3. Pozdně romantické ideály 1. Na sklonku slávy Žít osaměle !... Jaká trýzeň! Stendhal.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Romantismus v hudbě jihoevropských a severských skladatelů
Advertisements

Karel Hynek Mácha - Narozen 16.listopadu 1810 v praze.
Tento vzdělávací materiál vznikl v rámci projektu EU – peníze školám Název projektu : Objevujeme svět kolem nás Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Světová literatura po 1. světové válce
Opakování světového realismu
Rozbor uměleckého textu
Realistický román.
Divadlo konce 19.století.
Bratři Čapkové.
Romantismus.
Renesance z francouzštiny renaissance = znovuzrození
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Romantismus v literatuře
Victor Hugo ( ).
PRÓZA, EPIKA Mgr. Michal Oblouk. Próza Z latiny prosa oratio = řeč přímá, stále postupující Přirozená, běžná forma vyjádření psaná volně (ne ve verších)
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace
Portréty literárních osobností světové literatury.
STRUKTURA A JAZYK PROZAICKÉHO DÍLA
Romantismus ve světové literatuře
Číslo:VY_32_INOVACE_24_04 Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Johann Wolfgang.
Autor: Bc. Eva Doležalová
ROMANTISMUS.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE/18/B3 AutorMgr. Karolína Kofránková Období vytvořeníLeden.
Tento vzdělávací materiál vznikl v rámci projektu EU – peníze školám Název projektu : Objevujeme svět kolem nás Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Český naturalismus Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Portréty literárních osobností světové literatury.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
SVĚTOVÁ MEZIVÁLEČNÁ PRÓZA
Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace.
Vladislav Vančura 9. ročník.
Portréty literárních osobností světové literatury
Německý preromantizmus
ČESKÁ LITERATURA 2.POL.20.STOLETÍ (
Martin Pinta Jan Košner
2. Sentimentalismus a preromantismus
Český jazyk a literatura
MAXIM GORKIJ Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Marie Majerová 9. ročník.
Číslo:VY_32_INOVACE_24_05 Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Victor Hugo.
Procvičování světového romantismu PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Mgr. Marie Havránková ODRAZ 1. SVĚT. VÁLKY VE SVĚTOVÉ LITERATUŘE Literatura 1. pol. 20. stol. 2. ročník Srpen 2012.
Šablona Identifikátor školy: Jméno autora: Pavlína DoleželováDatum vytvoření: Vzdělávací obor, téma: Dějepis – realismus, umělecký.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
VÝUKOVÝ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu Zlepšení podmínek pro vzdělávání na EOA Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2Sada:
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová NÁZEV: VY_32_INOVACE_13_George Orwell TEMA: Fantastická literatura ČÍSLO PROJEKTU: 1.07/1.4.00/
Ernest Hemingway Benešová Tereza C3B Obecné informace Charakter spisovatele Život Literární tvorba Stěžejní díla.
GABRIEL GARCÍA MÁRQUEZ (1928 – 2014), s. 85. Magický realismus směr v latinskoamerické próze od 50. let 20. stol. Propojují se prvky nadpřirozena, popisy.
Název prezentace (DUMu): Česká próza po roce 1945: Jan Otčenášek
15. Romantismus v evropské literatuře
ROMANTISMUS.
Alexandr Sergejevič Puškin
Městská tematika – Ignát Hermann
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
PRÓZA S DĚTSKÝM HRDINOU
Boris Vian.
Projekt: Moderní výuka Registrační číslo: CZ / /21
TÉMA: VLADISLAV VANČURA AUTOR: MGR. HANA GINTEROVÁ
Karolina Světlá (1830 – 1899) Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová
Šablona 32 VY_32_INOVACE_20_24_Romain Rolland
ROMANTISMUS V ČESKÉ LITERATUŘE
Název školy: Základní škola Netvořice
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_12 Romantismus Rusko
Kritický realismus - úvod
VY_32_INOVACE_01_Literatura 19. století Romantismus
VY_32_INOVACE_22 ROMANTISMUS obecný úvod. VY_32_INOVACE_22 ROMANTISMUS obecný úvod.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Transkript prezentace:

3. Pozdně romantické ideály 1. Na sklonku slávy Žít osaměle !... Jaká trýzeň! Stendhal

Od romantismu k realistickému pohledu Mnozí autoři kolísají mezi romantismem a reálným pohledem na život. O těchto tvůrcích z přelomu obou epoch – např. o sestrách Brontëových (vlevo) nebo N. V. Gogolovi (nahoře) – bude však vhodnější hovořit až v kapitolách o realismu.

Stendhal Starý Stendhalův dům v Grenoblu Přechod k realistickému vidění světa je charakteristický pro psychologicky prokreslené prózy francouzského romanopisce, který psal pod pseudonymem Stendhal (vlastním jménem Henri Beyle, ). Stendhal

Stendhal Demokracie aneb úryvky ze života Bonapartova (karikatura Jamese Gillrayho, kolorovaná mědirytina) V románu Červený a černý (též Červená a černá, 1830) se hlavní hrdina nechce smířit s osudem nicotného příslušníka nižší vrstvy. Dílo je literárním ztvárněním skutečného příběhu z období obnovení monarchie po napoleonských válkách Filmové zpracování románu s Gérardem Philipem

Stendhal Piazza Garibaldi v Parmě Dvoudílný román Kartouza parmská (Věznice parmská, 1839) je příběh z období renesance. Španělské vydání románu

Stendhal Stendhalův hrob – hřbitov na Montmartru v Paříži K závěru románu Kartouza parmská připsal autor větu, v níž věnoval román „několika šťastlivcům, kteří jej dočtou“. Douška přesně odpovídá zájmu, který čtenáři projevili o jeho dílo. Do konce života však Stendhal hájil romantickou koncepci umělecké tvorby

Prosper Mérimée Prozaik a dramatik Prosper Mérimée ( ) a jeho nejznámější novela Carmen (1845). Pomník Carmen v Seville

Prosper Mérimée Osudy vášnivé a energické hrdinky známe i z operního zpracování skladatele George Bizeta (1838 – 1875). George Bizet Plakát k Bizetově opeře