Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_703
Jméno autora:Danuše Černínová Třída/ročník:1. Datum vytvoření: Vzdělávací oblast: Pohyb těles a jejich vzájemné působení Tematická oblast:Rovnoměrný, nerovnoměrný pohyb Předmět:Fyzika Výstižný popis způsobu využití, případně metodické pokyny: Prezentace je určena žákům I. ročníku 4- letého a 5. ročníku 8-letého gymnázia jako podpůrný materiál ke studiu. Klíčová slova: Graf rychlosti, dráhy Druh učebního materiálu:prezentace
Třídění pohybů hmotného bodu a) Podle tvaru trajektorie přímočarý, křivočarý b) Podle změny velikosti rychlosti Rovnoměrný v = konst. zrychlený Nerovnoměrný v konst. zpomalený
Rovnoměrný pohyb – A) Rovnoměrný přímočarý pohyb - velikost a směr okamžité rychlosti je v každém okamžiku konstantní. – B) Rovnoměrný křivočarý pohyb – velikost okamžité rychlosti je stále konstantní, mění se směr. Tento pohyb bude mít dostředivé – normálové zrychlení. AB A B
Nerovnoměrný pohyb A) Nerovnoměrný přímočarý – zrychlený B) Nerovnoměrný křivočarý Zrychlení tečné a normálové ( dostředivé) AB A B
Graf dráhy rovnoměrného pohybu Zobrazuje závislost dráhy s na čase t. s = f(t)… funkce času. Protože v = konst. je s = v.t Např. s = 3t znamená, že v = 3 m.s -1. Lineární funkce a její obměny. Z grafu dráhy určete: a) Za jak dlouho urazí vzdálenost 5 metrů. b) Jakou dráhu urazí za 2,5 sekundy pohybu t/s s/m 9 6 3
Výsledek: A) t = 5/3 s B) s = 7,5 m
Graf dráhy - příklad Z grafu dráhy určete: A)Rychlost bodu a. B) Průměrnou rychlost bodu b. C) Rychlost bodu b v intervalu 2s až 10s. D) Rychlost bodu c. a b c t/s s/m
Výsledky: A) v a = 4m.s -1 B) v pb = 2 m.s -1 C) v b = 2,5 m.s -1 D) v c = 1 m.s -1
Graf rychlosti rovnoměrného pohybu Zobrazuje závislost rychlosti v na čase t. v = f(t)… funkce času Rychlost je konstantní v = konst. např. v = 20 m.s t/s v/ m.s
Příklady A) B) A)Zobrazte příslušný graf rychlosti odpovídající danému grafu dráhy t/s s/m B) Určete graficky a výpočtem velikost průměrné rychlosti tělesa. A) t/h s/km
Výsledky: A) B) v p = 2,67 m.s t/s v/ ms s/m t/s
Zdroje: BEDNAŘÍK, Milan a Miroslava ŠIROKÁ. Fyzika pro gymnázia: mechanika. 3. přeprac. vyd. Praha: Prometheus, 2000, 288 s. ISBN