GEN104 7. přednáška Techniky kvalitativního výzkumu Rozhovor jako interakce Konverzační partnerství Data a jejich záznam Využity podklady Mgr. K. Nedbálkové,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Metodologie sociologického výzkumu
Advertisements

Cíle a postupy empirického výzkumu
METODY A TECHNIKY VÝZKUMU
Socioekonomická geografie
Úvod do metodologie vědy
Sociologie – metody a techniky sociologického výzkumu
DOTAZOVÁNÍ v rámci kvantitativních i kvalitativních výzkumů
Metody psychologie PhDr. Eva Tomešová, PhD.. Jak psychologové dospějí k závěrům o neznámém?  Používají VĚDECKOU METODU: IDENTIFIKACE VĚDECKÉ OTÁZKY FORMULACE.
Výzkum (pedagogického zhodnocení) volného času
Metodologie historického výzkumu volného času
Něco o pozorování Tereza Krajčová Lenka Prachařová Anna Rokytová
Jak se dělá andragogický výzkum
AV stručná prezentace.
Kvalitativní výzkum.
Etapy práce na sociologickém výzkumu. 2 I. Formulace problému II. Rozhodnutí o populaci a vzorku III. Pilotní studie IV. Rozhodnutí o technice sběru dat.
FYZIKA VÝZNAM FYZIKY METODY FYZIKY.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Hypotézy ve výzkumu.
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
Sociologický výzkum.
Jak jste dopadli? Kvaliťák nebo kvantiťák? Kreativec nebo analytik?
KVANTITATIVNÍ NEBO KVALITATIVNÍ VÝZKUM?
Teoretické zdroje kvalitativního výzkumu
Metody sociálního výzkumu 2. Ročník LS 2010 Jabok, ETF 2. výukový blok.
zpracování dat pomocí atlas.tI
 obsah vyučování nebo vzdělávání  Tento obsah potom můžeme rozdělit do tří základních skupin:  vědomosti,  dovednosti,  hodnotová orientace žáka.
ZÁKLADNÍ SOUBOR Základní soubor (populace) je většinou myšlenková konstrukce, která obsahuje veškerá data, se kterými pracujeme a není vždy snadné jej.
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
Koncipování empirického výzkumu
Metody sociálního výzkumu 2. Ročník, LS 2010 VOŠ Jabok ETF UK.
Sociologie jako věda - opakování
Skupinové interview (Focus group)
Kvantitativní, kvalitativní a smíšený výzkum
Analýza dat z výzkumu. Příklad1: Dělám kvalitativní rozhovory s 15 ženami Příklad 2: Mám sebráno 100 dotazníků od žen navštěvujících předporodní kursy.
15: : minut - BLOK 1: epistemologie 15: : minut - BLOK 2: principy kvantitativního přístupu 16: : minut - BLOK 3:
doc. Ing. Cyril Klimeš, CSc. prof. Ing. Radim Farana, CSc.
TECHNIKY SBĚRU DAT KVANTITATIVNÍ KVALITATIVNÍ VÝZKUM VÝZKUM
Kvantitativní metody výzkumu v praxi
Základy pedagogické metodologie
Výzkum veřejného mínění a jeho realizace
Sběr dat, tvorba výzkumného souboru PSY 118, PSY474 Metodologie psychologie (kvalitativní přístup) Přednáška 4 Prof.PhDr. Ivo Čermák, CSc.
Marketingový průzkum Milan Mrázek Matematika & Business
Metody sociálního výzkumu Kombinované studium ZS 2009.
Metody sociálního výzkumu 5. blok Denní studium LS 2007/
PŘÍPADOVÁ STUDIE - zaměřuje se na podrobný popis a rozbor jednoho nebo několika málo případů. - výzkumná otázka: Jaké jsou charakteristiky daného případu.
1.1. Formování veřejného mínění dr.Ján Mišovič, CSc
Metodologie ISK Kvalitativní výzkumy
Druhy výzkumů z hlediska času Ladislav Rabušic
Pojetí sociálněvědního výzkumu
Přehledová studie soustřeďuje původně rozptýlené informace do jednoho zdroje zhušťuje a sumarizuje existující informace interpretuje (vysvětluje) existující.
Postup při empirickém kvantitativním výzkumu
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
Úvod do kvalitativního výzkumu
Typy výzkumu  Kvantitativní  Kvalitativní  Smíšený  První zkoumá kolik lidí si co myslí atd …  Druhý co přesně si lidé myslí  Třetí je kombinací.
ETNOGRAFICKÉ INTERVIEW ● cíl: zjistit, jak zkoumané osoby interpretují svět kolem sebe ● raport - navození příjemné, uvolněné atmosféry ● informant - osoba,
Výzkumné techniky Neintervenující výzkumné techniky Sekundární analýza
7. STRUKTURA ODBORNÉHO TEXTU Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
CO JE DŮLEŽITÉ VĚDĚT O KVALITATIVNÍM VÝZKUMU?
Co je důležité vědět o kvalitativním výzkumu? Předmět: Metodologie společenských věd 1. roč. NMgr. Soc. ped.
Metodologie pedagogiky. Základy vědeckého výzkumu. Základy pedagogiky, KS – I. ročník.
Od tématu k problému – druhy problému - hypotézy Východisko = problém Kvantitativní výzkum – musí mít vždy hypotézu? Kvalitativní výzkum – bez hypotézy?
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Sociologie jako věda Mgr. Vladimír Velešík.
Kvalitativní výzkum
Úvod do kvalitativního výzkumu
KVALITATIVNÍ VÝZKUM - ÚVOD
Teoretické zdroje kvalitativního výzkumu
METODY VÝZKUMU GENDEROVÉ PROBLEMATIKY
Metody pedagogiky.
Transkript prezentace:

GEN přednáška Techniky kvalitativního výzkumu Rozhovor jako interakce Konverzační partnerství Data a jejich záznam Využity podklady Mgr. K. Nedbálkové, Ph.D. a Prof. PhDr L. Rabušice, Csc.

Je jich více, nejčastěji uváděné jsou: 1.Etnografický výzkum 2.Fenomenologický výzkum 3.Etnometodologický výzkum 4.Zakotvená teorie (grounded theory) 5.Případová studie (case study) Přístupy v rámci kvalitativního výzkumu

základ v antropologii. “popis lidí” - deskriptivní studie cizích kultur a národů. Kulturním parametrem je určitý znak, který mají lidé, již jsou studováni, společný. Např. geografický – určitá oblast nebo region, náboženský, kmenový, ale tímto znakem může být i nějaká sdílená zkušenost. soustředění na detailní a přesný popis spíše než na vysvětlení. Operuje v duchu naturalistické tradice – sociální realitu „tam venku“ je třeba pozorovat takovou, jaká je, a takto o ní také referovat. (chicagská škola) etnografie - východiska

Etnografické studie jsou charakteristické především extenzivním výzkumem v terénu. Sběr dat zahrnuje jak formální, tak neformální dotazování, často opakované dotazování (návraty) a dále zúčastněné pozorování (život v komunitě). Z tohoto důvodu je Etng. V. nesmírně časově náročný a pro výzkumníka mnohdy znamená dlouhý čas strávený v terénu. pozorování – různá míra zapojení kompletní participant kompletní pozorovatel participant jako pozorovatel pozorovatel jako participant etnografie - techniky

pozorování

Analýza dat se děje v duchu “emického” přístupu = výzkumník interpretuje data z perspektivy populace, kterou studuje. Výsledky jsou prezentovány, jakoby je vyjadřoval člen dané populace, často se používá výraziva místního jazyka a místní terminologie. Etng. V. může být problematický, když výzkumník není dost dobře obeznámen se sociálními zvyklostmi osob, které výzkumník zkoumá nebo když dobře nezná místní jazyk. Interpretace v duchu “etic” perspektivy = perspektiva vnějšího pozorovatele, může vést k dezintepretaci a ke konfůzním závěrům. Z tohoto důvodu se etnografové obvykle vracejí do terénu, aby zkontrolovali své závěry s místními informátory –aby je validizovali před tím, než je zveřejní. etnografie - analýza

Fenomenologie znamená doslova studium fenoménů (jevů). Je to způsob popisu něčeho, co existuje jako součást světa, v němž žijeme. Fenomény = události, situace, zkušenosti nebo koncepty. Každý z nás je obklopen mnoha fenomény, které si sice uvědomujeme, ale jimž ne vždy plně rozumíme. Příklad: Bolest zad. Kvantitativní studie by nám řekla, jaké existují typy lidí, kteří trpí bolestí zad, jaká je frekvence výskytu těchto typů v populaci a jaké jsou její nejčastější příčiny. Ale co skutečně znamená pro lidí život s bolestí zad? Jaké to dopady na jejich život? Jaké problémy dále způsobuje? To je již doménou fenomenologického přístupu. Jaký má chronická bolest zad vliv na kvalitu manželství nebo na vztah k dětem? fenomenologický výzkum I

Fenomenologický výzkum začíná přiznáním, že existuje určitá mezera v našem porozumění každodennímu světu. Fenomenologický výzkum nepřináší nezbytně definitivní vysvětlení jevů, ale přinejmenším zvyšuje míru našeho uvědomění, jakož i hloubku našeho vhledu do problémů charakteristickou technikou jsou opakované rozhovory fenomenologický výzkum II

Vychází z pojetí, že přirozený svět není takový, jaký je, ale že je sociálně konstruován. – vliv fenomenologie Proto ho nemá smysl pouze pozorovat, ale je třeba zjišťovat, jakým způsobem lidé, kteří v něm žijí (aktéři), si svůj každodenní svět vysvětlují, interpretují. Jelikož ale pravidla toho, jak si lidé svět vysvětlují (as they make sense of it), nám jsou neznámá, nelze použít výpovědi informátorů k přesnému popisu sociální reality. Je třeba nalézt techniky, s jejichž pomocí bychom byli schopni tato pravidla vysvětlování si světa (how people make sense of their everyday world) nalézt. etnometodologie I

Harold Garfinkel - break the rules. Rozbíjí ustálená očekávání, která jsou považována za všeobecně platná a přitom sleduje jejich reakce. Tuto techniku nazval etnometodologií. Etnometodolgové, na rozdíl od etnografů, kteří se snaží svět pochopit v termínech aktérů, tedy způsobem, jak ho chápou samotní aktéři, se soustřeďují na identifikace metod, jimiž se pochopení děje. V centru pozornosti tak není informátor, ale konverzace. Její analýzou se etnometodologie snaží nalézt skryté vzorce inetrakcí, které regulují náš každodenní život. etnomoetodologie II

z etnometodologických východisek čerpá diskursivní analýza obrat k jazyku – konstrukce diskursu diskurs (Foucault) soubor výpovědí k určitému tématu konstrukce diskursu – důraz na mocenský aspekt etnomoetodologie III

Barney Glaser, Anslem Strauss (The Discovery of Grounded Theory, 1976). Zakotvená teorie je pokusem vytvořit novou teorii na základě sběru dat o studovaném fenoménu. Jde za fenomenologii, neboť vysvětlení je vysvětlením výzkumníkovým (ne aktérovým) – výzkumník totiž vytváří vysvětlující teorii fenoménu. Z. t. kombinuje naturalistický přístup s pozitivistickou snahou formulovat systém procedur, jak dělat kvalitativní výzkum. Umožňuje výzkumníkovi být vědeckým a kreativním. zakotvená teorie I

3 hlavní zásady tvorby zakotvené teorie: Opakovaně odstup od výzkumu a zeptej se sám sebe: Co se to tam děje? Je to, co si myslím, že se děje, ve shodě s datovou realitou? Udrž si ducha skepticismu. Všechna teoretická vysvětlení, kategorie, které používám a hypotézy, které mám, ať pocházejí z literatury nebo ze zkušenosti, je nutno chápat jako prozatímní. Všechny je nutno neustále konfrontovat s daty. Drž se výzkumných procedur. Pomohou ti vyhnout se nerealistickému pochopení dat(Strauss, Corbin 1990) Výzkumníci v tomto paradigmatu se snaží vstupovat do terénu bez jakýchkoliv prekoncepcí. Znát dopředu, co již jiní vyzkoumali, může vést k šumu v pozorování a teoriích. nejblíže k ideálnímu modelu induktivního usuzování obvyklé techniky: rozhovor, obsahová analýza zakotvená teorie II

klíčové pojmy: metoda konstantního srovnávání Simultánní průběh sběru dat a jejich analýzy. Sběr dat je řízen poznatky z již analyzovaného materiálu. teoretická tvorba vzorku (theoretical sampling) reprezentativnost z hlediska výzkumného problému – výběr zkoumaných objektů je dán potřebou pokrýt všechny dimenze výzkumného problému, nikoliv reprezentativitou z hlediska populace. teoretická citlivost výzkumník vstupuje do terénu bez teorií a hypotéz, přesto je četbou a studiem předchozích výzkumů vybaven citlivostí pro vynořující se vzorce zakotvená teorie III

případová studie I může nabývat kvalitativní i kvantitativní formy vhodná pro analýzu osob, organizací, institucí typická je kombinace technik sběru dat – důležité jsou různé úhly pohledu nejblíže vyhovuje idiografickému modelu poznání – zaměření na jednotlivost případové studie: - jako ilustrace určitého fenoménu na jednom případu - jako popis jedinečného případu

případová studie II focus group skupinové dotazování řeší problém umělé individualizace – dotazování jednotlivců bere v úvahu fakt, že jednání a postoje jsou často utvářeny v interakci polostandardizovaná technika dotazování obvykle 7 – 15 respondentů – technicky zajištná studia