Duševní hygiena Mgr. Tereza Louková, Ph.D.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Advertisements

Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Zvládání zátěží v krizových situacích
Výuková podpora pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
ZDRAVÍ 6. ROČNÍK Autorem materiálu je Ing. Eva Skalická
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Technická, taktická a psychologická příprava
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
Projekt Fakultní nemocnice u sv. Anny v Brně „Nadregionální síť středních zdravotnických škol pro vyšší kvalitu vzdělávání a praxe“ reg.č. CZ.1.07/1.1.00/
Náročné životní situace, konflikty
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE _2211_VO8 KONFLIKT A STRES © Mgr. Jana Báčová, 2012Masarykova základní škola Zásada, okres Jablonec nad Nisou.
Náročné životní situace
REGULAČNÍ PROSTŘEDKY & TECHNIKY VE SPORTU
Konflikty uvnitř interdisciplinárního týmu Proč vznikají a co se s nimi dá dělat Mgr. Radka Alexandrová Psycholožka DLBsH Rajhrad.
Stres → všeobecný adaptační syndrom
Regulace úzkosti ve sportu
Aplikovaná psychologie
Zvládnu i náročné životní situace I.
Stres Petr Machala. anglicky stress = napětí, namáhání, tlak jedinec je vystaven mimořádným podmínkám následné obranné reakce mají za cíl zachování vnitřní.
ZÁKLADY ZDRAVOTNÍ VÝCHOVY ZDRAVÍ A JEHO DETERMINANTY 01
05.1 Péče o tělo, hygiena v dospívání
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. B ENEŠE 456 OKRES K ARVINÁ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE Digitální učební materiály ŠIII/2 VÝCHOVA KE ZDRAVÍ.
Duševní zdraví a psychohygiena
S TRES Milana Reichlová. O BSAH 1) Obsah pojmů stres a stresor 2) Obecná příčina stresu 3) Působení stresoru 3) Druhy stresu 4) Projevy emočního stresu.
Střední dospělost SZŠ a VOŠZ Zlín Zdravotnický asistent, druhý ročník
duševní zdraví, hygiena,…
Tělesné sebepojetí.
Psychologie koučování
2. DUŠEVNÍ VÝVOJ OSOBNOSTI, PORUCHY VÝVOJE OSOBNOSTI
Psychologie zdraví Syndrom vyhoření.
Přetížení a přetrénování Školení trenérů licence A Fakulta tělesné kultury UP Olomouc Biomedicínské předměty Doc. MUDr. Pavel Stejskal, CSc.
Psychologické aspekty zdraví
Zdravotní tělesná výchova
Ivana Petriková, Tomáš Vebr
SPLBP_ZSE Základy speciální pedagogiky Etopedie
MUDr.Kateřina Kapounková
Název školyStřední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuModerní.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_03.
Definice, základní pojmy
Duševní hygiena. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
Stres Vypracovala: Monika Arsenjevová Datum: 1. října 2012.
Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Gymnastika II. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
Z ÁTĚŽOVÉ SITUACE Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.20.
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
Vznik a průběh těžkého duševního onemocnění Tereza Slavíčková o.s. Baobab.
STRES. POJEM STRES anglicky stress = napětí, zátěž, tlak, tíha, namáhání stav nadměrného zatížení či ohrožení reakce organismu na fyzickou nebo psychickou.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Evropská obchodní akademie, Děčín I, Komenského náměstí 2, příspěvková organizace IČ tel Reg.č. projektuCZ.1.07/1.5.00/
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Psychosomatika a její souvislost s fyziologií zátěže
PSYCHOLOGIE ZÁTĚŽE Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jana Novotná Název materiálu:
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
PSYCHOLOGIE ZDRAVÍ iii. blok
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Vyrovnávání se stresem
Duševní hygiena sportovce
VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.13
Stres a jeho zvládání.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Duševní hygiena.
Náročné životní situace
Náročné životní situace (Všeobecný adaptační syndrom) Psychologie 4. S
Psychologie koučování
MUDr.Taťána Mahdíková Ordinace JACH-TA, s.r.o.
Stresu i vyhoření odoláte, když víte jak na to…
Transkript prezentace:

Duševní hygiena Mgr. Tereza Louková, Ph.D. Tereza.Loukova@ujep.cz Katedra psychologie PF UJEP Ústí nad Labem

Doporučená literatura KŘIVOHLAVÝ, J. Psychologie zdraví. Praha, Portál, 2003. ISBN 80-7178-774-4. KŘIVOHLAVÝ, J. Psychologie nemoci. Grada, Praha, 2002. ISBN 80-247-0179-0. KEBZA, V. Psychosociální determinanty zdraví. Academia, Praha, 2005. ISBN 80-200-1307-5. MÍČEK, L. Sebevýchova a duševní zdraví. Praha: SPN, 1982. MÍČEK, L. Duševní hygiena. SPN, Praha, 1984. HOŠEK, V. Psychologie odolnosti. Praha: Karolinum, 2001. ISBN 80-7184-889-1 MACHOVÁ, J., KUBÁTOVÁ, D. a kol., Výchova ke zdraví. Praha, Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2715-8

Doplňující literatura BLAHUTKOVÁ, Marie - ŘEHULKA, Evžen - DVOŘÁKOVÁ, Šárka. Pohyb a duševní zdraví. Brno : Paido, 2005. 78 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-108-1 BLAHUTKOVÁ, Marie - MATĚJKOVÁ, Eva - BRŮŽKOVÁ, Lucie. Psychologie zdraví : pro studenty bakalářských a magisterských oborů. 1. vyd. Brno : Masarykova Univerzita, 2011. 128 s. ISBN 978-80-210-5417-2. ŠOLCOVÁ, I. Vývoj resilience v dětství a dospělosti. Praha: Grada, 2009. ISBN 987-80-247-2947-3 SEILER, R., STOCK, A. Psychotrénink ve sportu i v životě. Praha: Olympia, 1994. ISBN 80-7033-414-2. KŘIVOHLAVÝ, J. Pozitivní psychologie. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-835.

Obsah Úvod do psychologie zdraví Syndrom vyhoření Možnosti prevence syndromu vyhoření Psychohygiena a její význam Relaxace

Dnešní doba stres vyšší nároky zrychlující se životní tempo technický pokrok Stres stoupá hladina hormonů (adrenalin)

Psychologie zdraví Zdraví? Prevence! Individuální zodpovědnost za vlastní zdravotní stav! Psychická + fyzická stránka Patogeny x salutogeny

Stres Zátěž, tlak, tíseň; = obranný mechanismus našeho těla. vnitřní část naší reakce na jakoukoliv zátěž či podnět důležitá je míra Aktivační činitel, který zlepšuje naše výkony. Fáze stresové reakce – Hans Selye (GAS) Poplachová Vyrovnávací Konečná

Příčiny stresu Stresory (zatěžující a často i škodliví činitelé) Vnější stresory (hluk, situace nebezpečí) Překážky v uspokojování primárních potřeb (spánku, jídla, odpočinku) Sociální stresory (sociální izolace, konflikty v mezilidských vztazích…) Konflikty (nejistota v rozhodování, v pokusech o zvládnutí úkolu, intrapsychické…) Zátěže při výkonu (spojené především s prací – na jedné straně z časové tísně a nadměrných požadavků, na druhé straně stresující mohou být i naopak nízké požadavky spojené s monotónností prací) Traumatické události (smrt partnera, rozvod,…)

Syndrom vyhoření Stav tělesného, citového a duševního vyčerpání. U „práce s lidmi“. Symptomy v oblasti psychické, fyzické i sociální. Emoční exhausce, „opotřebení“. Chronický stres.

Příznaky syndromu vyhoření Psychické Ztráta nadšení, nechuť, lhostejnost, únik, zhoršené soustředění, paměť, … Tělesné Rychlá unavitelnost, poruchy spánku, vegetativní obtíže, … Sociální Omezení kontaktu, konflikty, …

Příznaky Subjektivní Objektivní únava, nízké sebehodnocení, neustálé napětí Podrážděnost, negativismus. Objektivní dlouhodobě snížená celková výkonnost.

Fáze syndromu vyhoření Nadšení (vysoké ideály) Stagnace Frustrace Apatie Intervence/ syndrom vyhoření

Prevence Externí vlivy z prostředí Sociální opora Pracovní podmínky Supervize

Prevence Individuální možnosti Zájem o problematiku. Chtít něco změnit. Vlastní iniciativa. Psychohygiena !!! Celoživotní vzdělávání, seberozvojové kurzy.

Duševní hygiena Hygiena = zdravověda Zdraví X tělesná hygiena péče o umožnění optimálního fungování duševní činnosti.

Vyrovnaná životní situace Nevyrovnaná životní situace Žádoucím stavem v našem životě jsou situace, kdy to, co na nás působí negativně, je vyrovnáváno souborem našich schopností a možností negativní vlivy úspěšně zvládat (vyrovnávat se s nimi). Do nežádoucího stavu typu stresu a distresu se dostáváme, jestliže negativní vlivy, které na nás působí, převyšují naše možnosti a schopnosti tyto negativní vlivy zvládat.

Význam duševní hygieny Prevence somatických i psychických onemocnění. Odolnost vůči stresu. Prevence syndromu vyhoření. Sociální vztahy Pracovní výkon. Subjektivní spokojenost. Udržování zdraví. Radost ze života.

Zásady duševní hygieny Zájem. Stanovení priorit. Mít čas sám na sebe. Relaxace.

Relaxace Uvolnění. Klid. Rychlá regenerace. Místo. Čas. Odhodlání !!!

Relaxační metody Spánek. Dechová cvičení Jóga, pilates, atd. Autogenní trénink. Jacobsonova progresivní relaxace. Imaginativní relaxace. Cvičení koncentrace. Masáže.

Význam relaxace Uvolnění. Spánek. Snížení napětí. Energie. Soustředění. Přirozeným výsledkem – klid.

Známky růstu duševní rovnováhy Mens sana in corpore sano. Přirozenost. Nezávislost a vnitřní autonomie. Sebeakceptace – sebepřijetí, sebepoznání. Odvaha ke stálému začínání (snaha o duševní růst a pokrok). Smysl pro krásu. Akceptace druhých, sociální adaptace. Nesobeckost. Výrazný smysl pro etiku. Spokojenost a tichá radostnost.

Děkuji za pozornost.  Tereza Louková Kontakt: loukova@seznam.cz Tereza.loukova@ujep.cz