Jak se dělá reportáž….

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo OP VK 1
Advertisements

SVĚTOVÁ LITERATURA 2. POLOVINY 20. STOLETÍ
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Mgr. Michal Oblouk. nejjednodušší podává fakta (co se kdy a kde stalo nebo stane) údaje jsou řazeny v místních či časových sledech nebo abecedním způsobem.
Výlet do české literatury
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
Reportáž žánr, metody, typologie.
Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:VY_32_INOVACE_DUM51_19 Sada:VY_32_INOVACE_DUM51 Autor: Mgr. Jaroslav HASIL Ročník/předmět:6. –
Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:VY_32_INOVACE_DUM51_06 Sada:VY_32_INOVACE_DUM51 Autor: Mgr. Jaroslav HASIL Ročník/předmět:6. – 9.ročník,
České národní obrození
Testy, testové úkoly. Testy, testové úkoly 1. Charakterizujte publicistický styl 2. Které útvary najdeme v novinách? 3. Charakterizujte reportáž 4.
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
Výukový materiál, kód:EU-OP VK- III/2 ICT DUM 22, zpracovala J. Polgárová v rámci projektu EU PENÍZE ŠKOLÁM – operační program vzdělávání pro konkurenceschopnost,
Osobnosti národního obrození
Sloupek.
BELETRISTICKÉ ÚTVARY PUBLICISTICKÉHO STYLU
VY_32_INOVACE_ČJ.8.10 – Božena Němcová,prezentace Název šablony : Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Zaměření VM :Jazyk a jazyková komunikace.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_2.2.4.
V Ě CNÁ LITERATURA FORMY V Ě CNÉ LITERATURY Mgr. Michal Oblouk.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Vypravování Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Publicistický styl Znaky a útvary.
Česká literatura 2. poloviny 20. století
PRAŽSKÁ NĚMECKÁ LITERATURA 2
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 9. ročník Anotace: Základní literární pojmy opakování.
Výtvarné směry 2. poloviny 20. století
SPOJENÉ STÁTY AMERICKÉ Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Historická tvorba – 19. stol.
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_20_CJ_NP1 Ročník: I. Vzdělávací oblast: Jazykové vzdělávání a komunikace.
STRUKTURA A JAZYK LITERÁRNÍHO DÍLA VRSTVA TEMATICKÁ A MYŠLENKOVÁ Mgr. Michal Oblouk.
NÁRODNÍ OBROZENÍ M. Kryška. = snaha o emancipaci českého národa. vyznačuje se: Uvědomováním si vlastního národa. rozvoj dějepisectví. Obrodou národního.
Egon Erwin Kisch (1885 –1948) Petra Henychová. „Zuřivý reportér“
Publicistický styl ? OB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-M
  Karel Havlíček Borovský -novinář, politik, kritika (objektivní nezaujaté hodnocení) -Tyrolské elegie, Křest svatého Vladimíra, Král Lávra -epigramy.
F EJETON Ivana Samcová. F EJETON z franc. feuilleton respektive feuille [fœj] = lístek, či též poznámka pod čarou, v češtině také tzv. podčárník specifický.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Zdeněk Kóňa PUBLICISTICKÝ STYL S publicistickým stylem se nejčastěji setkáváme v … (viz.
V Ě CNÁ LITERATURA FORMY V Ě CNÉ LITERATURY MGR. MICHAL OBLOUK.
Literární riskuj národní obrození Jarmila Karlovcová 8. třída Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jarmila Karlovcová. Dostupné.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
BELETRISTICKÉ ÚTVARY PUBLICISTICKÉHO STYLU
Jan Neruda - dílo.
SLOHOVÉ POSTUPY A ÚTVARY
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
Tiskový mluvčí ZUR 295 Tereza Fojtová, tisková mluvčí MU
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Radka Škulaviková
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Radka Škulaviková
LITERÁRNÍ KVÍZY 1 VY_32_INOVACE_A01
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_01 Název Národní obrození Téma hodiny Národní.
ŠABLONA III/2 REALISMUS V 19. STOLETÍ Mgr
PRÓZA S DĚTSKÝM HRDINOU
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Radka Škulaviková
VY_32_INOVACE_
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Karel Toman - Měsíce Název : VY_32_inovace_03 Český jazyk a literatura.
Národní obrození 5. ročník
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Jasně, jsi fakt hustej! zpět.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název: Publicistický styl Autor: Mgr.Andrea Jílková
Česká literatura 1. poloviny 19. století
70. léta 18. století – 50. léta 19. století
Dualismus.
Národní obrození Základní škola a Mateřská škola Kateřinice, okres Vsetín projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu: VY_32_INOVACE_07_08_Česká historie.
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Publicistický styl Reportáž. Publicistický styl Reportáž.
Americká próza mezi válkami
VY_32_INOVACE_34 JOSEF KAJETÁN TYL 1808 – 1856.
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_271_ČJ8
Transkript prezentace:

Jak se dělá reportáž…

Být očima a ušima čtenáře… očité svědectví přímá účast pozorování konfrontace pohledů bezprostředních účastníků Reportáž = svědecká výpověď konkrétního zážitku v písemné, slyšené či vizuální podobě Reportaire = přinášet informaci

Objektivita x subjektivita reportáž není objektivní, ale subjektivní, protože: spojuje informační a názorovou složku hodnotí situaci přináší osobní prožitek reportéra

Jak se připravit na psaní reportáže… 1) vybrat téma, které zajímá publikum – uvědomit si, pro koho píšu 2) sehnat všechny dostupné informace 3) připravit strukturu textu – Lead – může začínat otázkou, popisem, citací či vtipem Body – musí být posloupné

Zásady při psaní reportáže musí stát na lidských osudech musí stát na zajímavém detailu použít přímou řeč možnost charakteristiky postavy pomocí typické řeči musí mít příběh er-forma nesmí převažovat popis pointa, překvapení

Historie reportáže v Čechách Národní obrození – časopis Česká črta Božena Němcová, Josef Kajetán Tyl, Karel Havlíček Borovský texty reportážního charakteru – „obrazy“, „obrázky“ konec 19. století – reportáž = samostatný žánr Jan Neruda – Dopisy z Vídně

Historie reportáže ve světě 2. polovina 19. století v anglicky psaném tisku rozmach reportáže během války Severu proti Jihu (1861 – 1865) realistická literatura – reportážní pasáže naturalismus – Emil Zola – Břicho Paříže

Historie reportáže ve světě období tzv. MUCKRACKING = „kydání hnoje“ (označení Theodora Roosevelta) cíl muckracking = odhalit sociální nerovnosti ve společnosti prostřednictvím vlastních zážitků v přestrojení novináři z časopisů Appeal to Reason, Mc Clures Magazine, American Magazine 1. světová válka 2. světová válka

Významní světoví reportéři Upton Sinclair reportážní kniha z prostředí jatek Džungle Ernest Hemingway metoda ledovce objektivistický styl Richard Halliburton vše v reportážích chtěl zažít na vlastní kůži soubor reportáží: Královská cesta za dobrodružstvím a Nádherné dobrodružství

Významní čeští reportéři Egon Erwin Kisch zuřivý reportér kniha reportáží Vstup zakázán učebnice reportáže Klasický žurnalismus František Feigl rozhlasové reportáže o Norimberském procesu pseudonym František GEL Josef Laufer legenda sportovní rozhlasové reportáže Rudolf Křesťan, Karel Kyncl , Karel Hvížďala..

Současní reportéři Jiří X. Doležal Petra Procházková Jaromír Štětina Josef Klíma Radek John Karel Kyncl a mnoho dalších

Děkuji za pozornost