 Kurs: Vybrané kapitoly z výzkumu veřejného mínění  FSV UK, U Kříže 8  Středa 11. 11. 2000  PhDr. Jiří Vinopal, Ph.D.  Centrum pro výzkum veřejného.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Typy otázek v dotazníku
Advertisements

Cíle a postupy empirického výzkumu
R i z i k a p r ů z k u m ů v e ř e j n é h o m í n ě n í prof. Ing. Stanislava H R O N O V Á, CSc. prof. Ing. Richard H I N D L S, CSc. Vysoká škola ekonomická.
METODY A TECHNIKY VÝZKUMU
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:
Průzkum reakcí publika ČRo 1 – Radiožurnál na změny ve vysílání od ledna souhrn.
Sociologie – metody a techniky sociologického výzkumu
DOTAZOVÁNÍ v rámci kvantitativních i kvalitativních výzkumů
ISS Úvodní informace o kurzu Sekundární analýza Management sociálních dat a datové archivy Jindřich Krejčí.
Etapy práce na sociologickém výzkumu. 2 I. Formulace problému II. Rozhodnutí o populaci a vzorku III. Pilotní studie IV. Rozhodnutí o technice sběru dat.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_03/A8 AutorIng. Liběna Krchňáková Období vytvořeníŘíjen.
Moderní způsob zjišťování postojů veřejnosti k veřejné hromadné dopravě osob Ing. Zdeněk Strádal.
Vnímání a mínění Eliška Jungová, IKŽ, FSV UK LS 2007/8.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
4. KONSTRUKCE DOTAZNÍKU Pravidla a doporučení.
Analýza dat.
Kvantitativní metody výzkumu v praxi (KMVP) 0. Poučení z minulých ročníků a novinky od ZS 2013 (2011) poslední aktualizace Jiří Šafr jiri.safr(at)seznam.cz.
Dramaturgie dotazníku
Sociologický výzkum.
Organizace empirického výzkumu Etapy výzkumu: 1.Přípravná – definice problému, určení cíle výzkumu, zajištění dostupných již existujících informací o problému,
SOCIOLOGIE Sociologický výzkum. 1 Sociologický empirický výzkum, je nástrojem, umožňujícím řešit určitý problém.
Sociometrie = zjišťování sociálně - emocionálních vztahů mezi členy skupiny(sympatie,antipatie) SOCIOMETRIE = zjišťování sociálně - emocionálních vztahů.
Tazatelská síť.
Téma: Sociologické metody Vypracoval: Mgr. Milan Pilař.
Metody sociálního výzkumu 2. Ročník LS 2010 Jabok, ETF 2. výukový blok.
1 Institucionalizace výzkumů veřejného mínění. 2 USA – 30. léta minulého století USA – 30. léta minulého století Evropa – po 2. světové válce Evropa –
Spotřebitelský výzkum
Dotazovací techniky I. Druhy dotazovacích technik a jejich užití:
Metodologické základy výzkumu veřejného mínění
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAM_KC_1_09.
VY_32_INOVACE_EKO_07 MARKETINGOVÝ VÝZKUM II. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Mezinárodní migrace v kontextu České republiky: vývoj a perspektivy
Vazby mezi politickými postoji a politické znalosti Lukáš Linek, Sociologický ústav AV ČR, v.v.i.
DKV část 31 Design kvantitativního výzkumu 4. část ( ) Jiří Šafr UK FHS Historická sociologie (LS 2010)
Skupinové interview (Focus group)
Projekt „Posilování sociálního dialogu – prevence násilí na pracovišti“ Ing. Michael Tauš Hlavní manažer projektu.
Chyby ve vnímání První dojem Haló efekt Soukromé teorie osobnosti
Druhy otázek.
TECHNIKY SBĚRU DAT KVANTITATIVNÍ KVALITATIVNÍ VÝZKUM VÝZKUM
Praktikum 4c: Tabulky, baterie otázek 16/5/08. Tabulky - metoda popisu dat.
Kvantitativní metody výzkumu v praxi
Průzkum trhu.
Marketingový průzkum Milan Mrázek Matematika & Business
KMVP část 31 Kvantitativní metody výzkumu v praxi 3. část ZS 2008 (2/11/08) Jiří Šafr
Metody sociálního výzkumu Kombinované studium ZS 2009.
Teorie vzdělávání dospělých
V. Informace pro marketing Otázky: 1.K čemu slouží systémy market.informací 2.K čemu slouží market. Výzkum 3.Jak řešit market. Problém 4.Jak získat primární.
Kognitivní psychologie v sociologickém výzkumu
Pojetí sociálněvědního výzkumu
Marketing sportu obecná část
Selekční jazyky Současné trendy Přednáška č. 6 ( ) Filozofická fakulta Masarykova Univerzity, Kabinet knihovnictví - Ústav české literatury a knihovnictví.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Metody sociálního výzkumu 3. blok Denní studium LS 2008/ blok.
Výzkum veřejného mínění
ŠKODA AUTO VYSOKÁ ŠKOLA, O.P.S.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
METODY PSYCHOLOGIE Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Projekt „Posilování sociálního dialogu – prevence násilí na pracovišti“ Ing. Michael Tauš Hlavní manažer projektu.
Pozornost a vědomí.
Teorie vzdělávání dospělých
REGIONÁLNÍ ANALÝZA II ÚKOL 2.
DOTAZNÍK Zásady tvorby dotazníku Termín návratnosti
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Ekonomické vyhodnocení firemního vzdělávání a jeho vliv na výkonnost.
Výzkum veřejného mínění
Kvantitativní metody výzkumu v praxi PRAKTIKUM
Sociologický výzkum II.
Pedagogická diagnostika Možnosti a typy diagnostiky
Metody a techniky výzkumu II.
Metody sociologického výzkumu kvantitativní. MSV-KVANT Výuka v LS 2018
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Transkript prezentace:

 Kurs: Vybrané kapitoly z výzkumu veřejného mínění  FSV UK, U Kříže 8  Středa  PhDr. Jiří Vinopal, Ph.D.  Centrum pro výzkum veřejného mínění  Sociologický ústav AV ČR, v.v.i. Nástroje pro zkoumání veřejného mínění

 Předmět měření: postoj  Způsob měření: dotazování  Nástroj měření: standardizovaný dotazník 1.Otázky (jednoduché, baterie) 2.Odpovědi (posuzovací škály, pořadí odpovědí) Zkoumání veřejného mínění

 Postoje X fakta  Postoj: stabilita X proměnlivost  Model výběru názorů (Tourangeau, Rasinski, Rips 2000)  postoj = paměťová databáze  potenciál  výběrovost, (dostupnost)  různá mínění (proměnlivost) z téže postojové databáze (stabilita)  Efekty kontextu  Pojetí chyby měření Předmět měření: postoj

 Klasické pojetí: standardizace, „řízený rozhovor“  Duální koncepce situace dotazování (Sudman, Schwarz a Bradburn 1996 ) 1. interakční aspekty - sociální setkání tazatele a respondenta  předpoklady běžné konverzace (Grice 1975)  spolupráce (pravdivost, relevance, informativnost, jasnost ) 2. individuální aspekty - série kognitivních úkolů respondentů  modely zpracování informace (Hippler, Schwarz a Sudman 1987) Způsob měření: dotazování

Nástroj měření: dotazník 1.Otázky 2.Odpovědi

Jednoduché otázky

 cíl : 1. momentální stav ve sledované oblasti 2. sledování vývoje  citlivost k efektům kontextu  omezená spolehlivost

Baterie  více zdrojů informací (  latentní proměnná)  standardizace motivů vyvolaných z postojové databáze  snížení „chybovosti měření“ (citlivosti k efektům kontextu)  větší možnosti analýzy

Příklad: pracovní spokojenost Jednoduchá otázka  náchylnost k „chybám“  omezené možnosti analýzy

Baterie

 index spokojenosti  lepší použitelnost pro další analýzy

Baterie  index spokojenosti  lepší použitelnost pro další analýzy

Baterie  detailní analýza

Baterie  detailní analýza

Příklad: levo-pravá politická orientace  „ani baterie neřeší automaticky všechno... „  baterie měří (více či méně dobře) interpretaci(!) cílového konceptu

Příklad: levo-pravá politická orientace

 Posuzovací škály  Response contraction bias  Stimulus contraction bias  Positivity bias  The-range frequency model  Scale range effects  Scale label effects  Scale anchoring process Odpovědi

Posuzovací škály  Scale range effects Nízkofrekvenční škálaVysokofrekvenční škála a) Méně než půl hodiny.a) Méně než 2 a půl hodiny. b) Půl hodiny až 1 hodinu.b) 2 a půl hodiny až 3 hodiny. c) 1 hodinu až 1 a půl hodiny.c) 3 hodiny až 3 a půl hodiny. d) 1 a půl hodiny až 2 hodiny.d) 3 a půl hodiny až 4 hodiny. e) 2 hodiny až 2 a půl hodiny.e) 4 hodiny až 4 a půl hodiny. f) Více než 2 a půl hodiny.f) Více než 4 a půl hodiny.

Posuzovací škály  Scale label effects  „Cítíte se po setmění v místě bydliště bezpečně? Ne – Ano.“

Posuzovací škály  Scale anchoring process  Zlepšila se podle Vás situace ve zdravotnictví po zavedení poplatků ?  Unipolární škály  Situace se zlepšila – situace se nezlepšila  Ano – ne  Bipolární škály  Situace se zlepšila – situace se zhoršila

Pořadí odpovědí Efekt prvenství - efekt novosti  Omezení paměti  Model prvotního  Způsob prezentace  Přijatelnost variant  Vliv dalších atributů otázky a škály

Sociální desirabilita  Nadhodnocování – podhodnocování chování  Korekce postojů  Soukromí a důvěrnost  Poměřování zisků a ztrát  Vyhýbání se nepříjemným situacím  Ohleduplnost k osobě tazatele  Snaha o konzistenci odpovědí