Modelování hluku ze silniční dopravy v oblasti městské zástavby

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Péče o pracovníky.
Advertisements

ZPRACOVÁNÍ STŘEDNĚDOBÝCH PLÁNŮ DOPRAVNÍ OBSLUŽNOSTI ÚZEMÍ
Vliv dopravy na životní prostředí z hlediska tvorby hluku a vibrací
Analýza dostupností signálů GPS s ohledem na konfiguraci terénu Analýza současných standardů formátu pro GPS, návrh algoritmu pro analýzu viditelnosti.
ZÁKLADNÍ POJMY DRUHY DOPRAVY ZPŮSOBY VEDENÍ TRASY V ÚZEMÍ
DOPRAVA A ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ
Sophie Bartošíková Septima B Modelování pražských povodní.
Diplomová práce Autorka: Ing. et Ing. Zuzana Hynoušová
Snižování hluku ze silniční dopravy
Trvale udržitelný rozvoj v dopravě
EIA – význam procesu s ohledem na navazující řízení Dana Kučová EIA – význam procesu při realizaci záměrů s ohledem na navazující řízení Zpracovala.
Legislativní rámec ochrany zdraví obyvatel před hlukem MUDr. Michael Vít, Ph.D. hlavní hygienik ČR.
DOPRAVA VYPRACOVALA: VERONIKA STEINOVÁ C1.B. Co je doprava Doprava je způsob přemisťování objektů z místa na místo. Těmito objekty rozumíme osoby, předměty,
ZÁKLADNÍ POJMY DRUHY DOPRAVY ZPŮSOBY VEDENÍ TRASY V ÚZEMÍ
Krajská hygienická stanice Moravskoslezského kraje se sídlem v Ostravě
Geo-informační systémy
Geodézie v pozemním stavitelství
Kristýna LEIMEROVÁ Katedra geoinformatiky
Krajská hygienická stanice Moravskoslezského kraje se sídlem v Ostravě
Strategické hlukové mapování
Dopravní a liniové stavby
ISSS 2004 Technická infrastruktura IZS kraje Vysočina.
Půda – složka životního prostředí
Koncentrace znečišťující příměsi v ovzduší
DÚ I.1 Analýza podílu plošných a difúzních zdrojů na celkovém znečištění vod VÚV T.G.M, v.v.i, pobočka Ostrava, Ing. Martin Durčák.
Institut ekonomiky a systému řízení Oddělení GIS
Dopravní a liniové stavby Vývoj měst, místní komunikace
Kvantifikace externích nákladů z jízdy nákladního vozidla na zpoplatněných a objízdných trasách Vojtěch Máca Centrum pro otázky životního prostředí UK.
Informační systém cykloturistických stezek těšínska Bakalářská práce Zpracovatel: Pilchová Gražyna Vedoucí práce: Doc. Ing. Petr Rapant, CSc.
Vytvoření 3D modelu vybrané výletní trasy po turistických zajímavostech Moravskoslezského kraje zpracovává : Petr Vavroš Vedoucí projektu : Mgr. Ivana.
Mapování jarních povodní z r na řece Lužnici Mgr. Petr Horn GIS Krajského úřadu Jč. kraje.
Silniční doprava.
Data pro posuzování environmentálních rizik Hustopeče, Petr Trávníček Luboš Kotek Petr Junga.
Analýza rozmístění prodejen a služeb na vybraném území
Modelování čištění komunálních odpadních vod
VYHODNOCENÍ VYVÁŽENOSTI PILÍŘŮ ROZBORU UDRŽITELNÉHO ROZVOJE ÚZEMÍ Ostrava Ing. Jiří Hon.
ŘÍZENÍ DOPRAVY POMOCÍ SW AGENTŮ Richard Lipka, DSS
Tvorba mapy pro orientační běh s použitím GPS
Společenské a hospodářské prostředí. Doprava Obsah 1. Význam a postavení dopravy 2. Dopravní cesty 3. Osobní a nákladní přeprava.
Nástroje pro prostorovou analýzu srážek v GIS
Zpracovatel: Bc. Roman Pavlištík
Řešení staré hlukové zátěže z pohledu ŘSD ČR
„ Rozšíření možností vizualizace geodat
Diplomová práce Modelování hydrologických a hydrogeologických procesů v systému GRASS GIS Vedoucí práce: Ing. Antonín Orlík Zpracovatel: Lucie Juřikovská.
NBU2 LS2015 / BYDLENÍ Petr LÉDL KATEDRA ARCHITEKTURY BYTOVÝ DŮM
Využití GIS pro hodnocení krajiny
Analýza dojížďky studentů na VŠB – TU Ostrava
Prostorová databáze lázní v České republice
ZÁKLADY GEOINFORMATIKY
MUDr. Helena Šebáková RNDr. Pavel Jiříček , Na Bělidle 7, Moravská Ostrava,
, Banská Bystrica Zbyněk Stein CENIA, česká informační agentura životního prostředí Projekt EnviSec Nástroje pro zpracování a vizualizaci dat.
Návrh a implementace algoritmů pro údržbu,
Bezbariérovost občanské vybavenosti centra města Ostravy Ing. Jakub ŠVRČEK Ing. Marek MIHOLA katedra Městského inženýrství FAST VŠB TU OSTRAVA GIS Ostrava.
Prevence v právu životního prostředí Jana Dudová.
Dopravní dostupnost obcí v okrese Nový Jičín Prezentace ročníkového projektu Dopravní dostupnost obcí v okrese Nový Jičín Autor: Petr BALA Vedoucí: Dr.Ing.
Praha 8. září 2015 NOVELA STAVEBNÍHO ZÁKONA Žofínské fórum.
Modelování šíření hluku Kateřina Růžičková. České hygienické morny Nařízení vlády o ochraně zdraví před nepříznivými účinky hluku a vibrací č. 148/2006.
Projekty ITI pro zlepšení společného IDS Prahy a Středočeského kraje Ing. Radim Vysloužil.
Geoinformatické modelování RNDr. Blanka Malá, Ph.D.
1 Úvod. 2 3 Historické 4 Úvod Historické, malebné.
Hlukové mapy Historie, výpočty a vizualizace Petr Duda.
Vysoká škola technická a ekonomická Ústav technicko-technologický
Projekt - K620 Řízení a modelování silniční dopravy
ALTERNATIVNÍ INDIKÁTOROVÝ ZÁPLAVOVÝ MODEL (AIZM)
MOŽNOSTI ŘEŠENÍ NEDOSTATKU PARKOVACÍCH MÍST PRO NÁKL. AUTOMOBILY
Praktické zkušenosti z kontrol provozovatelů významných zdrojů znečišťování ovzduší Ing. Radomír Štěrba ENVIRO 2016, Ostravice.
Propojení modelu AEOLIUS a GIS
Pozitivní ekologické dopady projektu
BEZPEČNOST NA KŘÍDLECH TECHNIKY
MONIKA DVOŘÁKOVÁ AŽD Praha s.r.o..
Transkript prezentace:

Modelování hluku ze silniční dopravy v oblasti městské zástavby Diplomová práce Modelování hluku ze silniční dopravy v oblasti městské zástavby Zpracovatel: Antonín Orlík Vedoucí projektu: Ing. Petr Jančík, PhD. Škola: VŠB – TU Ostrava, HGF Obor: Geoinformatika 7.5.2004

Úvod Hluk Hlavním zdrojem hluku ve městě – silniční doprava Každý, pro člověka nežádoucí, rušivý nebo škodlivý zvuk Fyzikální znečištění ovzduší Nejvyšší přípustné hodnoty stanoveny Nařízením vlády Hlavním zdrojem hluku ve městě – silniční doprava Výsledky měření nebo modelování hluku podklad pro územní, stavební nebo kolaudační řízení posuzování vlivu na životní prostředí (EIA) integrovaná prevence a omezování znečištění (IPPC) při řešení stížností občanů

Současný stav Měření hluku v terénu + podpůrné programy Program HLUK+ a jeho modifikace Není umožněn vstup dat z GIS a výstup pro GIS Fakt: - GIS, pro které hluková mapa může být určena, obsahuje téměř všechna potřebná data pro její vytvoření

Cíl projektu Vytvořit modelovací nástroj pro tvorbu hlukových map přímo v GIS, a to na základě znalosti skladby, hustoty a rychlosti dopravního proudu na sledovaných silničních komunikacích s ohledem na útlumové faktory prostředí Řešení v prostředí Arc/Info 8.x - AML

Šíření hluku ze silniční dopravy Ekvivalentní hladina akustického tlaku dopravního proudu: d je vzdálenost od osy vozovky vo je rychlost osobních automobilů no je počet osobních automobilů, které projedou sledovaným úsekem za hodinu vn je rychlost nákladních automobilů nn je počet nákladních automobilů, které projedou sledovaným úsekem za hodinu Liniový zdroj:  hladina klesá o 3 dB při zdvojnásobení vzdálenosti od osy dopravního proudu

Převod liniového zdroje na bodové (1) 

Převod liniového zdroje na bodové (2)

Převod liniového zdroje na bodové (3) Korekce 3.8dB:

Způsob výpočtu pro posuzovaný bod - akustickým součtem všech přírůstků ze všech bodových zdrojů

Vlivy prostředí (1) A – zdroj hluku B – posuzovaný bod (receptor) Dochází k několika významným vlivům při šíření hluku …

Vlivy prostředí (2) Pro terén: Pro budovu: D …velikost útlumu z …rozdíl mezi drahou přes překážku a drahou přímou Lp2 … hladina akustického tlaku bez překážky LpA …výsledná hladina akustického tlaku

Vlivy prostředí (3) Útlumy pro - odrazivý terén: - pohltivý terén: - vzrostlou zeleň: d …vzdálenost, po kterou se zvuk šíří nad daným druhem povrchu h …výška posuzovaného bodu

Vlivy prostředí (4) budova přilehlá = budova za posuzovaným bodem při pohledu od komunikace přírůstek závisí na vzdálenosti posuzovaného bodu od budovy

Vlivy prostředí (5) budova protilehlá = budova za komunikací při pohledu od posuzovaného bodu na komunikaci přírůstek závisí na vzdálenosti budovy od komunikace

Zohlednění všech faktorů Vlivy prostředí (6) Zohlednění všech faktorů

Vstupní data Atributy: Silnice – počet osobních a nákladních automobilů / hod., jejich rychlosti Zástavba – výška budovy Druh pokryvu terénu - odrazivý terén (1), pohltivý terén (2), vzrostlá zeleň (3)

Vstup dat do výpočtu Jako parametry skriptu AML: &r HLUK <out_grid> <dtm_grid> <blds_shp> <z_item> <interest_shp> <landcover_grid> <roads_shp> <car_item> <carspd_item> <lorry_item> <lorryspd_item>

Schéma procesu

Vytvořená testovací data Pro vizuální kontrolu správnosti výsledku

Výsledek procesu █ 70 dB █ 20 dB

Přesnost výsledku Bylo provedeno srovnání výsledku modelování s výsledkem programu HLUK+ Chyba do 2 dB

Aktuálně vyřešené území – Přerov

Aktuálně řešené území – Přerov-Město

Aktuálně řešené území – Přerov-Město Silnice Budovy Zájmová oblast Druh povrchu DMT

Hluková mapa – detail (…coming soon)

Zhodnocení Výhody aplikace: Nevýhody: možnost tvorby kvalitních a přesných výstupů přímá vazba na GIS adaptabilita aplikace i dat (kolejová doprava, bodové zdroje, …) Nevýhody: dlouhá výpočetní doba komerční SW Alternativa – původně zavržený GRASS GIS Nasazení v praxi – aktuální téma (nutnost)

Antonín Orlík: a.orlik@volny.cz Děkuji za pozornost Antonín Orlík: a.orlik@volny.cz