Smysly.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Smysly Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o stavbě a funkci smyslové soustavy.
Advertisements

Smyslová soustava člověka
Smyslová ústrojí Funkce:
Smyslová soustava.
Seminární práce z biologie
BIOLOGIE ČLOVĚKA SMYSLOVÁ ÚSTROJÍ
Smyslová soustava.
SOUSTAVA SMYSLOVÁ Informace o okolním světě a o vlastním těle dostáváme prostřednictvím smyslových buněk Smyslové buňky tvoří základ čidel Čidla jsou vybavena.
Sluchové ústrojí, rovnovážné ústrojí
Smyslové vnímání autor: David Hainall.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Chuťové ústrojí - umožňuje vnímat látky rozpuštěné ve slinách nebo vodě - chuťové receptory jsou umístěny v chuťových pohárcích na papilách na povrchu.
VESTIBULÁRNÍ SYSTÉM.
Smysly - sluch (c) Mgr. Martin Šmíd.
Nervová soustava- receptory
Lidské smysly - sluch Sluch je nejcitlivějším lidským smyslem
Autor: Mgr. Kateřina Žáková Určení: Tercie
 Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Mgr. Kate ř ina Č ermáková Datum: Cílový ro č ník: 8.
Ústrojí sluchové a rovnovážné – organum vestibulocochlearis
Čidla receptory.
SOUSTAVA SMYSLOVÁ – UCHO (sluchový orgán)
SMYSLOVÁ SOUSTAVA OPAKOVÁNÍ.
Autor: Lenka Kraváčková
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Sluchové ústrojí - přijímá zvukové podněty, jeho součástí je i rovnovážný aparát - orgánem sluchu je ucho, dělí se na tři části: vnější, střední a vnitřní.
VY_III/2_INOVACE_111_Smyslová ústrojí
50.1 Člověk – smyslová soustava
Aktivita č. 4: Biologie pod mikroskopem
Receptory: Olga Bürgerová.
SOUSTAVA NERVOVÁ Dokonalý vývoj nervové soustavy umožnil savcům dosáhnout převahu nad ostatními obratlovci. Řídícím ústrojím těla savce je mozek Největší.
Lidské tělo - SMYSLY Prvouka 3.ročník. Lidské tělo - SMYSLY Prvouka 3.ročník.
SMYSLY ČLOVĚKA.
Opakování - zrak, sluch Jak se nazývají tři vrstvy tvořící stěnu oka?
Fyziologie smyslových orgánů
Smyslové orgány. Smyslová ústrojí (čidla) obsahují smyslové buňky (receptory) Receptory: - z vnějšího prostředí - z vnitřních orgánů - z pohybové soustavy.
Smyslové vnímání autor: David Hainall.
SMYSLOVÁ SOUSTAVA Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
Nervová soustava Všechny životní projevy řídí nervová soustava. Jejím základem je mozek uložený v lebce a mícha uložená v páteři. Z těchto řídících ústředí.
Smyslové ústrojí 5. ročník
Výstup: VY_52_INOVACE_Př.8.26
Škola Střední průmyslová škola Zlín
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Smyslové vnímání 1.část Filip Bordovský.
SMYSLY.
SMYSLOVÉ VNÍMÁNÍ.
Smyslové vnímání Sluch
 Poskytují organismu informace o vnitřním a vnějším prostředí  Čidla = receptory přijímají mechanické, tepelné, chemické a světelné podněty  Kožní.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Smysly člověka Číslo vzdělávacího materiálu: ICT4/4 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Miloslav Cajska Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název: VY_52_INOVACE_1A_32_Smysly.
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_30_01_sluch. POPIS č.4 - na tomto snímku jsou vypsány poznatky ke smyslovému ústrojí sluchu, ke sluchové rovnováze,
Sluch.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov AUTOR: Věra Konířová NÁZEV: VY_52_INOVACE_PŘÍRODOPIS 6. – 9._33.ZRAKOVÉ ÚSTROJÍ TÉMA: ZRAKOVÉ ÚSTROJÍ ČÍSLO PROJEKTU:
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický.
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Miloslav Cajska Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název: VY_52_INOVACE_1A_31_Smysly.
SMYSLOVÁ ÚSTROJÍ - smyslová ústrojí = čidla - patří sem: zrak, sluch, čich, hmat, chuť - smyslová buňka přijme podnět → šíření po nervových vláknech do.
Smyslová ústrojí Funkce:
Ústrojí sluchu Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_16_PŘÍRODOPIS
VY_32_INOVACE_13_PR_SLUCH
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Název školy: Autor: Mgr. Jiří Hajn Název DUM:
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
čichový, chuťový a hmatový
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Zdeněk Ogrodník NÁZEV: Ústrojí sluchu TÉMATICKÝ CELEK: Biologie člověka.
NAŠE SMYSLY Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
ÚSTROJÍ ZRAKU (opakování)
Číslo projektu:. CZ / / Číslo materiálu:
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov
Smysly Autor: Mgr. Iva Hirschová VY_32_INOVACE_18_Zrak,sluch
Číslo projektu:. CZ / / Číslo materiálu:
Transkript prezentace:

Smysly

poskytují NS informace o vnějším i vnitřním prostředí vjemy: mechanické, chemické, tepelné a elektromagnetické tři části: receptor (extero, intero a proprioreceptory) – specializované, vysoce citlivé buňky dostředivá nervová dráha – spojení receptoru a kůry m. korová část - analýza informace

Zrakové ústrojí vnímá elektromagnetické vlnění (vlnová délka 400-700 nm) oční koule + přídatné orgány oka oční koule má 3 vrstvy: povrchová (bělima + rohovka) střední (cévnatka + řasnaté těleso + duhovka) vnitřní (sítnice)

Stavba oka

čípky barevné vidění tři druhy hlavně ve žluté skvrně tyčinky vidění za šera nerozlišují barvy citlivější na světlo rhodopsin (rozklad světlem)

Sítnice

obraz na sítnici: ostrý, zmenšený a obrácený

Přídatné orgány oka víčka, spojivka, slzní ústrojí, okohybné svaly

Sluchové ústrojí rozlišování zvuků vznikajících kmitáním pevných těles ucho – 3 části (zevní, střední a vnitřní)

Zevní ucho boltec tvořený pružnou chrupavkou zevní zvukovod – uzavřen bubínkem

Vnitřní ucho dutina v kosti spánkové Eustachovou trubicí spojeno s nosohltanem 3 kůstky (kladívko, kovadlinka, třmínek) koncentrují pohyby bubínku na malou plochu = 30x zvětší sílu kmitu

Vnitřní ucho statokinetická část, předsíň a hlemýžď hlemýžď = vazivová zavinutá trubička, obsahující sluchové ústrojí (Cortiho orgán)

Přenos zvuku

Statokinetické ústrojí součást vnitřního ucha vnímání polohy (tatické čidlo) a pohybu (kinetické čidlo)

Statické čidlo receptory v kulatém a vejčitém váčku buňky zakončené jemnými vlásky – na nich hlenová hmota s krystalky při změně polohy hlavy = gravitace vychýlí krystalky a dráždí vláskové buňky

Kinetické čidlo receptory v ampulách polokruhovitých chodbiček vláskové buňky – při pohybu hlavy dochází k pohybu endolymfy = dráždění

Ústrojí čichové chemoreceptory drážděno pachovými látkami rozptýlenými ve vzduchu na čichovém políčku u stropu nosní dutiny tyčinkovité buňky s vláskovitými výběžky

Ústrojí chuťové chemoreceptory chuťové pohárky sliznice jazyka a horní část hltanu 4 základní chuťové vjemy (slano, sladko, kyselo a hořko)

Receptory v kůži ve škáře: hmatová (Meissnerova) tělíska – dotyk Krauseho tělíska – chlad Ruffiniho tělíska – teplo receptory bolesti v podkožním vazivu: Vater-Paciniho tělíska – tah a tlak

+ proprioceptory 