EVROPSKÁ UNIE A EUROREGIONY

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Občanská výchova 9. ročník
Advertisements

VY_32_INOVACE_ 13 Instituce EU I
1 Ing. Vít Beneš, Ph.D. Ústav mezinárodních vztahů, v.v.i.
I NSTITUCE EU II VY_32_INOVACE_ 14 Instituce EU II.
EU a Česká republika Instituce EU
EVROPSKÁ UNIE Je regionální uskupení sdružující evropské státy, jehož cílem je vytvoření hospodářské, politické a měnové unie členských zemí.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
VY_32_INOVACE_ Politiky unie oblasti činnosti unie dělení podle resortu, kterých se týkají (doprava…), nebo podle toho, jak v nich rozhoduje Rada.
Evropská unie.
Ing. Jaroslav Kovárník, Ph.D. Univerzita Hradec Králové
Instituce EU Evropská rada Rada Evropské unie Evropská komise
ZÁKLADNÍ TENDENCE SOUČASNÉHO VÝVOJE MEZINÁRODNÍCH VZTAHŮ
Gymnázium, Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Hodonín EVROPSKÁ UNIE 1 1.
Seminář v Evropském domě
INSTITUCE EVROPSKÉ UNIE Je nás sedm společných institucí EU. Máme také poradní orgány a další evropské instituce jako sousedy a spolupracovníky.
Evropská integrace pro pedagogy s posílením aktivizačních metod ve výuce III_Shrnutí_Riskuj Evropská integrace pro pedagogy s posílením aktivizačních metod.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Výchova k občanství II. stupeň Název a číslo učebního materiálu.
Evropské instituce Pavla Hormandlová. Evropské instituce Pavla Hormandlová VIII.B, 2008.
SEVEROATLANTICKÁ ALIANCE
EVROPSKÁ UNIE Politika EU Instituce EU
VY_32_INOVACE_ Smlouva o EU je platná od Je zavedeno „evropské občanství“ Přináší „kritéria konvergence“ – ekonomické sblížení 1.Stabilita.
Integrační procesy v ekonomice
Jsme v EU, buďme v obraze. EU jako politický organismus Eva Pluskalová.
Mezinárodní vztahy XVI Základy společenských věd Gymnázium Brno-Řečkovice Mgr. Jakub Vojta, Ph.D. Mezinárodní integrace II EU – orgány.
Právo v Evropě Pavel Šuranský. Jsme občany ČR a zároveň i EU Plynou nám z toho nějaké výhody? Vyplývají z toho pro nás nějaké povinnosti nebo negativní.
Projekt žáků ZŠ Nový Hrádek
EVROPSKá UNIE.
Evropská unie.
Tato prezentace byla vytvořena
Evropská unie - vznik vznik 1993 na základě Smlouvy o Evropské unii (Maastrichtská smlouva) navazovala na evropský integrační proces od padesátých let.
Tři hlavní orgány Evropský parlament - hlas občanů Hans-Gert Pöttering
Mezivládní organizace – jediná úroveň
Rozhodovací proces v Evropské unii
Evropská Unie.
Monika Matysová.  Belgie  Nizozemsko  Lucembursko  Itálie  Francie  Německo.
INSTITUCE EVROPSKÉ UNIE
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM
Instituce a právo ES/EU Přednáška ke kurzu „Právní aspekty evropské integrace“
Monika Matysová.  Belgie  Nizozemsko  Lucembursko  Itálie  Francie  Německo.
Společná obchodní politika EU
Instituce a právo ES/EU - Rozhodování v EU Michal Částek Veřejná správa EU1.
Intergovernmental Organization one level State D State C State E State F State A State G State B Intergovernmental Organization.
Historický vývoj EU Petra Henychová.
EVROPSKÁ INTEGRACE.
EVROPSKÁ UNIE.
ECB a ESCB Evropská měnová integrace. ESCBa ECB Úkoly ESCB a Eurosystému jsou popsány ve Smlouvě o ES. Podrobněji jsou pak definovány ve Statutu Evropského.
Hlavní orgány v EU Monika Matysová.
Orgány a instituce působící v oblasti sociální politiky a jejich kompetence. JUDr. Jana Komendová, Ph.D.
Evropská unie EU. Historie Zakladetel Robert Schuman, francouzský ministr zahraničí předložil návrh o sjednocení Evropy. Zakladetel Robert Schuman,
Kapitola 13: Evropské bankovnictví, Evropská centrální banka
Prof. JUDr. Vladimír Týč, CSc. PRÁVO EVROPSKÉ UNIE Vývoj a organizační struktura Masarykova univerzita Brno 2016.
EU - Hlasování kvalifikovanou většinou Berger Erik
Evropská integrace RNDr. Oldřich Hájek. Principy a kompetence  Politiky EU se liší v kompetencích členů a EU  Každá politika je řízena principy  Při.
JSEM OBČANEM EVROPSKÉ UNIE Učebnice od s. 14 n.. EUROOBČAN ČR je od roku 2004 členem EU Občané EU mají stejná práva a povinnosti (bez ohledu na to, ve.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková org. AUTOR: Mgr. Vlasta Geryková VYTVOŘENO: NÁZEV: VY_32_Zeměpis_16_Evropská unie,
ZŠ Brno, Řehořova 3 Já a společnost Výchova k občanství ročník III
EVROPSKÁ INTEGRACE.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Příprava předsednictví ČR v Radě EU a role
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Evropa - Stadia Ekonomické Integrace
Multimediální prezentace vzdělávacích oblastí ŠVP
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oborů Technické lyceum,
Prof. JUDr. Vladimír Týč, CSc
Evropské hospodářství
VY_32_INOVACE_07_Zeměpis_8.ročník 15_Evropská unie, NATO
Mezinárodní vztahy prezentace č.1.
EVROPSKÁ INTEGRACE.
Severoatlantická aliance
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Renata Pitrová Název materiálu:
Transkript prezentace:

EVROPSKÁ UNIE A EUROREGIONY 4. přednáška Rozhodovací procesy v EU, instituce EU

Integrace je když … Integrace je sdružení svrchovaných států, které v určité sféře (činnosti) formulují a uskutečňují společnou politiku a k tomuto účelu vytvářejí společné nadnárodní orgány (a instituce), na které vlády a parlamenty členských zemí přenášejí část svých pravomocí V některých ohledech příslušné orgány integrací formulují a realizují vlastní legislativu a politickou (hospodářskou) aktivitu Formální účast v integraci tedy vždy spočívá v tom, že svrchovaný stát přenese některý aspekt své suverenity na nadnárodní orgán / instituci integrace

Rozhodovací procesy ve formálních integracích Existují 3 možnosti, jakými může integrace (mezinárodní organizace) přijímat rozhodnutí závazná pro své členy: Nadstátní (supranational) – nezávisle na členech, bez nutnosti souhlasu všech členů (efektivnější, ale jen u hlubokých integrací) Mezivládní (intergovernmental) – jednomyslným souhlasem všech členů (běžnější) Kombinace obou (podle toho, o čem se rozhoduje – takto postupuje např. EU)

Jak rozhodovat / co zohlednit? V praxi se tedy vyvažuje „nadstátní“ (supranational) a mezivládní (intergovernmental) rozhodování Cílem je efektivita celku s vysokou mírou respektu vůči zájmům členů To je technicky jednodušší v případě, že členové jsou všichni přibližně stejně velcí (např. není problém ve vztahu USA – členské země) Obtížnější je situace v případě, že mezi členy jsou značné rozdíly ve velikosti nebo ve vyspělosti (podobně jako např. dříve ve vztahu SSSR – svazové republiky)

Přehled členů Rok Noví Celkem Státy 1952 6 Belgie, Francie, Itálie, Lucembursko, Německo, Nizozemsko 1973 3 9 Británie, Dánsko, Irsko 1981 1 10 Řecko 1986 2 12 Portugalsko, Španělsko 1995 15 Finsko, Rakousko, Švédsko 2004 25 Česká republika, Estonsko, Kypr, Litva, Lotyšsko, Maďarsko, Malta, Polsko, Slovensko, Slovinsko 2007 27 Bulharsko, Rumunsko

Problém zámořských území

Závislá území členských zemí / Mimoevropská území členských zemí Obecně nejsou závislá území evropských členů EU považována za součást EU, pokud neleží v Evropě  Gibraltar je součástí EU (leží v Evropě), Falklandy nejsou (leží v Americe); výjimka: Faerské ostrovy součástí EU nejsou Součástí EU jsou ale části území evropských států, které leží mimo Evropu  Francouzská Guyana (přímá součást Francie) je součásti EU  Francouzská Polynésie (francouzské závislé území) není součástí EU

Problém výjimek Z 27 členů participuje většina na všech politikách a programech EU, existují ale dočasné nebo trvalé výjimky: A) výjimky pro celý členský stát B) výjimky pro určitá jejich území – z historických, geografických nebo politických příčin „Nejviditelnější“ jsou výjimky z používání společné měny (Británie, Dánsko, Švédsko …) drobná území s výjimkami mají: Francie, Portugalsko, Finsko, Německo, Řecko, Itálie, Španělsko

Nejvzdálenější regiony EU (Outermost regions, OMR) 9 území, které jsou součástí EU, mají ale některé výjimky z práva EU z důvodů odlehlosti, malé rozlohy, ekonomické závislosti, apod. Azory a Madeira – v praxi žádnou výjimku neuplatňují, i když na ni mají právo (mají jen nižší DPH než kontinentální Portugalsko, ale v rámci EUVATA) Kanárské ostrovy – v praxi není součástí EUVATA (mají DPH jen 5 %) 4 francouzské zámořské departementy (F. Guyana, Guadeloupe, Martinik a Réunion) a 2 francouzská zámořská společenství (Saint Barthélemy a St. Martin) – nejsou součástí Schengenu a EUVATA

Drobná území s výjimkami Většinou velmi malá území, která zpravidla nejsou součástí EUVATA a/nebo celní unie: Ålandy – mimo EUVATA, restrikce na svobodu pohybu a nákup nemovitostí, separátní referendum o přístupu k EU (důvod: tato práva mají ostrovy zaručena mezinárodní dohodou na Finsku) Büsingen am Hochrhein – mimo EUVATA a celní unii, je v celní unii se Švýcarskem (německá exkláva na území Švýcarska) Campione d'Italia a Livigno – mimo EUVATA a celní unii, Campione d'Italia i mimo eurozónu (italská exkláva ve Švýcarsku, používá švýcarskou měnu) 10 km

Drobná území s výjimkami Ceuta a Melilla – mimo EUVATA a celní unii, mimo společnou zemědělskou a rybářskou politiku, mimo Schengen Helgoland – mimo EUVATA a celní unii Mount Athos – mimo EUVATA, omezení svobody pohybu (zákaz vstupu žen) Gibraltar – mimo EUVATA a celní unii, mimo společnou zemědělskou politiku, mimo volný pohyb v Schengenské zóně, do roku 2004 také obyvatelé nevolili Evropský parlament (změněno rozhodnutím Evropského soudu pro lidská práva – nyní volí ve volebním obvodu Jihozápadní Anglie), nepoužívají euro

Kypr … zmatek nad zmatek Kyperská republika je součástí EU od 1. 5. 2004 Problém: vláda Kyperské republiky kontroluje jen 2/3 území ostrova, zbytek je pod jurisdikcí: 1/3 Severokyperská turecká republika Na jejím území je evropské právo „pozastaveno“, místní obyvatelé jsou ale občany Unie a mají právo se účastnit – spíš teoreticky – voleb do EP (ty ale na severu nejsou organizovány) 3 % suverénní britské základny Plně začleněny do EU, byť v některých případech (Schengen, Eurozóna) jen de facto Nárazníková zóna OSN Téměř 9 tis. obyvatel, vztah k EU není definován

Kypr … zmatek nad zmatek

Tak napůl: Normanské ostrovy a Man Oficiálně součástí EU nejsou Příslušnost k EU je „částečná“: Jsou součástí svobodného pohybu zboží (ale ne lidí, služeb a kapitálu), patří k celní unii mimo Schengen, Normanské ostrovy i mimo EUVATA (nemají DPH), mimo eurozónu

Zámořské země a území (Overseas Countries and Territories, OCT) Zvláštní vztah závislých území členů k EU Jde o 12 britských, 6 francouzských, 2 nizozemská a 1 dánské území (Grónsko) Tato území mají zpravidla zvláštní preferenční přístup na jednotný trh EU Obyvatelé mají většinou občanství evropské země, která vykonává nad OCT suverenitu, jsou proto zároveň i občany EU francouzská území se navíc účastní voleb EP (paradoxně: evropské právo v těchto územích je aplikováno naprosto minimálně) Mayotte a St. Pierre a Miquelon navíc používají euro

Problém rozhodování v EU Výjimky, „nesynchronní“ integrace U jednotlivých rozhodnutí se liší území, na které jsou aplikována (v některých případech i s přesahy do nečlenských zemí – např. EUVATA, Schengen, eurozóna) Mají např. „neeurové“ země co mluvit do záležitostí společné měny? Obrovské rozdíly ve velikosti členů „zlobivé“ nebo nepředvídatelné státy (Řecko, občas ČR, Polsko)

„Překrývání“ integrací

„Populační“ síla Dohromady 501,3 mil. obyvatel (2010) Německo má 81,8 mil. (16,31 %), Malta jen 416 tis. lidí Německo počtem obyvatel převyšuje součet 16 nejmenších zemí ČR odpovídá součtu obyvatel 7 nejmenších zemí

„Ekonomická“ síla HDP celkově 12 506 778 mil. euro Německo má z toho 2 495 800 mil. (19,96 %) Německo výškou HDP odpovídá 20 „nejchudším“ zemím EU HDP ČR odpovídá součtu HDP 6½ nejmenších ekonomik

Schéma vývoje EU

Hlavní instituce EU – rozhodovací funkce Zastupuje zájmy způsob rozhodování Evropská rada 1986 určuje základní směr politiky EU členských států jednomyslnost Rada EU 1952 Schvaluje legislativu a rozpočet, volí čelné představitele EU jednomyslnost / kvalifikovaná většina Evropská komise Navrhuje legislativu, sestavuje a spravuje rozpočet, má výkonné pravomoci (hlavně při regulaci společného trhu), kontroluje dodržování práva EU EU jako celku kvalifikovaná většina Evropský parlament Schvaluje legislativu a rozpočet, schvaluje složení institucí občanů EU

Evropská rada Evropská rada je složena z nejvyšších volených politických zástupců členských států, zpravidla: předsedů vlád (monarchie a parlamentní republiky) prezidentů (parlamentně-prezidentské a prezidentské republiky) Určuje základní směry evropské integrace, schází se v průměru čtyřikrát za rok Volí předsedu Evropské rady, který reprezentuje unii navenek („prezident EU“), a vysokého představitele Unie pro zahraniční a bezpečnostní politiku („evropský ministr zahraničí“)

Předseda Evropské rady Herman Van Rompuy Výslovnost [ˈɦɛɾmɑn vɑn ˈɾɔmpœy̆] Nastoupil 1. 12. 2009 (na 2½ roku) belgický vlámský politik, dříve předseda belgické vlády

Rada Evropské unie / Rada ministrů XYZ Rada EU je klíčovou rozhodovací institucí, schvaluje zákony EU a její rozpočet (sdílené pravomoci spolu s Evropským parlamentem) Tvoří ji zástupci vlád členských zemí (zpravidla pověření ministři) podle předmětu jednání se schůze účastní příslušní rezortní ministři – a schůzka se pak nazývá např. Rada ministrů životního prostředí, apod. – celkem jde o 10 různých konfigurací Rady EU Pokud není předmět jednání resortní, označuje se Rada jako Rada pro obecné záležitosti (General Affairs Council) – ta se schází jednou za měsíc, účastnící se ministři mohou být vysláni bez ohledu na funkci v národní vládě

Vedení Rady Evropské unie Radě EU předsedá vždy ministr ze země, která zastává půlroční rotující předsednictví EU Výjimkou je Rada pro zahraničí záležitosti (Foreign Affairs Council), které předsedá stálý vysoký představitel Unie pro zahraniční a bezpečnostní politiku Budova Rady EU (Justus Lipsius) v Bruselu

Předsednická země Předsednictví Rady se mění v šestiměsíčních intervalech Představitel předsednické země předsedá všem schůzkám, podporuje přijímání legislativních a politických rozhodnutí a zprostředkovává kompromisy mezi členskými státy Současným předsednickým státem je Španělsko

Vysoký představitel Unie pro zahraniční a bezpečnostní politiku (High Representative of the Union for Foreign Affairs and Security Policy) Vedle předsedy Evropské rady další stálý představitel Unie navenek jmenuje ho Evropská rada, jmenování musí schválit EP Funkce existuje od roku 2009, kdy byl spojen post vysokého představitele pro společnou zahraniční a bezpečnostní politiku a komisaře pro vnější vztahy vysoký představitel je zároveň místopředsedou Komise Od 1. 12. 2009 je vysokou představitelkou Catherine Ashtonová (Británie, S&D) Catherine Margaret Ashton, baronka Ashton of Upholland

Princip rozhodování v Evropské radě a Radě EU Dnešní princip rozhodování byl určen smlouvou z Nice při rozhodování o otázkách národních zájmů (daně, obrana, azylová politika, zahraniční politika) a o důležitých změnách základních právních dokumentů EU se hlasuje podle principu jednomyslnosti, většina návrhů se ale přijímá podle principu kvalifikované většiny Jen výjimečně (o technických otázkách) se hlasuje absolutní většinou

Princip rozhodování v Evropské radě a Radě EU Hlasování podle principu kvalifikované většiny brání tomu, aby byl přijat návrh nepřijatelný pro příliš velkou skupinu zemí, zároveň ale nemůže jeden stát blokovat přijetí návrhu vyhovujícího naprosté většině ostatních zemí každá země disponuje počtem hlasů odvozeným z její populační síly, ale se značným zvýhodněním malých států (celkem 345 hlasů) k přijetí návrhu se vyžaduje souhlas nadpoloviční většiny zemí (tj. alespoň 14 z 27) disponujících alespoň 255 hlasy (74 %) členský stát může (ale nemusí) navíc požadovat ověření toho, zda hlasy vyslovené „pro“ představují alespoň 62 % celkového počtu obyvatel Unie

Počty hlasů pro hlasování podle principu kvalifikované většiny země počet hlasů Francie, Itálie, Německo a Británie 29 Polsko a Španělsko 27 Rumunsko 14 Nizozemsko 13 Belgie, Česká republika, Maďarsko, Portugalsko a Řecko 12 Rakousko, Bulharsko a Švédsko 10 Dánsko, Finsko, Irsko, Litva a Slovensko 7 Estonsko, Kypr, Lotyšsko, Lucembursko a Slovinsko 4 Malta 3 celkem 345

Míra zvýhodnění malých států Německo : 16 malých ≈ 29 : 112 ČR : 7 malých ≈ 12 : 30 Přijetí rozhodnutí „blokuje“ 90 hlasů, kterými disponuje: 15 „nejmenších“ států 3 „největší“ státy + kterýkoliv další

Další vývoj Popsaný princip má být v platnosti do 30. 10. 2014 Podle Lisabonské smlouvy pak bude hlasování probíhat podle systému dvojí většiny: Pro přijetí rozhodnutí se bude muset vyslovit 55 % členských států (15 států z 27) reprezentujících současně 65 procent obyvatel EU Trochu matematiky: Německo, Francie, Itálie a Británie mají dohromady téměř 54 % obyvatel do 31. 3. 2017

Češi v Evropské radě Členem Evropské rady za ČR je předseda vlády – aktuálně Jan Fischer (nezáv.) ČR bylo předsednickou zemí od 1. 1. do 30. 6. 2009, v té době to bylo spojeno s funkcí předsedy Evropské rady (Mirek Topolánek, od 8. 5. 2009 Jan Fischer – jediné střídání předsedy ER během předsednictví v dějinách EU) Vzhledem k rotaci by ČR bylo předsednickou zemí podruhé někdy kolem roku 2023 Jan Fischer

Evropská komise Evropská komise má přibližně roli vlády EU, vedle toho: poskytuje administrativní servis členským státům, vypracovává legislativní návrhy (ty předkládá Radě a EP) kontroluje dodržování práva EU (např. iniciuje žaloby proti porušení pravidel EU u Evropského soudního dvora). Budova Berlaymont – sídlo Evropské komise

Evropská komise Komise má 27 členů: je tvořena předsedou, kterého volí na 5 let Evropská rada a musí ho schválit poslanci Evropského parlamentu (střídají se představitelé velkých a malých členských států), a dále komisaři, které jmenuje předseda komise a jako celek je schvaluje Rada a opět Evropský parlament Komise je politicky odpovědná Parlamentu, který má právo podat návrh na vyslovení nedůvěry Každý členský stát EU má v Evropské komisi jednoho zástupce. Členové komise neprosazují zájmy svého státu, ale odpovídají vždy za jeden konkrétní rezort nebo funkci

Činnost Komise Evropská komise má za úkol: navrhovat právní předpisy Parlamentu a Radě; řídit a provádět politiky EU a rozpočet; Jde např. o společnou zemědělskou politiku, politiku hospodářské soutěže (např. dbá na to, aby země EU nepodporovaly svá průmyslová odvětví způsobem, který by narušoval hospodářskou soutěž), … Studentům nejbližším program řízeným Komisí je „Erasmus“ pro podporu celoevropské studentské výměny vymáhat evropské právo (společně se Soudním dvorem); zastupovat Evropskou unii na mezinárodní scéně, např. vyjednáváním dohod mezi EU a ostatními zeměmi

Historie Evropských komisí 1958–1967 Walter Hallstein Německo Křest. dem. 1967–1970 Jean Rey Belgie Lib. demokraté 1970–1972 Franco Maria Malfatti Itálie 1972–1973 Sicco Mansholt Nizozemsko Socialisté 1973–1977 François-Xavier Ortoli Francie 1977–1981 Roy Jenkins Británie 1981–1985 Gaston Thorn Lucembursko 1985–1995 Jacques Delors PES 1995–1999 Jacques Santer EPP 1999 Manuel Marín Španělsko 1999–2004 Romano Prodi 2004– José Manuel Barroso Portugalsko

První předseda … Walter Hallstein (1901–1982) Německo, CDU

Češi v Evropské komisi 2004 Pavel Telička (dříve velvyslanec ČR při EU, nezávislý), (spolu)komisař pro zdravotnictví a ochranu spotřebitelů 2004–2010 Vladimír Špidla (dříve předseda české vlády, PES/ČSSD), komisař pro sociální záležitosti 2010–(2014) Štefan Füle (dříve ministr české vlády, S&D/ČSSD), komisař pro rozšiřování EU a politiku sousedství Štefan Füle

Evropský parlament Evropský parlament je tvořen 736 přímo volenými poslanci Reprezentuje zájmy občanů Unie Je volen na 5 let, ČR reprezentuje 22 poslanců Jde o jediný řídící orgán EU, který odvozuje svou legitimitu přímo od občanů (a také proto je asi nejznámější)

Evropský parlament Označení „parlament“ je poněkud zavádějící: na rozdíl od klasických „národních“ parlamentů nemá totiž toto těleso právo zákonodárné iniciativy (tato pravomoc přísluší pouze Evropské komisi) a nemá také přímou kontrolní funkci vůči Evropské komisi. Parlament má v současnosti 3 sídla: Štrasburk (tam probíhají plenární zasedání), Brusel (jednání výborů a mimořádná zasedání) a Lucemburk (sídlo sekretariátu).

Pravomoci EP schvaluje evropské právní předpisy (společně s Radou) zpravidla procesem „spolurozhodování“ v některých oblastech (např. zemědělství, hospodářská politika, víza a imigrační politika) má legislativní pravomoc jen Rada, EP je pouze konzultován vykonává demokratický dohled nad ostatními orgány EU, zvláště pak nad Komisí disponuje pravomocí schválit nebo zamítnout jmenování komisařů a má také právo odvolat Komisi jako celek.

Pravomoci EP Rozpočtová pravomoc EP schvaluje společně s Radou rozpočet EU, může tedy ovlivňovat výdaje EU; v poslední fázi procedury přijímá nebo odmítá celkový rozpočet EP každoročně rozhoduje o tom, zda schválí způsob, jakým Komise v předchozím finančním roce s rozpočtem nakládala (tzv. „udělení absolutoria“)

Evropský parlament – vývoj Předchůdce EP – Shromáždění – existuje od r. 1958 Původně byli členové voleni nepřímo, přímé volby zavedeny v roce 1979

Princip rozhodování Počet poslanců je odvozen od počtu obyvatel (Německo 99, Malta 5), malé státy jsou ale zvýhodněny: Německo : 16 malých ≈ 99 : 197 ČR : 7 malých ≈ 22 : 50

Evropský parlament Aliance liberálů a demokratů pro Evropu (ALDE) Zelení – Evropská svobodná aliance (Greens/EFA) Evropská lidová strana (EPP) Pokroková aliance socialistů a demokratů (S&D) Evropští konzervativci a reformisté (ECR) 84 Evropa svobody a demokracie (EFD) 265 55 Evropská sjednocená levice a (GUE/ NGL) Severská zelená levice 184 55 32 35 26

Evropský parlament – vedení Předsedou Evropského parlamentu pro 2,5leté funkční období (2009–2012) je Jerzy Buzek (Polsko, EPP) Jde o prvního politika z postkomunistického státu v čele instituce EU Jerzy Buzek

Češi v EP ODS 9 ČSSD 2 7 KSČM 6 4 KDU-ČSL SNK – Evropští demokraté 3 Strana Volby Skupina 2004 2009 ODS 9 2004: Evropská lidová strana (EPP) / 2009: Evropští konzervativci a reformisté (ECR) ČSSD 2 7 2004: Socialisté (PES) / 2009: Pokroková aliance socialistů a demokratů (S&D) KSČM 6 4 Evropská sjednocená levice a Severská zelená levice (GUE/ NGL) KDU-ČSL Evropská lidová strana (EPP) SNK – Evropští demokraté 3 Nezávislí Nezávislost/Demokracie (Železný), mimo skupiny (Bobošíková) 24 22

Češi v EP Zejména v období 2004–2009 několik kontroverzních poslanců Funkčně „nejvýše“ se občané ČR dosud dostali na pozici jednoho ze 14 místopředsedů EP: 2009– Libor Rouček (S&D/ČSSD) Libor Rouček

Kontrolní instituce EU Kontrolní instituce EU sídlí v Lucemburku. Jde o: Soudní dvůr Evropské unie (Court of Justice of the European Union) [1] (dbá na dodržování evropského práva) Účetní dvůr (The Court of Auditors) (kontroluje hospodaření institucí EU a dohlíží na správnost finančních toků). [1] nezaměňovat s Evropským soudem pro lidská práva sídlícím ve Štrasburku – jeho činnost nemá s EU žádnou souvislost

Soudní dvůr Evropské unie úkolem Soudního dvora je zajišťovat, aby právní předpisy EU byly vykládány a uplatňovány ve všech zemích EU shodně Soudní dvůr také zajišťuje, aby členské státy a orgány EU jednaly v souladu s požadavky evropského práva, řeší právní spory mezi členskými státy EU, orgány EU, podniky i fyzickými osobami Soudní dvůr se skládá z jednoho soudce z každého členského státu (jmenováni na 6 let vládami), pouze Soud pro veřejnou službu má 7 členů jmenovaných Radou v zájmu efektivnosti obvykle zasedá jako „velký senát“ složený pouze ze 13 soudců, nebo v senátech po pěti nebo třech soudcích

Soudní dvůr Evropské unie Soudní dvůr EU má 3 soudní tělesa: Soudní dvůr (Court of Justice) Tribunál (General Court) – rozhoduje převážně žaloby fyzických osob, společností a některých organizací, a věci týkajících se práva hospodářské soutěže Soud pro veřejnou službu (Civil Service Tribunal) – rozhoduje pracovní spory mezi Společenstvím a jeho zaměstnanci Βασίλειος Σκουρής prezident Soudního dvora od roku 2003

Češi v Soudním dvoru EU Soudcem Soudního dvora je pro období 2004–2010 Jiří Malenovský Členkou Tribunálu (do r. 2009 název Soud prvního stupně) je pro funkční období 2004–2010 Irena Pelikánová V Soudu pro veřejnou službu zastoupení nemáme

Účetní dvůr Účetní dvůr byl založen v roce 1975 Úkolem ÚD je kontrolovat, zda finanční prostředky EU jsou vynakládány v souladu s právními předpisy, hospodárně a pro plánovaný účel ÚD má právo kontrolovat jakoukoli osobu nebo organizaci, která nakládá s finančními prostředky EU ÚD po jednom auditorovi z každého členského státu, jmenováni jsou na základě jednomyslného rozhodnutí Rady po konzultaci s EP na 6 let Prezident ÚD pro období 2008–2011 Vítor Manuel da Silva Caldeira (Portugalsko)

Češi v Účetním dvoru Auditorem Účetního dvora pro období 2004–2010 Jan Kinšt

Finanční instituce Finanční instituce EU mají za úkol hlavně správu společné měny – eura. Hlavní finanční institucí EU je Evropská centrální banka (ECB), která sídlí ve Frankfurtu nad Mohanem. Existuje též nezisková Evropská investiční banka (EIB) sídlo ECB, Frankfurt, Německo

Evropská centrální banka ECB byla založena v roce 1998 Smlouvou o Evropské unii jejím úkolem je: vydávání společné měny – eura zabezpečovat stabilitu cen v eurozóně – tj. předcházet inflaci (cca 2/3 obyvatel EU) – v praxi regulace úrokových sazeb definovat a provádět hospodářskou a měnovou politiku EU

Evropská centrální banka – řízení Výkonná rada prezident ECB, viceprezident a 4 další členové jmenováni na 8 let na základě dohody zemí eurozóny odpovídá za provádění měnové politiky, jak ji definuje Rada guvernérů Rada guvernérů tvoří ji šest členů Výkonné rady a guvernéři centrálních bank eurozóny jejím úkolem je definovat měnovou politiku eurozóny, a zejména určovat úrokové sazby Generální rada sestává z prezidenta a viceprezidenta ECB a guvernérů národních centrálních bank všech 27 členských států EU Má pouze poradní funkci, pomáhá připravovat budoucí rozšíření eurozóny

Evropská investiční banka Byla založena v roce 1958 Římskou smlouvou EIB je vlastněna členskými státy Evropské unie, státy společně upisují kapitál banky na základě klíče, jenž odráží jejich hospodářský význam v unii EIB se samofinancuje prostřednictvím půjček na finančních trzích Oficiálně „nezisková banka, jejíž činnost sleduje politicky stanovené cíle“ posláním banky je půjčovat peníze na projekty evropského zájmu (jako například železniční a silniční spojení, letiště nebo projekty v oblasti životního prostředí), zejména v méně bohatých regionech, v kandidátských zemích a v rozvojovém světě poskytuje také úvěry na investice malých podniků

Řídící orgány EIB Banka je řízena jako a.s., členské státy EU jsou jejími akcionáři Rada guvernérů je složena z ministrů (obvykle ministrů financí) všech členských států EU; určuje obecnou úvěrovou politiku banky Správní rada schvaluje výpůjční a zápůjční operace – skládá se z 28 členů – každý členský stát EU jmenuje jednoho a jeden je jmenován Evropskou komisí Řídící výbor je výkonným orgánem banky. Řídí každodenní činnost EIB a má devět členů. Výbor pro audit je nezávislý orgán přímo odpovědný správní radě, jehož úkolem je prověřovat řádnost operací a účetnictví banky Podíl ČR činí 1,259 mld. EUR, což jí dává váhu hlasu ve výši 0,764 % v Radě guvernérů zastupuje Českou republiku ministr financí, členem Správní rady banky za ČR je Ing. Zdeněk Hrubý

Poradní instituce Poradní instituce mají poměrně malé pravomoci, slouží hlavně ke shromažďování a poskytování informací rozhodovacím institucím (názory veřejnosti, profesních svazů, obchodních organizací, regionů)

Evropský hospodářský a sociální výbor byl založen v roce 1957 Římskou smlouvou zastupuje zaměstnavatele, odborové svazy, zemědělce, spotřebitele a další zájmové skupiny, které společně tvoří „organizovanou občanskou společnost“ Členové jsou nominováni na 4leté období vládami EU, pracují ale politicky zcela nezávisle předkládá jejich stanoviska a chrání jejich zájmy v politických rozhovorech s Komisí, Radou a Evropským parlamentem – tyto instituce musí rozhodnutí se sociálními nebo ekonomickými dopady s výborem konzultovat EHSV má 344 členů – počet zástupců z každé země EU přibližně odráží počet jejího obyvatelstva (Francie, Itálie, Německo a Británie 24, ČR 12, Mata 5)

Výbor regionů Výbor regionů byl založen v roce 1994 Smlouvou o Evropské unii je složen ze zástupců evropských regionálních a místních úřadů Členové jsou nominováni vládami EU, pracují ale politicky zcela nezávisle; Rada Evropské unie je jmenuje na funkční období čtyř let Výbor regionů je třeba konzultovat před rozhodnutím EU v otázkách místní a regionální správy (např. regionální politika, životní prostředí, vzdělávání a doprava) VR má 344 členů – počet zástupců z každé země EU přibližně odráží počet jejího obyvatelstva (odpovídá EHSV)