Pedagogické přístupy k nadaným žákům

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Sportovní trénink 6 Taktika František Langer FTK UP Olomouc.
Advertisements

Environmentální výchova pro základní školu
Základní škola, Slavkov u Brna, Malinovského 280
Mosty mezi pedagogickou a psychologickou diagnostikou
Kurikulární reforma Únor 2008 PhDr. Maria Bezchlebová
PSYCHOLOGICKÁ PŘÍPRAVA - ÚVOD
Dosavadní možnost studia učitelství Mgr. - odborné (s možností učitelské způsobilosti) – FF - učitelství (PdF, FTK, PřF)
Didaktické prostředky
Pracovní skupina Pracovní skupinu tvoří určitý počet osob na jednom pracovišti, kteří jsou spjatí společnou činností, vnitřní strukturou sociálních pozic.
Psychologie nadaných dětí Doc.Mgr.Šárka Portešová, Ph.D.
Schopnosti. Schopnost Je psychická vlastnost, která umožňuje člověku naučit se určitým činnostem a úspěšně je vykonávat. Utváří se na podkladě biologické.
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
OSOBNOST.
On-line forma výuky Cvičení z techniky a technického vzdělávání Zpracoval: Jan Drobný (209671)
Specifika zpracování vzdělávacích obsahů vyučovacích předmětů: Čtení – globální a analyticko–syntetická metoda – vzhledem k vícečetnému postižení bylo.
DĚTI S NADÁNÍM. NADÁNÍ  pohybové (sportovní, taneční),  umělecké (hudební, výtvarné, literárně-dramatické),  praktické (manuální, sociální),  intelektové.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
KOGNITIVNÍ PSYCHOLOGIE
Motivace ve výuce přírodopisu
Zdravá škola.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání -
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Magisterské studium navazující I. ročník navazujícího studia – učitelství zdravotnických předmětů pro střední školy.
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
Pedagogika & DIDAKTIKA
Psychologie koučování
VÝCHODISKA SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
RVP ZV a tvorba ŠVP Jak dojít k cíli : zpracovat efektivní
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
1.1. Formování veřejného mínění dr.Ján Mišovič, CSc
Vnitřní činitelé výuky: Žák jako učící se osobnost
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
UČENÍ EVA JEŘÁBKOVÁ.
Metodická východiska pro utváření hodnotových postojů ve školní třídě Bc. Jana Kocourková.
Nadané děti. Nadané děti, jejich identifikace a zařazení do vzdělávacího programu Definice nadání: Nadaní jsou identifikováni profesionálně kvalifikovanými.
Pedagogická diagnostika
Téma Hypotézy ve výzkumu
Koncepce třídy  Činnost třídního učitele.  Třídní učitel by měl mít podporu v pracovníkovi pověřeném prevencí, ve školním psychologovi, ve výchovném.
Vendula Slámová Markéta Otáhalová Jitka Wagenknechtová
Bidrmanová, Rintelová Učitelství praktického vyučování
PSYCHICKÁ PŘÍPRAVA VE SPORTU
Výchova jako proces zpracovala: Kateryna Foinetská.
Přechod žáka ze ZŠ na SŠ SPŠ Ostrov Stručný program setkání 7:30-8:30  příprava ve třídách (otázky pro diskusi, vyzvednutí prac.oděvů, poučení.
OSOBNOST UČITELE JAKO JEDEN ZE SUBJEKTŮ VÝCHOVNĚ-VZDĚLÁVACÍHO PROCESU Seminární práce KPG/RPEPS Pavel Švejda.
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
Co je to osobnost?. Osobnost člověka je uspořádaný systém psychických a fyziologických funkcí jedince, které jsou v neustálé interakci s prostředím.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
Psychická struktura osobnosti Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Duben 2016.
Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína
EKOLOGICKÁ VÝCHOVA V PRAXI UČITELE
Didaktické prostředky
Nadané děti.
Nadání a inteligence Mgr. Michal Vičar.
Inteligence,tvořivost, paměť
EKOLOGICKÁ VÝCHOVA V PRAXI UČITELE
PROFESE UČITELE Radek Šír.
MOTIVACE K UČENÍ Tereza Hammerová
Komunikace učitele se žáky
Polytechnické vzdělávání v praxi
Tvořivost.
FORMY PRÁCE S TALENTOVANÝMI ŽÁKY
Psychologie koučování
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Prvky edukačního procesu
Pedagog.
Podpůrná opatření 1. – 3.stupně
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Pedagogické přístupy k nadaným žákům Jana Škrabánková

Struktura přednášky Několik úvah o inteligenci a nadání Definice inteligence Definice nadání Modely nadání Specifika přírodovědně nadaných žáků Efektivní/nevhodné přístupy ke vzdělávání nadaných žáků Návrh vybraných pravidel pro učitele přírodovědně nadaných žáků Model logické struktury edukačního procesu nadaného žáka

Jsme nadaní a inteligentní?

Vybrané linie úvah o nadání Patologická linie uvažuje o vztahu mezi genialitou a psychickou nebo somatickou chorobou Biologická linie uvažuje o zásadním významu dědičnosti a biologických faktorů ve vývoji inteligence jako jádra intelektového nadání Psychoanalytická linie zdůrazňuje úlohu motivačních činitelů při vysvětlování mimořádných výkonů a tvořivé produkce Environmentální linie rozvádí myšlenky o závislosti schopností a nadání jedince na vnějších podmínkách

Rozložení inteligence v populaci podle Gaussovy křivky Stále platí, že hodnota IQ jako „měřítko kvalit jedince“ u laické veřejnosti přetrvává.

Ve vztahu k nadání se aktuálně sledují a měří další schopnosti schopnost logického uvažování schopnost abstraktního uvažování schopnost zobecňování schopnost vyjadřování slovní zásoba paměť (prostorová, zraková, slovní) motorika (jemná i hrubá) tvořivost, motivace, zájmy a osobnost

Následující definice a modely inteligence a nadání jako východiska pohledů na edukaci nadaných žáků odpovídají výše zmíněným přístupům.

Definice inteligence Wiliam Louis Stern David Wechsler Jean Piaget německý psycholog a filozof, představitel personalismu Inteligence je všeobecná schopnost individua vědomě orientovat vlastní myšlení na nové požadavky, je to všeobecná duchovní schopnost přizpůsobit se novým životním úkolům a podmínkám. David Wechsler americký autor nejpoužívanějšího a nejznámějšího testu inteligence ve světě Inteligence je vnitřně členitá a zároveň globální schopnost individua účelně jednat, ro- zumně myslet a efektivně se vyrovnávat se svým okolím. Jean Piaget zakladatel vývojové psychologie, průkopník konstruktivistické teorie znalostí Inteligence je schopnost adaptace, tedy určitá rovnováha mezi tím, jak se dotyčný přizpůsobí vlivům okolí a tím, jak si okolí přizpůsobí sobě. Joy Paul Guilford americký psycholog, teoretik intelektových schopností Inteligence je schopnost zpracovávat informace. Informacemi je třeba chápat všechny dojmy, které člověk vnímá.

Definice nadání De Haan, Havighurst (1982) americké ministerstvo školství Specifikace šesti základních oblastí, kde se vyšší schopnost může projevit intelektová schopnost schopnost tvořivého myšlení vědecká schopnost schopnost sociálního vůdcovství mechanické schopnosti talent ve výtvarném umění Podle RVP ZV Nadání je soubor schopností, které umožňují jedinci dosahovat výkonů nad rámec běžného průměru populace. Množství žáků s mimořádným nadáním se odhaduje na 3-10%. Vladimír Dočkal (1987) VÚ dětské psychologie a pato- psychologie, Bratislava Nadání je komplex všech vlastností, které se účastní realizace činnosti, je tedy relativně stabilní složkou osobnosti, která reguluje vykonávání činnosti. Paul Witty (1982) spolupracovník Center for Gifted Education, Williamsburg, Virginia Nadané nebo talentované je to dítě, které soustavně vykazuje významné výkony v jakékoliv hodnotné oblasti snažení.

Modely nadání Abraham J. Tannenbaum (1986) Psychologický model nadání Joseph S. Renzulli (1977) Tříkruhová koncepce nadání Franz J. Mönks (1987) Triadický model nadání Francoys Gagne (1993, revidovaný v r. 2000) Diferencovaný model nadání a talentu

Psychologický + multidimenzionální model nadání

Specifika přírodovědně nadaných žáků žák svými znalostmi přesahuje stanovené požadavky problematický přístup k pravidlům školní práce tendence k vytváření vlastních pravidel sklon k perfekcionismu preference samostatné práce způsob komunikace s učiteli, který může být také kontroverzní

Specifika přírodovědně nadaných žáků rychlá orientace v učebních postupech záliba a zvýšená motivace v řešení problémových úloh zvláště ve spojitosti s vysokými schopnostmi oboru vytváření vlastních postupů řešení úloh, které umožňují kreativitu kvalitní koncentrace pozornosti vlastní pracovní tempo

Specifika přírodovědně nadaných žáků vhled do vlastního metaučení potřeba projevení a uplatnění znalostí a dovedností ve školním prostředí dobrá paměť, bohatá slovní zásoba zvídavost, kreativita, flexibilita a originalita myšlenek hluboké zájmy nebo více zájmů

Přírodovědně nadaní žáci v edukačním procesu - společné projevy přírodovědně nadaných žáků

náročnost na okolí potřeba respektu k jejich osobnosti touha experimentovat (prakticky i teoreticky), přecházející až v hravost s tématem jejich zájmu, řešení olympiád potřeba individuálního přístupu (otázka inkluze X selekce talentů) schopnost pracovat s abstraktními symboly

hru na jeden nebo více hudebních nástrojů schopnost originálního a kreativního myšlení motivace vlastním úspěchem (stačí vyřešený příklad) nespokojenost s vlastní neznalostí často „multidimenzionální“ jedinci, kteří mají k primárnímu nadání ještě „něco navíc“ např. hru na jeden nebo více hudebních nástrojů úspěchy ve sportu předpoklady pro logické hry (go, šachy, poker,…)

z.z.E pro učitele nadaného žáka  nespokojenost s málo dynamickou výukou („stačí“ i běžné vyučovací metody a formy práce, ale musí být častěji střídané, intenzivněji aplikované a efektivněji využívané, nutnost využívat různé vzdělávací strategie) ­E uznání a úcta k učiteli, který „umí“, schopnost vyjádřit obdiv k jeho práci, schopnost svého učitele nadchnout +E z.z.E pro učitele nadaného žáka 

Přírodovědně nadaní žáci v edukačním procesu - odlišné projevy přírodovědně nadaných žáků

jedinečné způsoby chování ve výuce, od klidné až velkorysé tolerance k bouřlivé argumentaci „za každou cenu“ (zrání osobnosti) přístup k přijímání didaktických informací (od deklarované pozornosti po „hlavu v oblacích“) individualismus

vnějšková stylizace – účes, oděv, obuv… smysl pro humor (koření práce učitele) muž, který nevrhá stín náladovost, negativní projevy chování (méně časté) - potřeba vzájemně „vymezit teritorium“ snaha nachytat učitele (oběťvlastní důležitosti)

Jaké tedy jsou základní pedagogické přístupy k nadaným žákům?

Efektivní přístupy nechat žáky samostatně přemýšlet, objevovat a diskutovat nemít jako učitel pravdu za každou cenu nechat učební proces vést jejich otázkami a zájmy i za cenu toho, že se odbočí od tématu používat racionální argumenty, zdůvodňovat požadavky podporovat jejich vnitřní touhu po poznávání být žákům partnerem, řešit, poznávat a bádat spolu s nimi a s nadšením (neobávat se jich!)

Efektivní přístupy připravovat dostatečně stimulující úlohy, zadávat problémové úlohy projevit zájem o jejich vlastní způsoby řešení nabídnout dostatek aktivit, ale neočekávat, že se jich ochotně zúčastní každý žák hodnocení výkonů podávat formou diskuse, ptát se na názor žáka zdůrazňování pozitivní stránky výkonu, nikoli chyby

Nevhodné přístupy očekávat bezvýhradnou poslušnost k autoritě prosazovat stanovené způsoby řešení procvičovat mechanické zručnosti požadovat od žáků formální zápisy, postupy a odpovědi očekávat dokonalost a bezchybnost všímat si více chyb než pozitiv výkonu žáka využívat žáka na neustálé pomáhání slabším spolužákům

Nevhodné přístupy vytvořit v kolektivu prostředí rivality častými individuálními soutěžemi v rámci školních činností používat nadaného žáka jako příklad celé třídě (nadaný žák má být pro učitele objektem rozvíjení a ne prostředkem zvyšování úrovně celé třídy) nadměrně používat vnější motivaci (známky, autoritativní hodnocení) nutit žáky dělat věci, ke kterým mají odpor (někdy je lepší nechat je být, nemusí se zapojit do každé aktivity) JURÁŠKOVÁ, J. Vzdelanie [online]. c2006. [cit 2010-03-16]. Dostupné na WWW: http://www.nadanie.sk/index.php?ID=5 NOVOTNÁ, L. Možnosti rozvoje potenciálu mimořádně nadaných ve školním prostředí [online]. c2004. [cit 2010-03-18]. Dostupné na WWW: http://clanky.rvp.cz/clanek/c/Z/23/moznosti-rozvoje-potencialu- mimoradne-nadanych-ve-skolnim-prostredi.html/

Závěrem Ostrůvky pozitivní deviace Výběr budoucích pedagogů HET

Učitel může nadaným žákům nabídnout cestu, ale je na nich, jestli po ní půjdou.

Děkuji Vám za pozornost.