1 Křesťanská sociální etika. M. Martinek 2008.1 Křesťanská sociální etika Jabok 2008.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Aplikační téma Výchova k sexuálnímu zdraví a zdravému životnímu stylu definice “Sexuálního zdraví“ (Světová zdravotnická organizace Kadaň 1974) "Sexuální.
Advertisements

Bezpečnost, bezpečnostní hrozby a rizika
Cíle vzdělávání Význam zvažování a stanovení cílů vzdělávání
Vymezení a pojetí sociální práce
Etika v podnikání Business Ethics
Každý může potřebovat pomoc aneb K čemu je sociální práce?
ÚVOD DO SOCIÁLNÍ POLITIKY
Úvod.
Metodologie historického výzkumu volného času
Česká legislativa sociálních služeb – hodnoty a etická dilemata
Politologie jako věda Politika moc
Problémy menšinových skupin II
AKTIVNÍ STÁRNUTÍ A MEZIGENERAČNÍ SOLIDARITA, ČILI JAK VŠTE VEDE STUDENTY K RESPEKTU A CHÁPÁNÍ STARŠÍCH OBČANŮ Mgr. Lenka Hrušková, Ph.D. VŠTE v Českých.
Doc. Michal Kaplánek, Th. D.
Seznamuje žáky s procesem lidské socializace a společenským statusem.
Anotace: Objasnění etických pojmů se zaměřením na věcný a společenský význam Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní vzdělávání Vzdělávací obor:
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
Etická výchova ve školách – projekt 2010 Začínáme u mladé generace.
Osvícenství.
KFI/NFILE 4 kredity Zkouška (písemná + ústní dozkoušení)
Etika Mgr. Blanka Chocová.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Křesťanská sociální etika
Úvod.  Ekonomie = interdisciplinární věda zkoumající zejména chování ekonomických subjektů = dále také hospodárnost, úspornost, dobré hospodaření  Obecná.
04 SOCIÁLNĚ POLTICKÉ DOKTRÍNY, PRINCIPY SOCIÁLNÍ POLTIKY
Etika chovu zvířat Doc. Ing. Lukáš Jebavý, CSc
FUNDAMENTÁLNÍ TEOLOGIE
12. října  z řeckého filein – milovat / sofia – moudrost  touhu po vědění, které by obsáhlo celou skutečnost a vyjevilo člověku smysl jeho života,
Zpracovala: Simona Hyková
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
Průřezová témata.
NEZISKOVÉ ORGANIZACE VYMEZENÍ, VÝZNAM. 2 Občanská společnost občan Soukromý sektor stát VEŘ. PROSTOR Dána institucemi a organizacemi různého charakteru.
Jabok, ETF 2010 Michael Martinek.  Sociální ◦ Politika ◦ Práce ◦ Událost ◦ Vyloučení ◦ Zabezpečení  Sociální politika: ◦ Objekt ◦ Subjekt ◦ Nástroj:
Zpráva mezinárodní komise UNESCO ,,Vzdělávání pro 21.století"
Křesťanská sociální etika Jabok Úvod, literatura, definice, témata, metoda, biblické a historické inspirace.
Filosofie křesťanského středověku
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
Předmět sociologie Určení sociologie: Věda společenská a behaviorální Empirická sociologie Empirická sociologie Sociální jevy a formy vztahů Sociální jevy.
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
Sociologie ?.
Postavení pedagogiky mezi vědami
Sociální politika KVSOPO Jaro 2006 Katedra veřejné ekonomie Mirka Wildmannová 5. patro, místnost 523 Konzultační hodiny: úterý
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Základy sociální politiky PVZASP Jaro 2006 Katedra veřejné ekonomie Mirka Wildmannová 5. patro, místnost 523 Konzultační hodiny: úterý.
Profesní etické kodexy
Křesťanská sociální etika
JMÉNO AUTORA: MGR. VLASTA KOLLARIKOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_15_OSVZ_ZSVB ROČNÍK: I. VZDĚLÁVACÍ OBLAST: SPOLEČENSKOVĚDNÍ.
Etika a realita Jana Vojtíšková Ústav všeobecného lékařství 1. LF UK Praha Praktická lékařka Praha.
Vliv společenského prostředí na utváření osobnosti, sociální prostředí, komunikace a socializace.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Rostislav Navláčil Název prezentace (DUMu): 19. Etika, základní etické pojmy Název sady: Občanská nauka Ročník:
Sociální práce charakteristiky, definice, vývoj oboru Úvod do sociální práce ZS 2015 Úvod do sociální práce ZS 2015.
Funkce a mezipředmětové vztahy předmětu sociální péče.
Základy pedagogiky volného času Jihočeská univerzita - Teologická fakulta Bakalářské studium pedagogiky volného času ZS 2005/2006 Mgr. Michal Kaplánek,
Trocha teorie nikoho nezabije …. VLASTNOSTI OSOBNOSTI OSOBNOST - souhrn vlastností, procesů a stavů, návyků, postojů, které tvoří celistvou strukturu.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Týmová spolupráce při vedení zájmových činností
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Stát Definice, funkce, typy.
Sociální šetření versus etický kodex sociálního pracovníka
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Fundament a jeho strukturace
Zaměření a funkce sociálního lékařství (SL)
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Proč by se měl podnik chovat na trhu eticky?
Křesťanská sociální etika
NÁRODNÍ PROGRAM ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ V ČR
Základní filozofické otázky
Transkript prezentace:

1 Křesťanská sociální etika. M. Martinek Křesťanská sociální etika Jabok 2008

1 Křesťanská sociální etika. M. Martinek Úvod, literatura, definice, témata, metoda, biblické a historické inspirace

1 Křesťanská sociální etika. M. Martinek Předmět křesťanská sociální etika Je součástí teologické etiky, která se souběžně učí na Jaboku i ETF (Milfait). Je součástí teologické etiky, která se souběžně učí na Jaboku i ETF (Milfait). Stanovuje etické principy, zásady a normy, které se týkají nikoli chování jedince (= individuální etika), ale správného fungování sociálních struktur – institucí (rodina, ekonomika, politika, zákony, kultura, sociální služby atd.). V tom je rozdíl oproti etice v sociální práci (Fischer, Milfait), která se týká především rozhodování jednotlivého sociálního pracovníka. Stanovuje etické principy, zásady a normy, které se týkají nikoli chování jedince (= individuální etika), ale správného fungování sociálních struktur – institucí (rodina, ekonomika, politika, zákony, kultura, sociální služby atd.). V tom je rozdíl oproti etice v sociální práci (Fischer, Milfait), která se týká především rozhodování jednotlivého sociálního pracovníka. Jako každá teologie vychází z Bible a z tradice církve. Jako každá teologie vychází z Bible a z tradice církve. Těsně souvisí s filozofií, politologií, sociologií, ekonomikou. Těsně souvisí s filozofií, politologií, sociologií, ekonomikou. Navazuje rovněž na praktickou teologii, protože ukazuje, jak se církev angažuje v sociální, politické a ekonomické oblasti. Navazuje rovněž na praktickou teologii, protože ukazuje, jak se církev angažuje v sociální, politické a ekonomické oblasti. Na Jaboku je samostatným předmětem, neboť vytváří východisko pro etické jednání v sociální politice a částečně i v sociální práci – nabízí křesťanská kritéria k utváření politických a hospodářských systémů a institucí a k chování člověka v jejich rámci. Zároveň pomáhá k pochopení složitých strukturálních vazeb v současném globalizovaném světě. Na Jaboku je samostatným předmětem, neboť vytváří východisko pro etické jednání v sociální politice a částečně i v sociální práci – nabízí křesťanská kritéria k utváření politických a hospodářských systémů a institucí a k chování člověka v jejich rámci. Zároveň pomáhá k pochopení složitých strukturálních vazeb v současném globalizovaném světě.

1 Křesťanská sociální etika. M. Martinek Sociální nauka katolické církve Katolická církev se v posledních 120 letech tímto tématem intenzivně zabývala a vytvořila ucelený systém názorů na sociální témata, který považuje za závazný pro své členy a za závažný návrh pro všechny lidi dobré vůle (sociální nauka církve – SNC). Vyjádřila ho v dokumentech magisteria a nejnověji v Kompendiu sociální nauky církve (2004, česky 2007). Katolická církev se v posledních 120 letech tímto tématem intenzivně zabývala a vytvořila ucelený systém názorů na sociální témata, který považuje za závazný pro své členy a za závažný návrh pro všechny lidi dobré vůle (sociální nauka církve – SNC). Vyjádřila ho v dokumentech magisteria a nejnověji v Kompendiu sociální nauky církve (2004, česky 2007). Katolická církev považuje SNC za součást evangelizace, za jeden z pilířů nové evangelizace, která je závazná pro celou církev a pro každého jejího člena (JPII. – SRS). Je to druhá část jejího diakonického rozměru (vedle přímé sociální služby – charity), který je konstitutivním prvkem církve (vedle martyrie, liturgie a koinonie). Katolická církev považuje SNC za součást evangelizace, za jeden z pilířů nové evangelizace, která je závazná pro celou církev a pro každého jejího člena (JPII. – SRS). Je to druhá část jejího diakonického rozměru (vedle přímé sociální služby – charity), který je konstitutivním prvkem církve (vedle martyrie, liturgie a koinonie). Ostatní církve nemají takto systematické vyjádření, procházejí vlastním vývojem, ale v poslední době se stále více podílejí na sociálním myšlení katolické církve; některé dokumenty vydávají společné ekumenické komise (např. u nás Pokoj a dobro). Ostatní církve nemají takto systematické vyjádření, procházejí vlastním vývojem, ale v poslední době se stále více podílejí na sociálním myšlení katolické církve; některé dokumenty vydávají společné ekumenické komise (např. u nás Pokoj a dobro). Vzhledem k ekumenickému charakteru Jaboku se budeme zabývat pohledy různých církví, většinou však budeme vycházet ze SNC. Vzhledem k ekumenickému charakteru Jaboku se budeme zabývat pohledy různých církví, většinou však budeme vycházet ze SNC.

1 Křesťanská sociální etika. M. Martinek Základní literatura Církevní dokumenty: Církevní dokumenty: 2. vatikánský koncil: Gaudium et spes 2. vatikánský koncil: Gaudium et spes Kompendium sociální nauky církve Kompendium sociální nauky církve Pokoj a dobro Pokoj a dobro Sociální encykliky Sociální encykliky Sociální pastýřské listy Sociální pastýřské listy Další publikace: Další publikace: Anzenbacher, Arno: Křesťanská sociální etika, úvod a principy Anzenbacher, Arno: Křesťanská sociální etika, úvod a principy Katolická sociální nauka a současná věda Katolická sociální nauka a současná věda Martinek, Cyril: Cesta k solidaritě Martinek, Cyril: Cesta k solidaritě Molitor, Bruno: Etika hospodářství Molitor, Bruno: Etika hospodářství Novak, Michael: Katolické sociální myšlení a liberální instituce Novak, Michael: Katolické sociální myšlení a liberální instituce Ockenfels, Wolfgang: Katolická sociální nauka Ockenfels, Wolfgang: Katolická sociální nauka

1 Křesťanská sociální etika. M. Martinek Témata přednášek 1.Úvod, literatura, definice individuální a sociální etiky, témata, metoda, bible a dějiny 1.Úvod, literatura, definice individuální a sociální etiky, témata, metoda, bible a dějiny 2.Vývoj katolického sociálního myšlení 2.Vývoj katolického sociálního myšlení 3.Protestantská sociální etika a alternativní teologické směry v katolické církvi 3.Protestantská sociální etika a alternativní teologické směry v katolické církvi 4.List Pokoj a dobro 4.List Pokoj a dobro 5.Principy KSE: přehled, lidská důstojnost 5.Principy KSE: přehled, lidská důstojnost 6.Principy KSE: společné dobro, solidarita, subsidiarita, všeobecné určení statků; přehled oblastí KSE 6.Principy KSE: společné dobro, solidarita, subsidiarita, všeobecné určení statků; přehled oblastí KSE 7.Politika: stát a právo 7.Politika: stát a právo 8.Hospodářství, lidská práce 8.Hospodářství, lidská práce 9.Kultura: výchova, vzdělání, umění, média 9.Kultura: výchova, vzdělání, umění, média 10.Rodina 10.Rodina 11.Ekologie, mír 11.Ekologie, mír 12.Globální sociální spravedlnost (56) 12.Globální sociální spravedlnost (56)

1 Křesťanská sociální etika. M. Martinek Organizace výuky Rozvrh: úterý – Rozvrh: úterý – Každý týden kromě úterý po velikonocích (25.3.) a praxe 3. roč. Jaboku ( ). Poslední hodina Celkem 12 hodin. Každý týden kromě úterý po velikonocích (25.3.) a praxe 3. roč. Jaboku ( ). Poslední hodina Celkem 12 hodin. Pomůcky: prezentace ppt na JISu, dokumenty a literatura, informace z internetu Pomůcky: prezentace ppt na JISu, dokumenty a literatura, informace z internetu Požadavky ke klasifikovanému zápočtu: test základních znalostí, ústní zkouška Požadavky ke klasifikovanému zápočtu: test základních znalostí, ústní zkouška

1 Křesťanská sociální etika. M. Martinek Sociální skutečnost Sociální skutečností se rozumí společenská povaha člověka jako relativně samostatná předmětná oblast. Sociální skutečností se rozumí společenská povaha člověka jako relativně samostatná předmětná oblast. Vzájemné působení jednotlivců konstituuje oblast sociální skutečnosti potud, pokud má institucionální charakter. Vzájemné působení jednotlivců konstituuje oblast sociální skutečnosti potud, pokud má institucionální charakter. Sociální zpevnění vzájemného působení lidí a lidských skupin ve strukturách představuje novou kvalitu – stav těchto struktur nelze vztahovat pouze k osobní odpovědnosti jednotlivců. Sociální zpevnění vzájemného působení lidí a lidských skupin ve strukturách představuje novou kvalitu – stav těchto struktur nelze vztahovat pouze k osobní odpovědnosti jednotlivců.

1 Křesťanská sociální etika. M. Martinek Sociální etika Sociální etika je součást etiky, která se zabývá morálním hodnocením sociální skutečnosti – na rozdíl od etiky individuální, která se týká praxe a odpovědnosti jedince. Sociální etika je součást etiky, která se zabývá morálním hodnocením sociální skutečnosti – na rozdíl od etiky individuální, která se týká praxe a odpovědnosti jedince. Základní otázka: jsou institucionální útvary v dané společnosti spravedlivé? Základní otázka: jsou institucionální útvary v dané společnosti spravedlivé? Na základě kritérií posuzuje vztahy, struktury, systémy pravidel, zákony, řády atd. z hlediska jejich spravedlnosti a podává návrhy na jejich zlepšení. Na základě kritérií posuzuje vztahy, struktury, systémy pravidel, zákony, řády atd. z hlediska jejich spravedlnosti a podává návrhy na jejich zlepšení. Aplikace etických principů na konkrétní sociální skutečnost Aplikace etických principů na konkrétní sociální skutečnost

1 Křesťanská sociální etika. M. Martinek Sociální a individuální etika Osobní odpovědnost, individuálně přičitatelnou praxi, motivace, postoje Osobní odpovědnost, individuálně přičitatelnou praxi, motivace, postoje DOBRÉ – ŠPATNÉ INDIVIDUÁLNÍ ETIKA Sociální danosti, instituce, struktury, regulační systémy, zákony, řády SPRAVEDLIVÉ - NESPRAVEDLIVÉ SOCIÁLNÍ ETIKA Základní mravní kritéria vztažená na: Kategorie posouzení:

1 Křesťanská sociální etika. M. Martinek Vzájemný vztah individuální a sociální etiky Člověk jako osobnost je nejen bytostí individuální, ale zároveň i bytostí sociální, která může společné hodnoty uskutečnit jen ve společenství. Člověk jako osobnost je nejen bytostí individuální, ale zároveň i bytostí sociální, která může společné hodnoty uskutečnit jen ve společenství. Např.: Překonání ekologických problémů, nezaměstnanosti a problému třetího světa není v moci jedince. Spíše jsou pokroky v těchto problémech možné jen skrze komplexní kooperaci mezi více odpovědnými osobami rozdílných oblastí systémů. Nakolik se jednotlivé osoby v tomto diskursním a kooperačním procesu morálně angažují, je téma individuální etiky. Např.: Překonání ekologických problémů, nezaměstnanosti a problému třetího světa není v moci jedince. Spíše jsou pokroky v těchto problémech možné jen skrze komplexní kooperaci mezi více odpovědnými osobami rozdílných oblastí systémů. Nakolik se jednotlivé osoby v tomto diskursním a kooperačním procesu morálně angažují, je téma individuální etiky. Dvě nedorozumění: Dvě nedorozumění: Redukce sociální etiky na individuální etiku: sociální problémy se vyřeší samy od sebe, když jednotlivci budou jednat eticky dobře a správně - sociální problémy jsou vyvolávány jen osobními mezilidskými konflikty. Optimalizace sociálních poměrů nastane automaticky optimalizací osobní praxe (ekologie, válka, nezaměstnanost, třetí svět…). Redukce sociální etiky na individuální etiku: sociální problémy se vyřeší samy od sebe, když jednotlivci budou jednat eticky dobře a správně - sociální problémy jsou vyvolávány jen osobními mezilidskými konflikty. Optimalizace sociálních poměrů nastane automaticky optimalizací osobní praxe (ekologie, válka, nezaměstnanost, třetí svět…). Redukce individuální etiky na sociální etiku: osobní jednání je viděno jenom jako nutný následek daných sociálních poměrů, struktur, regulačních systémů. Redukce individuální etiky na sociální etiku: osobní jednání je viděno jenom jako nutný následek daných sociálních poměrů, struktur, regulačních systémů.

1 Křesťanská sociální etika. M. Martinek Sociální etika základní a speciální Základní sociální etika vychází z biblických a teologických kritérií a stanovuje hodnoty, principy a normy, které je třeba dodržet, aby dané sociální skutečnosti byly spravedlivé (témata 5, 6). Základní sociální etika vychází z biblických a teologických kritérií a stanovuje hodnoty, principy a normy, které je třeba dodržet, aby dané sociální skutečnosti byly spravedlivé (témata 5, 6). Speciální sociální etika se zabývá konkrétními sociálními skutečnostmi (stát, hospodářství, kultura, rodina, mezinárodní vztahy, ekologie, globální spravedlnost apod.), aplikuje na ně stanovené hodnoty, principy a normy a navrhuje, co lze udělat pro to, aby byly spravedlivější (témata 7-12). Speciální sociální etika se zabývá konkrétními sociálními skutečnostmi (stát, hospodářství, kultura, rodina, mezinárodní vztahy, ekologie, globální spravedlnost apod.), aplikuje na ně stanovené hodnoty, principy a normy a navrhuje, co lze udělat pro to, aby byly spravedlivější (témata 7-12).

1 Křesťanská sociální etika. M. Martinek Biblické inspirace Biblické poselství nenabízí žádné modely, žádná konkrétní, přímo přesaditelná hodnotící kritéria a pokyny k utváření vzhledem k sociální oblasti. Biblické poselství nenabízí žádné modely, žádná konkrétní, přímo přesaditelná hodnotící kritéria a pokyny k utváření vzhledem k sociální oblasti. Přináší základní jistoty a konfrontuje nás s požadavkem, že tyto jistoty musí být základem kritérii, podle kterých má být eticky posuzovány sociální instituce. Přináší základní jistoty a konfrontuje nás s požadavkem, že tyto jistoty musí být základem kritérii, podle kterých má být eticky posuzovány sociální instituce. Sociální opce obsažené v biblických motivech: Sociální opce obsažené v biblických motivech: opce pro univerzální uznání důstojnosti člověka, opce pro univerzální uznání důstojnosti člověka, pro svobodu a osvobození, pro svobodu a osvobození, pro chudé, pro chudé, pro pokoj, pro pokoj, pro stále větší spravedlnost pro stále větší spravedlnost pro ochranu stvoření. pro ochranu stvoření.

1 Křesťanská sociální etika. M. Martinek Biblické inspirace Setkáváme se s: Setkáváme se s: „Desakralizací přírody“ (svět není bohem ani prostorem plným bohů, nýbrž je Božím stvořením, svěřeným člověku) „Desakralizací přírody“ (svět není bohem ani prostorem plným bohů, nýbrž je Božím stvořením, svěřeným člověku) „Desakralizací politiky“ (vyjití z Egypta - Izraelci motivovaní vírou odmítnou poslouchat „božského faraona“ a volí cestu ke svobodě /je třeba více poslouchat Boha než lidi/) „Desakralizací politiky“ (vyjití z Egypta - Izraelci motivovaní vírou odmítnou poslouchat „božského faraona“ a volí cestu ke svobodě /je třeba více poslouchat Boha než lidi/) „Desakralizací moci“ (starozákonní konflikt prorok-král, kdykoliv se chtěl panovník chovat jako Bůh, prorok jej vysvléká z této posvátné role: „jsi jenom člověk“). „Desakralizací moci“ (starozákonní konflikt prorok-král, kdykoliv se chtěl panovník chovat jako Bůh, prorok jej vysvléká z této posvátné role: „jsi jenom člověk“). Resumé: Resumé: Biblické sociální opce jsou dost všeobecné a málo diferencované, určují přesto ze základních jistot důležité cíle, principiální orientaci a nasměrování. Biblické sociální opce jsou dost všeobecné a málo diferencované, určují přesto ze základních jistot důležité cíle, principiální orientaci a nasměrování. Pro křesťanskou angažovanost jsou nedostačující. Vyžaduje se doplnění o kompetenci ve věcných oblastech a tématických polích. Pro křesťanskou angažovanost jsou nedostačující. Vyžaduje se doplnění o kompetenci ve věcných oblastech a tématických polích.

1 Křesťanská sociální etika. M. Martinek Sociální etika v dějinách křesťanství Patristika: ne systematické pojednání, ale rozvíjení biblických principů Patristika: ne systematické pojednání, ale rozvíjení biblických principů Středověk: spravedlnost jako jedna z hlavních ctností (Tomáš Akvinský) Středověk: spravedlnost jako jedna z hlavních ctností (Tomáš Akvinský) Novověk: v době vzniku velkých sociálních problémů teologie mlčí, později ji nahrazují vyjádření magisteria. Novověk: v době vzniku velkých sociálních problémů teologie mlčí, později ji nahrazují vyjádření magisteria. Moderní doba: sociální nauka církve – aplikace etických principů na konkrétní sociální problémy 19. a 20. století Moderní doba: sociální nauka církve – aplikace etických principů na konkrétní sociální problémy 19. a 20. století