Slovesná tvorba v době baroka 4. Svět ještě neumřel J. S. Bach: Matušovy pašije č. 20.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
1. Buď vůle tvá, buď vůle tvá, buď vůle tvoje všude tam, kde chudé trápí nouze hlad, v boji musí umírat, buď vůle tvoje všude tam, kde jiní mají všeho.
Advertisements

ČTYŘI SVÍČKY.
TRHLINA Špatná zpráva s dobrým koncem
KŘÍŽOVÁ CESTA k u t n o h o r s k é k a p l i č k y.
ADVENT 2012 Bůh přichází ke mně – já přicházím k Bohu
Je to také Antonín, co vám dříve vozil kmín a přeje příjemný zážitek
Citáty O LÁSCE.
Integrita bezúhonnost
Život je jako pohádka. Může být krátký i dlouhý, vyžitý do poslední kapičky, ale také nedokončený. Smutný i veselý, záleží jen na tom, jak si to sám hlavní.
ČTYŘI SVÍČKY Víra Láska Naděje Mír.
BAROKO V ČECHÁCH.
Definice zapomínání: 1. Zánik vzpomínky. 2. Zánik nežné náklonnosti.
Když se stýská….
1. Když tě jako lotra zatýkali, mohs je o své síle přesvědčit. Petra v dlani meč teď přímo pálí, a přeces mu zakázal se bít.
Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu
A ty, Betléme efratský, ačkoli jsi nejmenší mezi judskými rody, z tebe mi vzejde ten, jenž bude vládcem v Izraeli, jehož původ je odpradávna, ode dnů.
 1 Janův 2:12 Píšu vám, děti, že jsou vám odpuštěny hříchy pro jeho jméno.13 Píšu vám, otcové, že jste poznali toho, který je od počátku. Píšu vám, mládenci,
Následuj zbožnost 1. Timoteovi 6, 3 – 12 ….Ty však se tomu jako Boží člověk vyhýbej? Následuj spravedlnost, zbožnost, víru, lásku, trpělivost, mírnost………
Jednej tak, abys byl šťastný. Ne aby ses šťastným jen zdál.
Centrum pro katechezi Olomouc ve spojení: pád člověka + jeho pozvednutí k Bohu; -je spojena s osobními dějinami člověka. Centrum pro katechezi.
Každý člověk se někdy v životě ocitne jakoby na pokraji propasti… K vrcholným dovednostem křesťanského života patří porozumění tomu, jak se kříž, na kterém.
ABECEDA ŽIVOTA Ruční posun.
Vyrobilo Centrum pro katechezi v Olomouci,  Je plné radosti = jásavý chvalozpěv. Vyrobilo Centrum pro katechezi v Olomouci, 2013.
ČTYŘI SVÍČKY.
Pro Miláčka JÁJU …….. Pro Miláčka JÁJU ……. Jsi poupátko mého štěstí, co nikdy neuvadá, jsi studánka všech neřestí, co nikdy nevysychá. Jsi zlaťoučké.
Centrum pro katechezi Olomouc, 2013
1. Svěřím své břímě Pánu svému, | duše své vypovím mu žal. | Vždyť, by sňal ze mne hříchu tíži, | cestou kříže se ubíral. | Na prsou jeho složím svou hlavu,
O smutku a smrti.
Věřím v CÍRKEV.... 1) Věřím v Boha Otce všemohoucího,stvořitele nebe i země; 2) i v Ježíše Krista, Syna jeho jediného, Pána našeho, jenž se počal z Ducha.
1. Má duše, svého pána chval, | vzdej jemu děkování! | Péči svou všechnu naň uval, | v něm slož celé doufání! | On má dost cest, | plný svět jest divné.
1. Vesele Bohu zpívejme | chválu mu vzdávajíce, | moc, moudrost jeho poznejme | stále vyznávajíce, | že dobrý jest až na věky | a že jde skutky | nad všecky.
 © Centrum pro katechezi Olomouc.  Modlitba je setkání s Bohem.  Modlitba je rozhovor.  Modlitba je základní kámen naší víry. Vyrobilo Centrum pro.
BAROKO - umělecký směr 16. – 18. století
Kam dlouhé koleje - kam asi vedou, kam nás to tatínku kam asi vezou? Proč tyhle vlaky vůbec nikde nestaví, udělej kouzlo a oni se zastaví.
1. Ó Bože, Otče, uč mne sám, | když pouští bloudím zde a lká, | jak z hloubi duše volat mám: | „Buď vůle Tvá! Buď vůle tvá!“
Domácí barokní literatura
Amore amore .... Amore amore ... Ode dne, co Tě znám, divný pocit v srdci mám Ode dne, co Tě znám, divný pocit v srdci mám. Sám sebe ptám.
Charakteristika Zachea: 1.hříšník 2.malý 3.bohatý.
Proč jen mlčíš Pane Ref.: Proč jen mlčíš, Pane, když zloba lidská život maří, proč se nezastane pravdy Tvá moc. 1. Když Tě jako lotra zatýkali mohs je.
Marta a Marie. Příběh o lásce Boha k člověku - Vztah z Boží strany beze zbytku naplněný - Vztah, který se máme snažit naplňovat i z naší strany - Vztah.
1. Ó svatý Bože, slyš naše hlasy, | když k tobě lkáme za národ svůj. | Vrať jemu opět ty blahé časy, | kdy nad ním zářil obličej tvůj. | Ach, Pane drahý,
1. Uprostřed hrůz a běd Kdo Boha v srdci má a navíc žádá cosi, ten Boha pozbude, když dostane, oč prosí. Daniel von Czepko G. L. da Palestrina: Stabat.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Ročník: 4. Předmět: Hudební výchova.
1. Slyš, jaká překrásná píseň | rozléhá se po nebi! | Andělů to svaté sbory | Pána Boha velebí. | Je to píseň o radosti | dané všemu stvoření: | Sláva.
1. Radujme se vždy společně, | vzdávajíce chválu vděčně | Bohu Otci nebeskému, | Synu i Duchu svatému.
1. Kristova krev a spravednost | je svatební můj šat a skvost, | jímž pro nebe se ustrojím | a před Bohem tak obstojím.
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY Literatura doby pobělohorské Mgr. Ludmila Růžičková.
Život podle Božího slova Jak si mladík udrží svou stezku čistou? Musí se vždy držet tvého slova. Žalm
…obrazy se budou měnit automaticky…
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
1. Nalezen jsem, | nalezen, bludu jsem již prost, | mně spásy teď vzchází den, | s ním míru skvost. | Ježíš přišel hledat mne, | kam jsem zabloudil; |
1. Jen v Kristu církev Páně | má základ svůj i cíl, | pro nebe připravil ji, | obnovil, očistil, | za nevěstu ji zvolil | a k nebes svatbě zve; | on lásku.
1. Jsem bouří žití znaven, ty při mně stůj: přístavem buď mi, hradem sám, Pane, můj. Když loďka žití mého už marně hledá cíl, ty pomoz rukou svojí, v přístav.
1. Věčný Bože, silný v boji, | jak jsou příbytkové tvoji rozkošní, | ze všech nejkrásnější. | A proto touží má duše | po síních tvých v každém čase, |
Copyright © 2007 Tommy's Window. All Rights Reserved
1. Má víra k tobě zří, | Beránku na kříži, | tys Boží Syn
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství Rubico,
1. Věříme, vládne Hospodin, | věříme Kristus, Boží Syn, | z věčného Boha zrozený, | je mocný, blahoslavený.
1. Pán Bůh je láska, dal svého Syna, Pán Bůh je láska, miluje mne
1. Buď počátkem to Slovo nám, | jímž učiněn svět! | Nic bez něho | je život v něm, | jas do zemských běd. | A to světlo svítí | do všech temnot žití, |
1. Tys láska sám, náš Pane! Co bez tvé milosti zde v srdci lidském plane, v tom není stálosti. Ty posvěť, co má býti pro věrnost příslibem, dej nám věrně.
Literatura období baroka Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
Ježíš.
BAROKO konec 16. století – začátek 18. století
ČTYŘI SVÍČKY.
ČTYŘI SVÍČKY.
ČTYŘI SVÍČKY.
ČTYŘI SVÍČKY.
ČTYŘI SVÍČKY.
Transkript prezentace:

Slovesná tvorba v době baroka 4. Svět ještě neumřel J. S. Bach: Matušovy pašije č. 20

Barokní básnictví ve střední Evropě Friedrich Spee von Langenfeld ( ) a jeho rukopis

Barokní básnictví ve střední Evropě Johann Scheffler (vlastním jménem Angelus Silesius, )

Barokní básnictví ve střední Evropě Andreas Gryphius ( ) Mučidla, kolo, kůl, co řeže, rdousí, pálí sekera, smyčka meč, hák, skřipec, kopí, nože, vařící olovo a olej, žhnoucí rožeň těm nejsou strašny, kdož, co strašno nespáchali. Kdo trpí pro dobré a koho proto jali, že práv a bez viny, leč nikdy nepokořen, svou hájil čest, ten pomíjivým hořem se věnce dobírá, jenž nic už neumalí. Je živ, že umírá, a stoupá tím, že pad. S úsměvem vzdoruje smrtící moci vlád a věčnost objímá co snoubenkyni svoji. Či není vykonav svůj nejslavnější čin sám silný nad silné na místě popravčím? Dost není křesťana, ten kdo se kříže bojí.

Barokní básnictví ve střední Evropě Martin Opitz ( ) Uprostřed hrůz a běd, uprostřed dopuštění, jakého nebylo, co svět je světem, dnes, kdy pravda umírá a krvelačný běs, co živo, ubíjí a celé země plení, kdy právo ohýbat je pouhé vyražení a páchat zvěrstva ctnost - jak za veškerou mez já vězím v nicotách! Tvář milenčina, ples těch líček lahodných, to, čím mi je a není, jak jde, jak bdí, jak sní, jak hledí, to je, nač můj duch se upíná, můj jásot i můj pláč. Ta muka zřít a přec krom lásky neznat látky? Už menší bláhovce, než já jsem, Bůh to suď, je třeba zavírat. Vy Múzy, dost už! Buď psát budu o jiném, buď víckrát ani řádky.

Barokní básnictví ve střední Evropě Spi, děťátko, spi! Umírají bohatýři, celé národy co chmýří vichr času rozsupí; jak má člověk nehynout, vše-li musí pominout? Sbohem spi! My bědní, my Zůstanem, co vždy jsme byli: staří léty, nezletilí naveskrze rozumy; oko slepé, jazyk v něm, děti jako v prvý den. Paul Fleming ( )

Barokní básnictví v Čechách Felix Kadlinský ( ) Ó sladké lidské naděje, jakž se divně v světě děje, toho jsem se nedomníval, nikdy neštěstí nenadál, abych tu v veselém háji smutným býti měl, v tom ráji. První hřích

Barokní básnictví v Čechách Bedřich Bridel ( ) Jsem dejm, vítr, pára, z semena spolu smíšený, Krátký den a dnův čára, zrozen jsem z života ženy; Tys propast, z nižto všeho všech všudy zrození, rod jednoho každého, život první a poslední.

Barokní básnictví v Čechách Adam Václav Michna z Otradovic (asi ) Chtíc, aby spal, tak zpívala synáčkovi matka, jež ponocovala, miláčkovi: Nynej, rozkošné děťátko, synu Boží, nynej, nynej, nemluvňátko, světa zboží!

Barokní básnictví v Čechách Jan Amos Komenský ( ) Všechen život všech nás lidí, jest pouť, jakž sám každý vidí v přecházení strastí divných, dnů nemnohých, ale bídných … Tu pak den po dni dále jdouc, věkem se výš a výš nesouc, to tam, to sem točíme se, dál se naše kročej nese.