Vinné sudy jako inspirace vzniku infinitezimálního počtu Prof. RNDr. Josef Molnár, CSc., PřF UP v Olomouci Univerzita třetího věku.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Kruh a jeho částí Mgr. Dalibor Kudela
Advertisements

Neurčitý integrál. Příklad.
Keplerovy zákony.
řešené soustavou rovnic
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Milan Hanuš TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČR Výuka anglického, německého jazyka a matematiky na středních.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Milan Hanuš TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČR Výuka anglického, německého jazyka a matematiky na středních.
Přednáška 11 Aplikace určitého integrálu
Kužel Objem a povrch.
Keplerovy zákony Jan Janoušek F11125.
Kruh, kružnice – povrch, objem, výpočty
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _738 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Tycho Brahe ( původním jménem Tyge Ottesen Brahe)
Př í jemce Z á kladn í š kola, Třebechovice pod Orebem, okres Hradec Kr á lov é Registračn í č í slo projektuCZ.1.07/1.1.05/ N á zev projektu Digitalizace.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _739 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _605.
německý matematik, astrolog a astronom
Digitální učební materiál
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271 Autor Jindřich Doubek Číslo materiálu 7_1_F_8 Datum vytvoření Druh učebního materiálu prezentace Ročník 1.ročník.
Aritmetická posloupnost (Orientační test ) VY_32_INOVACE_22-12  Test obsahuje pět úloh.  U každé úlohy je aspoň jedna odpověď správná.  Na každou úlohu.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _606.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Inovace a zkvalitnění výuky projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
MODERNÍ VĚDA Počátek novověku
Johannes Kepler ( ).
Poměr, měřítko SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
Vypracovala: Pavla Monsportová 2.B
Užití poměru (graficky)
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Mgr. Martin Krajíc matematika 1.ročník rovnice a nerovnice
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Není –li uvedeno jinak, je tento.
Části kruhu – jejich obvody a obsahy
Geometrická posloupnost (2.část)
Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA Předmět: Matematika Cílová skupina: 1. ročník (kvinta) gymnázia Oblast podpory: IV/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující.
Digitální učební materiál
Název školy: Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Kruh, kružnice Matematika 8.ročník ZŠ
Vyjádření neznámé ze vzorce
Základní úlohy statiky
MATEMATIKA Největší společný dělitel Nejmenší společný násobek.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Tomáš Rachůnek Název prezentace (DUMu): Povrch a objem koule Tematická oblast: Povrchy a objemy těles Ročník:1. Číslo.
Soustavy dvou lineárních rovnic o dvou neznámých Množiny kořenů
Obvod a obsah kruhu ZŠ Hejnice Mgr. Jan Kašpar.
Matematika Kulová vrstva, kulový pás
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Slovní úlohy řešené soustavou rovnic
KEPLEROVY ZÁKONY Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_14_32.
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
II. část – Části kruhu a kružnice,
KUŽEL A JEHO POVRCH VY_42_INOVACE_ 31_02.
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
1. Co je to astronomie? Jedna z nejstarších věd.
MATEMATIKA Odchylka přímek a rovin 1.
Soustava dvou lineárních rovnic o dvou neznámých I.
Měření objemu pevného tělesa
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Nerovnice s neznámou ve jmenovateli
MATEMATIKA Objem a povrch hranolu 1.
Základní škola T. G. Masaryka a Mateřská škola Poříčany, okr. Kolín
Autor: Předmět: Ročník: Název: Označení: DUM vytvořen:
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Slovní úlohy o společné práci − 2
Slovní úlohy o společné práci − 2
Keplerovy zákony.
Slovní úlohy řešené soustavou rovnic
Rotační kužel Základní škola a Mateřská škola
Transkript prezentace:

Vinné sudy jako inspirace vzniku infinitezimálního počtu Prof. RNDr. Josef Molnár, CSc., PřF UP v Olomouci Univerzita třetího věku

Motto: „Každé duševno musí být materiálně vyfutrované.“ Jan Werich

Anotace:  Zjištné důvody přivedly v roce 1615 J.Keplera ( ) k vydání spisu Nova stereometria doliorum vinariorum (Nová stereometrie vinných sudů), kde pomocí infinitesimálních úvah určuje objem rotačních těles metodou rozdělení tělesa na nekonečně mnoho nekonečně malých částí.

Matematická rozcvička: Úloha 1 Dva sudy obsahují určité množství vína, v prvním je Syrah, ve druhém Grenache. Jestliže z prvního nalijeme do druhého právě tolik vína, kolik tam již je, potom z druhého do prvního právě tolik vína, kolik tam již je, a opět z prvního do druhého právě tolik, kolik tam již je, bude v každém ze sudů 160 litrů vína. Kolik litrů bylo v každém sudu na začátku? Jaký bude podíl vín ve vzniklém cuvée v jednotlivých sudech?

… a řešíme úvahou („zpětný chod“) První sud Druhý sud Celkem Začátek =240160:2=80320 Konec

…druhý krok První sud Druhý sud Celkem Začátek 240:2= = =240160:2=80320 Konec

… a hotovo, První sud Druhý sud Celkem Začátek = :2= :2= = =240160:2=80320 Konec

… nebo výpočtem První sud Druhý sud Začátekab

… jako ve škole První sud Druhý sud Začátekab a-b2b

… pokračujeme První sud Druhý sud Začátekab a-b2b 2(a-b)2b-(a-b)

… máme potřebné vztahy První sud Druhý sud Začátekab a-b2b 2(a-b)2b-(a-b) Konec 2(a-b)-(2b-(a-b)) = 2(2b-(a-b) = = 3a - 5b = = 6b - 2a = = 160

… řešíme výpočtem  Soustava dvou rovnic o dvou neznámých: 3a - 5b = 160 3a - 5b = a + 6b = a + 6b = 160 a = b b = 100 a = 220

… a ještě jinak.  Soustava dvou rovnic o dvou neznámých: 3a - 5b = 160 3a - 5b = a + 6b = a + 6b = 160 a = b b = 100 a = 220  Diofantická rovnice: 3a - 5b = 6b – 2a 5a = 11b a:b = 11:5 a:b = 11:5 320 : 16 = 20 a:b = 220:100

Vypočtěme podíly… První sud - Syrah Druhý sud - Grenache Pohyb Začátek220s100g100s

(úvahou) (úvahou) První sud - Syrah Druhý sud - Pohyb Začátek220s100g100s 120s 100s + 100g 60s + 60g

(a názorně) První sud Druhý sud Pohyb Začátek220s100g100s 120s 100s + 100g 60s + 60g 180s + 60g 40s + 40g 60s + 20g Konec 3s : 1g 100s : 60g

…v cuvée První sud - Syrah Druhý sud - Grenache Pohyb Začátek220s100g100s 120s 100s + 100g 60s + 60g 180s + 60g 40s + 40g 60s + 20g Konec 3s : 1g 75%s + 25%g 5s : 3g 62,5%s+37,5%g

Úloha 2 Mějme dva sudy. V prvním z nich je určitý objem vína, ve druhém týž objem vody. Z prvního sudu přelijeme určitý objem vína do druhého sudu, a pak tentýž objem směsi do prvního sudu. Dokažte, že poměr objemu vína a vody v prvním sudu bude týž jako poměr objemu vody a vína ve druhém sudu.

Konkrétně vínovodapohyb Začátek 100v í 100v o 25v í 75v í 100v o +25v í 20v o +5v í Konec 95v í + 5v o 95v o +5v í 95v o +5v í A je to.

JOHANNES KEPLER  německý matematik, astrolog a astronom, německýmatematik astrologastronom německýmatematik astrologastronom  27. prosince 1571 Weil der Stadt, 27. prosince1571 Weil der Stadt 27. prosince1571 Weil der Stadt  15. listopadu 1630 Regensburg. 15. listopadu listopadu1630

Život (z bulvárních zdrojů) …  Studoval na univerzitě v Tübingenu, vyučoval na střední škole v Grazu.  V roce 1600 odchází do Prahy a po smrti Tychona Brahe se stává císařským matematikem a astrologem  Ztotožňoval se s odsouzením Giordana Bruna a jeho Giordana BrunaGiordana Bruna učení o Vesmíru plném sluncí považoval za kacířství.  Do moderních astrologických učebnic vstoupil zejména horoskopem Albrechta z Valdštejna, který sestavil bez znalosti konečného zákazníka v roce 1608 a v němž velmi přesně předpověděl Valdštejnovu smrt. Albrechta z Valdštejna1608Albrechta z Valdštejna1608  Podle některých životopisců trpěl v pozdějším věku krátkozrakostíkrátkozrakostí a hvězdy patrně vůbec neviděl. krátkozrakostí

...a dílo  Mysterium Cosmographicum (1596)  Astronomia nova (1609) Astronomia nova Astronomia nova  Nova stereometria doliorum vinariorum (1615)  Harmonices mundi (1619) Harmonices mundi Harmonices mundi

Johannes Kepler: Nova stereometria doliorum vinariorum (1615)

Obsah kruhu Obsah výseče S54 se přibližně rovná obsahu trojúhelníku S S r r

Budeme-li zjemňovat dělení kruhu, bude se obsah výseče blížit obsahu trojúhelníku S r r

Až bude velikost oblouku 45 menší než malá, budou se obsahy výseče a trojúhelníku rovnat. P = ½ z x v = ½ I45I x r S r r

Obsah kruhu je roven součtu obsahů všech výsečí, tedy je roven obsahu trojúhelníku S45 P = ½ z x v = ½ I08I x r = ½ 2πr x r P = πr 2 Obsah kruhu je roven součtu obsahů všech výsečí, tedy je roven obsahu trojúhelníku S45 P = ½ z x v = ½ I08I x r = ½ 2πr x r P = πr S r r

Objem koule = =1/3 povrchu x poloměr

Objem anuloidu  t = (t 1  t = (t 1 + t 2 )/2   k = ∑ (t→0) t = πd   V = P x k = πr 2 x πd P d k t1t1 t2t2