15. Ekonomie informací Osnova přednášky Rozhodování za rizika a nejistoty Asymetrická informace - úvod Nepříznivý výběr Morální hazard.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Firma a odvětví. Koncentrace odvětví
Advertisements

Struktura oddílu Tržní rovnováha a tržní selhání
TEORIE ROZHODOVÁNÍ A TEORIE HER
Rozhodování firmy v postavení monopolu o výstupu a ceně
mikroekonomická politika státu Mikroekonomie I
Poptávka na trhu zboží a služeb
Hodnotový management Teorie rozhodování
Rozhodování spotřebitele v podmínkách rizika
TEORIE HER A ROZHODOVACÍ MODELY
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence.
D) Užitek a optimální rozhodnutí
Mikroekonomie II Tržní selhání Ing. Vojtěch Jindra
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Tato prezentace vznikla s finanční podporou CERGE-EI. Využití ekonomie informací v teorii firmy.
Mikroekonomie I Užitek spotřebitele a odvození poptávky Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Mikroekonomie I Nedokonalá konkurence
Mikroekonomie I Chování spotřebitele, poptávka na trhu produktů
Firma a nejistota Aplikace rozhodování v podmínkách rizika a nejistoty na firmu Teorie firmy.
14A. Externality Osnova přednášky
Přednáška č. 13 – Analýza tržních selhání
Výukový program: Obchodní akademie Název programu: Rozhodování Vypracoval : Ing. Adéla Hrabcová Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Chování spotřebitele, výrobci, efektivnost
Teorie poptávky a užitek, chování spotřebitele
LOGISTICKÉ SYSTÉMY /14.
EKONOMIE Poptávka a její elasticita 2. přednáška
Mikroekonomie I Chování firmy v podmínkách monopolu Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Dokonalá konkurence (DK)
Řízení finančních rizik
Rizika mezinárodního obchodu
Poptávka na trhu zboží a služeb Ing. Vojtěch Jindra
ERD - příklad Pojistné smlouvy. Zadání Pojišťovna nabízí klientům různé produkty (např. životní pojištění, povinné ručení, cestovní pojištění, úrazové.
Současný a budoucí příjem, úrok, kapitálový trh
Rozhodovací proces, podpory rozhodovacích procesů
CHOVÁNÍ FIREM A TRŽNÍ STRUKTURA
13. Multiprodukční firma Osnova přednášky
II. Analýza poptávky Přehled témat
MARKETINGOVÝ MIX.
2 JAK FUNGUJE TRH.
Ekonomie 1 Bakaláři Devátá přednáška Trh statků a jeho fungování.
Co je riziko ? Z historie:
Opakování lekce 4,5,
Struktura přednášky Tržní selhání a mikroekonomická politika
Mikroekonomie I Náklady, příjmy, zisk
V. Tržní rovnováha a tržní selhání Přehled témat
Teorie chování spotřebitele
Řízení finančních rizik Jan Vlachý Vlachý, J.: Řízení finančních rizik; Eupress, Praha, 2006.
Struktura přednášky Rozhodování jedince za rizika
7. Alternativní teorie spotřebitele Osnova přednášky 7.1. Teorie projevených preferencí Principy projevených preferencí Teorie projevených preferencí a.
Poptávka Rozhodování za rizika
Chování spotřebitele Druhý seminář.
ROZHODOVÁNÍ Osnova: Východiska Procesní stránka rozhodování
Rozhodování spotřebitele za rizika
Podstata přebytku spotřebitele
Ekonomie 1 Magistři Jedenáctá přednáška Analýza jednání za rizika a nejistoty.
T- 5 Marketingový mix v pojišťovnictví. Pojistný produkt.
Charakteristika a podmínky dokonalé konkurence
CHOVÁNÍ FIREM A TRŽNÍ STRUKTURA
Hledisko projektu a investora Výnos a riziko
Teorie užitku a chování spotřebitele Analýza poptávky.
Petr Stránský.  Tradiční ekonomický model neuvažuje riziko. Tím model říká, že spotřebitel “zná vše”. (Jistota) Nereálné. Pokud uvažujeme riziko:  upřesňujeme.
Veřejná volba Měření volební síly Logrolling
TEORIE ROZHODOVÁNÍ.
POPÁVKA, UŽITEK A CHOVÁNÍ SPOTŘEBITELE TNH 1 (S-3)
Teorie chování spotřebitele
Ekonomie 1 Magistři Čtvrtá přednáška Analýza trhu zápůjčních fondů
Současný a budoucí příjem, úrok, kapitálový trh
Poptávka po zdravotní péči
Tržní selhání 1. Úvod - příčiny tržních selhání a nástroje HP
Spotřebitelská volba a utváření poptávky
Dokonalá konkurence přednáška č. 8.
Tržní síly nabídky a poptávky, elasticita a její aplikace TNH 1 (S-3)
Transkript prezentace:

15. Ekonomie informací Osnova přednášky Rozhodování za rizika a nejistoty Asymetrická informace - úvod Nepříznivý výběr Morální hazard

Riziko a nejistota Riziko - znám všechny situace, které mohou nastat - znám pravděpodobnosti, s nimiž situace mohou nastat Nejistota - znám sice všechny situace, ale neznám pravděpodobnosti, s nimiž mohou nastat - neznám všechny situace, které mohou nastat

Měření rizika: očekávaný výsledek Vzorec: EX =  Vi p i /  p i kde  p i = 1 Příklad: Ex = 0,5 * ,5 * 1000 = 0 Ex = 0,5 * ,5 * 10 = 0

Měření rizika. míra rizika Nástroje měření: rozptyl směrodatná odchylka Příklad Obě uvedené spravedlivé hry se odlišují mírou rizika. Hra o 1000 Kč přináší jedinci větší míru rizika než hra o 10 Kč.

Linie stejného očekávaného výsledku a linie jistoty CL EX 0 =  1 M 1 +  2 M 2 MRS E = -  1 /  2 Zadání

Funkce očekávaného užitku Funkce očekávaného užitku: EU (M) = ∑  i U (M i ) / ∑  i pro ∑  i = 1 Funkce očekávaného užitku pro i = 2 EU (M) =  1 U (M 1 ) +  2 (M 2 ) Indiferenční křivka EU 0 (M) =  1 U (M 1 ) +  2 (M 2 ) Mezní míra substituce MRS C = -  1 MU (M 1 ) /  2 MU 2 Mezní míra substituce MRS C = -  1 MU (M 1 ) /  2 MU 2

Mezní míra substituce na linii jistoty Mezní míra substituce MRS C = -  1 MU (M 1 ) /  2 MU 2 MRS C = -  1 (∂EU / ∂M 1 ) /  2 (∂EU / ∂M 2 ) Na linii jistoty platí: M 1 = M 2 a z toho tudíž plyne, že: MRS C = -  1 /  2

Volba pojištění (zadání)

Volba pojištění (grafické řešení pomocí indiferenční analýzy)

Asymetrická informace: vymezení a projevy Vymezení: Každá ze stran tržního vztahu má k dispozici odlišný objem informací Projevy: - nepříznivý výběr - morální hazard

Nepříznivý výběr - vymezení Strany tržního vztahu znají pravděpodobnost, s níž jev nastane Žádná ze stran tržního vztahu není schopna tyto pravděpodobnosti ovlivňovat Problém: zařadit konkrétní subjekt do skupiny subjektů, u níž nastane jev s určitou pravděpodobností

Morální hazard - vymezení Lépe informovaná strana tržního vztahu je schopna ovlivnit pravděpodobnost, s níž jev nastane

Řešení při úplné informaci

Nepříznivý výběr: jednotná pojistná smlouva

Nepříznivý výběr: diferencované pojistné smlouvy

Mechanismus signalizačního chování Existuje rozdělení zboží na trhu dle kvality Lépe informovaná strana volí různě nákladné signály Lépe informovaná strana přiřazuje cenu zboží dle nákladnosti signálu Méně informovaná strana trhu volí cenu zboží dle úrovně signálu Lépe informovaná strana se rozhodne, zda zboží za nabídnutou cenu prodá

Hodnocení signalizačního chování Signál musí mít přesný vztah ke kvalitě zboží Pro prodejce nekvalitního zboží musí být signál tak nákladný, aby jej nemohli použít Signály jsou spojeny s náklady, a tak snižují alokační efektivnost Signál = nástroj redistribuce od prodejců méně kvalitního k prodejcům kvalitnějšího zboží

Mechanismus filtrování Méně informovaná strana nabízí konečnou množinu smluv Lépe informovaná strana trhu si volí pro sebe nejvhodnější smlouvu

Hodnocení filtrování Nákladnost filtru Důvěryhodnost filtru Účinnost filtru

Úspěšného monitorování jednání jedince

Morální hazard: neúspěšné monitorování a plné krytí ztráty

Morální hazard: neúspěšné monitorování a částečně krytí ztráty

Reakce trhu a veřejných orgánů na problém asymetrické informace Nepříznivý výběr - regulace podmínek prodeje zboží - poskytování dodatečných informací slabší straně trhu - signalizační chování - filtrování Morální hazard - použití stimulů