OBSAHOVÁ ANALÝZA TEXTU ● nekvantitativní způsob obsahové analýzy - kategorie se nezpracovávají numericky ● kvantitativní způsob obsahové analýzy - obsahové.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Typy otázek v dotazníku
Advertisements

OBSAH TESTŮ JEJICH RELEVANCE A KVALITA Od „osnov“ k vyhodnocení testů.
Hodnocení ve výuce dějepisu Přednáška č. 12 AR 2011/2012.
Sociologie – metody a techniky sociologického výzkumu
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
Výzkum (pedagogického zhodnocení) volného času
Projekt Zkvalitnění vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti udržitelného rozvoje na školách Jihočeského kraje RČ: CZ.1.07/1.3.06/
Bakalářský seminář Úvod BP Závěr BP.
Teorie psychodiagnostiky a psychometrie
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Hypotézy ve výzkumu.
KVANTITATIVNÍ NEBO KVALITATIVNÍ VÝZKUM?
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAM_KC_1_08.
Základy pedagogické metodologie Mgr. Zdeněk Hromádka
Diagram příčin a následků (Ishikawův diagram)
Téma: Sociologické metody Vypracoval: Mgr. Milan Pilař.
Didaktické testy doc. Mgr. Antonín Staněk, Ph.D.
Analýza kvantitativních dat II. / Praktikum Vícenásobné výběrové otázky (Multiple response) Jiří Šafr jiri.safr(zavináč)seznam.cz poslední aktualizace.
Základy pedagogické metodologie
Odborný styl PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝU.
Spektrum didaktických stylů
Hodnocení ve vzdělávání dospělých Mgr. Miroslava Dvořáková 2007.
Maturita 2010 Společná část –2 zkoušky Profilová část –3 zkoušky.
OBSAHOVÁ ANALÝZA TEXTU ● nekvantitativní způsob obsahové analýzy - kategorie se nezpracovávají numericky ● kvantitativní způsob obsahové analýzy -obsahové.
K OMBINATORIKA, PRAVDĚPODOBNOST, STATISTIKA Úvod do statistiky VY_32_INOVACE_M4r0117 Mgr. Jakub Němec.
PROBLEMATIKA DIDAKTICKÉHO TESTU
Personalizace výuky prostřednictvím e-learningu. Struktura učebnice pro e-learning Obsah učebnice = struktura předmětu, kapitol cíleTabulka aktivni slovesa.docTabulka.
Kvantitativní metody výzkumu v praxi
Základy pedagogické metodologie
Normální rozdělení. U 65 náhodně vybraných živě narozených dětí byla zkoumána jejich porodní hmotnost [g] a délka [cm].
Biostatistika 1. přednáška Aneta Hybšová
Základy pedagogické metodologie
OBSAHOVÁ ANALÝZA TEXTU
Kvalita ve vzdělávání - kvalita VŠ. Co je to kvalita? Kvalitou (vzdělávacích procesů, vzdělávacích institucí, vzdělávací soustavy se rozumí žádoucí (optimální)
Základy pedagogické metodologie
Didaktika přírodopisu 2 Konstrukce didaktického testu
Maturita 2011 Společná část Společná část 2 zkoušky 2 zkoušky Profilová část Profilová část 3 zkoušky 3 zkoušky.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Základy pedagogické metodologie
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
Analýza podobnosti výsledků přijímacího řízení na FIS VŠE
Didaktika přírodopisu 2 Seminář 6 – Typologie testových úloh
Metodologie 2 Lekce 1 Lenka Slepičková.
Základy pedagogické metodologie Mgr. Zdeněk Hromádka, Ph.D.
Základy pedagogické metodologie; seminář Mgr. Zdeněk Hromádka
Postup při empirickém kvantitativním výzkumu
Základy pedagogické metodologie Mgr. Zdeněk Hromádka
HYPOTÉZY Hypotéza je tvrzení (výrok) vyjařující vztah mezi proměnnými
HYPOTÉZY „Hypotéza není ničím jiným než podmíněným výrokem o vztazích mezi dvěma nebo více proměnnými. Na rozdíl od problému, který je formulován v.
HYPOTÉZY ● Hypotéza je tvrzrní (výrok) vyjařující vztah mezi proměnnými ● Hypotézy vychází z výzkumného problému. ● Hypotézy se stanoví na začátku výzkumu.
HYPOTÉZY ● „Hypotéza není ničím jiným než podmíněným výrokem o vztazích mezi dvěma nebo více proměnnými. Na rozdíl od problému, který je formulován v podobě.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Informace pro maturanty ve školním roce 2015/2016
Předmět Marketing BP522 Kontaktní údaje: Ing. Šárka Dvořáková, Ph.D. Středa.
Maturity – jaro Předměty Povinně: Český jazyk a literatura Na výběr jeden z předmětů: - Cizí jazyk -Matematika Jediná úroveň Další (profilové) zkoušky.
BIOSTATISTIKA LS 2016 Garant předmětu: Ing. Martina Litschmannová, Ph.D. Přednášející: Ing. Martina Litschmannová, Ph.D. Cvičící: Ing. Martina Litschmannová,
Základy pedagogické metodologie Kateřina Vlčková Katedra pedagogiky PdF MU PS 2015.
Didaktický test Kateřina Vlčková KPed PdF MU, KPed PdF MU,
Základy marketingu část 4. Ing. Monika Dobešová Univerzita Pardubice FEI Letní semestr 2012/2013.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Kateřina Vlčková Přednášky Základy pedagogické metodologie
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Co se dá změřit v psychologii a pedagogice?
Maturity – jaro 2017.
Induktivní statistika
KVALITATIVNÍ VÝZKUM - ÚVOD
VÝKLAD Mgr. Michal Oblouk.
Statistika a výpočetní technika
Dotazník a výzkumná šetření
Metody pedagogiky.
Transkript prezentace:

OBSAHOVÁ ANALÝZA TEXTU ● nekvantitativní způsob obsahové analýzy - kategorie se nezpracovávají numericky ● kvantitativní způsob obsahové analýzy - obsahové prvky textu se kvantifikují ● základní soubor - všechny texty, které se týkají dané problematiky ● výběrový soubor ● významové jednotky - slovo (jméno, slovo citově zabarvené, faktografické, vyjadřující postoje, osobní zájmeno), tvrzení, téma

Didaktické testy ● didaktický test (anglicky achievement test) ● zkouška, “která se orientuje na objektivní zjišťování úrovně zvládnutí učiva u určité skupiny osob“ (Chráska 2007 s. 184) ● nástroj systematického měření výsledků výuky ● v pedagogických výzkumech se setkáváme s různými druhy didaktických testů: test rychlosti - měří, jakou rychlostí je žák schopen řešit testové úlohy test úrovně - výkon je dán pouze úrovní vědomostí (někdy se objevuje časový limit i v testech úrovně - otázky by měly být řazeny tak, aby na začátku byly lehké a obtížné na konci - slabý žák pak přeruší práci u úlohy, kterou by stejně stěží zvládl)

Pokuste se vymyslet, čeho by se mohl týkat test rychlosti

Pokuste se vymyslet, čeho by se mohl týkat test úrovně

Druhy testů ● testy kognitivní: měří se úroveň (kvalita) poznání ● testy psychomotorické: např. test psaní na stroji ● testy výsledků výuky: co se žáci naučili (tyto testy převažují) ● testy studijních předpokladů (aptitude tests): měří úroveň nejobecnějších charakteristik jedince, které jsou potřebné k dalšímu studiu na vyšší typ školy (konstrukce těchto testů je podstatně náročnější než testů výsledků výuky, vyžaduje odbornou kvalifikaci) ● testy relativního výkonu (rozlišující testy): výkon se posuzuje vzhledem ke zkoumané populaci (nikoli vzhledem ke splněným úlohám)

Pokuste se vymyslet, čeho by se mohl týkat psychomotorický test a test výsledků výuky

Druhy testů ● testy monotematické a polytematické (podle množství prověřovaných celků)

Pokuste se vymyslet, čeho by se mohl týkat monotematický test a polytematický test

Druhy testů ● testy objektivně skórované - lze objektivně rozhodnout, zda byly řešeny správně či nikoli (někdy může opravovat i stroj) ● testy subjektivně hodnocené (esej testy) - nelze stanovit objektivní pravidla pro hodnocení; široké otevřené úlohy - rozsáhlé odpovědi (jsou užitečné, ale nedají se objektivně skórovat)

Pokuste se vymyslet, čeho by se mohl týkat objektivně a subjektivně skórovaný test

Testové otázky ● testová úloha - úkol nebo problém obsažený v testu ● dělíme na otevřené a uzavřené (dichotomické, s výběrem odpovědí přiřazovací a uspořádávací) ● otevřené široké ukázky: např.: „Význam Karla Hynka Máchy pro českou poezii.“; “Navrhněte postup, kterým je možno určit hustotu neznámé kapaliny“ ● otevřené úlohy se stručnou odpovědí: může se požadovat uvedení čísla, značky, symbolu, vzorce, slova, krátké věty atd. např.: „Co je jednotkou elektrického napětí?“; „Hlavním městem Německa je? “ Formulujte Archimedův zákon:....

Testové otázky ● úlohy s výběrem odpovědí (polytomické): vybírá se z několika nabídnutých alternativ správná odpověď ● úlohy typu „jedna správná odpověď“: např.: „Cesta vlakem nám velmi rychle uběhla.“ podtržený větný člen je: a) podmět b) předmět c) přívlastek d) příslovečné určení

Testové otázky ● úlohy typu „jedna nejpřesnější odpověď“: např.: „Které z následujících tvrzení nejlépeodpovídá na otázku “Co je chemický prvek?“ a) Prvek je látka, která se zkládá z atomů stejného druhu b) Prvek je látka, kterou již dále nelze měnit c) Prvek je látka, složená z atomů, které mají stejné protonové číslo d) Žádné z předchozích tvrzení není správné

Testové otázky ● úlohy typu „jedna nesprávná odpověď“: např.: „Který z následujících dějů není formou oxidačního procesu?“ a) dýchání b) hnití c) destilace d) rezivění

Testové otázky ● úlohy typu „vícenásobná odpověď“: např.: „Kterými státy protéká (nebo kterých se alespoň dotýká) řeka Odra“ a) Německo b) Rusko c) Česká republika d) Slovensko e) Polsko

Testové otázky ● „Situační úlohy“: např.: „Na místo označené hvězdičkou napište takovou číslici, aby výsledné šesticiferné číslo bylo dělitelné třemi.“ 58*72

Testové otázky ● „přiřazovací úlohy“: např.: „K názvům států v levém sloupci přiřaďte názvy jejich hlavních měst v pravém sloupci“ Švýcarsko A DublinF Reykjavik NorskoB OsloG Helsinki IslandC Bonn NizozemskoD Bern FinskoE Amsterdam

Testové otázky ● „Uspořádávací úlohy“: např.: „Uspořádejte města podle počtu obyvatel:“ Londýn.... Tokio.... Káhira.... New York.... Sao Paulo.... Sydney.....

Pokuste se zformulovat typu ● jedna správná odpověď ● jedna nejpřesnější odpověď ● jedna nesprávná odpověď ● vícenásobná správná odpověď ● situační úloha ● přiřazovcí úloha ● uspořádávací úloha

Testové otázky ● U úloh s výběrem odpovědí vždy existuje pravděpodobnost, že testovaná osoba zvolí správnou odpověď náhodně. Toto nebezpečí se snižuje s rostoucím počtem nabízených odpovědí (optimální počet 4 - 5, praxe se sustálila na 4) ● korekce na hádání (u otázek s dvěm nebo třemi variantami) - přisoudí se žákovi počet bodů podle toho, kolika chyb se dopustil (vychází se z toho, že žák, který hádá se dopouští častěji chyb než ten, kdo úlohy skutečně řeší) ● korekce se provádí podle vzorce: S o = S n - n / (y - 1) S o - opravené skóre; S n - neopravené skóre; n - počet nesprávných odpovědí; y je počet nabídnutých odpovědí v jedné úloze

Testové otázky ● S o = S n - n / (y - 1) S o - opravené skóre; S n - neopravené skóre; n - počet nesprávných odpovědí; y je počet nabídnutých odpovědí v jedné úloze ● V didaktickém testu, který byl sestaven z 28 dichotomických úloh, určitý žák uvedl 16 správných odpovědí a 6 nesprávných odpovědí (v 6 úlohách neodpověděl). Jaké je opravené skóre?

Testové otázky ● S o = S n - n / (y - 1) S o - opravené skóre; S n - neopravené skóre; n - počet nesprávných odpovědí; y je počet nabídnutých odpovědí v jedné úloze ● V didaktickém testu, který byl sestaven z 28 dichotomických úloh, určitý žák uvedl 16 správných odpovědí a 6 nesprávných odpovědí (v 6 úlohách neodpověděl). Jaké je opravené skóre? So = / (2 - 1) = 10 Žákovi přisoudíme (přestože odpověděl v 16ti úlohách správně) pouze 10 bodů.

Konstrukce testů ● konstrukci nezačínáme navrhováním úloh ● prvním krokem je rozhodnutí, k jakému účelu má test sloužit ● dalším krokem je stanovení obsahu, který se má zkoušet (učivo se rozčlení na fakta, pojmy, vztahy, definice, apod., každému prvku se se stanový určitý počet úloh) ● Výše uveden informace i příklady byly čerpány z publikace: CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu. Praha : Grada, ISBN ● Podrobnosti o odborném sestavovování a standardizování didaktických testů v: CHRÁSKA, M. Didaktické testy. Brno : Paido, ISBN

POUŽITÁ LITERATURA ● GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno : Paido, ISBN ● CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu. Praha : Grada,

DĚKUJI ZA POZORNOST Zdeněk Hromádka Katedra pedagogiky, Pedagogická fakulta MU v Brně