Aktuální otázky lidských práv, Ľ.Majerčík 28.3.2006 1 Irák - mezinárodní právo v troskách?

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Kontrola exportu vojenského materiálu a ručních zbraní pro civilní použití – role MZV.
Advertisements

Svět Západu a vznik NATO
Programy v oblasti regionální politiky pro rok 2010 RNDr. Josef Postránecký.
Koncepce environmentální bezpečnosti
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
E-Praha a interoperabilita. © 2006 KPMG Česká republika, s.r.o., the Czech member firm of KPMG International, a Swiss cooperative. All rights reserved.
Svržení atomových bomb na japonská města v srpnu 1945
Bílý dům a Berlaymont v nové éře Euroatlantické vztahy ve světle nadcházejících amerických prezidentských voleb Kryštof Kozák Fakulta sociálních věd UK,
Spor o Falklandy (1982) Falklandy (Malvíny), souostroví necelých 500 km od Ohňové země objeveny britskými mořeplavci koncem 16. století. Později zde Britové.
Robert Mohos,3IT. Disaster Recovery Planning  Plány pro obnovu činnosti po mimořádné události - Preventivní opatření - Zmírnění následků - Ulehčení obnovy.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 04Číslo.
Autor materiálu:RNDr. Pavlína Kochová Datum vytvoření:listopad 2013 Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět:Anglický jazyk Ročník:3.,4.
TAX Novinky v oblasti daně z přidané hodnoty Petr Toman, Manager 23. února 2006.
Normy a postupy pro provoz CUAV Ing. Tomáš Kujal, Ph.D. Ing. Jiří Chlebek, Ph.D. Letecký ústav Fakulta strojního inženýrství Vysoké učení technické v Brně.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUM Business Communications/Inquiries 06C8 AutorLadislava Pechová Období.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Mezinárodní vztahy Bc. Lukáš Vacík
Past simple action in the past taking place once, never or several times (He visited his parents every weekend.) actions in the past taking place one after.
Liška a ježek - bajka A Fox swimming across a rapid river was carried by the force of the current into a very deep ravine, where he lay for a long time.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Společná bezpečnostní a obranná politika EU Tomáš Weiss. 1
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Svět po útoku Petr Machala. 1.Kdo první hovořil o „železné oponě“? 2.Co je to bipolární svět? 3.Kdy končí éra rozděleného světa? 4.Stručně charakterizujete.
Kašmír Bc. Kamila Němcová.
Vývoj RDA Jarmila Přibylová NK ČR. Page  2 RDA  : práce na AACR3  : práce na RDA 2007 – nová struktura pravidel (přizpůsobení modelům.
Aktuální otázky lidských práv, Ľ.Majerčík /11 a Operace trvalá svoboda.
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_09_AJ_EP Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Irácko-íránská válka ( )
Norimberský a Tokijský tribunál
Znaky totalitních režimů Totalitarian regimes. Total (or totalitarian rule) is a political system where the state, usually under the control of a single.
Michael Jackson Od Andrea Crkvová.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
Immigration and multiculturalism Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských.
Databázová bezpečnost Ing. Roman Danel, Ph.D. Institut ekonomiky a systémů řízení Hornicko–geologická fakulta.
B AT SOUBORY Jednoduché skripty ve Windows. O PAKOVÁNÍ PŘÍKAZU OPAKUJ. off for /L %i in ( ) do ( echo *** echo %i echo *** ) Zápis: Opakuj.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Válka v Perském zálivu (1990 – 1991) „Válka v přímém přenosu“
Projekt Rozvoj školských poradenských pracovišť v číslech Analýza měsíčních výkazů o činnosti školních psychologů/speciálních pedagogů a pracovníků Poradenské.
KONCEPCE ENVIRONMENTÁLNÍ BEZPEČNOSTI Základní dokumenty Bezpečnostní strategie NATO Mezinárodní strategie pro snižování rizika katastrof OSN.
 Terorismus je hrubé zastrašování politických odpůrců hrozbou síly a užití různých forem násilí. Vedle individuálního terorismu existuje terorismus.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Já a společnost Výchova k občanství ročník III
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaII/2 Sada 01 AnotaceMédia.
N ÁZEV ŠKOLY : ZŠ V ARNSDORF, E DISONOVA 2821, OKRES D ĚČÍN, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE J AZYK A JAZYKOVÁ KOMUNIKACE, A NGLICKÝ JAZYK, V ÁNOCE A UTOR : M ICHAELA.
7. listopadu 2006Licenční správa1 Kontrola exportu zboží dvojího použití a jiných strategických položek Ing. Libuše Čudová.
CZECH BANK HOLIDAYS MAY, JULY
Cloud computing v praxi
Je kybernetická bezpečnost dostačující?
Kybernetická obrana české republiky
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Gymnázium, Brno, Elgartova 3
Gymnázium, Brno, Elgartova 3
doc. JUDr. Jan Ondřej, CSc., DSc.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Ernest Seifert Název materiálu:
Gymnázium, Brno, Elgartova 3
Linking words.
Elektronický archiv v ÚMV
Mezinárodní organizace
Digitální učební materiál:
Téma hodiny: Australian Holidays – ANZAC Day Předmět: English language
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Jazyk a jazyková komunikace, Anglický jazyk, Minulý čas prostý pravidelných.
Classification of Guns
Bezpečnostní politika ČR
Česká republika a lidská práva
ANJ - komunikační situace Ročník, obor: 4. ročník, ekonomické lyceum
Oblast Aleppa: Strategický cíl opozice i režimu
Čeština: 1. lekce Czech language: 1st lesson
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
GDPR & ePrivacy
OBSAH: The names of the months
Název projektu: Digitalizace výuky oboru Kosmetické služby
Transkript prezentace:

Aktuální otázky lidských práv, Ľ.Majerčík Irák - mezinárodní právo v troskách?

2 opakování sebeobrana ► případ Caroline z r  akce v sebeobraně je oprávněná v případě naléhavé a neodvolatelné nutnosti sebeobrany, která neponechává žádnou možnost volby prostředků ani okamžik k úvaze  „necessity of that self-defense is instant, overwhelming, and leaving no choice of means, and no moment for deliberation.”

3 Zpráva o stavu unie ► 29.ledna 2002 G.W.Bush:  „States like these, and their terrorist allies, constitute an axis of evil, arming to threaten the peace of the world. By seeking weapons of mass destruction, these regimes pose a grave and growing danger. They could provide these arms to terrorists, giving them the means to match their hatred. They could attack our allies or attempt to blackmail the United States. In any of these cases, the price of indifference would be catastrophic.“ ►

4 Národní bezpečnostní strategie ► vydání Národní bezpečnostní strategie   „The United States has long maintained the option of preemptive actions to counter a sufficient threat to our national security. The greater the threat, the greater is the risk of inaction— and the more compelling the case for taking anticipatory action to defend ourselves, even if uncertainty remains as to the time and place of the enemy’s attack. To forestall or prevent such hostile acts by our adversaries, the United States will, if necessary, act preemptively.“ ► posun od preemptivního zasahování k preventivnímu  preemptivní zásah (preemptive; interceptive self-defence) ► předběžné použití síly čelící bezprostřední a jisté hrozbě útoku, mezinárodně právně přijatelnější postup  preventivní zásah (perventive; anticipatory self-defence) ► předběžné použití síly bez důkazu bezprostředně hrozícího útoku s cílem zajistit, že hrozba v budoucnu nevznikne

5 vývoj událostí ► 29. ledna 2002 – Zpráva o stavu unie ► 17. září 2002 – Národní bezpečnostní strategie ► 11. říjen 2002 – Kongres přijal "Authorization for Use of Force Against Iraq Resolution of 2002“ ► 9. listopad rezoluce Rady bezpečnosti 1441 ► 20. března 2003 – počátek bombardování ► 9. dubna 2003 – pád Bagdádu ► 1. května 2003 – oficiální ukončení invaze ► 13. prosince 2003 – chycen Saddam Hussein

6 právní odůvodnění ► USA nejčastěji argumentovaly  právem na preventivní sebeobranu ► Irák vlastnil a vlastní zbraně hromadného ničení, které úž několikrát použil ► součást války proti terorismu  (změnou režimu, porušováním LP – hum.int.) ► Velká Británie, Austrálie nejčastěji  implikovaným zmocněním Rady bezpečnosti  (změnou režimu, porušováním lidských práv)

7 argumentace UK – Lord Goldsmith ► Korunní žalobce Lord Goldsmith ve zprávě ze pro Tonnyho Blaira uvádí (tzv. implikované zmocnění):  Rezoluce RB 1441 (2002) tvrdí, že Irák nedodržuje požadavky v dřívějších rezolucích uložené, čímž porušuje mezinárodní právo  Rezoluce RB 678 (1990) spolu s rezolucí RB 687 (1991) umožňující použít sílu proti Iráku byly proto rezolucí RB 1441 (2002) oživeny 

8 argumenty odpůrců ► právo na preventivní sebeobranu nepoužitelné – chybí bezprostřední hrozba ► právo na změnu režimu není mez. právem uznané ► humanitární intervence – chybí ohromující (overwhelming) humanitární katastrofa ► implikované zmocnění v kombinaci rezolucí 678, 687, 1441 – rezoluce od sebe vzdáleny 12 lety, koncipovány pro jiný kontext ► rezoluce 1441 neobsahuje výslovné zmocnění

9 nejistoty ► rezoluce 1441 sice neautorizovala použití síly, ale zároveň nestanovila, že je nutno přijmout k autorizaci síly další rezoluci ► situace po rezoluci 1441 byla taková, že bylo deklarováno několikanásobne porušení rezolucí RB Irákem (podle UK – min. 9 rezolucí), Irák byl varován před „důsledky“ v případě, že bude nadále porušovat rezoluce, RB ale výslovně sílu neautorizovala, ta „visela ve vzduchu“ ► postup koalice nebyl odsouzen rezolucí RB, nebyla deklarována agrese ani porušení míru ► co se týče otázky unilaterality zásahu – podle počtu zemí bylo do zásahu zapojeno více států než v roce 1991 při akci proti invazi do Kuvajtu

10 zbraně hromadného ničení ► vyšetřování pochybení zpravodajských služeb se věnovaly zprávy v UK a USA: ► Butler Report: ► Butler Report: Review of Intelligence on Weapons of Mass Destruction   klíčové poznatky odůvodňující válku se ukázaly jako nedůvěryhodné, zdroje nebyly často ověřované a spoléhalo se na zprávy z druhé ruky   ► ► Iraq Survey Group: Duelfler (Kay) Report   do března 2003 přesvědčoval Hussain své okolí, že zbraněmi disponuje   k březnu 2003 nevlastnil Hussain žádné rozmístěné zbraně hromadného ničení   program vývoje WMD od konce studené války podstatně zastaral, od roku 1991 nebyly žádné WMD produkovány  

11 kritika nevládních organizací ► Human Rights Watch (  Off Target: The Conduct of the War and Civilian Casualties in Iraq ► vážná porušení humanitárního práva spáchaná ze strany iráckých sil (zneužití symbolů červeného kříže, použití nášlapných min, využívání nemocnic a mešit k vojenským účelům, nepřijetí dostatečných opatření k minimalízování ztrát na lidských životech, oblékání se do civilních oděvů) i koaličních jednotek (nepřijetí dostatečných opatření k omezení ztrát na lidských životech, užití kazetových bomb) ► Amnesty International ( web.amnesty.org/library/Index/ENGMDE ) web.amnesty.org/library/Index/ENGMDE  Beyond Abu Ghraib: detention and torture in Iraq ► koaliční jednotky a jednotky nové irácké vlády zadržují osoby bez obvinění, dopouštějí se na nich mučení a špatného zacházení

12