K sémantice základních číslovek Alena Poncarová 13-14/V 2011.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ČÍSLA DO ČTENÍ A ZÁPIS ČÍSEL 4. ročník
Advertisements

Fonologie Cvičení číslo 6.
Practice with Numbers Answer the following questions in Czech. Remember to use the correct case of nouns after numbers. Vzor: Kolik minut má hodina?
Konverzace Které sporty hrajeme v každém ročním období?
NJ - konverzace Určování času.
Studentská inovace praxí
Telling Time Write out each of the following time expressions in words. Vzor: 5:25 Je pět hodin a dvacet pět minut. *Taken from Lesson 7, pg. 89, ex. 7.
Expressions of Time Write out the following times in two different ways (whenever possible). Vzor: 1:30 am Je jedna hodina třicet minut. Je půl druhé.
Kdo je tady? Kdo má domácí úkol?.
Vypracovala: Mgr. Silvie Reitharová
Kolik to stojí?.
Hodiny a režim dne pro první třídu.
BĚŽÍ, BĚŽÍ, NEPOLEŽÍ, NEMÁ VŮZ ANI SÁNĚ, PŘECE NIKDY NEUSTANE.
Desetinná čísla 2.část.
Lekce 4 čas.
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Jazyk český Název a číslo učebního materiálu VY_32_INOVACE_02_04.
Znalostio zlomcích.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Vladislav Michl
Druhy číslovek VY_32_INOVACE_135 pro 5. ročník ZŠ
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Číslovky.
Mgr. Michal Oblouk. slova číselného významu, vyjadřují počet, pořadí, množství druhů, násobenost a kolikrát se něco vyskytuje rozlišujeme číslovky: 1)URČITÉ.
Číslovky.
Matematika 5.ročník Poláková J., ZŠ Věšín
Poslechněme píseň: Buď na mě hodná. Kdo je tady? Kdo má domácí úkol?
Tři tisíce dvě stě osmdesát dva
Desetinná čísla - úvod.
OPAKOVÁNÍ ČÍSLOVEK (+ pracovní list)
PRAVOPIS ČÍSLOVEK Mgr. Michal Oblouk.
Za předpokladu použití psacích potřeb
* Číselné výrazy Matematika – 8. ročník *
* Výrazy s proměnnými Matematika – 8. ročník *
ICT M 5.R. Počítáme s velkými čísly
ČÍSLA NEJEN NAD Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_518_4TR_M Autor:
Číslovky.
ČÍSLOVKY Druhy číslovek a jejich užití 6. ročník.
ZŠ a MŠ Olšovec, příspěvková organizace Vzdělávací materiál, šablona – Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji matematické gramotnosti žáků základní.
Šest čtyři pět tři osm deset sedm devět dvě jedna.
Zlomky – 5. ročník VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
Pozor, čárka I..
ČÍSLOVKY Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Značky a čísla Správně: Nesprávně: 12stupňové pivo, 12tistupňové pivo, 2sedačková lanovka, 5tidenní, pro děti do 14 let pro děti do 14-ti let, 8midenní.
Elektronické učební materiály – I. stupeň Český jazyk – 5.ročník ČÍSLOVKY Co už známe Pokud v závodě předběhneš závodníka na druhém místě, na jakém místě.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Linda Tůmová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_ČJ_18 TÉMA:
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název:
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 6 - číslovky Mluvnice pro 2. ročník 2. ročník Srpen 2012.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Autor: Mgr. Marie Hartmannová
DESETINNÁ ČÍSLA 2 Čtení čísel NÁZEV ŠKOLY
Řády čísel– Matematika, 2.ročník
AUTOR:Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_02_19_ URČOVÁNÍ ČASU
Sada 1 MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Sada 1 Matematika MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Autor: Mgr. Leon Maršík Datum: Název: VY_32_INOVACE_08_Čj5
Jméno autora výukového materiálu
Český jazyk – 3.ročník, Číslovky
Základní škola Unhošť CZ.1.07/1.4.00/ Projekt MŠMT ČR
Budík VY_32_Inovace_13VR-2 Autor : Mgr. Romana Vítková ZŠ a MŠ Nedašov.
Výpočty celku a části celku zadané zlomkem
ČÍSLOVKY - SKLOŇOVÁNÍ Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
AUTOR: Mgr. Jana Pulcová NÁZEV: VY_42_INOVACE_02_ČÍSLO A PROMĚNNÁ_26
Dělitelnost přirozených čísel
AUTOR: Bc. Leona Vejrostová NÁZEV: VY_32_INOVACE_11_11_ Zlomky
ČÍSLOVKY - DRUHY Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Zdeňka.
Autor: Hana Štrosová, Základní škola a Mateřská škola Jivina
Transkript prezentace:

K sémantice základních číslovek Alena Poncarová 13-14/V 2011

Zadání práce Poznatky o obecné sémantice číslovek Výklady o číslovkách v mluvnicích češtiny Významy vyjadřované číslovkami základními CÍL Srovnání slovníků navzájem Srovnání slovníků a ČNK

Metoda výzkumu – slovníky češtiny PSJČSSJČSSČSČFI Co v slovnících nenajdete Otázky a úkoly: Počet vyčleněných významových typů? Jejich hierarchizace? Míra zastoupení frazeologizovaných užití?

Metoda výzkumu – ČNK SYN2000SYN2005SYN2006PubSYN2009PubSYN Otázky a úkoly: Výskyty rozřadit do skupin podle významu Korespondence s významovými typy? Četnost výskytu – odpovídá hierarchizace?

Metoda výzkumu – ČNK Cn číslovky základní >=5 [tag="Cn.*"] Cl číslovky základní 1-4 „půl“ sto a tisíc (nesubst.) [tag="Cl.*"] Tag > frekvenční distribuce

Syn Podíl 13 lemmat % ClCl jeden ,50% dva ,42% tři ,54% oba ,17% tisíc ,57% čtyři ,06% sto ,62% půl ,59% pár ,44% čtvrt ,09% Nejčastější Cl číslovky Celkem Cl cca lemmat Nejčastější Cl lemmata: JEDEN 30% DVA 27% TŘI 16% tisíc: podal mu pět tisíc dolarů X před tisíci lety

Nejčastější Cn číslovky Celkem Cn cca lemmat Nejčastější Cn lemmata: PĚT 21% DESET 16% ŠEST 13% deset: mezi nižší číslovky Syn Podíl 119 lemmat % CnCn pět ,43% deset ,20% šest ,10% sedm ,67% osm ,08% dvacet ,81% třicet ,69% devět ,62% padesát ,60%

ČÍSLOVKA JEDEN výkladové slovníky

Číslovka jeden některé případy jedna dvě, hned – ráz dva Ptali se jeden druhého. Hrál jsem symfonii z jedné vody načisto. udělat něco z jedné vody na čisto/načisto Jeden by se z toho zbláznil

ČÍSLOVKA JEDEN Sémantické skupiny v ČNK

Číslovka tři

Číslovka tři některé případy jíst, pracovat apod. za tři udělat něco, než by tři/do tří napočítal to bylo na tři hony slyšet říci jen dvě tři slova kdo šetří, má za tři

Číslovka pět

Číslovka pět některé případy Chci se slečnou pět slov promluvit za pět minut dvanáct mít všech pět pohromadě mít všech pět pé sebrat/sbalit svých pět švestek (hospodařit) od desíti k pěti Jakub hospodařil od pěti ke čtyřem

Závěry - Korespondence výkladových slovníků a ČNK - číslovkám je společné užití vyjadřující přibližnost - sémantická zatíženost větší při postavení číslovky v pozici atributu shodného (KWIC+1)

Další informace v Bc práci... Děkuji za pozornost