MPO Kaderabb@fsv.cvut.cz Konzultace: po 16,00 – 17,00 č.dv. B 427 a Požadavky ke zkoušce: Zápočet Povinná účast na vybraných přednáškách externistů Závěrečný test : z 30 bodů minimálně 20
I.Př. Základy managementu 1.1 Základní pojmy 1.2 Pojetí managementu 1.3 Postavení managera v organizaci 1.4 Úrovně managementu 1.5 Prostředí managementu 1.6 Management a podnikání 1.7.Podnikání 1.8 vývoj managementu ve 20. století 1.9. Corporate governance
1.1 Základní pojmy Management Manažer vrcholový střední Liniový Pojem: manum agere
1.2 Pojetí managementu specifická aktivita skupina řídících pracovníků vědní disciplína
Specifická aktivita důraz na náplň managerské profese důraz na dosažení cílů důraz na činnosti spojené s rizikem
1.3 Postavení manažera v organizaci vlastník manažer Zaměstnanec Stakeholders
1.4. Úrovně managementu manažeři 1. linie střední manažeři vrcholoví manažeři
Obr. 1.1 typické činnosti managerů na jednotlivých úrovních řízení
1.5 Prostředí managementu vnitřní prostředí managementu tvrdé prvky měkké prvky vnější prostředí managementu PEST politické Ekonomické Sociální technické
Obr. 1.2 typické faktory vnějšího prostředí
1.6 management a podnikání Organizace podnikatelské neziskové Úkoly managementu : určit předmět podnikání : co získat zdroje (s čím podnikat) : s čím vymezit pravidla (jak podnikat): jak
1.7 Podnikání Obr. 1.3 schéma produktivní činnosti
podnikavost disponibilní zdroje
vztah efektu a rizika
Obr. 1.4. typy podnikatelů
informace
Obr. 1.5 vztah informovanosti ke zdrojům informací
Úkoly: Drucker, P. F., Pražské poselství P.F.Druckera, in: Moderní řízení, 1997,č.12
1.8 Vývoj managementu ve 20. století klasické období managementu management 40. – 70. let 20. století management konce 20. století management na počátku 21. století
Klasické období americký proud evropský proud F.Taylor H. Ford • H.Gantt • evropský proud H. Fayol M. Weber T.Baťa
Management 40. – 70. let 20. století sociální přístupy procesní přístupy systémové přístupy kvantitativní metody empirické přístupy
sociální přístupy V.-Pareto E. Mayo D. McGregor A. Maslow F. Herzberg D.Carnegie
procesní přístupy l. Urwick L. Gullick.- POSDCORB
Systémové přístupy v managementu Ch. Barnard
Kvantitativní metody rozhodování matematické programování strukturální analýza teorie her analýza projektů teorie hromadné obsluhy teorie zásob teorie obnovy
empirické přístupy A. Sloan P.Drucker
Management konce 20. století rysy japonského managementu: tzv. obrácené řízení Systém personální práce Důraz na požadavky zákazníků Technologie
Management počátku 21. století časoprostorová komprese globalizace znalosti fluktuace
1.9.Corporate governance A) správa společností B) stakeholders – zájmové skupiny C) hodnocení corporate governance: vnější nástroje vnitřní nástroje další formy - kodexy
Ukazatele pro stát např Ukazatele pro stát např. závazky ke státu po lhůtě splatnosti x počet dnů po splatnosti/ celková hodnota závazků ke státu Ukazatele pro zaměstnance např.prům. plat v organizaci/ prům. plat v ČR Ukazatele pro top management např.limit financí, o kterém rozhodují Ukazatele pro akcionáře např.růst ceny akcie Ukazatele pro zákazníky např. tržby, podíl na trhu
Ukazatele pro dodavatele např Ukazatele pro dodavatele např. celková oběžná aktiva/ celková oběžná pasiva Ukazatele pro věřitele např. cizí zdrje/ aktiva Ukazatele pro společnost nap. Počet zaměstnanců
Nové teorie managementu Change management Quality management Outsourcing Benchmarking Reengineering Balanced scorecard
Okruhy k tématu Pojetí managementu Hlavní úkoly managementu Faktory vnějšího prostředí Charakteristika vývoje managementu Charakteristika nových pojmů v managementu Vysvětlete pojem a obsah corporate governance Uveďte příklady hodnocení pro jednotlivé skupiny stakeholderů