Stereometrie Řezy jehlanů VY_32_INOVACE_M3r0110 Mgr. Jakub Němec.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
STEREOMETRIE Metrické úlohy – odchylky, vzdálenosti Odchylka přímek
Advertisements

Volné rovnoběžné promítání – průsečík přímky tělesem
Průsečík přímky a roviny
Rovnice roviny Normálový tvar rovnice roviny
STEREOMETRIE metrické vlastnosti
autor: RNDr. Jiří Kocourek
Metodický list Materiál je určen pro 4. ročník 6letého Materiál je určen pro 4. ročník 6letého a 2. ročník 4letého studia, lze ho využít při opakování.
Stereometrie Řezy hranolu I VY_32_INOVACE_M3r0108 Mgr. Jakub Němec.
Autor: Mgr. Svatava Sekerková
Základní věty stereometrické 1.část
Autor: Mgr. Svatava Sekerková
Metrické vlastnosti odchylka přímek
Základní vztahy mezi body, přímkami a rovinami
STEREOMETRIE polohové vlastnosti - incidence
SPŠ stavební a Obchodní akademie, Kladno, Cyrila Boudy 2954 EU peníze školám CZ.1.07/1.5.00/ Vzájemná poloha přímky a roviny Autor: Mgr. Svatava.
Střední škola stavební Jihlava Deskriptivní geometrie 2 Projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky 13. Průnik.
Vzájemná poloha dvou přímek
STEREOMETRIE Polohové úlohy – řezy těles 2 body v jedné stěně
ŘEZY TĚLES.
Volné rovnoběžné promítání - řezy
„Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.
VY_32_INOVACE_33-19 XIX. Konstrukce těles.
Volné rovnoběžné promítání
Stereometrie Užití řezů těles VY_32_INOVACE_M3r0111 Mgr. Jakub Němec.
Volné rovnoběžné promítání - řezy
Vzdálenost bodu od přímky
R OVNICE A NEROVNICE Rovnice v podílovém tvaru VY_32_INOVACE_M1r0105 Mgr. Jakub Němec.
Gymnázium, Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Hodonín Vzájemná poloha přímek, rovin v prostoru.
Digitální učební materiál
SPŠ stavební a Obchodní akademie, Kladno, Cyrila Boudy 2954 EU peníze školám CZ.1.07/1.5.00/ Vzdálenost bodu od přímky Autor: Mgr. Svatava Sekerková.
Střední škola stavební Jihlava
Polohové vlastnosti – vzájemná poloha rovin Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
Řešení polohových konstrukčních úloh
Lineární rovnice s absolutní hodnotou II.
VY_32_INOVACE_MAT_VA_17 Digitální učební materiál Sada: Matematika Téma: Průsečnice rovin Autor: Mgr. Eva Vaňková Předmět: Matematika Ročník: 3. ročník.
Užití řezů těles - procvičování
autor: RNDr. Jiří Kocourek
Vzájemná poloha tří rovin
Vzdálenost rovnoběžných rovin
STEREOMETRIE. = prostorová geometrie, geometrie v prostoru  část M zkoumající vlastnosti prostor. útvarů  vychází z tzv. axiómů, využívá věty Axióm.
Stereometrie Odchylky rovin VY_32_INOVACE_M3r0116 Mgr. Jakub Němec.
SPŠ stavební a Obchodní akademie, Kladno, Cyrila Boudy 2954 EU peníze školám CZ.1.07/1.5.00/ Vzdálenost rovnoběžných přímek a rovin Autor: Mgr.
Vzdálenost bodu od roviny
Vzájemná poloha tří rovin
Přednáška č. 4 Kosoúhlé promítání Opakování Mongeova promítání.
SPŠ stavební a Obchodní akademie, Kladno, Cyrila Boudy 2954 EU peníze školám CZ.1.07/1.5.00/ Základní vztahy mezi body, přímkami a rovinami Autor:
Stereometrie Odchylky přímek VY_32_INOVACE_M3r0114 Mgr. Jakub Němec.
Vzájemná poloha dvou rovin
Stereometrie Kolmost přímek a rovin Mgr. Jakub Němec
Stereometrie Řezy hranolu II VY_32_INOVACE_M3r0109 Mgr. Jakub Němec.
Vzdálenost rovnoběžných přímek
Polohové vlastnosti – poloha přímky a roviny Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
Autor: Mgr. Svatava Sekerková
Vzdálenost bodu od roviny
Vzájemná poloha dvou rovin
Autor: Mgr. Svatava Sekerková
Řezy v axonometrii Duben 2015.
Vzájemná poloha dvou geometrických útvarů – procvičování
STEREOMETRIE Podmínky používání prezentace © RNDr. Jiří Kocourek 2013
STEREOMETRIE základní pojmy Blan ka Wagnerová Úvod do studia DG.
A C D V B Sestrojte průsečnici rovin ABN a CDM. N... střed CV M... střed BV Je dán pravidelný čtyřboký jehlan ABCDV.
ŘEZ HRANOLU ROVINOU OB21-OP-STROJ-KOG-MAT-S
Množina bodů dané vlastnosti
Gymnázium B. Němcové Hradec Králové
Volné rovnoběžné promítání - řezy
Vzájemná poloha tří rovin
Základní vztahy mezi body, přímkami a rovinami
Vzájemná poloha přímky a roviny
Řešení polohových konstrukčních úloh
Konstruktivní úlohy na rotačních plochách
Transkript prezentace:

Stereometrie Řezy jehlanů VY_32_INOVACE_M3r0110 Mgr. Jakub Němec

Pravidla pro sestrojení řezu Řezy v jehlanech mohou působit obtížněji. Když se však budeme držet již známých pravidel pro sestrojení řezu, neměl by být problém sestrojit řezy i v jehlanech. V rámci opakování si je připomeneme: Pokud leží dva různé body v rovině, leží v této rovině i přímka, která je těmito body určena. Dvě různé rovnoběžné roviny protíná třetí různoběžná rovina ve dvou navzájem rovnoběžných přímkách. Pokud jsou tři navzájem různoběžné roviny, které mají společný právě jeden společný bod, procházejí tímto bodem všechny tři průsečnice daných rovin. Důležité je také připomenout, že stěny jehlanu nejsou navzájem rovnoběžné, a proto se druhé pravidlo bude využívat pouze v ojedinělých případech.

V pravidelném čtyřbokém jehlanu ABCDV mějme rovinu určenou body ACV V pravidelném čtyřbokém jehlanu ABCDV mějme rovinu určenou body ACV. Určete řez jehlanu danou rovinou.

Je zřejmé, že body A, C a V leží po dvou ve stejných stěnách jehlanu Je zřejmé, že body A, C a V leží po dvou ve stejných stěnách jehlanu. Proto je můžeme na základě prvního pravidla spojit. Získáme tak hledaný řez.

Určíme viditelnost.

Zde je vyznačena rovina, která nám určovala řez krychle.

V pravidelném čtyřbokém jehlanu ABCDV mějme rovinu určenou body KLM, kde body K, L a M jsou po řadě středy hran AB, BC a CV. Určete řez jehlanu danou rovinou.

Prvním krokem je opět spojení všech bodů, které leží ve stejných stěnách. Získáme tak části řezu KL a LM.

Nyní musíme určit část řezu v zadní stěně. Vzhledem k tomu, že víme, že přímka KL leží v dolní podstavě a zároveň v zadané rovině a přímka CD je průsečnice podstavy a zadní stěny, můžeme využít třetího pravidla a určit společný bod pro tři navzájem různoběžné roviny. V našem případě označen P.

Bod P náleží průsečnici zadané roviny a roviny zadní stěny. Této průsečnici zároveň náleží i bod M. Přímka MP tedy určuje řez v zadní stěně – MN.

Nyní známe bod v boční stěně – N. Díky tomu můžeme najít část řezu v této části jehlanu obdobně jako u zadní stěny (průsečnice zadané roviny a roviny podstavy a průsečnice podstavy a boční stěny mají společný bod R).

Přímka NR nám určuje část řezu NO.

Na závěr konstrukce nám stačí spojit body KO a řez je kompletní.

Určíme viditelnost.

Zde je vyznačena rovina, která nám určovala řez krychle.

V pravidelném čtyřbokém jehlanu ABCDV mějme rovinu určenou body KLM, kde bod K je střed hrany BC, bod L střed hrany CV a bod M leží na hraně AV a platí |AM| : |MV| = 3 : 1. Určete řez jehlanu danou rovinou.

Prvním krokem je spojení bodů K a L, které leží v rovině boční stěny. Získáme tak část řezu KL.

Zřejmě nelze určit řez pomocí žádného z výše jmenovaných pravidel. Musíme si tedy pomoci kolmým průmětem přímky LM do roviny podstavy, čímž získáme bod P, který leží v dolní podstavě a je zároveň součástí zadané roviny.

Body P a K určují přímku, která je součástí zadané roviny a zároveň oba leží v dolní podstavě. Díky nim můžeme určit část řezu v dolní podstavě – KN.

Body M a N leží ve stejné stěně, proto je můžeme spojit a získat tak další část řezu.

Podobně jako v předchozím příkladu můžeme získat další část řezu pomocí pravidla o společném bodu tří navzájem různoběžných rovin. Získáme tak bod, který označme R.

Po nalezení bodu R je již snadným úkolem určit část řezu OL v zadní stěně jehlanu.

Posledním krokem je spojení bodů M a O, poněvadž leží ve stejné stěně. Řez je hotov.

Určíme viditelnost.

Zde je vyznačena rovina, která nám určovala řez krychle.

V pravidelném čtyřbokém jehlanu ABCDV mějme rovinu určenou bodem X, který leží na hraně BV a pro který platí |BX| : |VX| = 1 : 4, a přímkou p, která leží v rovině dolní podstavy, ale nemá s dolní podstavou žádný společný bod. Určete řez jehlanu danou rovinou.

Nalezneme bod P, který je společný přímce a průsečnici dolní podstavy a přední stěny.

Body X a P nám jednoznačně určují část řezu XY v přední stěně.

Obdobně nalezneme i část řezu v boční stěně jehlanu. Společný bod přímky p a průsečnice boční stěny a podstavy označme R.

Body X a R jednoznačně určují část řezu XZ v boční stěně.

Nyní známe bod Z, který náleží také zadní stěně. Využijeme vlastnosti přímky p a nalezneme bod S, který náleží přímce p a zároveň leží na průsečnici podstavy a zadní stěny.

Body Z a S jednoznačně určují část řezu WZ v zadní stěně.

K dokončení řezu stačí pouze spojit body Y a W, čímž získáme poslední část řezu WY.

Určíme viditelnost.

Zde je vyznačena rovina, která nám určovala řez krychle.

Úkol závěrem Urči řez v jehlanu ABCDV, který je určen rovinou: a) BKL, kde body K a L jsou po řadě středy hra AV a CD. b) XYZ, kde bod X je středem hrany AD, bod Y leží na hraně BV a platí |BY| : |VY| = 1 : 2 a bod Z je středem hrany CV. c) která je určena bodem R, který leží na hraně AV a pro který platí |AR| : |RV| = 1 : 4, a přímkou p, která je rovnoběžná s úhlopříčkou podstavy AC a která prochází bodem S, jenž je středem hrany AB.

Zdroje Literatura: POMYKALOVÁ, Eva. Matematika pro gymnázia - Stereometrie. 1. vydání. Praha: Prometheus, 1995, 223 s. ISBN 80-7196-004-7. Obrázky byly vytvořeny v programu Malování.