neboli: Matice Bostonské poradenské skupiny (Boston Consulting Group) BCG matice neboli: Matice Bostonské poradenské skupiny (Boston Consulting Group)
Otazníky Aktivity firmy uskutečňující se na trzích s vysokým tempem růstu, vykazující však nízké relativní tržní podíly; Firmy zvažují, zda do tohoto podnikání vložit peníze; Podporované otazníky představují finanční zátěž.
Hvězdy Úspěšné otazníky se stávají hvězdami; Mají vedoucí postavení na trhu s prudkým růstem; Většinou vyžadují další finanční podporu.
Peněžní (dojné) krávy Při poklesu tempa růstu pod 10 % se stává hvězda krávou (při předpokladu největšího relativního podílu na trhu); Produkují pro firmu hotovost, dosahuje vyšších podílů na celkovém zisku; Když začne ztrácet podíl – je nutno ji oživit.
(Bídní) psi Produkty s nízkým tempem růstu a slabým podílem na trhu; Většinou produkují nízké zisky, nebo dokonce ztráty; Spotřebovávají více času na řízení vzhledem k přínosu, a proto by měly být omezovány či postupně zastaveny.
Následující kroky Stanovení „zdravosti“ a vyváženosti portfolia (nevyvážené portfolio má nadměrné množství psů či otazníků či příliš málo krav a hvězd); Pro každý produkt stanovit cíl, strategii a přiřadit jí peněžní prostředky; Možné strategie: Budovat, Udržovat, Sklízet, Zbavovat se.
Dodatek Úspěšné produkty prodělávají svůj životní cyklus. Začínají jako otazníky, stávají se hvězdami, následně peněžními kravami a na závěr se mění v psy. Proto bychom také měli zkoumat nejen postavení produktu v matici, ale také jejich případné trendy ke změnám.