Téma: Kladivo na čarodějnice – V. Kaplický

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
 Pod záštitou: Ústeckého kraje.  ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, MÍROVÁ 2734/4, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE PROJEKT ÚSTECKÉHO KRAJE: EKO-ECHO - Kouty krajiny.
Advertisements

Rozbor uměleckého textu
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_HLAVE_CESKYJAZYK1_11
Holly Blacková KRONIKA RODU SPIDERWICKŮ. Proč jsme si to vybrali Knížka plná kouzelných bytostí, která nás po přečtení zaujala Příběh zaujme tajemstvím.
Zásady rozboru textu uměleckého a neuměleckého
Připrava na přijetí svátosti BIŘMOVÁNÍ
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Pohár mléka Endless love. way H.P..
VY_32_INOVACE_Čj-Li 6.,7.16 Anotace: Prezentace se zaměřuje na období před vznikem česky psané literatury. Vysvětluje jednotlivé pojmy a uvádí hlavní představitele.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Projekt MŠMT ČREU PENÍZE ŠKOLÁM Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
Český jazyk a literatura Poezie českých autorů 2. poloviny 20
FANTASTICKÁ LITERATURA
PRAŽSKÁ NĚMECKÁ LITERATURA
Novela 1) Zařazení literárního žánru: Novela do literárního druhu a typu literatury 2) Definice novely 3) Autoři novel 4) Ukázka 5) Shrnutí.
Český jazyk a literatura Poezie českých autorů 1. poloviny 20
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Vladislav Michl
Téma: Romeo, Julie a tma - J. Otčenášek
Téma: Kytice - K. J. Erben VY_32_INOVACE_586.
Téma: Němá barikáda – J. Drda
Téma: Stařec a moře – E. Hemingway
Téma: Po nás ať přijde potopa – F. Gellner
Anotace:Prezentace seznamuje s významnými autory 20. století a jejich tvorbou. Řeší drobné úkoly. Vzdělávací oblast: Český jazyk a literatura Autor: PaedDr.
Téma: Dobytí sev. pólu - Svěrák – Smoljak
Téma: Petr a Lucie – R. Rolland
Téma: Evžen Oněgin - A. S. Puškin
Téma: Zeď - J. P. Sartre VY_32_INOVACE_581.
Téma: Krysař – V. Dyk VY_32_INOVACE_597.
Český jazyk a literatura Poezie českých autorů 1. poloviny 20. století – Vítězslav Nezval 3 Pavel Šupka
Zájmena Mgr. Renata Nogolová
Božena Němcová – povídka Karla
VY_32_INOVACE_ČJPS2A_1860_ZEM Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
VY_52_INOVACE_PRV.3.35 _Lidské tělo_pracovní list
Téma: Slavík a růže – O. Wilde
Téma: Šťastný princ - O. Wilde
Téma: Audience – V. Havel
Téma: Bylo nás pět – K. Poláček
Téma: Máj - K. H. Mácha VY_32_INOVACE_582.
Téma: Lakomec - Molliére
Spisovatelé dětské literatury Český jazyk a literatura 2. období Očekávaný výstup: žák se seznamuje s životem a dílem spisovatele, porovnává své dosavadní.
NÁZEV ŠKOLY : Základní škola Hostouň, okres Domažlice, příspěvková organizace NÁZEV PROJEKTU : Moderní škola REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.4.00/
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Otázky a úkoly k četbě balady Štědrý den – K. J. Erben.
Václav Kaplický Kladivo na čarodějnice. Název školy:Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa:Mírová 218/6 Dubí III - Pozorka.
STŘEDNÍ ŠKOLA A VYŠŠÍ ODBORNÁ ŠKOLA CESTOVNÍHO RUCHU, SENOVÁŽNÉ NÁMĚSTÍ 12, ČESKÉ BUDĚJOVICE Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
ROMÁN Žánr velké epiky delší časový úsek Pozadí společenských událostí doby Druhy románu: společenský, dobrodružný, fantastický, sci-fi, milostný, psychologický,
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Kateřina Polívková LEGENDA Narodil se v r Byl z rodu Slavníkovců. V r. 982 se.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus ve světové literatuře Název vyučovací oblasti:Představení H. de Balzaca Ročník / obor.
Předložky s, z Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastPravopis vesele i vážně Datum vytvoření RočníkNižší.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Počátky písemnictví na našem území
Alexandre Dumas starší
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
Náš region Česká republika se člení do 14 krajů.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Karla Klíče Hostinné AUTOR: Mgr
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
ZÁJMENA – ON, JENŽ Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
PŘÍSUDEK Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
KRONIKA Chtěl bys být kronikářem? Co vše můžeš najít v kronice?
Základní škola a mateřská škola Bohdalov
VĚTA JEDNOČLENNÁ A DVOJČLENNÁ
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výtvarné umění starověkého Egypta
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_09_Kocůrková
Transkript prezentace:

Téma: Kladivo na čarodějnice – V. Kaplický VY_32_INOVACE_599

Hotelnictví, Cestovní ruch, Obchodník Vzdělávací oblast: Autor: Mgr. Jarmila Krůtová Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.1072 Ročník: 3., 4. Obor vzdělávání: Hotelnictví, Cestovní ruch, Obchodník Vzdělávací oblast: Český jazyk a literatura Tematická oblast: Rozbory textů k MZ - práce se čtečkou el. knih Vytvořeno dne: Únor 2014 Anotace: Práce s výchozím textem, příprava ke společné části státní maturitní zkoušky z českého jazyka a literatury (ústní část), vypracování jednotlivých úloh spojených s textem, u každé se nachází její řešení VY_32_INOVACE_599

Výchozí text pro práci Žáci si společně najdou ve svých čtečkách elektronických knih zadaný text. VY_32_INOVACE_599

Výchozí text Dopoledne ještě mrzlo, jen praštělo, po polednách se však mráz ztrhal a z olověných oblak se začal hustě sypat sníh. V kuchyni na šumperském děkanství se udělalo takové šero, že Zuzana Voglicková, děkanova hospodyně, musila si přisunout vyplétanou židli blíž k oknu, aby lépe viděla na práci. … Na chodbě se ozvaly kroky, cvakla klika a ve dveřích se objevil děkan Kryštof Alois Lautner, muž menší postavy, obtloustlý, s vlasy již značně prořídlými, zato laskavých a veselých očí. „Cože nejsi připravena? Zapomněla jsi, že jdeme k Sattlerovým? VY_32_INOVACE_599

Kašpar Sattler, barvíř, jeden z nejbohatších sousedů šumperských, měl u Nové brány pěknou, po požáru znovu zřízenou barvírnu a v městě dva krásné domy. Ačkoli již také překročil šedesátku jako děkan Lautner, chodil stále zpříma, a když se v neděli oblékl do svátečního, leckterá ze sousedek pohlédla za ním se zalíbením. Byl vysoký, štíhlý, šlachovitý, s malou hlavou a jasnýma očima, které se však dovedly dívat škaredě, zvlášť když barvíři v dílně něco zkazili. VY_32_INOVACE_599

Úkoly k výchozímu textu 1. Zařaď text k literárnímu druhu, lit. formě a lit. žánru. Vše na základě ukázky charakterizuj. 2. Na základě přečtené knihy zařaď oba úryvky do kontextu celého díla Kladivo na čarodějnice. 3. Převyprávěj děj tohoto románu. 4. Jaké jsou hlavní postavy románu? Vyjmenuj a charakterizuj je. 5. Jaké je hlavní téma celého románu? 6. Zařaď dílo Kladivo na čarodějnice do literárně historického kontextu. 7. V textu najdi základní údaje o románu (kde se odehrává – místo a prostředí děje). 8. Popiš jazykovou stránku díla. VY_32_INOVACE_599

Řešení úkolů k výchozímu textu 1. Lit. druh: epika, lit. forma: próza, lit. žánr: román 2. Ukázka je ze začátku románu. 3. Název románu převzal autor z církevního spisu Malleus maleficarum (Kladivo na čarodějnice), který vyšel roku 1488 ve Štrasburku a po dlouhá léta pak sloužil jako rukojeť při inkvizičních soudech. Podle tohoto otřesného dokumentu postupoval i olomoucký advokát Boblig z Edelstadtu, když na žerotínském panství kolem roku 1680 vyslýchal a usvědčoval osoby, které byly nařčeny z černé magie. Tento hrabivý a mravně otrlý muž zinscenoval na základě fiktivního prohřešku staré žebrácky, jíž bylo vytýkáno, že zneužila svěcené hostie, celou sérii procesů, do nichž postupné zatáhl mnoho vážených a hlavně majetných občanů, včetně děkana Lautnera, který také skončil na hranici, byl obviněn z čarodějnictví. Tyto osoby nátlakem a mučením donutil k přiznání, poslal je na hranici a obohatil se jejich zkonfiskovaným majetkem. VY_32_INOVACE_599

7. zámek Velké Losiny, Šumperk, (olomoucké děkanství) 4. Hl. postavami románu jsou: děkan Lautner, žebračka vdova Schuchová, Zuzana Voglicková, Kašpar Sattler, Boblig z Edelstadtu a další. (na základě přečtené knihy provedou žáci vlastní charakteristiku postav) 5. Hl. tématem pro tento román posloužil obraz života a událostí, které v naší zemi probíhaly koncem sedmnáctého století. 6. 1. polovina 20. století. 7. zámek Velké Losiny, Šumperk, (olomoucké děkanství) 8. Jazyková stránka díla: převažuje spisovná čeština, odborné výrazy z daného prostředí (čarodějnické procesy), latinské názvy (náboženské prostředí). VY_32_INOVACE_599

Výchozí text (str. 161, 162) Jak děkan Lautner zvedal k ústům skleničku, kterou mu mohelnický pan bratr znovu naplnil, všiml si, že do pokoje vešel myslivec, nesoucí na talíři jakýsi dopis. Talíř s dopisem položil na místo, kde po celou hostinu seděl šumperský host…. „Dopis od Jeho Milosti!“ pravil stísněně. „Rozlom pečeť a čti!“ vybídl přítele děkan mohelnický. Chvějícíma se rukama Lautner rozpečetil dopis, rozevřel list a jal se číst. Hned po prvních slovech se jeho oči začaly rozšiřovat. Černá magie ... Zločiny proti Bohu všemohoucímu... Zřeknutí se církve svaté... Petrovy kameny ... Není možné! Lautner pohlédl na pečeť a na dopis. Pečeť byla biskupská a podpis rovněž. D. G. Episcopus Carolus Secundus comes de comitibus de LiechtensteinCastelcorn... Lautnerovo srdce se na okamžik zastavilo. Roztřásl se jako v zimnici, nohy ho nemohly unést. Opřel se o stůl, aby neupadl. Zoufalým pohledem se rozhlédl po společnosti. „Co to všechno má znamenat?“ tázal se přiškrceným hlasem, pohlížeje z jednoho na druhého. …„Znamená to, Důstojnosti, že jste z rozkazu Jeho Milosti zatčen. Bylo mně poručeno, abych vás neprodleně dopravil na Mírov!“ Teprve teď Lautner v plném dosahu pochopil, co se stalo. Nalíčili na něho past. Jen proto ho Winkler vylákal do Mohelnice, neboť Jeho Milost se bála dát ho zatknout v Šumperku. VY_32_INOVACE_599

Úkoly k výchozímu textu 1. Z jaké části románu pochází tento úryvek? 2. Z čeho byl obviněn děkan Lautner? 3. Jak to nakonec dopadlo s děkanem Lautnerem? VY_32_INOVACE_599

Řešení úkolů k výchozímu textu 1. Úryvek pochází z konce románu, kdy je zatčen děkan Lautner na mohelnickém děkanství, kam ho vylákal mohelnický děkan. 2. Lautner byl obviněn z čarodějnických procesů. 3. Lautner je usvědčen a skončí na hranici, kde je upálen. VY_32_INOVACE_599

KAPLICKÝ, Václav. Kladivo na čarodějnice [online]. Zdroje KAPLICKÝ, Václav. Kladivo na čarodějnice [online]. file:///C:/Users/J%C3%A1ja%20Kr%C5%AFtov%C3%A1/Downloads/Kladivo_na_carodejnice%20(1).pdf Další citační údaje (místo a rok vydání, ISBN knihy) nebylo možné zjistit. VY_32_INOVACE_599