1. ÚVOD, ROSTLINNÉ TĚLO CO JE TO MORFOLOGIE ROSTLIN?

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/P14/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu:Botanika –věda o rostlinách.
Advertisements

Lukáš Petr 5. A Stonek.
Jak se rostliny přizpůsobily
Anotace: Soubor se skládá z prezentace, která je námětem
Mechorosty (Bryophyta) VY_32_INOVACE_3.1.Bi1.14/Li
Rostliny na jaře.
Číslo projektu:  CZ.1.07/1.5.00/ Název VM: Okrasné rostliny Kód VM:
Rostliny 1.třída.
MECHOROSTY.
ORGÁNY ROSTLIN-KOŘEN A STONEK
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
Byliny Jarní byliny Letní byliny Byliny a jejich život.
Stonek VY_32_INOVACE_3.1.Bi1.04/Li
Kapraďorosty – Plavuně, Přesličky a Kapradiny
Autor modulu: Ing. Radim Církva
Orgány vyšších semenných rostlin
STONEK.
Stavba a typy stonků Bohumil Bareš.
13.1 Kořen, stonek, list Rostliny mohou vypadat různě – malé, velké.
Třídění rostlin - stonek
KAPRADINY.
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_488_Př7 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Předmět: Přírodopis Ročník:
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
Funkční přeměny stonku
Rostliny.
63. RISK VÝTRUSNÉ ROSTLINY
Kořen autor: David Hainall.
Rostlinné orgány - stonek
KAPRAĎOROSTY VY_52_INOVACE_B1 – 32 AUTOR: Mgr. Iveta Bartošová
Mechorosty.
Pohlavní Nepohlavní Vegetativní
VĚDOMOSTNÍ TEST – orgány a pletivo semenné rostliny Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
Elektronická učebnice - II
MECHOROSTY primitivní vyšší rostliny nemají pravé cévní svazky
Stonek autor: David Hainall.
ČÁSTI TĚLA KVETOUCÍCH ROSTLIN
Stavba rostlinného těla Stonek
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Krytosemenné rostliny
Podříše VYŠŠÍ ROSTLINY (CORMOBIONTA)
Oddělení: Kapraďorosty
STONEK.
Stonek Stavba rostlinného těla vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: březen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VII Vzdělávací.
Plavuně, přesličky Botanika vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
VY_32_INOVACE_Sib_III_08 Třídění rostlin Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost.
STONEK ROSTLINY.
ROSTLINY BOTANIKA = věda o rostlinách.
Vegetativní orgány Stonek
Vyšší rostliny (Cormobionta)
Název prezentace (DUMu): Růst rostlin
AUTOR: Lenka Hrnčířová
Stavba rostlinného těla
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
AUTOR: Lenka Hrnčířová
Rozmnožování, růst a vývin rostlin
Anotace Program slouží k procvičování a opakování přírodovědného učiva ve 4. ročníku.
Název projektu: Moderní škola
Vegetativní rostlinné orgány
AUTOR: Mgr. Václava Horniková
1. ÚVOD, ROSTLINNÉ TĚLO CO JE TO MORFOLOGIE ROSTLIN?
ČÁSTI KVETOUCÍCH ROSTLIN (výklad)
Kapraďorosty – plavuně, přesličky
Mechy a kapradiny. Mechy  na vlhkých místech bez vrstvy listí  mechové polštáře – tvořené jednotlivými rostlinami  chrání půdu před vysycháním  žije.
Živá příroda.
Význam Druhy stonků Byliny, dřeviny Přeměny
Botanika.
Stonek.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKR LOUNY
Transkript prezentace:

1. ÚVOD, ROSTLINNÉ TĚLO CO JE TO MORFOLOGIE ROSTLIN? • disciplína o stavbě rostlinného těla • stojí vedle cytologie a histologie (anatomie) jako organologie • zaměření na popis vnější a vnitřní stavby orgánů s ohledem na ontogenezi i fylogenezi • historie: pražská morfologická škola (L. Čelakovský, J. Velenovský) – studium fylogenetického původu orgánů; R. Dostál (Brno) – experimentální morfologie • vybudování morfologické terminologie • „popisná věda“, v současnosti se příliš nevyvíjí, ale je důležitá z hlediska základů pro další obory (systém a fylogeneze, fyziologie i biochemie) • uplatňování morfologického přístupu v taxonomii (dnes v menší míře, ale stále má svůj význam) Literatura:   Internet: Slavíková Z. (1984): Morfologie rostlin (skriptum) Černohorský Z. (1964): Základy rostlinné morfologie (učebnice) http://botanika.bf.jcu.cz/morfologie/morfologiezacatek.html (asi nejlepší české stránky, kompaktní text, odkazy na obrázky)

STAVBA ROSTLINNÉHO TĚLA Diferenciace pletiv i orgánů – je podmíněna ve fylogenezi přechodem z vody na souš – je patrná nejen na dospělých rostlinách, ale již v zárodcích v semenech nebo na klíčních rostlinách Rostliny bezcévné – orgány ± nerozlišeny, tělo tvořeno ± stejnými nebo málo rozlišenými buňkami, minimální je i diferenciace pletiv => tělo je stélka (thallus) Mechorosty – gametofytní fáze, nejvíce rozlišená stélka: rhizoidy, kauloid, fyloidy pletivo parenchymatické, vodivá pletiva nejsou vytvořena nebo jsou velmi primitivní (u nejvyspělejších mechorostů) Stélka se objevuje v ontogenezi i u některých cévnatých rostlin – příkladem je prothalium (prokel) kapraďorostů U cévnatých rostlin je tělem sporofyt, zatímco gametofyt je silně potlačen – zmíněné prothalium kapraďorostů ještě existuje samostatně (byť dočasně), u vývojově odvozenějších skupin je již gametofyt zcela pohlcen sporofytem Tělo představuje kormus – různě seskupené a specializované soubory pletiv Nejdokonalejší typ diferencovaného těla nalezneme u krytosemenných rostlin: kořen + prýt (stonek, list, květ)

stélka parožnatky (Chara fragilis) – kauloid + fyloidy Vlevo nahoře: stélka parožnatky (Chara fragilis) – kauloid + fyloidy Vpravo: stélky mechorostů – gametofyt (rhizoidy, lodyžka a lístky) a sporofyt (štět s tobolkou) http://en.wikipedia.org/wiki/Image:CharaFragilis.jpg http://www.palaeos.com/Plants/Bryophyta/Bryophyta.html http://flickr.com/photos/9725464@N03/1535389070 http://mech.navajo.cz/ Vlevo dole: prothalium = prokel, gametofyt kapradin

Různé typy růstových forem • dřeviny http://druidova.mysteria.cz/STROMY/STROMY_KROVINY_LESY.htm Různé typy růstových forem • dřeviny – stromy (c): vytrvalé rostliny s dřevnatými kořeny i stonkem, větvícím se alespoň 50 cm nad zemí => členění na kmen + větve u některých dřevin prochází kmen celou korunou až do vrcholu (typicky jehličnany) u jiných se v koruně dělí na jednotlivé silné větve (většina listnatých stromů) – keře (a): od stromů se liší větvením hned nad zemí, netvoří kmen jemnější klasifikace odlišuje keříky – nízké poléhavé keře (vřesovec, vřes, šicha) – polokeře: spodní část stonku dřevnatá a vytrvalá, horní část bylinná a jednoletá (každou sezónu vyroste a odumře – příklady: levandule, šalvěj, routa, pivoňka) – specifickou formou jsou dřevité liány (b): mají dřevnatý stonek, ale nerostou do výše bez opory, pnou se po stěnách či jiných rostlinách (břečťan, plamének plotní)

Vpravo: dřevité liány (břečťan, plamének) Calluna vulgaris – vřes obecný Hedera helix – břečťan popínavý šalvěj lékařská http://www.portableherbarium.com /Images/catalog/Salvia-officinalis-pink.jpg /kytky/foto.php?268 /kytky/foto.php?489:4 Vlevo: keříky (vřes, šicha) Uprostřed: polokeře (šalvěj, pivoňka) Vpravo: dřevité liány (břečťan, plamének) Empetrum nigrum – šicha černá Paeonia suffruticosa – pivoňka křovitá plamének plotní http://www.naturephoto-cz.com /black-crowberry:empetrum-nigrum-photo-4862.html http:// cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Paeonia_suffruticosa12.jpg http://pharm1.pharmazie.uni-greifswald.de /systematik/7_bilder/liebermn/lb-00087.jpg

• byliny – monokarpické: kvetou a plodí jednou za život, po vytvoření plodů odumírají jednoletky (letničky, annuely) – 1-letý životní cyklus jarní efemery (osívka) rostou jen pár týdnů, zbytek života v semenech ozimé rostliny (pšenice, žito, řepka) vyklíčí na podzim, přezimují ve vegetativním stavu, na jaře pokračují v růstu, vykvetou a odplodí dvouletky (bieny) – 2-letý cyklus: první rok vytvoří kořen a růžici listů, druhý rok vyroste lodyha, květy a plody (mrkev, řepa, divizna) víceleté monokarpické (plurieny) – víceleté byliny, žijí ve vegetativních orgánech a až poslední rok vytvoří květy a plody (záraza, agáve, bambus) – polykarpické: kvetou a plodí více let, trvalky (pereny) – přezimují ve vegetativních orgánech (oddenky, hlízy, cibule), každý rok vytvoří nový prýt (jitrocel, jahodník, sedmikráska) Ovlivnění vnějšími podmínkami (jeden a tentýž druh může tvořit různé formy) – stromy x keře (jíva, tis) – jednoletky x trvalky (skočec – v Africe a Mediter. dřevina, u nás jednoletá bylina)

Osívka – příklad jarní efemery Agáve – víceletá monokarpická bylina Skočec v květináči a jako keř v Řecku Agave americana http://zij-i-vterinu-naplno.blog.cz/0710/plevely Osívka jarní Erophila verna http://botanika.wendys.cz/kytky/K294.php http://ag.arizona.edu /pima/gardening/aridplants/Agave_americana.html http://www.bylinky.kvalitne.cz/fotky/sedmikraska_chudobka.jpg http://caliban.mpiz-koeln.mpg.de/~stueber/lindman/44.jpg Skočec obecný Ricinus communis http:// commons.wikimedia.org/wiki/Image:Ricinus_communis4.jpg http://commons.wikimedia.org /wiki/Image:Ricinus_communis.JPG O čem svědčí jména Poa annua, Crepis biennis, Bellis perennis ?

Životní formy (nejsou totožné s růstovými formami) – klasifikace podle umístění obnovovacích pupenů, resp. způsobu překonávání období klidu /orig. C. Ch. Raunkiaer 1934: The Life Forms of Plants and Statistical Plant/ • terofyty – celý životní cyklus v průběhu 1 sezóny, přezimují jen v semenech • geofyty – vytrvalé, přezimují pod povrchem půdy v oddencích, hlízách, cibulích • hydrofyty – přezimují pod hladinou vody (rostliny splývavé nebo kořenující) geofyty a hydrofyty bývají spojovány pod pojem kryptofyty • hemikryptofyty – obnovovací pupeny a meristémy těsně nad povrchem půdy, kryté šupinami, starými listy, též bývají chráněny sněhovou pokrývkou typicky trsnaté rostliny a rostliny tvořící listové růžice, ale i játrovky a lišejníky • chamaefyty – obnov. pupeny nad zemí (do výše 30 cm), kryté šupinami pupenů byliny, polokeře a plazivé keříky, též mechy a keříčkovité lišejníky • fanerofyty – obnovovací pupeny výše než 30 cm zejména keře a stromy (s větv. korunou nebo chocholem jako palmy), ale i velké sukulenty (kaktusy), „stromovité“ byliny (banánovník), kořenující liány (břečťan) • epifyty – rostou na jiné rostlině, nejsou zakořeněny v zemi (jmelí, převislé liány) Klasifikace živ. a růst. forem dobře použitelná u nás, problematicky v tropech