Popis prostý prostě sdělovací styl

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
POPIS PRACOVNÍHO POSTUPU
Advertisements

ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
SLOH – popis statický líčení
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Spolu to dokážeme“ Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_05.
POPIS teorie.
Vypracovala: Mgr. Věra Sýkorová Použitá literatura: E. Hošnová a kol.: ČESKÝ JAZYK pro základní školy, SPN, Praha, V. Hartmannová: JAZYKOVÉ ROZBORY.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Iveta Konvičná Dostupné z Metodického portálu ISSN , financovaného.
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Dopravní situace 6 křižovatka Palackého - Náměstí Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Dušan Nenička Dostupné z Metodického.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jaroslava Holečková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  Provozuje.
SLOH ‒ úvaha Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nyczová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jaroslava Holečková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Iveta Konvičná Dostupné z Metodického portálu ISSN , financovaného.
PŘÍVLASTEK DOPLNĚK Mgr. Michal Oblouk.
Namáhání na tah a tlak Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Iveta Konvičná Dostupné z Metodického portálu ISSN.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p. o Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 26 Číslo.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Iveta Konvičná Dostupné z Metodického portálu ISSN , financovaného.
prostě sdělovací (publicistický styl)
Koncovky přídavných jmen Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jolana Ronková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN.
VYŠŠÍ X NIŽŠÍ UPEVNĚNÍ SLOVA NIŽŠÍ UPEVNĚNÍ SLOVA VYŠŠÍ CVIČENÍ
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jaroslava Holečková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jaroslava Holečková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
SLOH – popis statický popis uměleckého díla
Mgr. Lenka Vrzáňová VY_32_INOVACE_2C_08_POPIS_UMELECKEHO_DILA Popis listopadu 2011 Popis – úvod, co vše můžeme popisovat, specifika popisu uměleckého.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Mgr. Daniela Vlčková Název materiálu: VY_12_INOVACE_ Cj.8.Vc. 25_liceni Datum:
OZNÁMENÍ (pozvánka, plakát) OZNÁMENÍ (pozvánka, plakát) prostě sdělovací styl prostě sdělovací styl Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno.
POPIS Mgr. Michal Oblouk.
Anotace Prezentace pro žáky k finanční gramotnosti, seznámení s podobou českých mincí Autor Čekalová Sylva Jazyk Čeština Očekávaný výstup Vyjasnění pojmů.
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_18_03 přívlastek
POPIS Mgr. Michal Oblouk.
Přírodní vědy DUM 21 Základní podmínky života PŮDA I.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
POPIS Mgr. Michal Oblouk.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Jiří.
Tisk fotografií v Adobe Lightroom
CHARAKTERISTIKA Mgr. Michal Oblouk.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
POPIS PRACOVNÍHO POSTUPU
Písmo v Adobe Photoshop
Tisk fotografií v Adobe Lightroom
Porozumění řeči – MÁ x NEMÁ interaktivní
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Zpracování drátu II Háček na tabuli
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jaroslava Holečková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  Provozuje.
Porozumění řeči – těžší varianta interaktivní
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Název školy: MŠ a ZŠ, Veselí nad Moravou, Kollárova 1045
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
České mince Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jaroslava Strejčková. Dostupné z Metodického portálu ISSN
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
VĚTNÉ ČLENY 7- 9 PŘÍVLASTEK
Rozvíjející větné členy
AUTOR: Lenka Hrnčířová
PTÁCI – LETCI (MĚKKOZOBÍ)
PTÁCI – LETCI (DRAVCI) Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Iveta Randáková. Dostupné z Metodického portálu
PTÁCI – LETCI (BRODIVÍ)
PTÁCI – LETCI (ŠPLHAVCI)
SLOHOVÉ ÚTVARY očekávané pro zadání maturitní písemné práce
Export fotografií v Adobe Lightroom
Prezentace určena pro názornou ukázku toho, co je více a co je méně.
Transkript prezentace:

Popis prostý prostě sdělovací styl Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jitka Štolfová. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785. Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).

Obsah: Znaky, vlastnosti Jazykové prostředky Větná stavba Funkce popisu prostého Znaky, vlastnosti Jazykové prostředky Větná stavba Kompozice obecná Kompozice vzorová Cvičení 1–3

Popis prostý funkce: prostě sdělná až odborná Adresát má získat ucelenou, názornou a přesnou představu o popisovaném předmětu, jevu, ději, osobě, zvířeti. Žáci si zapíší do sešitu.

Popis prostý znaky: ucelenost názornost přesnost výstižnost přehlednost systematičnost logické řazení

Popis prostý jazykové prostředky: spisovný jazyk neutrální výrazy stavová a dějová slovesa (nalézat se, viset, vyskytovat se, být umístěn) příslovce místa podstatná jména přídavná jména číslovky

Popis prostý větná stavba: rozvité větné členy, např. postupně rozvíjející přívlastek: moderní venkovní plavecký bazén několikanásobné větné členy: Areál krytého bazénu je vybaven také tobogánem, vířivkami a divokou vodou. vedlejší věty přívlastkové: Na sídlišti byl vybudován malý bazén, jenž bude sloužit veřejnosti i školákům, kteří zde budou trávit hodiny tělesné výchovy.

Popis prostý obecná kompozice: Je různá, určená cílem popisu. Musí být zachován logický systém, řád, směr, např: od celku k částem (dům) od jednotlivostí k celku (zvíře) od blízkého ke vzdálenému (cesta) zprava doleva (náměstí) zdola nahoru (rostlina) od důležitého k méně důležitému (město)

Popis prostý vzorová kompozice: seznámení s předmětem, důvod popisu celkový vzhled (velikost, tvar, barva, materiál) jednotlivé části, jejich vlastnosti, vztahy, funkce shrnutí předností, nedostatků, význam, využití, doporučení Úvod Vlastní popis 3. Závěr

Popis prostý cvičení 1: Nahraďte sloveso být slovesy výstižnějšími. vedou se tyčí teče kvetou se rozkládá visí se rozlévá stála Podél zdi jsou roury. V rohu náměstí je věž. Podél lesa je potok. Na zahradě jsou růže. Nad kmenem stromu je mohutná koruna. Nad stolem jsou dva obrazy. Mezi štíty hor je jezero. Na náměstí byla socha.

Popis prostý cvičení 2: Porovnejte popisy z hlediska přesnosti a logického uspořádání: 1. Lampa, kterou máme doma, má kulaté stínidlo. Na podstavci je vypínač. Je v ní jedna žárovka. Stála 500 Kč. Noha, na níž je připevněno stínidlo, se dole zužuje. Lampa je kovová, stínidlo skleněné. Stojí na tatínkově psacím stole a rád se u ní učím, protože příjemně svítí.

Popis prostý cvičení 2: Porovnejte popisy z hlediska přesnosti a logického uspořádání: 2. Na psacím stole mého otce stojí moderní, asi 45 cm vysoká stolní lampa. Skládá se z kulatého podstavce, jehož průměr je asi 12 cm, z kónické nohy a ze stínidla ve tvaru klobouku houby. Stínidlo je vyrobeno z neprůhledného bílého skla, podstavec a noha jsou z leštěné mosazi. Podstavec je opatřen tlačítkovým vypínačem. Žárovka se šroubuje do objímky zamontované v horní části nohy. Lampa vydává příjemné, neoslňující světlo. Je krásným i praktickým doplňkem otcovy pracovny.

Popis prostý cvičení 3: Porovnejte popisy z hlediska přesnosti a vhodného použití jazykových prostředků. 1. Vlaštovka je roztomilý ptáček. Patří k prvním poslům jara. Její černé peří se ve slunci modře leskne. Jen pod krkem má bílou náprsenku.Hejna vlaštovek sedících na telegrafních drátech připomínají noty v notové osnově. Živí se hmyzem, má-li mladé, její horlivost ve shánění hmyzí potravy ještě vzroste. Na podzim odlétá i se svým potomstvem do teplých krajin.

Popis prostý cvičení 3: Porovnejte popisy z hlediska přesnosti a vhodného použití jazykových prostředků. 2. Vlaštovka je zpěvavý stěhovavý pták. Na hřbetě je zbarvena černě, na břiše je bělavá, okolo zobáku má barvu rezavou. Zobák má slabý, ale velmi hluboko rozeklaný, aby jej mohla při chytání hmyzu široce otevřít. Holé krátké nohy jsou tenké, k chůzi málo uzpůsobené. Zato má vlaštovka dlouhá, k vytrvalému letu vhodná křídla. Aby mohla za pronásledovaným hmyzem rychle měnit směr, má ocas jako kormidlo, protože krajní pera jsou neobyčejně prodloužena.

Použitá literatura: STYBLÍK, Václav. Cvičební texty z českého jazyka pro 8. ročník základních škol. Praha: SPN, 1966. STYBLÍK, Václav. Cvičební texty z českého jazyka pro 9. ročník základních škol. Praha: SPN, 1965. HOFFMANNOVÁ, Jana, JEŽKOVÁ Jaroslava a VAŇKOVÁ, Jana. Komunikace a sloh: učebnice českého jazyka pro střední školy. 1. vyd. Plzeň: Fraus, 2009, 152 s. ISBN 978-807-2387-809. MARTINKOVÁ, Věra. Český jazyk 2: alternativní učebnice pro 2. ročník středních škol. 1. vyd. Praha: Trizonia, 1992, 191 s. ISBN 80-855-7302-4.