Základy pedagogické metodologie

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Metodologie sociologického výzkumu
Advertisements

Cíle a postupy empirického výzkumu
METODY A TECHNIKY VÝZKUMU
Sociologie – metody a techniky sociologického výzkumu
Výzkum (pedagogického zhodnocení) volného času
AV stručná prezentace.
Etapy práce na sociologickém výzkumu. 2 I. Formulace problému II. Rozhodnutí o populaci a vzorku III. Pilotní studie IV. Rozhodnutí o technice sběru dat.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Hypotézy ve výzkumu.
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
Sociologický výzkum.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady30Číslo DUM11.
Bakalářský a diplomový seminář 2013
Mgr. Kamila Klemešová Cvičení č. 3.  1.Pozitivismus  2. Kritický racionalismus  3. Koncepce paragigmat  4. Strukturalismus  5. Kriticky.
KVANTITATIVNÍ NEBO KVALITATIVNÍ VÝZKUM?
Základy pedagogické metodologie Mgr. Zdeněk Hromádka
Sociologický výzkum I. (metody a techniky sociologického výzkumu
Základy pedagogické metodologie
VY_32_INOVACE_EKO_06 MARKETINGOVÝ VÝZKUM I. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Sociologie C 2. cvičení Základní informace k organizaci výuky, obsah a průběh cvičení, požadavky k plnění studijních povinností, literatura Vstup do problematiky.
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
STATISTIKA přednáška 1 Martin Sebera, FSpS MU, Sázíte-li ve Sportce, je to hazard. Sázíte-li se, že vám v kartách přijdou tři postupky po sobě,
- Pojmy - SPSS Statistické zpracování kvantitativních šetření.
DKV část 31 Design kvantitativního výzkumu 4. část ( ) Jiří Šafr UK FHS Historická sociologie (LS 2010)
Skupinové interview (Focus group)
K OMBINATORIKA, PRAVDĚPODOBNOST, STATISTIKA Úvod do statistiky VY_32_INOVACE_M4r0117 Mgr. Jakub Němec.
TECHNIKY SBĚRU DAT KVANTITATIVNÍ KVALITATIVNÍ VÝZKUM VÝZKUM
Kvantitativní metody výzkumu v praxi
Výzkum veřejného mínění a jeho realizace
Sběr dat, tvorba výzkumného souboru PSY 118, PSY474 Metodologie psychologie (kvalitativní přístup) Přednáška 4 Prof.PhDr. Ivo Čermák, CSc.
Biostatistika 1. přednáška Aneta Hybšová
1.1. Sociologie C Úvodní cvičení v akademickém roce 20011/2012 Vyučující : Mgr. Ondřej Roubal, Ph.D. Fakulta sociálních studií - katedra sociologie.
Základy pedagogické metodologie
Metody sociálního výzkumu Kombinované studium ZS 2009.
Základy pedagogické metodologie
Strategie a metodologie sociálněvědního výzkumu
Předmět sociologie Určení sociologie: Věda společenská a behaviorální Empirická sociologie Empirická sociologie Sociální jevy a formy vztahů Sociální jevy.
Základy pedagogické metodologie
Pojetí sociálněvědního výzkumu
Metodologie 2 Lekce 1 Lenka Slepičková.
Základy pedagogické metodologie Mgr. Zdeněk Hromádka, Ph.D.
Sociologie ?.
Základy pedagogické metodologie Mgr. Zdeněk Hromádka
Základy pedagogické metodologie; seminář Mgr. Zdeněk Hromádka
Postup při empirickém kvantitativním výzkumu
Metodologické orientace
Základy pedagogické metodologie Mgr. Zdeněk Hromádka
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
Typy výzkumu  Kvantitativní  Kvalitativní  Smíšený  První zkoumá kolik lidí si co myslí atd …  Druhý co přesně si lidé myslí  Třetí je kombinací.
HYPOTÉZY Hypotéza je tvrzení (výrok) vyjařující vztah mezi proměnnými
ETNOGRAFICKÉ INTERVIEW ● cíl: zjistit, jak zkoumané osoby interpretují svět kolem sebe ● raport - navození příjemné, uvolněné atmosféry ● informant - osoba,
HYPOTÉZY „Hypotéza není ničím jiným než podmíněným výrokem o vztazích mezi dvěma nebo více proměnnými. Na rozdíl od problému, který je formulován v.
HYPOTÉZY ● Hypotéza je tvrzrní (výrok) vyjařující vztah mezi proměnnými ● Hypotézy vychází z výzkumného problému. ● Hypotézy se stanoví na začátku výzkumu.
HYPOTÉZY ● „Hypotéza není ničím jiným než podmíněným výrokem o vztazích mezi dvěma nebo více proměnnými. Na rozdíl od problému, který je formulován v podobě.
Základy pedagogické metodologie VÝZKUMNÉ METODY - ŠKÁLY.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
1. ÚVODNÍ INFORMACE K PŘEDMĚTU Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Metodologie pedagogiky. Základy vědeckého výzkumu. Základy pedagogiky, KS – I. ročník.
Základy pedagogické metodologie Kateřina Vlčková Katedra pedagogiky PdF MU PS 2015.
Mgr. Zdeněk Hromádka, Ph.D. Učebna IBA1, 17:00
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Základy pedagogické metodologie
Zobecněné rozdíly kvalitativního a kvantitativního výzkumu
Úvod do kvalitativního výzkumu
Helena Vaďurová, Metodologie Helena Vaďurová,
KVALITATIVNÍ VÝZKUM - ÚVOD
Základy pedagogické metodologie
Metody sociologického výzkumu kvantitativní. MSV-KVANT Výuka v LS 2018
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Metody pedagogiky.
Transkript prezentace:

Základy pedagogické metodologie Kvantitativně a kvalitativně orientovaný výzkum

KVANT. A KVAL. ORIENTOVANÝ VÝZKUM KVANTITATIVNÍ číselné údaje matematické zpracování ar. průměry, procenta, pravděpodobnosti, asociace, korelace, atd. zkoumají se velká množství osob redukce informací o souboru KVALITATIVNÍ číselné údaje Příprava výzkumných metod Sběr výzkumných dat Interpretace údajů Psaní výzkumné zprávy KVALITATIVNÍ slovní (nečíselný) citlivý k jednotlivcům malý počet osob velmi dobře popsaný a pochopený soubor

KVANT. A KVAL. ORIENTOVANÝ VÝZKUM KVANTITATIVNÍ Nestrannost Odstup Výzkumník neovlivňuje zkoumané osoby Vysvětlení příčin jevů Reprezentace určité populace KVALITATIVNÍ číselné údaje Příprava výzkumných metod Sběr výzkumných dat Interpretace údajů Psaní výzkumné zprávy KVALITATIVNÍ Účast Vcítění se Sblížení Pororozumnění člověku Konkrétní případ

KVANT. A KVAL. ORIENTOVANÝ VÝZKUM KVALITATIVNÍ číselné údaje Příprava výzkumných metod Sběr výzkumných dat Interpretace údajů Psaní výzkumné zprávy KVALITATIVNÍ vytváření nové teorie nové problémy (neformální vztahy ve třídě, komunity, subkultury, atd.)

KVANT. A KVAL. ORIENTOVANÝ VÝZKUM Kvantitativní: Existence objektivní skutečnosti Ideálem jsou přírodní vědy Pozitivismus, A. Comte, J.S. Mill (19.stol.); novopozitivismus; kritický racionalismus, Karl R. Popper Kvalitativní Kval. - subjektivní skutečnosti (E. Husserl, první pol. 20. stol.), fenomenologie Komplementarita, válka paradigmat

KVANT. A KVAL. ORIENTOVANÝ VÝZKUM Kvantitativní: „Deduktivní metoda vychází z teorie nebo z obecně formulovaného problému. Teoretický nebo praktický problém je přeložen do jazyka hypotéz. Hypotézy navrhují, jaké spojení mezi proměnnými bychom měli najít, je-li naše hypotéza pravdivá.“ (Disman 2002 s. 76) teorie → hypotézy → pozorování → přijaté/zamítnuté hypotézy Kvalitativní: „Induktivní metoda je značně odlišná. Začíná pozorováním, ve kterém pátráme po pravidelnostech, vzorcích, které snad existují v objektivní realitě. Objevené pravidelnosti popíšeme ve formě předběžných závěrů. Ty pak ověřujeme dalším pozorováním. Konečným produktem je nová teorie.“ (Disman 2002 s. 76) pozorování → nalezené pravidelnosti → předběžné závěry → teorie

Musíme se smířit s redukcí informací a se silným zkreslením reality Kvantitativní výzkum Musíme se smířit s redukcí informací a se silným zkreslením reality

POUŽITÁ LITERATURA DISMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: KAROLINUM, 2002. 374 s. ISBN: 80-246-0139-7 GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2000. ISBN 80-85931-79-6.

DĚKUJI ZA POZORNOST Mgr. Zdeněk Hromádka, Ph.D. 13549@mail.muni.cz Katedra pedagogiky, Pedagogická fakulta MU v Brně