Středověká filozofie - scholastika

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
„EU peníze středním školám“ Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Advertisements

Scholastika VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.14/Md CZ.1.07/1.5.00/
FILOZOFIE VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.11/Md CZ.1.07/1.5.00/
Dějiny filozofie Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_11_OSVZ_ZSVa Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_103 Název školy Gymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Miluše Hnátová PředmětDějepis.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Platón Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Filozofie a věda, náboženství a umění
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_09_OSVZ_ZSVa Anotace: Seznámit žáky se středověkým filozofickým.
Národy světa Název školy
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Filozofie Číslo materiálu:EU Název: Scholastika Autor: Mgr. Šárka Rambousková Ročník: osmý osmiletého.
Socioekonomická geografie
Východoasijská náboženství
Filozofie 20. století – Filozofie bytí Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj.
Podstata filozofie Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
PhDr. Miroslava Poláková, Ph.D..  Tři směry ve středověku  Universalia ve středověku -národ a panovník -církev a ekonomika -sloh -věda, etika, právo.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Filozofie Číslo materiálu:EU Název: Spor o univerzália Autor: Mgr. Šárka Rambousková Ročník: osmý.
Funkcionalistický Zlín – významné stavby
VY_32_INOVACE_51_04 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Filozofie Číslo materiálu:EU Název: Patristika Autor: Mgr. Šárka Rambousková Ročník: osmý osmiletého.
Etapy českého národního obrození
Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu
Náboženství - opakování
Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.
Filozofie 20. století – Francouzský existencialismus
Symbolismus Název školy
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorPhDr. Jitka Mannová Název šablonyIII/2.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Filozofie Číslo materiálu:EU Název: Vilém Occam Autor: Mgr. Šárka Rambousková Ročník: osmý osmiletého.
Tomáš Štítný ze Štítného
Socioekonomická geografie - opakování
Filozofie 20. století – Německý existencialismus
Pop-art Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Náboženství - islám Název školy
Sokrates Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Filozofie Číslo materiálu:EU Název: Filozofie renesance Autor: Mgr. Šárka Rambousková Ročník:
Funkcionalistický Zlín
Filozofie 20. století - Fenomenologie
Filozofie období helénismu - skepticismus Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj.
Poznávání krajů českých
Poznávání krajů moravských
Empirismus Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Surrealismus Název školy
Filosofie křesťanského středověku
Pravěk I Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Land-art Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Postimpresionismus – Cézanne, Gauguin Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj.
Právní a politické myšlení v období renesance a baroka Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Střední odborné učiliště nábytkářské a.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Střední odborné učiliště nábytkářské a.
Úvod do filozofie 1/Filozofie 1 Mgr. Marek Timko, Ph.D. 6 Raná scholastika 10.
S POR O UNIVERZÁLIE Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_7.SV.05.
S OUDOBÁ KŘESŤANSKÁ FILOSOFIE Mgr. Vladimír Velešík.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Filozofie osvícenství v Německu
Středověká filozofie SCHOLASTIKA
SCHOLASTIKA II. Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Tomáš Akvinský Mgr. Vladimír Velešík.
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Mgr. Rostislav Navláčil 18. Filozofie, základní pojmy Občanská nauka
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Filosofická antropologie
PATRISTIKA II Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Označení materiálu
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Platon př. n. l. z bohaté athénské rodiny
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Základní filozofické otázky
Transkript prezentace:

Středověká filozofie - scholastika Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0484 Název projektu Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablony III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUM Středověká filozofie - scholastika Označení DUM VY-32-INOVACE-06_1_11 Autor Mgr. Eva Adamíková Datum 25. 11. 2012 Vzdělávací oblast Člověk ve společnosti Vzdělávací obor Občanský a společenskovědní základ Tematický okruh Dějiny světové filozofie Ročník 3. ročník gymnázia www.zlinskedumy.cz

Středověká filozofie - scholastika

Co se dozvíte: které období označujeme za scholastiku, jakými problémy se scholastika zabývala, kdo to byl Tomáš Akvinský, kdo to byli nominalisté a realisté, k čemu se schylovalo na sklonku středověku

Scholastika Raná (9.-12.st.n.l.) Vrcholná (13.st.) Pozdní (14.-15.st.n.l.)

Jádro západní Evropy: Itálie, Francie, Německo, VB, Irsko Jednota vědy a filozofie vyjádřena latinou Scholastika má podat rozumové důkazy Vytvořit ucelený teologicko-filozofický systém

Raná scholastika Spor o univerzálie – pojmy, univerzálie Realisté – pojmy existují reálně – před jednotlivou věcí, nezávisle na ní (Platónovy ideje) Nominalisté – pouhý prázdný zvuk, požívaný námi k označení věci Existují tedy až po věci Klonili se více k Aristotelovi

Jádrem sporu je odlišné pojetí individuality, svobody, nezávislosti Spor o Boha a člověka Realisté Jan Scotus – Eriugena, první otec scholastiky Anselm z Canterbury „Credo, ut intelligam“

Abélard, je pochován s Heloisou na pařížském hřbitově Pére-Lachaise Umírněný realista Abélard, je pochován s Heloisou na pařížském hřbitově Pére-Lachaise Opačně k Anselmovi říká: „Intelligo ut credam“ „Poznávám, abych věřil.“ Obrázek 1.

Nominalisté Roscellinus – obecniny jsou jen člověkem namyšlená jména Bělost – obecnina Existují jen konkrétní bílé předměty

Vrcholná scholastika Svět ovládl Aristoteles, až do 16.stol. Období křížových výprav (1096-1270) Plodný styk západní kultury s Orientem Rozvoj měst, obchodu, stavitelství, zeměpisu, básnictví

Sumy – snahy pojmout veškeré poznatky do souhrnného a definitivního systému poznání světa Univerzity a řády – místa pro rozvoj vědění Paříž, Oxford, Bologna, Padov atd. Vystřídaly kláštery Řády Dominikánský – Albert Veliký, T. Akvinský Věnoval se osvětě, vzdělání

Františkánský – František z Assisi Návrat k původnímu křesťanství – k chudobě, lásce, člověku, přírodě

Albert Veliký Pocházel ze šlechtické rodiny Vychováván na zámku svých rodičů Přednášel pod širým nebem V Padově studoval přírodovědu, medicínu, Aristotela – jehož myšlenky doplnil

Tomáš Akvinský (1225 – 1274) Největší naukový systém středověku Syn hraběte Studium v Neapoli Odděluje pravdu zjevenou – teologickou a   pravdu přirozenou – filozofickou Rozum slouží víře a filozofie teologii

Obrázek 2.

Spisy: Komentáře k Aristotelovi Menší filozofické spisy Souhrnné teologické výklady Tzv. Questiones – zápisy teologických polemických rozhovorů, které se konaly na univerzitách Menší spisy ke křesťanské dogmatice

Apologetická díla Spisy k filozofii práva, státu a společnosti Spisy o řádu a řádových pravidlech Exegetické spisy k výkladu Písma svatého

Vědění a víra Existence a esence Není mezi nimi rozpor Obojí pochází od Boha Filozofie dospívá k Bohu Teologie vychází od Boha Existence a esence Bůh dává esenci existenci Jako jediný obsahuje v sobě obojí

5 nepřímých důkazů existence Boha Z pohybu Z řetězu příčin Z nahodilého – první nutnost ze sebe sama Ze stupňovitosti Z účelného uspořádání světa

Člověk a duše Etika Vegetativní část – látková výměna, rozmnožování Smyslová část – vnímání Intelektuální část – rozum Etika Tomáš říká, že člověk musí vědět: V co má věřit Co má žádat Co má činit

Zdůrazňuje svobodu vůle! Ke 4 antickým ctnostem řadí 3 křesťanské: Víru Lásku Naději

Politika Dílo: Drží se dělení Aristotelova Monarchie, aristokracie, politea Tyranie, oligarchie, demokracie Dílo: Suma proti pohanům Suma teologická O jsoucnu a bytnosti

Učení – tomismus 1322 prohlášen za svatého Od roku 1879 oficiální filozofie katolické církve

Pozdní scholastika Roger Bacon (1214-1294) Františkán Dílo: Větší dílo, Menší dílo, Třetí dílo Dělal fyzikální experimenty Spotřeboval na ně veškerý majetek Optika – odraz světla, lom paprsků Podezření z čarodějnictví a posedlostí ďáblem

Duns Scotus (1264-1308) Některá věta může být z filozofického hlediska pravdivá a z teologického hlediska nepravdivá a naopak Vůle je nadřazená myšlení Vilém Occam (1300-1347) Zrušil pouto mezi teologií a filozofií „Occamova břitva“ – pochopení skutečnosti se obejde bez zbytečného zdvojení

Jde mu o jakousi ekonomii myšlení, tj Jde mu o jakousi ekonomii myšlení, tj. neužívat k vysvětlení reality více entit, než je nezbytně nutné Odstranit obecniny – zvířeckost, existují jen jednotlivá zvířata Nominalista Nemůžeme vyčíst Boží záměr Co Bůh chtěl… Nemůžeme poznat, můžeme jen věřit Svět můžeme poznat jen skrze naše zkušenosti

Jedná se jen o empirickou zkušenost mezi uvažujícími bytostmi Rozumové konstrukce Rozum a víru musíme oddělit Nominalismus, renesance, reformace, přírodovědecké objevy – filozofie se začíná soustředit na problém poznání a jeho východiska

Otázky: Jaký problém řešila raná scholastika? Kdo to byli realisté? Charakterizuj františkánský řád. O co usilovali dominikáni? Vysvětli Tomášovy důkazy existence Boha. Pokus se vysvětlit význam slova esence. Které znáš nejstarší evropské univerzity.

Odpovědi Raná scholastika řešila spor mezi realisty a nominalisty. Realismus je názor, že obecné pojmy (universálie) existují nezávisle na lidském rozumu. Příslušníci františkánského řádu hlásali návrat k původním hodnotám křesťanství – víře, lásce, naději

Příslušníci dominikánského řádu se zasloužili o šíření vzdělanosti. Vše kolem nás se děje, vše má svou příčinu, existuje první nutnost ze sebe sama, existuje „hierarchický“ řád v přírodě a společnosti, vše kolem nás má svůj účel, je zde pro „něco“ Esence je možnost, která se může projevit… Univerzity – Bologna, Paříž, Oxford, Cambridge, Padova, Neapol, Praha, Krakov

Zdroje: ANZENBACHER, Arno. Úvod do filozofie. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990, ISBN 80-40-25414-4. BLECHA, Ivan a kol. Filozofický slovník. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 1998, ISBN 90-7182-064-4. BLECHA, Ivan. Filozofie. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2002, ISBN 80-7182-147-0. STÖRIG, Hans Joachim. Malé dějiny filozofie. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2000, ISBN 80-7192-500-4

TRETERA, Ivo. Nástin dějin evropského myšlení TRETERA, Ivo. Nástin dějin evropského myšlení. Praha: COWI, Praha 4, V jehličí 1, 1996, ISBN 80-901588- 4-6. Obrázek 1.: AUTOR NEUVEDEN. http://commons.wikimedia.org [online]. [cit. 10.2.2013]. Dostupný na WWW: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/82/Abelard_and_Heloise.jpeg Obrázek 2.: FRA ANGELICO. http://commons.wikimedia.org [online]. [cit. 10.2.2013]. Dostupný na WWW: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/6c/Saint_Thomas_Aquinas.jpg