Projektová výuka v informatice

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P4_ 2.5 Tematická oblast: Aplikační software pro práci s informacemi I. Textový editor – odkazy (obsah, rejstřík) Typ:
Advertisements

Grafické programy Zoner: využití na ZŠ
Pilotních projekt SIPVZ, okruh D – Implementace výukového softwaru na speciálních školách Soubor výukových prezentací pro zvláštní školu Speciální školy,
MS PowerPoint Prezentační manažer Kapitola 6.3 (Data vložená z MS Excel)
Environmentální výchova pro základní školu
Projekt: „Putování za kávou“
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jana Homolková ANOTACEPrezentace obsahuje návod jak vytvořit prezentaci, její obsah,
Strukturované učení PROJEKT EU
Typy programů operační systémy programy pro práci se soubory
Možnosti programu MS Word. Úpravy textu Úprava textu a odstavců.
Název projektu: Šablony Špičák číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ šablona III/2 autor výukového materiálu: Mgr. Jana Jiroušová, VM vytvořen: březen.
Název projektu: Šablony Špičák číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ šablona III/2 autor výukového materiálu: Mgr. Jana Jiroušová, VM vytvořen: březen.
Ing. Jaroslav Parma.  Seznámení s MS OFFICE 2010  PROCVIČENÍ PROGRAMŮ MS OFFICE 2010  DISKUSE  ZÁVĚR.
INFORMATIKA 8 MS Word III2 – I ANOTACE Materiál obsahuje prezentaci ve formátu Microsoft PowerPoint (.ppt) pro učivo v předmětu Informatika, respektive.
SPECIFIKA VÝUKY POČÍTAČOVÝCH KURZŮ UNIVERZITY TŘETÍHO VĚKU Michal Vojkůvka.
Maturitní zkouška 2013  společná část („státní maturita“)  jedna úroveň obtížnosti  profilová část  v „režii“ školy.
VYUŽITÍ ICT PŘI TVORBĚ DUM
Definování prostředí pro provozování aplikace dosud jsme řešili projekt v obecné rovině aplikace bude ovšem provozována v konkrétním technickém a programovém.
INFORMATIKA 7 Odstavec II. III2 - I ANOTACE Materiál obsahuje prezentaci ve formátu Microsoft PowerPoint (.ppt) pro učivo v předmětu Informatika,
Obrázky poskytla firma Complex,
Management a rozvoj obcí
Strategie řízení informačních a komunikačních služeb ve škole PROČ ?
Aktivizující prvky při výuce F na ZŠ
Jak na Prezentace? Power Point ZŠ Jiráskova Benešov
Ročníková práce Závěrečná práce e-learningového kurzu ICT technologie a jejich využití v práci učitele 2. stupně a v dalším rozvoji jeho profesních kompetencí.
Jak učit tvorbu textového dokumentu Milan Purkart.
INFORMATIKA 7 Číslování stránek III2 - I ANOTACE Materiál obsahuje prezentaci ve formátu Microsoft PowerPoint (.ppt) pro učivo v předmětu Informatika,
Systém dalšího vzdělávání pracovníků výzkumu a vývoje v MS kraji a jeho realizace Projekt A5 Nástroje informatiky pro získávání informací a jejich zpracování.
INFORMATIKA 7 Záhlaví stránky III2 - I ANOTACE Materiál obsahuje prezentaci ve formátu Microsoft PowerPoint (.ppt) pro učivo v předmětu Informatika,
INFORMATIKA 7 Velikost a styl písma III2 - I7- 15.
INFORMATIKA 7 Úprava dokumentu III2 - I ANOTACE Materiál obsahuje prezentaci ve formátu Microsoft PowerPoint (.ppt) pro učivo v předmětu Informatika,
2OP381 Manažerská informatika 1
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Vodárenská 2115 Autor: Ing. Ilona Sadílková Materiál: VY_32_INOVACE_ICT36.14 Téma: PowerPoint Číslo.
INFORMATIKA 9 MS Excel III. III2 – I ANOTACE Materiál obsahuje prezentaci ve formátu Microsoft PowerPoint (.ppt) pro učivo v předmětu Informatika,
Průřezová témata klíčových kompetencí
Projektová výuka. Úspěch projektu je závislý na dobrém naplánování a dobrém řízení v poměru 8:2.
Digitální učební materiál
INFORMATIKA 9 Práce s daty – aplikace I. III2 – I9- 05.
Ostrava 30. září 2002 ECDL pro učitele Libor Koníček Přírodovědecká fakulta Ostravská univerzita.
INFORMATIKA 7 Odstavec V. III2 - I ANOTACE Materiál obsahuje prezentaci ve formátu Microsoft PowerPoint (.ppt) pro učivo v předmětu Informatika,
INFORMATIKA 8 Společné prostředí MS Word a MS Excel III2 – I8- 03.
Office I. Miroslav Lorenc.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Vodárenská 2115 Autor: Ing. Markéta Šindelářová Materiál: VY_32_INOVACE_ICT33.11 Téma: PowerPoint.
Příprava na vyučovací hodinu a její vyhodnocení
Tvorba kurikula pro výuku informačních technologií na 1. stupni ZŠ
INFORMATIKA 8 MS Excel III2 – I ANOTACE Materiál obsahuje prezentaci ve formátu Microsoft PowerPoint (.ppt) pro učivo v předmětu Informatika, respektive.
INFORMATIKA 9 MS Excel I. III2 – I ANOTACE Materiál obsahuje prezentaci ve formátu Microsoft PowerPoint (.ppt) pro učivo v předmětu Informatika,
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Vodárenská 2115 Autor: Ing. Markéta Šindelářová Materiál: VY_32_INOVACE_ICT33.06 Téma: PowerPoint.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Vodárenská 2115 Autor: Ing. Markéta Šindelářová Materiál: VY_32_INOVACE_ICT33.04 Téma: PowerPoint.
INFORMATIKA 7 Jak má vypadat textový dokument III2 - I7- 16.
Základní škola a mateřská škola Bzenec Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity: III/2: využívání ICT – inovace Vypracoval/a:
Výuka databází v tabulkovém procesoru Martin Kubát.
INFORMATIKA 9 MS Excel IV. III2 – I ANOTACE Materiál obsahuje prezentaci ve formátu Microsoft PowerPoint (.ppt) pro učivo v předmětu Informatika,
Rámcové a školní vzdělávací programy
Výuka základů algoritmického myšlení na prvním stupni základních škol
Školní vzdělávací program výuka informatiky
Jak učit tvorbu www stránek Filip Procházka. Úvodem HTML není programovací jazyk, neobsahuje žádné programovací ani datové struktury, jejichž pochopení.
Didaktika přírodopisu 2 Mgr. Libuše VODOVÁ Katedra biologie PdF MU.
Didaktika přírodopisu 1 1. seminář
Jak vytvořit prezentaci Vytvořila firma: A-B Spektrum, počítačové a vzdělávací kurzy.
JAK REAGUJÍ UČITELÉ 1. STUPNĚ NA ZAVÁDĚNÍ ZÁKLADŮ INFORMATIKY DO VÝUKY ICT Jiří Vaníček Jihočeská univerzita, Pedagogická fakulta DidactIG Liberec 5. 2.
Projekt „ Vzdělávání dotykem“ CZ.1.07/1.3.00/ DIDAKTIKA ODBORNÝCH PŘEDMĚTŮ S ICT Autor: Mgr. Vendulka Vorlová.
Název projektu:ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Oblast podpory: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
Název:VY_32_INOVACE_ICT_7B_10B Škola:Základní škola Nové Město nad Metují, Školní 1000, okres Náchod Autor:Mgr. Milena Vacková Ročník:7. Tematický okruh,
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu: Střední zdravotnická škola ÚO – šablony Registračn í č í slo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Š ablona: III/2.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Vodárenská 2115
Didaktika přírodopisu 2 Pracovní list a jeho tvorba
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám.
Výpočetní technika VY_32_INOVACE_11_16_PowerPoint.
Mgr. Libuše VODOVÁ, Ph.D. Katedra biologie PdF MU
Transkript prezentace:

Projektová výuka v informatice Didaktika informatiky a VT 1 10. přednáška PaedDr. Jiří Vaníček, PhD. Jihočeská univerzita, Pedagogická fakulta

Projektová výuka Co chci v této části přednášky vysvětlit: čím se projekt liší od jiné práce na počítači jak projekt připravit, vést a hodnotit Školní noviny Příprava školního zájezdu Kyselé deště Moje firma Výtvarná internetová výstava Dopisování si s cizinou Dějiny naší ulice Průřez aktuální nabídkou na trhu Tvorba vlastní počítačové hry Hroby a náhrobky

Co je projektová práce Připomíná nejvíce způsob práce samostatného zaměstnance (velmi žádané!) Zahrnuje jednak úkoly od nadřízeného, termíny, ale též vlastní nápady, návrhy způsobu řešení, vlastní realizaci a dotažení do konce Projekt není: sled (přesně) popsaných úloh Projekt není: dlouhodobá úloha

Příklad: projekt „Putování za kávou“ Zadání: Žáci mají za úkol vyhledávat co nejvíce informací o kávě. Káva je téma dobře známé z praktického života. Žáci tak mohou uplatnit vlastní zkušenost. Téma je rozpracováno do 4 částí různého zaměření (biologická, historická, pochutinová a lékařská). Projekt je určený žákům 8. a 9. ročníku ZŠ. Umí již pracovat se všemi programy, které budou v projektu používat. V úvodu si zopakují základní funkce programu. Jedná se o průběžnou práci studentů v předmětu výpočetní technika, rozsahem však zasahuje i do zeměpisu, přírodopisu, chemie, dějepisu, ekologické výchovy. Předpokládá se, že žáci mají základní znalosti práce v textovém editoru, v MS Excel umí vytvořit tabulku, ohraničí ji, vloží graf. Na internetu znají adresy základních portálů, umí si zkopírovat obrázky, upravit jejich formát. Cíle: schopnost orientovat se v prostředí Internetu (vyhledávání konkrétních dat) zdokonalení práce v textovém editoru (formát písma, odrážky, nadpisy, tabulky) zopakování práce v MS Excel (jednoduchá tabulka, ohraničení, vložení grafu) práce s obrázky (kopírování, vkládání, obtékání, ukotvení obrázku) mezipředmětové vztahy –zeměpis (mapy, hlavní města, vlajky, světadíly) přírodopis (fyziologické účinky kávy) chemie (vzorec) dějepis (historie kávy, náhražky,..)

Příklad: projekt „Putování za kávou“ BIOLOGICKÁ (BOTANICKÁ) ČÁST ÚKOL č. 1 Nalezněte na webu listy, květy a plody kávovníku. Zkopírujte obrázky do MS Word. Celou rostlinu a její jednotlivé části botanicky charakterizujte. ÚKOL č. 2 Vyhledejte a vypište do tabulky obsahové látky pražených semen kávovníku (kávy) s jejich procentuálním zastoupením a sestavte graf (pracujte v MS Excel). Tabulka bude mít dva sloupce. V záhlaví bude vyplněno hlavní obsahové látky a zastoupení v %. Poté zkopírujte tabulku i s grafem do MS Word. ÚKOL č. 3 Které další rostliny obsahují kofein? Vytvořte a doplňte tabulku. Tabulka bude mít 4 sloupce. V záhlaví bude název rostliny, země výskytu, obsah kofeinu, využívaná část rostliny.

Příklad: projekt „Putování za kávou“ LÉKAŘSKÁ ČÁST ÚKOL č. 1 Káva obsahuje kofein. Roku 1820 jej izoloval z kávy chemik Friedlieb Ferdinand Runge z Vratislavi. Napište chemický vzorec kofeinu, který vyjadřuje strukturu látky (pozor na formát písma). ÚKOL č. 2 Charakterizujte, jaké má kofein účinky na organismus (fyziologické účinky). Tím také vymezíte skupinu lidí (pacientů), kteří by neměli pít velké množství kávy. Jaká je rozumná denní dávka kávy? Je možné se kofeinem otrávit? Jaké jsou příznaky otravy? ÚKOL č. 3 Jaké další potraviny obsahují kofein? Zjistěte i obsah kofeinu v jednotlivých potravinách. Úkol č. 4 Jistě jste již slyšeli o návykových účincích kávy. Kávu řadíme mezi drogy. Vysvětlete pojem droga v širším a užším slova smyslu. Na základě definice odůvodněte, proč je káva považována za drogu.

„Nevýhody“ projektové výuky 1.  Projekt trvá dlouho. 2. Pokud bude učitel učit projekt, nestihne probrat látku. 3.  Nelze učit všechnu látku projektově. 4. Děti neumí projektově pracovat, jsou neochotné, nevědí, co mají dělat. 5.  Při projektu nelze zaručit, aby se všechny děti naučily totéž.

+ – Projekt je komplexní je nejbližší běžné práci vyžaduje i jiné dovednosti než ICT, přípravu, plánování ... – vyžaduje zkušeného učitele nutnost kvalitní přípravy obtížné klasifikovat náročnost hodnocení projektu učitelem

Fáze tvorby projektu Před projektem (téma, cíl, dobrý plán) Přípravy projektu ve třídě (diskuse, brainstorming, přijetí žáky, kritéria) Vlastní realizace (konkretizace, hlídání času, odbočky, týmová práce) Dokončení projektu (čas na úplné dokončení, hodnocení)

„Vytvoření prezentace exotické země“ Konkrétní projekt „Vytvoření prezentace exotické země“ 1. Učitel si stanoví obecné téma a cíl projektu Zpřesnění cílů Přednesení zadání projektu Diskuse o zadání, brainstorming Upřesnění požadavků učitele na výsledný projekt Realizace projektu – hledání zdrojů, zpracování informací Sestavení kostry prezentace – jednotlivé snímky, obsah Doplnění prezentace obrázky, přechody, animacemi Příprava vlastního vystoupení s prezentací Závěr projektu. Odevzdání souborů. Jednotlivá vystoupení s prezentacemi a násl. hodnocením ostatními

Týmové projekty Trénink pozdější schopnosti kooperovat Možnosti: Homogenní skupiny různé úrovně Zoologové, inženýři, botanici, geometři Heterogenní skupiny stejné úrovně Velitel, komunikátor, prezentátor, zásobovač

Projekt Roční doby skupinový (4) 1. etapa – individuální, homogenní 2. etapa – společná, heterogenní

Speciální typy projektů Mezipředmětové projekty Látka konkrétního předmětu, počítač ale není jen psací stroj a fax (slohy, laboratorní práce, domácí úkoly, život školy či komunity) Projekt etapový, postupně obtížnější, zpřesňující se nebo konkretizující Skupinové projekty se společnou částí a rozdílnou částí Komunikační internetové projekty

Tak to dopadne?

Projekty a Vy…malá beseda Jaké máte zkušenosti s projekty? Šlo OPRAVDU o projektovou výuku? Co považujete na projektové výuce za nejtěžší? … a za nejlepší?