Hodnocení kvality klinických doporučených postupů

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Integrovaný systém kvality v dalším profesním vzdělávání KVALITA V DALŠÍM VZDĚLÁVÁNÍ Liberec,
Advertisements

Představení projektu Seminář k projektu Vliv změn světa práce na kvalitu života Ing. Lenka Svobodová VÚBP Praha, 25. září 2006.
Mechanismy evaluace kulturních služeb
Dotyková zařízení ve výuce​ KA4 Evaluace
Management a rozvoj obcí
Click to edit Master subtitle style Centrum pro klinické doporučené postupy, Lékařská fakulta UP v Olomouci Ústav farmakologie, Lékařská fakulta UP v Olomouci.
Použitelnost a výhody Optimedu pro pedagoga Julie Bienertová-Vašků.
Klinické doporučené postupy v Německu od roku 1993 MUDr. Michaela Špačková Centrum pro klinické doporučené postupy Ústav sociálního lékařství a zdravotní.
Klinické doporučené postupy v ošetřovatelství PREVENCE DEKUBITŮ
Hodnocení škol a ředitelů zřizovatelem – Zlínským krajem
Zapojení pacientů a veřejnosti MUDr. Tomáš Kuhn Centrum pro klinické doporučené postupy Ústav sociálního lékařství a zdravotní politiky LF UP v Olomouci.
Grafické zobrazení příkladu RETURN MANAGEMENT J.Skorkovský KPH.
Evaluation of Performance Based on Information in Documents‘ Databases Hana Pessrová Tomáš Cahlík.
Témata a výstupy z jednání sekce „Engineering education“ na kongresech CHISA Josef Koubek IA ČR Inženýrská akademie České republiky a VŠCHT Praha Vysoká.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_ 007 Název školy Gymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr.Stanislava Antropiusová.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_179 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Eleonora Klasová Předmět.
Klepnutím lze upravit styl předlohy podnadpisů Adaptace klinických doporučených postupů Radim Líčeník Ústav sociálního lékařství a zdravotní.
Normalizace v oblasti environmentálního managementu
1 Základní informační zdroje pro zubní lékařství Cvičení – týden 4 Mgr. Jarmila Potomková Knihovna Lékařské fakulty Ústav lékařské.
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
Bezpečnost pacientů jako atribut kvality zdravotní péče
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Základní norma zdravotnických znalostí pro pedagogické pracovníky
Jak postupujeme vpřed v testování? Jak se nám daří vytvářet denní buildy? Stíháme opravovat chyby? Jak kvalitně chyby opravujeme?
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
Veřejné zdravotnictví založené na důkazech a jeho implementace
RPS/CSF Česká republika 2004>2006 Rámec podpory Společenství Ministerstvo pro Místní rozvoj ČR Odbor Rámce podpory Společenství.
Klepnutím lze upravit styl předlohy podnadpisů. Etické aspekty KDP Kateřina Ivanová Lékařská fakulta UP 11Etické aspekty KDP.
Informace o projektu CÍLE PROJEKTU 1.Inovovat vzdělávání medicíny se zaměřením na znalosti obecných zásad a kritického hodnocení klinických.
Centrum pro klinické doporu č ené postupy Ústav sociálního léka ř ství a zdravotní politiky Léka ř ská fakulta Univerzity Palackého v Olomouci CK DP.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Tutorial: Obchodní akademie Topic: Logical Functions Prepared by: Mgr. Zdeněk Hrdina Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/ je.
RPS/CSF Česká republika 2004>2006 Rámec podpory Společenství Ministerstvo pro místní rozvoj, ČR Odbor RPS, SROP a JPD 2 Evaluační aktivity 2008 Rámec podpory.
Tutorial: Mechanic - electrician Topic: Basics of electrical engineering the 2nd. year Measuring the capacity Prepared by: Ing. Jiří Smílek Projekt Anglicky.
Manažer a leader. Klíčové kompetence. Pavla Kotyzová
Lukáš Patka PFE. Microsoft Security Risk Assessment Identifikovat bezpečnostní rizika napříč IT infrastrukturou, aplikacemi, provozními procesy Zaměřen.
Příjemce podpory – škola: Hotelová škola, Obchodní akademie a Střední průmyslová škola Teplice, Benešovo nám. 1, p.o. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Klepnutím lze upravit styl předlohy podnadpisů Centrum pro klinické doporučené postupy LF UP v Olomouci Radim Líčeník, Kateřina Ivanová Centrum.
1 Jak získat nejlepší důkaz: Multizdrojové vyhledávání a kritické hodnocení Merck Manual of Diagnosis and Therapy Scholar Google Medline (PubMed) Cochrane.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_166 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 AutorMgr. Eleonora Klasová PředmětAnglický.
SPŠ stavební a Obchodní akademie, Kladno, Cyrila Boudy 2954 COVER LETTER Autor: Mgr. Kateřina Suková EU peníze školám CZ.1.07/1.5.00/
SPŠ stavební a Obchodní akademie, Kladno, Cyrila Boudy 2954 TYPES OF BUSINESS LETTERS Autor: Mgr. Kateřina Suková EU peníze školám CZ.1.07/1.5.00/
Doc. Vladimír Rogalewicz, CSc. CzechHTA, České vysoké učení technické v Praze Fakulta biomedicínského inženýrství, Kladno Využití.
CV FHS Fakultní setkání, Mgr. Karla Hrbáčková, Ph.D.
Smart Cities v zemích V4 Výstupy z konference Smart Cities: The Pathway to Sustainable Development of Cities Pavla Vidanová Oddělení politiky a strategií.
Universitas semper reformanda? České reformní pokusy v evropských souvislostech Hodnocení kvality vysokých škol Telč,
Česká koncepce oboru ošetřovatelství.  Vychází z: - Koncepce ošetřovatelství České republiky z roku 1998, - respektuje doporučení: Organizace spojených.
Integrační trendy při tvorbě multimediálních výukových portálů pro medicínu a zdravotnictví V. Mihál, J. Potomková Lékařská fakulta Univerzity Palackého.
Word order Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb, Litoměřice, příspěvková organizace Litoměřice, Komenského 3 Autor: Pavel Vágai.
Využití eID v eHealth.
ICH M3 (R2) preklinické doporučení
Karel Roubík, Jakub Ráfl, Thomas Bachman ČVUT FBMI
Jméno autora: Mgr. Jiří Kala Škola: ZŠ Náklo Datum vytvoření (období):
Standardní postupy a standardní péče – jak na to?
Abstrakt Abstract Cíl práce Testované hypotézy Bibliografie
Autor: Mgr. Kateřina Suková
Farmakoekonomické analýzy RS v České republice odkud a kam jdeme?
Digitální učební materiál
Hierarchie a hodnocení zdrojů pro získání dat Hierarchy of Evidence
Evropský průzkum o nových a nastupujících rizicích v podnicích: ESENER-2 Zásadní zjištění v České republice Pardubice, 9. října 2017 Daniela Kubíčková.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Jana Chrásková, Ivana Lamková
Autor: Mgr. Kateřina Suková
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Snídaně s novináři, Účelná a bezpečná farmakoterapie v domovech pro seniory, výsledky tří let realizace projektu PhDr. Ivana Plechatá
WH-QUESTIONS.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Datum:   Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Petr Šváb, Ministry of Transport (CZ) 29/5/2019 Sofia
Transkript prezentace:

Hodnocení kvality klinických doporučených postupů Radim Líčeník, Pavel Kurfürst, Kateřina Ivanová Centrum pro klinické doporučené postupy Ústav sociálního lékařství a zdravotní politiky Lékařská fakulty Univerzity Palackého v Olomouci

Nástroj pro hodnocení etických aspektů KDP Evaluace klinických doporučených postupů C K D P Evaluace KDP AGREE I nástroj AGREE II nástroj Nástroj pro hodnocení etických aspektů KDP

C K D P KDP POPTÁVKA TVORBA IMPLEMENTACE EVALUACE

Evaluace vlivu KDP na zdravotní péči Evaluace klinických doporučených postupů C K D P Evaluace vlivu KDP na zdravotní péči strukturu proces výstupy úroveň: pacienti – zdravotničtí pracovníci – systém Evaluace KDP kvalita obsah

Systematická tvorba

Mezinárodní generické nástroje P ADAPTE nástroj generický nástroj pro adaptaci KDP AGREE II generický nástroj pro kritické hodnocení KDP mezinárodní systém hodnocení kvality důkazů a síly doporučení

C K D P ARCHAIKUM  OBDOBÍ PŘEDCLUZEAUOVSKÉ Cochrane Collaboration a kritické hodnocení výzkumu nástroj Institute of Medicine 1992 PROTEOZOIKUM  OBDOBÍ CLUZEAUOVSKÉ UK National Health Service Management Executive 1993 workshop nástroj 1999 PALEOZOIKUM  AGREE I AGREE Collaboration založena 1998 nástroj 2001 MEZOZOIKUM  AGREE II AGREE Next Steps Consortium nástroj 2009 KENOZOIKUM  AGREE III ? ... od jednotlivých nemocí ke komorbiditám Amanda Burls (The Lancet , říjen 2010) ... etické aspekty součástí klinických doporučených postupů C K D P

Původní AGREE nástroj Vydán 2001 Publikace 2003 AGREE Collaboration C

AGREE nástroj generický nástroj vytvořen mezinárodní expertní skupinou všeobecně přijímán pomůcka pro tvůrce a uživatele KDP hodnotí metodologickou kvalitu metodická strategie pro tvorbu KDP navrhuje součásti KDP nehodnotí odborný obsah KDP!

Použití AGREE nástroj V procesu tvorby V procesu adaptace Evaluace KDP

AGREE nástroj

AGREE nástroj

AGREE II nástroj C K D P 2009 AGREE Next Steps Consortium

Cesta od původního AGREE nástroje k AGREE II nástroji Rozsáhlá multifaktoriální evaluační studie testující validitu a reliabilitu AGREE II nástroje Browers M. et al. CMAJ. 2010. 182 (10): 1045-1052. Browers M. et al. CMAJ. 2010. 182 (10): E472-E478.

AGREE II nástroj 2009 C K D P

AGREE II nástroj 2010 II II C K D P HODNOCENÍ DOPORUČENÝCH POSTUPŮ PRO VÝZKUM A EVALUACI HODNOTENIE ODPORÚČANÝCH POSTUPOV PRE VÝSKUM A EVALUACIU II II NÁSTROJ NÁSTROJ The agree Next Steps Consortium Centrum pro klinické doporučené postupy lékařská fakulta univerzity palackého v olomouci The agree Next Steps Consortium Centrum pre klinické odporúčané postupy lekárska fakulta univerzity palackého v olomouci

Co obsahuje AGREE II nástroj? K D P AGREE II NÁSTROJ UŽIVATELSKÁ PŘÍRUČKA: Pokyny pro používání AGREE II nástroje

AGREE II nástroj C K D P 6 DOMÉN 23 položek Doména 1 – Rámec a účel Doména 2 – Zapojení zainteresovaných osob Doména 3 – Přesnost tvorby Doména 4 – Srozumitelnost Doména 5 – Použitelnost Doména 6 – Redakční nezávislost Celkové hodnocení KDP

C K D P

C K D P

AGREE II nástroj C K D P

Příklad: Doména 3 – Přesnost tvorby Při hledání důkazů byly použity systematické metody. Jsou jasně popsána kritéria pro výběr důkazů. Jsou jasně popsány silné stránky a omezení důkazů. Jsou jasně popsány metody pro formulaci doporučení. Při formulaci doporučení byly zváženy přínosy pro zdraví, vedlejší účinky a rizika. Existuje explicitní souvislost mezi doporučeními a důkazy. Je uveden postup pro aktualizaci.

Co obsahuje AGREE II nástroj? K D P AGREE II NÁSTROJ UŽIVATELSKÁ PŘÍRUČKA: Pokyny pro používání AGREE II nástroje

Uživatelská příručka Úvod Popis položky Kde hledat Jak hodnotit C K D P 6 DOMÉN 23 položek Úvod Popis položky Kde hledat Jak hodnotit Kritéria Další hlediska

C K D P

Příklad: Uživatelská příručka C K D P

Příklad: Uživatelská příručka C K D P

Příklad: Uživatelská příručka C K D P

Nástroj pro hodnocení etických principů v KDP NÁSTROJ - DOTAZNÍK UŽIVATELSKÁ PŘÍRUČKA: Pokyny pro používání nástroje

Dotazník Autonomie Beneficence Nonmaleficence Spravedlnost Vztah pacient-zdravotnický pracovník Spolupráce mezi zdravotnickými pracovníky Příklady etických dilemat / problémů

C K D P Dotazník The moral principle of „respect for autonomy“ is specifically described. 1 strongly disagree 2 3 4 5 6 7 strongly agree Commnets:

Nástroj pro hodnocení etických principů v KDP NÁSTROJ - DOTAZNÍK UŽIVATELSKÁ PŘÍRUČKA: Pokyny pro používání nástroje

Uživatelská příručka User’s manual description Where to look How to rate Additional considerations

C K D P Uživatelská příručka The moral principle of „respect for autonomy“ is specifically described. User’s manual description: Respect to patients` autonomy and their choice become fundamental in current clinical practice. “To respect autonomous agent is to acknowledge their right to hold views, to make choices, and to take actions based on their personal values and beliefs.” (Beauchamp). "There has been a widespread acceptance by physicians worldwide of patient autonomy, which means that patients should be the ultimate decision-makers in matters that affect themselves.“ (WMA, p. 19). Autonomy is not an all or nothing concept. “Practice guidelines may enhance patient autonomy by identifying and clarifying useful medical options for physicians to present to patients.” (Berger, 1996).

Uživatelská příručka Where to look: C K D P Look at the opening paragraphs or chapters for a description of ethical principles mentioned in the guideline. Examine the recommendation in the guideline. Look at the paragraphs, chapters or separate documents on the guideline development process for a description of ethical principles mentioned explicitly or implicitly in the guideline development process. Look at the paragraphs, chapters or separate documents on the dissemination and implementation of the guideline for a description of ethical principles mentioned explicitly or implicitly in the strategies. Look at the paragraphs, chapters or separate documents on the evaluation process, auditing or monitoring the use of the guideline and examine whether ethical principles are mentioned explicitly or implicitly. Look for a document separate from a guideline or appendices, where could be the ethical principles mentioned.

C K D P Uživatelská příručka The moral principle of „respect for autonomy“ is specifically described. How to rate: Item content includes the following CRITERIA respect for patients` choices latitude for patients to express their personal values different medical and health options patients` version of clinical practice guidelines informed consent        

C K D P Uživatelská příručka The moral principle of „respect for autonomy“ is specifically described. Additional conciderations: Is the principle of respect for autonomy explicit in the guideline? Is the principle easy to find in the guideline? Is the item well written and the description clear and concise?

C K D P Testování dotazníku

Jaké jsou další kroky? C K D P Fáze I Fáze II Fáze III

GIN – pracovní skupina pro etické aspekty D P GIN – pracovní skupina pro etické aspekty

Děkuji za pozornost  C K D P radim.licenik@googlemail.com