Zpracování grafické a zvukové informace Jan Přichystal.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Grafické formáty výukový text.
Advertisements

Počítačová grafika Nám umožňuje:
Počítačová grafika.
Počítačová grafika.
POČÍTAČOVÁ GRAFIKA HELENA MYNAŘÍKOVÁ.
Úvod do počítačové grafiky
Grafika Rastrová X Vektorová.
Počítačová grafika Nagla Al Samsamová 4.B.
RASTROVÁ A VEKTOROVÁ GRAFIKA
Základy počítačové grafiky
Počítačová grafika Základní pojmy.
Referát č. 18 Počítačová grafika, prezentace (základní pojmy a principy z oblasti počítačové grafiky, grafické a multimediální formáty, jejich vlastnosti.
Miloslav Mazanec © 2013 Počítačová grafika.
Grafické formáty.
Úvod do počítačové grafiky
Modelování v prostoru.
Gymnázium, Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Hodonín Grafika na PC základy.
Počítačová grafika.
Počítačová grafika – rastrová grafika
Bitmapová (rastrová) grafika
Počítačová grafika 18. Marcel Svrčina.
SIPVZ – úvodní modul P Počítačová grafika a prezentace metodické poznámky (4 h)
Počítačová grafika.
Počítačová grafika.
Úvod do počítačové grafiky. elmag. záření s určitou vlnovou délkou dopadající na sítnici našeho oka vnímáme jako barvu v rámci viditelné části spektra.
Multimédia Ing. Jan Přichystal, Ph.D. Zpracování grafické informace Použít grafickou interpretaci informace je často vhodnější než slovní popis. Využívají.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_060 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Ing. Roman Bartoš Předmět Informatika.
Počítačová grafika a prezentace 1 Radek Pinc
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Informační a komunikační technologie Číslo materiálu: E Název: Počítačová grafika - teorie Autor:
GRAFIKA.
Aplikační programové vybavení
Počítačová grafika a prezentace
Rastrová grafika Výpočetní technika.
Tomáš Veselý, Lukáš Ratkovský, Luboš Rauer.
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší škole Název: Základní pojmy počítačové grafiky Autor: Mgr.
Počítačová grafika.
Způsoby uložení grafické informace
Základní pojmy Grafiky
Úvod do počítačové grafiky
Úvod do počítačové grafiky
Informatika Základní formáty počítačové grafiky Obrázek: Žaneta Lažková 2012.
Aplikovaná počítačová grafika. Způsoby uložení grafické informace Rastr (grid, bitmapa …) Vektor.
Počítačová grafika a CAD 1. Způsoby uložení grafické informace Rastr (grid, bitmapa …) Vektor.
Poznámky k testu Z uvedených otázek je vždy jedna odpověď správná.
Počítačová grafika a CAD 1 Ukládání obrázků do různých formátů.
Bitmapová (rastrová) grafika
Počítačová grafika, prezentace
Vytvoření dokumentu bylo financováno ze zdrojů Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu ČR. Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.32/ Rastrová.
Vytvoření dokumentu bylo financováno ze zdrojů Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu ČR. Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.32/ Počítačová.
Počítačová grafika Rastrová a vektorová grafika, barevné modely
Rastrová grafika (bitmapová) Obrázek poskládaný z pixelů Televize, monitory, fotoaparáty Kvalitu ovlivňuje barevná hloubka a rozlišení Barevná hloubka.
Způsoby uložení grafické informace
Martina Braunerová.  obrázek je složen ze základních geometrických tvarů (body, přímky, křivky, mnohoúhelníky)  je možné libovolné zmenšování či zvětšování.
Grafické systémy II. Ing. Tomáš Neumann Interní doktorand kat. 340 Vizualizace, tvorba animací.
Grafické formáty Mgr. Petra Toboříková. Barevná hloubka barevné odstíny jsou dány kombinací barev barevná hloubka = určuje kolik bitů je potřeba k popisu.
Prezentace Powerpoint 1 Prezentace vznikla v rámci projektu Škola 21. století, reg. číslo: CZ.1.07/1.3.06/ , který realizuje ZŠ a MŠ Lomnice nad.
NÁZEV ŠKOLY:Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA:III/2 TÉMATICKÁ OBLAST:Informační a komunikační technologie.
Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Jihlava Šablona 32 VY_32_INOVACE_047.ICT.13 Vektorová a rastrová grafika.
Počítačová grafika Rastrová a vektorová grafika Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Růžena Hynková. Dostupné z Metodického.
Grafické programy - opakování
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Počítačová grafika základní pojmy. Počítačová grafika základní pojmy.
Základní pojmy z počítačové grafiky
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Převod objektů mezi formáty
Počítačová grafika Mgr. Petra Toboříková.
Barvy v počítačové grafice
Způsoby uložení grafické informace
Transkript prezentace:

Zpracování grafické a zvukové informace Jan Přichystal

Zpracování grafické informace Použít grafickou interpretaci informace je často vhodnější než slovní popis. Využívají se grafy, mapy, schémata atd. Obraz lze v paměti počítače uložit dvěma způsoby:  rastrový obraz – matice obrazových bodů  vektorový obraz – množina objektů Každý z těchto způsobů se hodí pro jiný typ grafiky.

Grafický bod – pixel pixel – picture element – stavební kámen obrazu. Body, které používá k zobrazování výstupní zařízení. obrazovka – několik malých bodů vysvítí jeden pixel inkoustová tiskárny – velikost pixelu odpovídá velikosti kapičky barvy laserová tiskárna – velikost bodu odpovídá několika zrnkům toneru Matematické body, které specifikují polohu. souřadnice určují polohu bodu v obraze, nemá rozměr.

Barevná hloubka  1 pixel = barva/prázdno  monochromatický obraz, 1 pixel = 1 bit  1 pixel = určitá barva z palety  obraz s paletou, 1 pixel = 2, 4, 8, 16 bitů  1 pixel = intenzita jedné barvy  odstíny šedi, 1 pixel = 8 bitů  1 pixel = složení libovolné barvy  pravé barvy (true color), 1 pixel = 24 bitů počet bitů potřebných na uložení barvy

 vlnění v oblasti 10 8 MHz (barva odpovídá frekvenci)  červená (4,3  10 8 MHz)  fialová (7,5  10 8 MHz)  nižší hodnoty — infračervené světlo  vyšší — ultrafialové záření  V rámci viditelné části spektra je člověk schopen rozlišit víc než 4  10 5 různých barev a jejich odstínů. Barvy a jejich reprezentace

Barevné modely  Ze kterých základních barev se budou ostatní skládat?  Jaký bude poměr jednotlivých základních barev?  Jakým způsobem se budou základní barvy míchat? Aditivní model Subtraktivní model

Aditivní barevný model (typicky RGB)  Barvy jsou vytvářeny přidáváním barvy do černé.  Aditivní barevné prostředí nepotřebuje vnější světlo (barvy na monitoru).  Používá se při ukládání do souborů.

Subtraktivní barevný model (typicky CMY)  Základní barvy jsou odečítány od bílé, čím více odeberu, tím více se blížím černé.  Subtraktivní prostředí je prostředí, které odráží světlo, a proto potřebuje vnější zdroj světla.  Používá se v tiskárnách, plotrech, ve fotografii.  CMY(K) (Cyan, Magenta, Yellow, blacK)

Hustota obrazu  dána počtem pixelů na jednotku délky, jednotka: DPI (Dots Per Inch)  běžná zařízení: monitor cca 100 dpi, tiskárny 300, 600, 1200 dpi, osvitová jednotka až 5000 dpi  skládání pixelů na výstupním zařízení – snížení hustoty, efektivní hustota

Rastrové (bitmapové) formáty obraz je matice pixelů pixel má jediný atribut – barvu zahrnují většinou komprimaci formáty podle počtu barev monochromatické ve stupních šedi barevné příklady: BMP, GIF, PCX, TIFF, JPG, PNG

Vektorové formáty popis obrazu je posloupnost zakódovaných kreslících příkazů jednotlivé formáty slouží různým účelům a výrazně se liší prvky vektorových obrazů úsečka, kružnice, křivka, obdélník, písmeno  mají atributy jako  pozice, rozměry, barva, tloušťka čáry, výplň  příklady:  DWG (AutoCAD)  HPGL (PLT) (pro výstupní zařízení)  CDR (CorelDraw)  AI, PostScript, PDF (Adobe Illustrator)

Srovnání formátů pro předlohy z reálného světa snadné vytváření z dat uložených v poli v paměti pixelové hodnoty mohou být měněny hromadně snadný přenos na rastrová výstupní zařízení (obrazovka, tiskárny) vektorový popis lze snadno editovat paměťové nároky odpovídají složitosti obrázku při zobrazování se využívá rozlišení daného zařízení omezená oblast použití někdy horší přenositelnost velmi rozsáhlé, zejména pro velké množství barev problémy se změnou velikosti rastrovévektorové + –

Grafické editory Rastrové AdobePhotoshop CorelPhotoPaint PaintBrush ImageComposer PhotoStyler Vektorové 3D systémy 3D Studio 2D systémy CorelDraw AdobeIlustrator AldusFreeHand CAD systémy AutoCAD Spirit Microstation ArchiCAD TurboCAD

Rastrové editory Kreslení i úpravy jsou především změna barvy jednotlivých bodů základní geometrické tvary typy čar (pero, štětec,  ) rozsáhlé možnosti výplní (přechody barev, vzorky,  ) guma úpravy rastru (barev, velikosti) výřezy (kopírování, otočení, posun, zrcadlení) retušovací nástroje (zaostření, rozmazání  ) export do rastrových formátů

Vektorové editory základní geometrické objekty křivky, kreslení od ruky úprava nakreslených objektů (např. kopie, změna velikosti, otáčení, změny pořadí, vzájemné zarovnávání) zarovnání vůči sobě, změny pořadí, seskupování typ, vzhled a vlastnosti čar a výplní široké možnosti práce s textem efekty: perspektiva, obálka, tvarové přechody export do různých formátů (vektorových i rastrových)

Převod mezi formáty převod z vektorového do rastrového formátu je jednodušší ̶̶ rasterizace převod z rastrového do vektorového formátu je obtížný ̶̶ vektorizace (tracing)