Energie Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je PaedDr. Pavel Kovář Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Charakteristika DUM Název školy a adresaStřední odborná škola Otrokovice, tř. T. Bati 1266, Otrokovice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ /2 AutorPaedDr. Pavel Kovář Označení DUMVY_32_INOVACE_SOSOTR-In-F/2-MA-3/7 Název DUMEnergie Stupeň a typ vzděláváníStředoškolské vzdělávání Kód oboru RVP36-52-H/01 Obor vzděláváníInstalatér Vyučovací předmětFyzika Druh učebního materiáluVýukový materiál Cílová skupinaŽák, 16 – 17 let Anotace Výukový materiál je určený k frontální výuce učitelem, případně jako materiál pro samostudium, nutno doplnit výkladem; náplň: animovaná ukázka Vybavení, pomůckyDataprojektor Klíčová slovaKinetická energie, potenciální energie, zákon zachování energie Datum
Energie Náplň výuky Zopakování pojmu mechanická práce Specifikace pojmu ENERGIE Energie potenciální Energie kinetická Jiné formy energie Zákon zachování energie
Schopnost systému – (látky, pole) konat práci Aniž systém jakoukoli práci vykonal, jsme schopni určit, zda má schopnost konat práci větší, či zda má tento systém menší schopnost vykonat danou práci. ἐνέργεια – energéia – výraz je umělý, pochází z poloviny 19. století a je vyvozen ze starořeckého spojení εν εργον – en ergón práce uvnitř. ἐνέργεια pak znamená aktivitu, vůli či schopnost konat činy. Který z nabízených systémů bude mít větší schopnost zdvihnout činku nad hlavu?
Energie potenciální [J] joule V učivu školské fyziky ji nejčastěji specifikujeme pomocí hmotnosti tělesa m [kg] tíhového pole s tíhovým zrychlením g [ms -2 ], a pomocí výšky h [m] tělesa nad zvolenou hladinou o výšce nula. Z výkladu učitele by mělo být zřejmé, že potenciální energii tělesa ovlivňují uvedené veličiny a to přímo úměrně. Čím větší je hmotnost tělesa, tím větší je potenciální energie Čím větší je tíhové zrychlení, tím větší je potenciální energie Čím větší je výška tělesa nad nulovou hladinou, tím větší je jeho potenciální energie E p ~ m E p ~ g E p ~ h E p = m · g · h
Energie kinetická [J] joule Tak jako latinské slovo potentia znamená schopnost a odvozujeme pomocí něj název pro potenciální energii, tak slovo kineo znamená pohybuji se a kinetická energie je tedy označením pro energii pohybující se soustavy. Pro stanovení kinetické energie potřebujeme znát hmotnost m [kg] sledovaného tělesa a jeho rychlost v [m s -1 ] Kinetickou energii určíme podle vztahu Jakou kinetickou energii má lokomotiva z obrázku?
Pravděpodobně neznáme všechny možné formy energie. Předpokládá se, že většina vesmíru je tvořena dnes zcela neznámou formou hmoty, která nese přes 70 % energie a které se prozatím říká "temná energie". Způsobuje například zrychlené rozpínání našeho vesmíru. Pokud to není nějaká forma hmoty, znamenalo by to podstatnou změnu v představách o stavbě vesmíru a pojmech hmota a energie. Množství energie spotřebované za jednotku času udává veličina příkon, poměr vydané a dodané energie udává veličina účinnost. Formy energie Rotující těleso Stlačená pružina Gravitačně poutaná soustava těles Geotermální energie Kinetická energie mas vody a vzduchu Exotermická chemická reakce Energie uvolněná při radioaktivním rozpadu Termonukleární reakce Klidová energie částice Uveďte příklady dalších forem energie, které nebyly uvedeny
Zákon zachování energie Je to jeden z hlavních přírodních zákonů. Pro základní pochopení leze uvést zákon tak, že: ENERGII NELZE ZNIČIT ANI VYROBIT, ENERGIE SE POUZE PŘEMĚŇUJE Z JEDNÉ SVÉ FORMY NA JINOU. Úkoly: S pomocí učitele se pokuste popsat přeměny druhů energie Matematické kyvadlo Pohyb závaží na pružině Pohyb hmotného bodu po vertikálně zvlněné trajektorii
[1] vlastní [2] vlastní [3] vlastní Seznam obrázků:
Seznam použité literatury: