Shrnutí učiva IV Autor: Mgr. Barbora Pivodová Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/02.0025.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Autor: Mgr. Libor Sovadina
Advertisements

Autor: Mgr. Libor Sovadina
TLAKOVÁ SÍLA. TLAK aneb Proč mají tanky pásy? PaedDr. Jozef Beňuška
NÁRODNÍ PARKY ČR - opakování
Deformační účinky síly
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Historie a současnost ochrany přírody v České republice
HOSPODÁŘSKÉ ORGANIZACE - opakování
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Stejnosměrný a střídavý elektrický proud
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
FY_079_ Elektrický proud v kovech_Elektrický odpor
Autor: Mgr. Libor Sovadina
Smykové tření, valivý odpor
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Výsledný odpor rezistorů spojených vedle sebe
Fy – sekunda Yveta Ančincová
Měření a měřidla v technické praxi
Autor: Mgr. Libor Sovadina
Chráněná území v České republice
FY_094_Mechanika_ Zákon vzájemného působení těles
Fy_099_Elektrický proud v kovech_Elektrická práce, výkon
FY_075_Síla, skládání sil_Rovnovážná poloha tělesa
FY_074_Síla, Skládání sil_Skládání sil
Autor: Mgr. Libor Sovadina
Rovnovážná poloha tělesa
TRVALE UDRŽITELNÝ ROZVOJ Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Fy_099_Elektrický proud v kovech_Elektrická práce, výkon
Autor: Mgr. Barbora Pivodová
Magnetické vlastnosti látek
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
ČLOVĚK VYUŽÍVÁ SÍLU Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Autor: Mgr. Hana Krajčová
Národní parky - opakování Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Zdroje elektrického napětí
Fy_103_Elektromagnetické jevy_Elektromagnetická indukce Autor: Mgr. Libor Sovadina Škola: Základní škola Fryšták, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační.
V této kapitole se dozvíme více o deformačních účincích sil
Deformační účinky síly
PČ_137_Kovy_Nástroje pro ruční zpracování kovů
Opakování – vesmír, sluneční soustava
TÁNÍ – TUHNUTÍ FY_023_Změny skupenství látek_Tání - tuhnutí
Autor: Mgr. Libor Sovadina
Ch_006_Chemické reakce_Skladné Autor: Vladimír Bělín Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/ Název.
Fyzika 7.ročník ZŠ Tření, Třecí síla Creation IP&RK.
Autor: Mgr. Lenka Němcová
TÁNÍ - TUHNUTÍ Autor: Mgr. Lenka Němcová Škola: Základní škola Velehrad, okres Uh. Hradiště, příspěvková organizace (Základní škola Velehrad, Salašská.
Shrnutí učiva IV Autor: Mgr. Barbora Pivodová Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Výsledný odpor rezistorů spojených za sebou
Vlci Pří_087_Rozmanitost přírody_Vlci Autor: Mgr. Marie Boučková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo.
ENERGETIKA A TĚŽKÝ PRŮMYSL
Autor: Mgr. Helena Nováková
CELOSVĚTOVÁ TĚŽBA Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
FY-072_Jaderná energie_Jaderná reakce
HOSPODÁŘSKÉ ORGANIZACE - opakování Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:
Ch_096_Prvky_Vlastnosti a použití chemických prvků-Kovy-Slitiny
Fyzika 7.ročník ZŠ Tlak,Tlaková síla Creation IP&RK.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Shrnutí učiva III Autor: Mgr. Barbora Pivodová Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
MECHANICKÉ VLASTNOSTI PLYNŮ
Shrnutí učiva V Autor: Mgr. Barbora Pivodová Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Shrnutí učiva I Autor: Mgr. Barbora Pivodová Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
V této kapitole se dozvíme více o deformačních účincích sil
PŮSOBENÍ VODY V PÍSKOVCÍCH
Autor: Mgr. Libor Sovadina
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM TŘENÍ.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Osoblaha, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Milada Zetelová NÁZEV: VY_52_INOVACE_17_FYZIKÁLNÍ VELIČINY TEMA:
Pří_084_Rozmanitost přírody_ Pavouci Autor: Mgr. Marie Boučková
9. Dynamika – hybnost, tření, tíhová a tlaková síla
Ch_008_Chemické reakce_Vytěsňovací
Ch_007_Chemické reakce_Rozkladné
Transkript prezentace:

Shrnutí učiva IV Autor: Mgr. Barbora Pivodová Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/ Název projektu: Modernizace výuky na ZŠ Slušovice, Fryšták, Kašava a Velehrad Tento projekt je spolufinancován z Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu České republiky. FY_054_Deformační účinky síly _Shrnutí učiva IV

 Prezentace je určena pro práci žáků v předmětu fyzika 7. ročník a pro práci s projektorem a počítačem.  Materiál rozvíjí a prověřuje znalosti žáků o učivu : Tlak, tlaková síla  Je určena k vyvozování pojmů a procvičování slovních úloh.  Materiál vznikal ze zápisů a příprav autorky. ANOTACE

Co je tlak ? Tlak je síla, která působí kolmo na styčnou plochu. Tlak vypočítáme: p = F : S Jednotkou tlaku je: Pa (Pascal)

Jednotky tlaku: 1 MPa = Pa 1 MPa = 1000 kPa 1 kPa = 1000 Pa 1 hPa = 100 Pa 1 kPa = 10 hPa

Příklad: 0, 08 Mpa= Pa 3, 9 kPa=Pa 16 Pa= hPa 300 hPa=kPa 200 kPa=MPa Přístroj k měření atmosférického tlaku

Řešení: 0, 08 Mpa= Pa 3, 9 kPa=3900Pa 16 Pa=0,16hPa 300 hPa=30kPa 200 kPa= 0,2 MPa

Příklad: Eva má hmotnost 40 kg a obsah podrážek její bot je 0,020m 2. Urči jakým tlakem působí na podlahu.

. Řešení: m = 40 kgF= m ·g S = 0,020 m 2 F= 40kg ·10 p = ? (Pa)F= 400 N p = F: S p = 400 N : 0,020m 2 p = Pa = 20 kPa Eva působí tlakem 20 kPa.

Tlakovou sílu vypočítáme: F = p · S Příklad: Cihla o obsahu 0,0450m 2 působí tlakem 1,2 kPa. Jakou tlakovou silou působí cihla na obsah styčné plochy ?

Řešení: p = 1,2 kPa = 1200 Pa S = 0,045 m 2 F = ? (N) F = p · S F = 1200 Pa · 0,0450 m 2 F = 54 N Cihla působí silou 54 N.

Tlak zmenšíme: Zvětšením obsahu stykové plochy Zmenšením tlakové síly Tlak zvětšíme: Zmenšením obsahu stykové plochy Zvětšením tlakové síly

Třecí síla: Značíme: Ft Působí proti směru pohybu Příčina vzniku: Je drsnost stykových ploch těles. Vzájemné silové působení částic ve stykových plochách. Třecí síla závisí: Na materiálu a drsnosti stykových ploch a na tlakové síle, kterou působí těleso kolmo na podložku.

Druhy třecích sil: Klidová Smyková Valivá

Význam třecí síly: Tření je nezbytnou podmínkou naší chůze, jízdy aut, pohybu zvířat, psaní a jiné. Tření se nepříznivě projevuje při vzájemném pohybu součástí strojů. Třecí sílu v těchto případech zmenšujeme leštěním stykových ploch a nanášením maziva.

KŘÍŽOVKA 1.Svisle vzhůru působí síla 2. Pascal je jednotka 3. Chceme-li zvětšit tlak, zvětšíme 4. Třecí síla může být 5. Při chůzi působí proti pohybu třecí síla 6. Třecí síla má význam při chůzi, při v z t l a k o v á t l a k u s í l u k l i d o v á s m y k o v á p s a n í

Blaise Pascal fyzik a matematik Zabýval se tlakem. Je po něm pojmenovaná jednotka tlaku.

Informace k prezentaci: Prezentaci vytvořila: Mgr. Barbora Pivodová Obrázky: Kliparty office microsoft.com Blaise Pascal. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001-, Last modified on [cit ]. Dostupné z: