Metody sociálního výzkumu Kombinované studium ZS 2009.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Cíle a postupy empirického výzkumu
Advertisements

METODY A TECHNIKY VÝZKUMU
Sociologie – metody a techniky sociologického výzkumu II.
Sociologie – metody a techniky sociologického výzkumu
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název.
Výzkum (pedagogického zhodnocení) volného času
Projekt empirického výzkumu
AV stručná prezentace.
Etapy práce na sociologickém výzkumu. 2 I. Formulace problému II. Rozhodnutí o populaci a vzorku III. Pilotní studie IV. Rozhodnutí o technice sběru dat.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Představení projektu Seminář k projektu Vliv změn světa práce na kvalitu života Ing. Lenka Svobodová VÚBP Praha, 25. září 2006.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Hypotézy ve výzkumu.
Analýza dat.
Obchodní činnosti - Kapitola 8 1 VÝZKUM TRHU KAPITOLA 8 Pavlíčková.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_11_MARKETINGOVÝ.
Postup výzkumného šetření v projektové fázi I. V projektové části směřují výzkumné práce k přípravě výzkumného šetření pro získání empirických informací.
Sociologický výzkum.
Jak jste dopadli? Kvaliťák nebo kvantiťák? Kreativec nebo analytik?
Tazatelská síť.
Metody sociálního výzkumu 2. Ročník LS 2010 Jabok, ETF 2. výukový blok.
Spotřebitelský výzkum
Dotazovací techniky I. Druhy dotazovacích technik a jejich užití:
VÝZKUM V OŠETŘOVATELSTVÍ
VY_32_INOVACE_EKO_06 MARKETINGOVÝ VÝZKUM I. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Metody sociálního výzkumu 2. Ročník, LS 2010 VOŠ Jabok ETF UK.
STATISTIKA přednáška 1 Martin Sebera, FSpS MU, Sázíte-li ve Sportce, je to hazard. Sázíte-li se, že vám v kartách přijdou tři postupky po sobě,
- Pojmy - SPSS Statistické zpracování kvantitativních šetření.
Marketingový výzkum. podstatou je systematické plánování, podstatou je systematické plánování, shromažďování, analýza a vyhodnocování shromažďování, analýza.
DKV část 31 Design kvantitativního výzkumu 4. část ( ) Jiří Šafr UK FHS Historická sociologie (LS 2010)
1 Tisková konference Newton House, Praha, Prezentace výsledků projektu: Výzkum chování potencionálních zákazníků na digitálním trhu v ČR "Digitalizace.
Skupinové interview (Focus group)
Rozhodovací proces, podpory rozhodovacích procesů
1 Tazatelé a dotazovací situace Jan Hartl. 2 CO a JAK?
doc. Ing. Cyril Klimeš, CSc. prof. Ing. Radim Farana, CSc.
B.
TECHNIKY SBĚRU DAT KVANTITATIVNÍ KVALITATIVNÍ VÝZKUM VÝZKUM
Kvantitativní metody výzkumu v praxi
Základy pedagogické metodologie
Výzkum veřejného mínění a jeho realizace
Biostatistika 1. přednáška Aneta Hybšová
Průzkum trhu.
Marketingový průzkum Milan Mrázek Matematika & Business
Metody sociálního výzkumu 5. blok Denní studium LS 2007/
PŘÍPADOVÁ STUDIE - zaměřuje se na podrobný popis a rozbor jednoho nebo několika málo případů. - výzkumná otázka: Jaké jsou charakteristiky daného případu.
Případová studie Seminář 2014.
Struktura bakalářské práce
Základy pedagogické metodologie Mgr. Zdeněk Hromádka, Ph.D.
Základy pedagogické metodologie; seminář Mgr. Zdeněk Hromádka
Postup při empirickém kvantitativním výzkumu
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
Typy výzkumu  Kvantitativní  Kvalitativní  Smíšený  První zkoumá kolik lidí si co myslí atd …  Druhý co přesně si lidé myslí  Třetí je kombinací.
HYPOTÉZY „Hypotéza není ničím jiným než podmíněným výrokem o vztazích mezi dvěma nebo více proměnnými. Na rozdíl od problému, který je formulován v.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Marketingové informace a marketingový výzkum. Marketingový informační systém sběr informací třídění informací analyzování informací distribuce informací.
Metodologie pedagogiky. Základy vědeckého výzkumu. Základy pedagogiky, KS – I. ročník.
Základy pedagogické metodologie Kateřina Vlčková Katedra pedagogiky PdF MU PS 2015.
Výzkum veřejného mínění
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Workshop pro tazatele Bc. Petr Pavlíček Bc. Artem Vartanyan
Didaktické prostředky
Marketingový výzkum v určité vybrané firmě Obhajoba Bakalářské práce
Úvod do kvalitativního výzkumu
Aktuální stav dalšího vzdělávání a vize do budoucna
KVALITATIVNÍ VÝZKUM - ÚVOD
Sociologický výzkum II.
Metody sociologického výzkumu kvantitativní. MSV-KVANT Výuka v LS 2018
MARKETING Přednáška P
Metody pedagogiky.
Student: xxx Vedoucí práce: xxxx Obhajoba: xxx
Transkript prezentace:

Metody sociálního výzkumu Kombinované studium ZS 2009

Sylabus kurzu: A: Smysl sociálního výzkumu Způsoby poznávání sociální reality, specifikum vědeckého přístupu, úloha objektivity a nezaujatosti badatele. Deskripce a explanace, problém komplikovanosti sociální reality B: Výzkum jako proces Identifikace problémové oblasti, formulace výzkumné otázky a hypotéz, projekt výzkumu, sestavení výzkumných nástrojů, fáze předvýzkumu, práce v poli, kontrola dat, vyhodnocení, interpretace. (Disman ) (Zich 15-20) C: Základní přehled o technikách sběru dat v kvantitativním výzkumu pozorování, výzkum dokumentů, dotazníkové šetření, rozhovory (Disman , ) D: Zásady konstrukce standardizovaného rozhovoru a dotazníku Typy otázek, zásady konstrukce otázek, formální úprava, typické chyby (Disman ) E: Nalezení výzkumného souboru Význam výběru, typy výběru, specifikum náhodných výběrů a možnosti jejich realizace (Disman ) F: Způsob vyhodnocení kvantitativních dat Absolutní a relativní četnosti, procenta, střední hodnoty a míry variability. Hledání souvislostí mezi proměnnými. (Zich 76-89) (Disman ) G: Interpretace statistických dat Čtení tabulek, indexů, koeficientů, rizika zkreslení, odpověď na hypotézy a otevření dalších otázek

Literatura: Disman, M.: Jak se vyrábí sociologická znalost. Karolinum, Praha 1993 Zich, F.: Úvod do sociologického výzkumu. Express, Praha 2004 Hendl, J.: Přehled statistických metod zpracování dat. Analýza a metanalýza dat. Portál, Praha 2004 Požadavky ke klasifikovanému zápočtu: Zpracovat projekt výzkumu na vybrané téma a dotazník k projektu. Termín: ???? Individuálně nebo skupinově?

Kompetence: přehled o základních variantách výzkumů položit výzkumnou otázku sestavení dotazníku distribuce dotazníku jednoduché vyhodnocení – popisná statistika interpretace tabulkového materiálu a zveřejňovaných výsledků výzkumu.

Požadavky kvality kladené na výzkum: Nezaujatost Objektivita Kontrolovatelnost Exaktnost

Základní rozdělení výzkumu Deskriptivní (popisný) - popis určitého jevu - odpověď na otázku „jak“ Explanační (vysvětlující) - zjištění příčin určitého jevu - odpověď na otázky „proč“

Výzkum jako proces Mám dané téma (obvykle široké a poněkud vágní) Konkretizační fáze (je potřeba zkoumání zúžit) Volba způsobu zkoumání (dotazník, pozorování, rozhovory) Tvorba potřebných podkladů (dotazník, podklady k rozhovoru, …) Sběr dat Vyhodnocení a interpretace

Co má obsahovat projekt výzkumu: 1. informace o názvu projektu a řešitelích 2. význam a smysl výzkumu (proč se bude realizovat) 3. teoretické poznatky, které předcházejí výzkumu, z čeho výzkum čerpá explicitní teorie vznik problémové situace a úvahy o ní 4. výzkumné otázky a hypotézy 5. realizace výzkumu jaký typ sběru informací kde (u koho informace sbírat) kdo bude informace sbírat, co k tomu potřebuje jak se bude vybírat a shánět výzkumný vzorek osob, jak bude velký jaká ochrana osobních údajů 6. harmonogram výzkumu sestavení nástrojů a jejich otestování výcvik tazatelů sběr dat nahrávání a analýza dat interpretace, psaní závěrečné zprávy 7. výzkumný tým, popř. jeho zkušenosti 8. rozpočet projektu práce výzkumníka, náklady na dotazníky, software, cestovné, práce tazatelů, literatura

Projekt předvolebního výzkumu Okruhy výzkumu:  celková spokojenost lidí s politickou situací  aktuální témata, co má pro lidi zásadní význam.  spontánní znalost XY a jejích představitelů, znalost značky XY  voličské chování jednotlivých demografických skupin a jeho důvody  zájem o akce konané v místě bydliště (akce z marketingového plánu)  „parametry“ strany, kterou by lidé volili – umístění v politickém spektru, „apolitičnost“, význam předpokládané kompetence, význam zprofanovanosti Provedení výzkumu: Výzkum bude realizován jako dotazníkové šetření. Vzhledem k rozsáhlosti zkoumaných témat by telefonické dotazování způsobilo značné zkreslení informace, proto volím osobní dotazování za pomoci vyškolených tazatelů. Před vlastní realizační fází bude proveden předvýzkum (n=20-30), s jehož pomocí bude sestaven a doladěn dotazník. Výběr respondentů bude proveden pomocí pseudonáhodného výběru (n=400), který kombinuje prvky náhodného a kvótního výběru.  V 1. kroku budou náhodně vybrány ulice z XXX  V 2. kroku budou tazatelům tyto ulice přiděleny a oni v nich provedou kvótní výběr podle předem stanovených kvót. (pohlaví, věk, vzdělání) Pro zvýšení návratnosti bude respondentům slíbeno zařazení do slosování o věcné ceny. Tazatelé Bude pronajata tazatelská síť agentury AAA, tazatelé obdrží manuály k dotazování vypracované v součinnosti s agenturou a budou přezkoušeni ze základních pravidel dotazování a výběru respondentů. Předpokládaná délka trvání výzkumu: Vyškolení tazatelů, předvýzkum2 –3 týdny Sběr dat3 týdny Zpracování dat2 týdny Celková doba7-8 týdnů