniho koeficient.

3.1 Daňová kvóta daňová kvóta (Tax Quota) patří mezi významné ukazatele uplatňované při mezinárodní komparaci; je poměrovým ukazatelem vyjadřujícím úroveň daňových výnosů ve vztahu k hrubému domácímu produktu (Gross Domestic Products) v běžných cenách (v %); jednotlivé členské země OECD i EU se významně liší výší daňové kvóty (příčin je celá řada, ekonomická vyspělost státu se na výši daňové kvóty podílí pouze částečně); mezi země s nadprůměrnou úrovní daňové kvóty patří jak země s vysokou ekonomickou úrovní (měřeno ukazatelem HDP na obyvatele), např. Dánsko, Švédsko, Rakousko, Finsko, Francie, Itálie, Belgie, tak země s nižší ekonomickou úrovní, např. Maďarsko; nízkou (podprůměrnou) úroveň daňové kvóty pak mají vyspělé země (Austrálie, Japonsko, USA, Korea) i méně vyspělé země (Mexiko, Turecko, Chile, aj.).

3.1 Daňová kvóta Z metodického hlediska je třeba rozlišit, zda se jedná o daňovou kvótu : jednoduchou; složenou; konsolidovanou. Výpočet jednoduché daňové kvóty je následující : kde : SQT je jednoduchá daňová kvóta, YT je výnos z vybraných daní, GDP je hrubý národní produkt.   YT SQT = ▬▬▬▬▬ x 100 [%] GDP  

3.1 Daňová kvóta Výpočet složené daňové kvóty je následující : kde : KQT je složená daňová kvóta, YT je výnos z vybraných daní, IS je pojistné na sociální zabezpečení, C jsou poplatky, D je clo, GDP je hrubý národní produkt.   YT + IS + C + D KQT = ▬▬▬▬▬▬▬▬ x 100 [%] GDP

3.1 Daňová kvóta Výpočet konsolidované daňové kvóty je následující : kde : CQT je konsolidovaná daňová kvóta, YT je výnos z vybraných daní, IS je pojistné na sociální zabezpečení, C jsou poplatky, D je clo, S  je sociální pojistné zaměstnanců veřejného sektoru, GDP je hrubý národní produkt.   YT + IS + C + D - S CQT = ▬▬▬▬▬▬▬▬▬ x 100 [%] GDP

3.1 Daňová kvóta Tab. 1 Vývoj úrovně daňové kvóty v zemích OECD (%) Země/rok 1965 1975 1985 1995 2000 2007 2008 2009 Austrálie 20,5 25,2 27,6 28,0 30,3 29,5 27,1 27,0 Belgie 31,1 39,5 44,3 43,5 44,7 43,8 44,2 43,2 Česko N 37,6 35,3 37,3 36,0 34,8 Dánsko 30,0 38,4 46,1 48,8 49,4 49,0 48,2 Finsko 30,4 36,6 39,8 45,7 47,2 43,1 Francie 34,1 35,4 42,8 42,9 44,4 41,9 Chile 19,0 19,4 24,0 22,5 18,2 Irsko 24,9 28,8 34,7 32,5 31,3 30,9 27,8 Island 26,2 28,2 31,2 37,2 10,6 36,8 Itálie 25,5 25,4 33,6 40,1 42,2 43,4 43,3 Japonsko 20,8 26,8 28,3 28,1 Kanada 25,7 32,0 35,6 33,0 32,3 Korea 14,9 16,1 20,0 22,6 26,5 25,6 Lucembursko 27,7 32,8 39,4 37,1 39,1 35,7 35,5 37,5 Maďarsko 41,3 38,5 39,7 40,2 Mexiko 15,5 15,2 16,9 17,9 21,0 17,5 Německo 31,6 34,3 36,1 37,0

3.1 Daňová kvóta Tab. 1 Vývoj úrovně daňové kvóty v zemích OECD (%) Zdroj : OCDE- Les données statistiques, 2011 Vysvětlivky : N - údaje nejsou ve statistických přehledech OCDE k dispozici; Země/rok 1965 1975 1985 1995 2000 2007 2008 2009 Nizozemí 32,8 40,7 42,4 41,5 39,6 38,7 39,1 39,0 Norsko 29,6 39,2 42,6 40,9 43,8 41,0 Nový Zéland 24,1 28,7 31,3 36,2 33,2 35,1 33,7 31,0 Polsko N 34,8 34,3 34,2 Portugalsko 15,9 19,1 24,5 30,9 35,2 35,3 Rakousko 33,9 36,6 40,8 41,4 43,2 42,1 42,7 42,8 Řecko 17,8 19,4 25,5 28,9 34,0 32,3 32,6 29,4 Slovensko 34,1 29,3 Španělsko 14,7 18,4 27,6 32,1 37,3 33,3 30,7 Švédsko 33,4 41,3 47,4 47,5 51,4 46,3 46,4 Švýcarsko 17,5 23,9 27,7 30,0 29,1 30,3 Turecko 10,6 11,9 11,5 16,8 24,2 24,6 USA 24,7 25,6 27,8 29,5 27,9 26,1 24,0 Velká Británie 30,4 34,9 37,0 36,4 35,7 Průměr OECD 32,5 34,4 35,5 35,4 32,9

3.1 Daňová kvóta Důvody, proč je třeba obezřetně uplatňovat v mezinárodních komparacích i při jiných příležitostech ukazatel daňové kvóty, mohou být následující :   konstrukce poměrového ukazatele (ve jmenovateli ukazatele daňová kvóta je HDP na obyvatele, jeho tempo růstu nemusí odpovídat tempu růstu výnosu z daní, růst HDP zpravidla povede ke snížení výše daňové kvóty); daňový mix, tj. rozdílná struktura výnosu z daní; fáze hospodářského cyklu ( výběr daní a úroveň HDP jsou, a to i při konstantních sazbách daně, rozdílné); rozdílná úroveň a rozsah daňově uznatelných nákladů (výdajů), která vede k metodickým i věcným diferencím základu daně a daňové povinnosti;

3.1 Daňová kvóta Důvody, proč je třeba obezřetně uplatňovat v mezinárodních komparacích i při jiných příležitostech ukazatel daňové kvóty, mohou být následující :   realizace daňových výhod v oblasti osvobození příjmů, nezdanitelných částí, slev na dani a úlev z titulu investičních pobídek; vyvádění části pojistného ze mzdy do soukromých fondů, což snižuje výši daňové kvóty; nezdaněné příjmy z titulu tzv. šedé ekonomiky; vládní záruky za půjčky;

3.1 Daňová kvóta Důvody, proč je třeba obezřetně uplatňovat v mezinárodních komparacích i při jiných příležitostech ukazatel daňové kvóty, mohou být následující :   metodika výpočtu daňových příjmů využívající akruální či inkasní (hotovostní) princip; v případě aktuálního principu, který se uplatňuje ve vyspělých zemích, se k příslušnému roku přiřadí položky účetně související (např. daň z příjmů za rok 2014 patří do roku 2014, i když se platí do 31.3.2015 nebo 30.6.2015; v případě inkasního principu se do daného statistického období započítávají skutečně inkasované daňové příjmy v tomto období;

3.1 Daňová kvóta Důvody, proč je třeba obezřetně uplatňovat v mezinárodních komparacích i při jiných příležitostech ukazatel daňové kvóty, mohou být následující :   daně stanovené ze sociálních dávek; v některých zemích se žádné daně ze sociálních dávek neplatí, v některých zemích se zdaňuje pouze důchod z důchodového pojištění nad určitou hranici (ČR), ve Velké Británii je stanovena daň z důchodového pojištění v závislosti na věku důchodce, řada sociálních dávek je zdaněna v Nizozemí, Dánsku a Švédsku, příjemci sociálních dávek z nich platí daně i v USA, Velké Británii A Irsku, atd. Lze konstatovat, že výši daňové kvóty ovlivňují i další faktory, které formují jak daňové systémy a potažmo výši výběru daně a pojistného, tak i úroveň HDP na obyvatele.

3.1 Daňová kvóta Struktura daňové kvóty je v mezinárodních komparacích uváděna zpravidla podle metodiky OECD s vymezením 6 skupin (druhů) daní, a to : 1000 Daně z důchodů, ze zisků a kapitálových výnosů 2000 Příspěvky na sociální zabezpečení 3000 Daně z mezd a pracovních sil 4000 Daně majetkové 5000 Daně ze zboží a služeb 6000 Ostatní daně

3.1 Daňová kvóta rozhodujícími zdroji daňových výnosů vyspělých zemí jsou daně z příjmů, daně ze spotřeby a příspěvky na sociální zabezpečení. Ostatní daně mají zpravidla doplňkový charakter, i když mohou být v některých zemích rozhodující. daňová struktura (tzv. daňový mix) a její vývoj v zemích OECD je evidentní z údajů uvedených v tab. 2; vyplývá z ní, že daňový mix se příliš v průběhu sledovaného období nemění;

3.1 Daňová kvóta je to dáno především tím, že v různých zemích jsou dodržovány dlouholeté tradice, a to zejména v zemích s výbornou daňovou morálkou, s dlouhodobým vysokým daňovým zatížením důchodů nebo s integrací příspěvků na financování sociálního zabezpečení do důchodové daně; naopak v zemích s nízkými důchody, s malou ochotou platit daně a špatnou daňovou morálkou převládá úsilí o zvyšování daňového zatížení spotřeby, neboť vlády se raději spoléhají na nepřímé zdanění, které je v takovýchto podmínkách zpravidla účinnější. Tento trend začíná nastupovat i v České republice.

3.1 Daňová kvóta Tab. 2 Daňová struktura v prostoru OECD (%) Zdroj : OCDE- Les données statistiques, 2011  Vysvětlivky : 1000 Daň z příjmů celkem (Income tax total) 4000 Majetkové daně (Properte taxes) 1000-1 Daň z příjmů fyzických osob (Personal income tax) 5000 Daně ze spotřeby celkem (Consumption taxes total) 1000-2 Daň z příjmů právnických osob (Corporate income tax) 5000-1 Daně ze všeobecné spotřeby (General consumption taxes, VAT) 2000 Příspěvky na sociální zabezpečení (Social security contributions) 5001-2 Selektivní daně ze spotřeby (Specific consumption taxes, ED) 3000 Daně z mezd a pracovních sil (Payroll taxes) 6000 Other taxes Daň/Rok 1965 1975 1985 1995 2000 2008 1000 35 38 (1000-1) (26) (30) (27) (24) (25) (1000-2) (9) (8) (10) 18 22 25 24 3000 1 4000 8 6 5 5000 36 31 32 30 (5000-1) (12) (13) (16) (19) (20) (5000-2) (18) 6000 2 3 Celkem 100

3.2 Ukazatele globální progresivity daní (Lorenzova křivka) globální progresivitou rozumíme progresivitu v celém rozsahu zdanitelných důchodů (vyjádřenou jedním ukazatelem); stupeň globální progrese je měřen změnou průběhu Lorenzovy křivky „před zdaněním“ a „po zdanění“; Lorenzova křivka znázorňuje kumulativní podíl obyvatelstva (na vodorovné ose) a kumulativní podíl získaného důchodu na svislé ose; na vodorovné ose jsou skupiny obyvatelstva seřazené podle důchodů od nejnižších po nejvyšší (obyvatelstvo se tak zpravidla metodicky rozděluje do 10 stejně početných skupin, od nejnižší úrovně důchodů po nejvyšší úroveň důchodů); na svislé ose jsou kumulativní hodnoty důchodů pro jednotlivé kvantity obyvatel (v %);

3.2 Ukazatele globální progresivity daní (Lorenzova křivka) Graf 1 Lorenzova křivka před zdaněním

3.2 Ukazatele globální progresivity daní (Lorenzova křivka) Graf 2 Lorenzova křivka po zdanění

3.2 Ukazatele globální progresivity daní (Lorenzova křivka) Co vyjadřuje Lorenzova křivka   (Graf 1 – Lorenzova křivka před zdaněním = hrubé důchody) : bod D – jaký podíl na celkovém důchodu společnosti má 40 % obyvatel s nejnižšími důchody; bod E – na ose kvadrantu 0C prvních 40 % se podílí právě 40 % na celkovém důchodu společnosti;  čím je Lorenzova křivka vzdálenější od osy 0C směrem dolů, tím je distribuce důchodů nerovnoměrnější;

3.2 Ukazatele globální progresivity daní (Lorenzova křivka) (Graf 2 – Lorenzova křivka po zdanění = čisté důchody) hrubé důchody se snižují nejen o daně důchodové, ale o poplatníky nesené daně nepřímé a majetkové; jestliže daně způsobí přiblížení křivky k ose kvadrantu 0C, je systém daní progresivní (efektivní daňové sazby jsou progresivní); čím jsou daně menší, tím více dochází ke zmenšení nerovností v rozdělení důchodu.

3.3 GINIHO KOEFICIENT (INDEX) Giniho koeficient je ukazatelem používaným pro měření daňové progresivity, resp. regresivity; je považován za vhodnou míru nerovnoměrnosti rozdělení důchodů, zejména v případě, kdy pro daný celkový důchod vede přesun jednotky důchodu od bohatého k chudému jedinci vždy k poklesu indexu a naopak.

3.3 GINIHO KOEFICIENT (INDEX) Lze jej vyjádřit takto : G = ∆ / 2µ , kde : ∆ je střední diference hodnot důchodů; ∆ = ∑∑ │ xj - xi│ : n (n-1), přičemž : 0≤ ∆ ≤ 2µ ; kde : xj, xi jsou individuální důchody (i ≠ j) ; µ je průměrný důchod.

3.3 GINIHO KOEFICIENT (INDEX) Gini (1914) dokázal, že velikost koeficientu odpovídá veličině vymezené jako dvakrát obsah plochy mezi linií rovné distribuce a Lorenzovou křivkou distribuce důchodů. Tedy platí : G = 2B = 1 – 2A = B/0,5 Musgrave a Thin (1948) navrhli pro měření globální progresivity ukazatel označený M, kde : M = _ 1 - Gx__ , kde : 1 – G G je Giniho koeficient před zdaněním, Gx je Giniho koeficient po zdanění.